Kleuter met zware gevoelens/woorden
Sinds de tweede week van school was het af en toe 'het leven is stom, waarom leven wij'.
Vorige week fietste ik na het avondeten met haar omdat ze helemaal overprikkeld was. Op de fiets heel vrolijk en blij, toen ineens heel neutraal zeggen: de wereld is stom, waarom bestaan we, ik wil niet meer leven, ik ga mezelf dood maken.
Ik ook neutraal: dat klinkt best verdrietig als je je zo voelt. Zij vervolgens vrolijk over paarden die ze zag en vervolgens nog een keer: ik wil niet meer leven.
Sindsdien herhaalt ze dit elke avond als ze op bed gaat, of als ik even rustig met haar zit. Ze kan niet concreet vertellen waarom ze het leven stom vindt, maar heb er inmiddels wel uit gekregen dat het door school komt, en ze dit in de vakantie niet vindt.
Ik denk overigens niet dat ze echt weet wat ze zegt en dat zo meent. Maar het is wel heftig om te horen en een signaal waar we iets mee moeten.
Voor ze dit zo deed, had ik 10min gesprek. Op school zien ze een vrolijke, enthousiaste kleuter, ligt sociaal goed in de klas. Ze komt ook wel vrolijk uit school. Gesprek ging er toen vooral over dat ze thuis regelmatig onschuldige sociale kleutermoeilijkheden aangeeft die ze lastig vindt. Dit laat ze op school ook helemaal niet zien. Ze houdt zich hartstikke goed staande, laat op een goede manier van zich horen en vorig jaar noemde juf haar nog een verbinder.
Ze heeft een ontwikkelingsvoorsprong, dat zien ze ook wel, maar omdat ze ook veel van spelen en knutselen houdt, veel fantasie heeft, laten ze haar nu ook vooral dat doen. Omdat het schooljaar net begonnen is vond ik dat ook echt wel prima, ondanks dat ik later ook dacht; spelen en uitdaging bieden kan prima samengaan.
Ze is heel leergierig en ik denk nu toch dat ze uitdaging mist waar ze op school wel wat mee moeten. Maar goed, niet gezegd dat dat het (enige) achterliggende probleem bij dit gedrag is natuurlijk.
Ik heb inmiddels bij juf aangegeven wat ze thuis allemaal zegt, en er wordt een gesprek met de ib gepland. Ik hoop dat zij goed mee kunnen denken en hier ook wat ervaring mee hebben.
Maar... Mijn dochter zal toch heus niet de enige zijn met zulke zware gevoelens en uitspraken op die leeftijd. Ik hoor graag of jullie hier ook ervaring mee hebben, en hoe jullie ermee om zijn gegaan.

. Het zijn idd grote emoties die ze blijkbaar niet anders nog kan verwoorden.