Olivia: het kan idd dat er daar iets gebeurde waardoor hij weg wilde, dat gebeurt bij dat vriendje weleens.
Gstq: haha typisch van die gebroken enkel. Bijzonder hoe die dynamiek thuis dan zo anders is dan op school hè. Toch die peer pressure?
Het wel of niet uitleggen blijf ik over twijfelen. We hebben dit van jongs af aan altijd veel gedaan, ook om ze te helpen situaties voorspelbaar te houden. Volgens mij heeft dat er altijd toe geleid (of heeft het geholpen) dat ze heel makkelijk zijn als dingen anders gaan, goed met tegenslag kunnen omgaan, en eigenlijk ook nooit driftbuien hebben of écht boos/onhandelbaar zijn. Dus het zit wel een beetje in onze opvoedstijl dat we ze graag bij de hand nemen. Maar je zet me wel aan het denken: misschien moeten we hem meer zijn eigen ding laten ontdekken
Sophie: leuk dat je reageert!! Misschien is dat wel de reden dat de jongste het vanzelf meer doet idd! Die heeft sowieso een meer open blik op de wereld (ohh mama heb je een nieuwe trui??). Helpt het bij jouw oudste dan bv als je even hint naar de interesse tonen in andermans vakanties?
Siesa: ik merk dat ik het wel lastig vind dat het door sommigen van jullie ‘meteen’ aan autisme gelinkt wordt, daar dacht ik echt niet aan. Maar, dat is natuurlijk een heel spectrum dus wie weet kan ik best wel wat leren van jullie tips of bijvoorbeeld van die podcast. Ik ga m opzoeken! Thanks!
Lilou: voor zover ik er zicht op heb kan hij goed samenwerken, en kan en wil hij zich dan ook goed aanpassen aan de ander als dat nodig is. Hij moet in zijn plusklasje veel samenwerken met allerlei leerlingen, en hoe ik het van hem begrijp vindt hij dat vooral leuk. Het frustreert hem iig niet gelukkig als dat anders gaat dan hij zou willen. Ik denk wel dat hij makkelijk opgeeft, dat hij niet echt confrontatie aan zou gaan maar het eerder laat gaan, en dan denkt dat het een volgende keer wel komt. Lief hoe jouw oudste dat allemaal doet! Het fascineert me ook echt wel. Als hij dan thuis komt met een verhaal over dat iemand pijn had, of iets heftigs meemaakt thuis, dan vragen wij honderduit maar dan blijkt vaak al snel dat hij zelf niks meer weet en zich zeker ook niet heeft afgevraagd hoe iets zat. Dat interesseert hem dan niet? Hoe dat kan, terwijl hij wel zoveel vriendjes heeft die graag met hem spelen, vind ik echt bijzonder.
Wat mooi dat dat voorleven wat je doet zo’n effect heeft op je oudste. Ik ga dat ook proberen
Lot, thanks voor de relativering. Je zet me wel aan het denken want volgens mij geven we niet genoeg echt laagdrempelig tips maar bespreken we het vaker echt uitgebreid met hem. Dat maakt dat hij verdrietig wordt, volgens mij ook omdat hij dan niet precies begrijpt wat we nou echt bedoelen (of wat nou echt het probleem is). Ik denk dat we bang zijn dat als we dat niet meer doen, het meer loslaten, dat het dan echt escaleert ofzo. Wat Olivia zegt, dat ze nog zo piepjong zijn, maakt juist dat ik het gevoel heb dat er nú nog wat aan te doen is ofzo…