Dank jullie voor de lieve reacties.

Herkenning is altijd fijn, hoewel in dergelijke situaties eigenlijk niet echt fijn natuurlijk. Sommigen van jullie al zo lang met zorgen om je kind zoals Coco en Lexi. Het doet echt wat met je.
Ik zal even wat dingen eruit halen waar ik op wil reageren, maar allemaal heel lief en bedankt.
Ster schreef:
Is het een optie om een dag vrij te maken (zonder werk en kinderen) en er dan gewoon voor te gaan zitten? Je kunt er dan ook helemaal induiken, eventueel een schema maken en jezelf daarna verwennen met iets voor jezelf.
Ja dit is een goed idee. Ik hik daar een beetje tegenaan maar weet ook dat als ik eenmaal bezig ben, dit soort dingen wel mee vallen en ik het zelfs wel leuk vind om dingen te concretiseren en structureren. In de eerste week van september ben ik de hele week vrij maar is m'n dochter grotendeels thuis, ze gaat twee ochtendjes wennen op school dus dat was mijn idee een beetje om er dan voor te zitten. Ik heb 's avonds eigenlijk gewoon niet meer energie voor dit soort dingen helaas. En instanties contacteren moet sowieso overdag natuurlijk.
Sowieso gaat dochter dus vanaf september naar school en ben ik op de vrijdagochtend vrij. Mijn idee is om inderdaad dat als een soort 'zorg-regelochtend' te gaan gebruiken komende tijd. Het zijn de enige drie uur die ik voor mezelf heb overdag per week, maar dit is gewoon het belangrijkste. Natuurlijk is zelfzorg ook heel belangrijk (om maar even op Minx terug te komen bijvoorbeeld) maar op dit moment is het zoeken van een passende plaats voor hem urgenter. Eigenlijk ook heel erg herkenbaar wat Filoria inderdaad zegt.
En wat Siesa oppert over oudercontactmomenten, ik denk dat dat heel waardevol kán zijn en er zijn genoeg online cursussen, podcasts, ouderpeergroepjes etc die ik weet te vinden, dat is het probleem niet, maar het is een beetje teveel nu om daar energie in te steken, ik merk dat ik daarin juist een beetje stagneer/blokkeer. Ik kan de kracht daar even niet voor opbrengen daarin te investeren. (deze ken ik trouwens niet dus dank je wel)
En mooie gedachte over dat het ook veel moois kan brengen komend jaar, Ster. Dank je.
Siesa, dat soort hulp hebben we gelukkig allemaal. Het huishouden doe ik behalve wassen niet zoveel aan. Boodschappen bestellen we online (behalve voor het weekend maar daar haal ik plezier uit). Ik wilde eigenlijk op vrijdagmiddag dochter niet op ballet doen vanwege de zorgafspraken van zoon, maar we hebben afgesproken dat zij daar niet onder mag lijden en als het nodig is, dat m'n man dan vrij neemt om één van de twee over te nemen. Sowieso doet hij veel van de zorgafspraken omdat zoon rustiger is bij hem. Mijn man kan gelukkig bij (vrijwel) elk gesprek aanwezig zijn, het is heel fijn dat samen te doen gelukkig.
Harrison schreef:Ik ben wel benieuwd waarin jullie wensen zo anders zijn dan wat de IB-er in gang heeft gezet? Heb je dat al wel eens met haar besproken?
Goede vragen Harrison. En het klopt ook eigenlijk wel wat Minx zegt. Deze nieuwe (interim IB'er, ze verdwijnt over ongeveer twee maanden weer als de nieuwe weer is ingewerkt, dit is al de vierde IB'er ofzo die we hebben gehad op school, kan school ook niet zoveel aan doen natuurlijk) IB'er is niet op haar mondje gevallen en zegt waar het op staat. Dus waarschijnlijk zegt zij wat iedereen al tijden dacht en was het inderdaad slechts een kwestie van uitstel.
Zij was de eerste die begon over een overstap naar een andere school. Toen heeft zij in datzelfde gesprek een bepaalde school opgehemeld, krabbelde de dag daarna terug omdat daar een intake stop is (wij gaan alsnog contact opnemen met deze school in het nieuwe schooljaar) en prees toen een andere school helemaal aan. Wij zijn daar toen gaan kijken samen met haar, zij was daarna heel lovend erover, wij hadden behoorlijk onze twijfels. Onze twijfels heeft ze geen gehoor aan gegeven en zij geeft ons het gevoel dat zij hem op deze school wil laten plaatsen zodat ze 'van hem af zijn'. Ze heeft toen tussen neus en lippen door (heel slecht vind ik) gezegd dat de directrice van onze school toch nog ruimte voelt om O een kans te geven. De afspraak daarop werd dat teniet gedaan en krabbelde ze terug dat ze bedoelde dat er ruimte was om hem tot de herfstvakantie op school te houden. Al met al vind ik haar dus erg hard en weinig empathisch en dat doet me heel erg veel pijn. Dat weet ze overigens niet, maar m'n man is wel al vrij fel tegen haar in gegaan. Dat werd vrij lelijk. We hebben altijd aan dezelfde kant gestaan met school, samen zoekend naar de beste oplossing, maar sinds zij er is, is het tegen elkaar in plaats van met elkaar en dat vind ik erg naar. Misschien moeten we dat inderdaad gaan zeggen tegen haar maar dat kan ik niet emotieloos dus daar zie ik enorm tegenop want dat vreet ook weer energie.
Olíve schreef:Ooh Marin wat naar is het allemaal toch voor jullie! Ik lees jouw woorden altijd met een beeti3 buikpijn omdat het me zo verschrikkelijk zwaar lijkt. Zoveel zwaarder dan ik aan zou kunnen en jij struggeld hier al zoveel jaren mee.
Een slechte moeder ben je zeker niet want ze staat al die jaren al in de leeuwinnen modus en daarnaast had je dan afgelopen jaar ook nog je persoonlijke situatie die al jouw aandacht vroeg. Geen mens komt hier uitgerust en ontspannen uit!
!

Ik heb de hele dag jouw woorden in m'n hoofd herhaald, dank je. Dat leeuwinnengevoel is dus even weg (geweest?) en ik neem mezelf dat zo kwalijk. Hoe kun je dat doen als je kind dat nodig heeft. Dat dus.
Lot schreef:
Ik vind de tip om het samen met iemand te doen ook een goede. Zou je zus hier eventueel geschikt voor kunnen zijn of staat die te dichtbij? Misschien zou zij ook al een opzetje (met info over alle opties) kunnen maken op voorhand zodat de berg iets minder hoog lijkt.
Ja dat is zeker een goede en doet ze ook zeker! Alleen merk ik wel dat zij gekleurd erin staat en in haar hoofd een bepaalde diagnose van hem heeft wat ze eigenlijk niet zou moeten doen door bepaalde beroepsdeformatie in combinatie met soort rare zussen jaloezie ofzo (kan het niet goed uitleggen), en dat hindert haar in het echt goed helpen. Maar ik kan altijd m'n hart luchten bij haar. En ze zit totaal niet in de regio dus concreet kan ze niet enorm veel. M'n schoonzus is orthopedagoge en spreek ik ook wel erover.
M'n schoonouders helpen ons ook veel en staan klaar voor praktische dingen maar ook voor hart luchten en het gaat hen ook enorm aan het het hart.
Lexi schreef:Ik herken je verhaal, wij hebben ook al 12 jaar non stop te maken met hulpverleners en artsen. Het is ook gewoon zwaar en vermoeiend. In je hoofd ben je er altijd mee bezig, dat je die nog moet bellen of daar nog een afspraak moet maken. En soms de wanhoop omdat dingen uit je handen lijken te glippen.
Dat van die afspraken verzetten in je agenda herken ik trouwens ook heel erg. Ik plan het dan bewust op een moment dat ik thuis ben en tijd heb. Maar op het moment dat ik melding krijg lukt het gewoon niet, alsof ik een soort van blokkeer en ik hoop dat het dan vanzelf verdwijnt als ik het uitstel.
JA echt dit he, zo zwaar!
Minx schreef:Ik heb trouwens ‘‘s ochtends in mijn agenda 1,5 uur geblokt voor mail en energie vretende taken. Zo heef het ook. In die 1,5 uur doe ik echt heel veel. Dus ook dit soort dingen.
Ik heb ook de training plannen en organiseren met Outlook gedaan en dat heeft ook heel veel rust gegeven. Ik heb overzicht en kan afstrepen.
Ja jij bent super gestructureerd! Heel knap, hoe je dit doet met een thuiszittend kind. Mijn kinderen zijn te jong om dit soort zorgtaken te kunnen doen met hen erbij. Ik kan nog niet eens de huisarts bellen zonder een gillend kind op de achtergrond, dus ik doe dit soort dingen tijdens werktijd, wat eigenlijk niet constant kan. Collega's hebben wel veel begrip hoor, maar ik kan die schakel gewoon ook niet steeds maken. Ik werk op sommige dagen dan thuis, maar ik heb ook wel echt dagen gehad dat ik na zo'n heftig gesprek echt geen werk meer kon verzetten, dus dat kan niet te veel voorkomen.
Tabbie schreef:Marin, ik ben het eens met mijn voorgangers; je bent een goede moeder! En je faalt niet!
Ik lees wel in je verhaal dat je zegt; hij was een last voor de klas. De juf heeft huilend toegegeven dat de klas onder zijn gedrag heeft geleden.
Maar het is eigenlijk; de klas is een last voor hem. En O leidt onder het gedrag en situatie van de klas.
Ik denk dat het goed is om te omdenken. Want het heeft en zou mijn hart breken als ik weet dat mijn zoon in een situatie zit waar hij van overstuur raakt of gewoon niet bij hem past en dat dan ook nog zijn enige veilige basis (dat vriendinnetje toen) weg wordt gehaald.
Hoe graag jullie het ook hadden gezien; die school past niet bij O. Niet omdat hij een last is, maar omdat O last ervan heeft.
Zoek het dus please niet bij jezelf of O. En voel je niet schuldig dat zogezegd de klas er last van heeft. O heeft last en het is gewoon goed dat er nu gekeken wordt naar een oplossing dat wel bij hem past.
Ik vind dit heel erg lief dat je dit zo zegt lieve Tabbie, en dit is in zekere zin ook zeker waar. Maar helaas is het andersom ook waar. Ik kan en mag dat niet ontkennen. De klas heeft, helaas, wel echt geleden onder hem. Het breekt m'n hart, maar het is wel zo. En de juf heeft dat met pijn in haar hart moeten toegeven, dat vind ik voor een juf ook echt ontzettend zwaar om toe te moeten geven en tegen ouders te moeten zeggen, dat hun kind er voor heeft gezorgd dat andere kinderen minder aandacht hebben gekregen. Dat is super zwaar en pijnlijk maar wel waar. En ze heeft ook gezegd dat ze straks een lading nieuwe groep drie'ertjes erbij krijgt in het nieuwe jaar en dat die echt de aandacht nodig hebben. En dat verdienen ze ook. Als O de boel weer bij elkaar gilt, zal hij echt uit de klas moeten verwijderd worden of zullen wij hem thuis moeten zetten, het kan niet zo zijn dat de klas eronder lijdt. Evenmin dat hij onder de drukte van de klas lijdt. Dus ik houd echt m'n hart vast voor komende weken, ik hoop zo met heel m'n hart dat hij een goede start maakt, maar ik ben echt bang voor het veel telefoontjes.
Siesa schreef:Probeer alvast te kijken hoe je opvang voor hem kan regelen als hij thuis komt te zitten, bereid je voor.
En wat ook kan helpen, probeer een familie gesprek te plannen. Stel een lijst op waar je hulp bij nodig hebt en vraag familie om te helpen. Bv op donderdag om op te passen of om een gesprek met een instantie te hebben.
Ja dit is een goede. Ik weet niet hoe we ons voor kunnen bereiden, maar ik weet dat m'n schoonmoeder weigert naar het buitenland te gaan in een dergelijke situatie en paraat staat voor ons. Dat is heel fijn.
Filoria schreef:
Mijn advies zou zijn om je niet blind te staren op superspecifieke ondersteuning, maar te onderzoeken in welke situaties of op welke plekken je zoon zich fijn voelt. Is dat in de natuur, ga dan samen het bos in op momenten dat het lukt. En qua school: voelt hij zich bijvoorbeeld fijner in een kleine groep, dan is het misschien zinniger om te zoeken naar een reguliere school met kleine klassen en lieve leerkrachten, dan naar een HB-school die in theorie fantastisch is, maar in de praktijk niet fijn voelt voor O.
Bij T. kwam de overprikkeling door drukte in de klas en in zijn hoofd, maar ook door de hoeveelheid keuzes die hij moest maken in de onderbouw.
Wat is het bij O. precies, waar hij op school zo overprikkeld van raakt en thuis niet?
Ja hele goeie Filoria! Hij komt echt tot rust in de natuur, dus op zaterdag gaat hij na zwemles met m'n man altijd uren struinen door de duinen. Dan gaan ze wandelen, picknicken, kletsen, scharrelen, slakken en kikkers zoeken, van alles wat. Zo ontprikkelt hij echt. De HB begeleidster zei ook dat veel HB kinderen tot rust komen in de natuur. Ze raadde ook meer natuurgericht onderwijs aan. We hebben eventueel een vrije school in gedachten, maar ik wil ook kijken naar wat er verder is. Inderdaad die keuze stress is niet goed voor hem, daar had hij bij de kleuters erge moeite mee en heeft hij echt moeten leren daar zelf keuzes in te maken. Montessori zou denk ik niets voor hem zijn bijvoorbeeld.
Het gaat bij hem met name echt om geluidsoverprikkeling, maar eigenlijk kan ik me in alle overexcitabilities bij hem wel vinden. Maar hij geeft zelf heel erg geluidsoverprikkeling aan. Hij heeft al een koptelefoon maar vaak is dit niet genoeg.