Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Wachtlijsten kinderopvang

<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Dec 2023 11:44

Wachtlijsten kinderopvang

Mijn man en ik hebben op donderdag altijd een (lange) kantoordag en hebben op die dag dus echt opvang nodig. Na de eerste echo eind oktober bij 8 weken hebben we ons direct ingeschreven bij diverse KDV's maar de wachtlijsten zijn lang. Hoe lang kunnen ze niet zeggen, maar de kans dat we in november geen plekje hebben is groot. Ik heb al 2 maanden langer verlof ingepland, maar wat als er geen plek is? Onze ouders kunnen we het echt niet aandoen om van 7:30 tot 17:00 op te laten passen, die zijn ook al 70+.
Hadden jullie hier ook last van en hoe heb je het uiteindelijk opgelost?

En een andere vraag: ik heb nu doorgegeven opvang vanaf 1 of 15 oktober omdat ik per november weer aan het werk ga. Maak je meer kans op opvang per 1 november als ik die datum naar voren haal, bijvoorbeeld 1 september? Ik heb geen idee hoe zo'n planner kijkt behalve naar wachttijd en dat mensen met broertje/zusje op dat KDV voorrang krijgen.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Dec 2023 11:59

Re: Wachtlijsten kinderopvang

Voor onze zoon was na een half jaar ook pas plek op donderdag. Ik heb toen van donderdag een korte dag gemaakt, en mijn vader paste toen op. Ik werkte andere dagen dan wat langer geloof ik. Maar mijn vader was ook wel flexibel in hoe lang op te passen. Vond het zelf alleen niet fijn hem op zn vrije dag zo'n lange dag met baby te geven, een hele dag met baby vond hij nou ook weer niet zo fantastisch 😅.

Je kunt ook om de beurt ouderschapsverlof inzetten misschien? Of standaard een paar uur opnemen en wel ouders op laten passen?
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 13 Dec 2023 12:05

Hier is ook pas plek vanaf 1 januari (hadden het vanaf 1 juli nodig). Ik ben die uren thuis gaan werken en/of een kortere dag en soms heeft mijn vriend die dag vrij en vangt hij het op. Vervelend is het zeker.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Dec 2023 12:06

Scandic schreef:Mijn man en ik hebben op donderdag altijd een (lange) kantoordag en hebben op die dag dus echt opvang nodig. Na de eerste echo eind oktober bij 8 weken hebben we ons direct ingeschreven bij diverse KDV's maar de wachtlijsten zijn lang. Hoe lang kunnen ze niet zeggen, maar de kans dat we in november geen plekje hebben is groot. Ik heb al 2 maanden langer verlof ingepland, maar wat als er geen plek is? Onze ouders kunnen we het echt niet aandoen om van 7:30 tot 17:00 op te laten passen, die zijn ook al 70+.
Hadden jullie hier ook last van en hoe heb je het uiteindelijk opgelost?

En een andere vraag: ik heb nu doorgegeven opvang vanaf 1 of 15 oktober omdat ik per november weer aan het werk ga. Maak je meer kans op opvang per 1 november als ik die datum naar voren haal, bijvoorbeeld 1 september? Ik heb geen idee hoe zo'n planner kijkt behalve naar wachttijd en dat mensen met broertje/zusje op dat KDV voorrang krijgen.

Ik kan je hier niet heel goed antwoord op geven maar wil toch even antwoorden. Ik werk op eek babygroep op een kdv en denk dat de tactiek niet werkt om je baby eerder aan te melden dan om zo in nov aan de beurt te zijn.
Wat mijn ervaring wel is, is dat baby's steeds later beginnen door de verlofregels die sinds een tijdje gelden. Ik zou dit dus even goed bespreken met je kdv. En waar veel winst te behalen zou kunnen zijn is de dag dat je opvang hebt. Sommige dagen is het topdrukte en andere dagen juist heel rustig (bij ons is de woensdag een heel drukke dag en donderdag juist heel rustig).. Als jullie daarvan op de hoogte zijn zou je kunnen overwegen om een andere dag als opvangdag te kiezen.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Dec 2023 12:07

Ouderschapsverlof kan helaas niet op de donderdag omdat we dan op kantoor worden verwacht 🫤 Echt zo vervelend alle bedrijven die standaard de di + do uitzoeken daarvoor. Ik wil op dinsdag ouderschapsverlof opnemen maar dat zal ook wel een discussie worden op het werk (man moet ook op dinsdag naar kantoor).

We hebben dus ook alleen maar de donderdag nodig omdat we dan allebei naar kantoor moeten, verder hebben we één dag per week (maandag of vrijdag) oppas van opa en oma maar dan werken we allebei thuis en hoeven ze geen lange dag op te passen.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Dec 2023 12:12

Zou een gastouder dan misschien iets voor julliie zijn?
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Dec 2023 12:13

Hmmm ik word ook standaard op donderdag op kantoor verwacht (destijds, andere baan nog niet) maar met deze reden zou ik best tijdelijk een halve dag of eens in de 2 weken mogen komen. Maar ik heb hierin wel een schappelijke werkgever..
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 13 Dec 2023 12:14

Ik heb een tijdje op de baby van een vriendin gepast toen zij geen plek hadden op de opvang. Zou dat een optie kunnen zijn?
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Dec 2023 12:37

Olive, ik vind een gastouder eerlijk gezegd geen fijn idee.

Joey, ik word zelf wel echt minimaal 1x per week op kantoor verwacht en eigenlijk 2x 😅 Mijn man begint in februari met zijn nieuwe baan dus daarvan weten we het nog niet. Maar hij krijgt een jaarcontract dus hij wil het liefst gewoon braaf doen wat ze vragen haha.

Siesa, mijn vriendinnen hebben het al zwaar genoeg met hun eigen jonge kinderen in combinatie met werk 😅 Dan liever mijn (schoon-)ouders extra belasten, die hebben moeite met vroeg opstaan maar dat overleven ze uiteindelijk wel.

Ik had ook nog een nannyservice gezien (aan huis) maar dat is voor één kind natuurlijk loeiduur. Wel handig dat ze ook het huishouden kan doen 😏
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Dec 2023 12:41

Ja, ik snap dat je een gastouder niet zo'n prettig idee vindt, dat had ik ook.

Kunnen ze bij de kdv's helemaal niks zeggen over plek op de donderdag? Het is nog zo ver weg!
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Dec 2023 12:50

Balen zeg. Ik weet idd dat de wachtlijsten lang zijn. Je moet je eigenlijk al aanmelden voordat je überhaupt zwanger bent 😂. Wat Olive zegt: de dag kan nog uitmaken qua plek, de donderdag is erg gewild dus kan de wachtlijst nog langer van zijn. Maar zo te horen wil je alleen die dag.

Het heeft ook te maken met leeftijden van kinderen, wanneer ze doorschuiven naar een volgende groep (hebben ze horizontale of verticale groepen?). Hoeveel 0,1,2 jarigen je mag hebben en hoeveel personeel je hebt natuurlijk.

Kunnen ze grootouders niet beide een halve dag oppassen? Hoe denken ze er zelf trouwens over? En anders een halve dag en jullie om en om wat uren opnemen (tijdelijk wat minder gaan werken?).

Misschien zou je nog iemand kunnen vinden die 1 dag in de week betaald wil komen oppassen? Of toch tijdelijk een gastouder. Wat vind je daar niet fijn aan? En zou je dan liever zelf minder werken of toch even voor de gastouder gaan?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 13 Dec 2023 13:15

Ik zou een oppas aan huis overwegen voor die tijdelijke periode dat er nog geen plek is. En dan geen jong meisje maar een 'oppas moeder/oma'. Mijn moeder heeft dat ook jaren gedaan voordat ze op haar eigen kleinkinderen ging passen.
Zeker omdat jullie die dag toch op kantoor zijn, is iemand thuis dan wel prima lijkt me. En het is maar tijdelijk.

Wij hadden enorme mazzel met de opvang dat er vrij snel plek was (dochter begon pas toen ze 2 was dus heb haar niet vroeg in de zwangerschap ingeschreven ofzo, daar kan ik niks over zeggen). Alleen de dinsdag bleef lastig, toen is er tijdelijk een oppas aan huis geweest.
Let's discover the world together.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Dec 2023 13:46

Scandic schreef:Olive, ik vind een gastouder eerlijk gezegd geen fijn idee.

Dit herken ik wel. Ik wilde het ook absoluut niet om verschillende redenen. Maar ik ken ook heel positieve ervaringen over gastouders dus misschien kun je wel 1 vinden die bij je past. In jullie situatie zou ik het wel overwegen!
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Dec 2023 14:44

Hier hetzelfde, sta bij 6 kinderopvangen ingeschreven. In september (was toen 10w zwanger) ingeschreven voor augustus jaar erop, en hoor pas in juni of er plek is..
Indien het niet lukt ga ik tijdelijk nog een dag minder werken.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 13 Dec 2023 14:45

Oh joh Sawadee wat een leuk nieuws!
Let's discover the world together.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Dec 2023 16:07

Wat leuk Sawadee, gefeliciteerd!

Wat arelax dat er zulke lange wachttijden zijn. Ik snap dat je vriend de discussie niet wil aangaan mbt welke dag hij ouderschapsverlof opneemt maar als ik jou was zou ik het toch proberen. Een werkgever mag alleen de urenverdeling weigeren als het bedrijf daardoor ernstig in problemen komt, dat lijkt me niet als ik het zo lees.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Dec 2023 17:01

Als er geen opvang is, dan moet (ouderschaps)verlof gewoon. Hoe hoog en laag een werkgever ook springt, je kunt je baby gewoon niet alleen thuis laten.

Het is wel stressvol, maar de BSO leek ook vrij vol te zitten. We hadden nu per direct opvang nodig (operatie gastouder) en ze kan gewoon per direct terecht. We waren net onderaan de wachtlijst gezet. Ze maken de planning op een bepaald moment en kunnen dan pas zeggen of kind erbij past.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Dec 2023 18:58

Gaaf Sawadee, gefeliciteerd!
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Henque

Kletskop

Bericht 13 Dec 2023 19:00

Ik weet niet waar je woont, maar ik woon vlakbij een grote stad in een dorp, en daar is echt sneller plek dan in de stad zelf. Dus je kan ook nog inschrijven bij KDV's buiten de stad in de hoop dat daar plek is voor alle dagen die je wil (en dan evt later overstappen naar een KDV dichterbij?)

En als je dat niet wil en ook geen gasthouder, dan zou ik ook gaan voor constructies als halve dag een oppas en halve dag zelf opvangen oid, maar dat zou ik dan gewoon regelen als het wat dichterbij komt?
<<

Rewie

Noob

Bericht 13 Dec 2023 20:00

Het is echt verschrikkelijk. Ik ben eind juni uitgerekend en ik hoor in april wanneer er plek is op de dag dat wij opvang willen. Gelukkig hebben we beide flexibele werkgevers en ouders die een en ander kunnen opvangen, maar anders krijg je er echt stress van. Ik wil, als het mogelijk is, wel weer vrij snel aan het werk. Waarschijnlijk wel beginnen met 3 dagen per week en dan langzaam over naar 4 dagen per week, maar dat zien we dan wel weer. Eens kijken hoe het gaat tzt. Vorige keer ben ik met 8 weken weer 2 (eerst halve) dagen per week gaan werken en zo langzaam opgebouwd. Beviel goed.

Wij hebben nog geluk dat er een nieuwe locatie net geopend is en daar plek is. Alle nieuwe gezinnen proberen ze naar die locatie te krijgen (5 km fietsen, niet te doen voor ons want ik heb vaak geen auto en met een baby kan je niet fietsen) maar voor sommige is dat wel de uitkomst.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 14 Dec 2023 09:01

Marin schreef:Oh joh Sawadee wat een leuk nieuws!

Dankjewel! En jij ook Thunder!
<<

Max

Yipyapper

Bericht 14 Dec 2023 09:34

Wij stonden ook op 8 verschillende plekken op de wachtlijst. Uiteindelijk hadden 3 daarvan plek op de dagen die we wilden (o.a. donderdag) en konden we kiezen.

Enkele gaven aan dat ze voorrang geven aan kindjes die meerdere dagen komen. Kindjes wennen dan sneller en dat maakt het makkelijker voor ze. Er was zelfs 1 opvang die een minimum van 2 dagen per week hanteerden.

Hier werkte het vooral om naar rondleidingen te gaan, lekker te kletsen met degene die de rondleiding doet en te "name droppen". Oftewel aangeven dat je die en die kent die ook naar die opvang gaan. Werkt vooral goed als die ouder in de ouderraad zit.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 14 Dec 2023 10:14

Ik heb het gehad met de overstap van opvang naar naschoolse opvang. Lang van te voren ingeschreven, constant over gebeld maar helaas een dag te kort kunnen krijgen. Ik kon dat niet oplossen en ben een dag minder gaan werken. Dat was financieel echt heel krap maar ik had het niet leuk op mijn werk dus het gaf me ook wel lucht. Het heeft een jaar geduurd voor ik opvang kon krijgen. Echt belachelijk maar goed, ik heb dat niet in de hand. Ik zou je vooral aanraden dit met je werk te bespreken en je vriend ook. Wellicht kunnen jullie beide ergens een halve dag extra werken en dat dan ruilen met een halve donderdag. Of een van beide gaat minder werken of je neemt ouderschapsverlof op. Maar bespreek vooral met elkaar en werkgevers wat de mogelijkheden zijn.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 14 Dec 2023 10:23

Max schreef:
Hier werkte het vooral om naar rondleidingen te gaan, lekker te kletsen met degene die de rondleiding doet en te "name droppen". Oftewel aangeven dat je die en die kent die ook naar die opvang gaan. Werkt vooral goed als die ouder in de ouderraad zit.

Echt? Ik vind het best heftig dat je voorrang krijgt als je mensen kent of leuk overkomt.
Bij ons heeft de ouderraad ook geen invloed op wie er geplaatst wordt.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 14 Dec 2023 10:31

Nan schreef:
Max schreef:

Echt? Ik vind het best heftig dat je voorrang krijgt als je mensen kent of leuk overkomt.
Bij ons heeft de ouderraad ook geen invloed op wie er geplaatst wordt.

Tsja ze hebben t voor het uitkiezen, dus ik denk dat ze dan liever mensen plaatsen waar ze een fijne klik mee hebben. Is natuurijk niet hoe t hoort, maar had zelf wel het idee dat het hielp.
Ik gaf zelf overigens ook de voorkeur aan de plekken waar we een fijne klik hadden met de leidsters.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen