23 Apr 2024 12:53 door Lot
Lastig is dat hè om die kleintjes zo te zien. Ze zien papa en mama natuurlijk ook verdrietig, het is een grote verandering in het leven van zo’n jong kind. Gelukkig zijn kinderen erg flexibel en passen ze zich snel weer aan in een situatie. Zijn gedrag lijkt me ook heel passend bij de situatie.
Ik zou hem zelf wat meer context geven. Wist je zoon dat opa ziek was? Of dat hij soms iets niet kun/rustiger aan moest doen/soms naar het ziekenhuis moest etc.? Wij hebben hier bewust niet gekozen voor het woord sterretje omdat het zo ongrijpbaar is. Uitgelegd dat oma dood was en dat je hartje dan stopt met kloppen (hij was toen wel 3.5 jaar). Je gaat meestal dood als je heel erg ziek bent en de dokter je niet meer beter kan maken of heel erg oud. Gezegd dat wij niet heel erg ziek en oud zijn (en als ik ziek was zei ik altijd ik ben ziek maar ik word weer beter). En ook goed genuanceerd dat de dokter heel veel mensen beter kan maken maar dat sommige mensen heeel heeel heeel erg ziek zijn en het dan helaas niet kan. Om nu te veranderen van verhaal is misschien ook lastig voor hem maar zou dan zeggen dat je een sterretje wordt als je erg ziek of oud bent. Hier ook veel boekjes gelezen over de dood (als kind dit zelf wilde).
Familielid (kind) is ook getuigen geweest van hulpdiensten in huis, heel heftig allemaal. Ze hebben haar ouders aangeraden om één verhaal te vertellen en je hieraan vast te houden zodat het gelijk blijft. Ze raadde ook aan om het samen op te schrijven om het op dezelfde manier te blijven vertellen. Dit geeft kind houvast en zo kan ze zelf niet met het verhaal aan de haal gaan. Verder is alles wat er gebeurd qua gedrag heel normaal zeker de eerste maanden/jaar. Zij hebben ook hulp gezocht maar daar was het echt nog te vroeg voor. Kind slaapt nu ook niet meer alleen op een kamer, dat is ook oké. Alles heeft tijd nodig. Gewoon extra lief zijn voor elkaar. Sterkte.
Dochter was 2.5 toen ze een jong familielid verloor. Haar ook vertelt dat hij/zij dood was, niet meer kon spelen of eten. Ze heeft kind ook veel gezien en is erbij geweest. Ze zag het meteen, kinderen voelen het gewoon aan. Ze zijn zo slim. Ik denk dat dit juist goed is. Wij hebben ook een plekje gemaakt voor de overledenen op kindhoogte zo konden ze er zelf spulletjes bij leggen en naar kijken.
Heeft je zoon ook een beertje gekregen van de hulpdiensten?
Sterkte! Ik haal misschien nog wat weg straks. Je mag me ook pm’en als je het fijn vindt.