20 Apr 2024 20:02 door Rewie
Onze dochter is exact net zo oud (ook nov 2021), maar praat nog niet. Wij noemen haar ook een pittige peuter en dat komt, denk ik grotendeels uit de frustratie van het niet praten. Ze heeft vorige week buisjes gekregen want ze hoorde niet goed, we hopen dat ze daardoor iets rustiger wordt.
Bijten heeft ze nooit echt gedaan, slaan wel, vooral op de opvang en ons, maar dat is inmiddels wel over. Hier moet alles gaan met strijd en zelf doen. Kleding aandoen is standaard een jankpartij, tandenpoetsen moet in de houdgreep, in de autostoel moet met veel kracht en frustratie. Ze is erg zelfstandig (zelf brood smeren, aankleden, zelf luier willen verschonen/bijna zindelijk maar ik heb geen puf om door te zetten). Fietsen, steppen etc kan ze nog niet, maar motorisch is ze niet zo ver nog niet. Nou heeft ze ook geen step, dus dan leer je het ook niet.
Hier is het veel driftbuien en huilen, soms begint het al met opstaan en dan ben ik na 2 uur volledig total los van het gehuil om 'niets'. Puur omdat zij dingen wil die niet mogen. Hoop echt dat het beter gaat als ze gaat praten. Ze kan nu iets van 15 woordjes zeggen, 2 weken terug waren dat er nog 12 dus we gaan vooruit.
Als ik haar kleding uitkies moet ze weer naar boven om andere kleren te pakken, want wat ik kies is niet goed. Met veel kracht krijg ik het uiteindelijk wel aan, maar heb daar momenteel niet de energie en kracht voor (30 weken zwanger) en dat voelt zij natuurlijk ook. Zolang ze buiten kan spelen is ze blij, maar in huis is ze niet vaak blij. Op naar de zomer.