Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

(Peuter)astma

<<

Maan

Kletskop

Bericht 13 Okt 2023 09:50

(Peuter)astma

Zijn hier kinderen bij wie (peuter)astma is vastgesteld?

Mijn jongste zoon is afgelopen 3 weken twee keer opgenomen geweest met benauwdheid. De eerste keer is hij bij de huisarts opgehaald met de ambulance, de tweede keer (2 weken later) kon ik zelf met hem naar de spoedeisende hulp, maar verslechterde hij erg snel en de medicijnen sloegen niet direct goed aan. Hij heeft het erg zwaar gehad en zat op het randje van overplaatsing naar de intensive care. Ik vind het allemaal enorm heftig en was me er eigenlijk niet van bewust dat een astma-aanval zo heftig kan verlopen.

Inmiddels zijn we thuis met onderhoudsmedicatie en een waarschuwing in zijn dossier dat we (als we het ziekenhuis bellen) niet mogen worden afgepoeierd met nog even een paar uurtjes puffen en aankijken.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er meer kindjes zijn hier met astma, hoe het verloop van een aanval is (heftig?), hoe vaak het voorkomt, of het minder voorkomt als ze ouder worden etc.

Liever niet quoten, ik wil het wel graag weer weg kunnen halen.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 13 Okt 2023 13:03

Re: (Peuter)astma

J heeft dit gehad, na de zoveelste longontsteking en antibioticakuur hebben we een onderhoudsdosis en voor zo nodig medicatie gekregen. Hij was toen 2,5 had al 2x in het ziekenhuis gelegen met klachten. De laatste keer herkende ik het patroon zo goed dat de huisarts nog geen ontsteking kon horen maar omdat ik aan bleef dringen zijn we toch doorverwezen naar het ziekenhuis en mochten in geval van nood ook direct bellen.

Inmiddels is hij 8 en er overheen gegroeid. Als ik filmpjes van die tijd terug kijk hoor je ook pas goed hoe weinig lucht hij had op sommige momenten.
2015 💙
<<

Fantine

Bericht 13 Okt 2023 15:29

Onze zoon heeft dit, laatst moest hij ook een nacht opgenomen worden. Hij wordt in januari 3. Hij heeft nu s morgens en s avonds een onderhoudspuf en waar nodig ventolin. Volgende week moeten we weer naar de kinderarts voor controle. Hij heeft nu 2 heftige aanvallen gehad waarbij we naar het ziekenhuis moesten maar sinds de laatste aanval en opname heeft hij die onderhoudspuf en geen aanvallen meer gehad gelukkig.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 14 Okt 2023 07:27

Onze middelste heeft het. Vooral de afgelopen weken is ze erg benauwd geweest. Gelukkig was opname niet nodig maar wel veel extra pufjes.

Ze krijgt 's ochtends en 's avonds onderhoudspuf en voor sporten/zwemles standaard ventolin. Daarnaast krijgt ze die indien nodig. Inmiddels is ze bijna 5 en kan het thuis erg goed aangeven. Op school wat lastiger maar de juf is bekend met astma en kan het aan haar zien inmiddels.

Ze heeft ook koemelkallergie en eczeem dus complete pakket volgens de kinderarts.

Deze week weer longverpleegkundige maar wil eigenlijk dat de arts ook even mee kijkt omdat ze de laatste tijd zoveel last had.

Zijn jullie kids ook extra vermoeid?
⁠♡♡♡
<<

Fantine

Bericht 14 Okt 2023 07:51

Onze zoon vind ik wel vermoeider de laatste weken maar die is net gestart op een andere groep op de opvang, dus heel wat nieuwe indrukken. En hij is ook 2,5 jaar jonger dan jouw dochter. Ik merk wel echt sinds we de onderhoudspuf gebruiken sinds augustus, dat ventolin niet meer nodig is geweest.

Sinds wanneer heeft jouw dochter die onderhoudspuf en de diagnose peuter astma Uffe?
<<

Maan

Kletskop

Bericht 14 Okt 2023 10:54

Fijn, jullie reacties.

Minx, wat fijn dat je zoon eroverheen is gegroeid. Merkte je ook dat hij, toen hij ouder werd, minder vaak last had?

Fantine, bij jullie ook een opname. Sneu is dat hè? Wat fijn dat de onderhoudspuf zo goed werkt. Daar vestig ik ook mijn hoop op. We zijn er nu net een week mee gestart.

Uffe, wat vervelend dat je dochter de afgelopen weken zo benauwd is geweest. Heb je het idee dat de Ventolin dan goed helpt om haar er doorheen te helpen?
Aan sporten/zwemles zijn wij nog niet toe. Onze zoon is 1, maar ik vroeg me al wel af hoe dat zou moeten als we met hem willen zwemmen. Tot nu toe hebben we dat niet gedaan, omdat hij zelfs het bad thuis niet leuk vindt. Maar jij geeft dan dus Ventolin vooraf. Heb je dat afgestemd met de kinderarts of longverpleegkundige?

Ik heb niet het gevoel dat mijn zoon extra vermoeid is, maar hij is nog zo jong, slaapt ook nog overdag. De afgelopen dagen was hij wel vermoeider dan normaal, maar we hebben er ook net een ziekenhuisopname op zitten.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 14 Okt 2023 11:32

Ik merkte dat we de ventolin steeds minder nodig hadden. Dat spul heb ik toch veel gebruikt. Op een gegeven moment merkten we dat het steeds minder werd en we ook de onderhoudsdosis niet echt meer nodig hadden. Ik vond het toen nog wel spannend want het was in het najaar. Dus toen nog wel even onder controle gebleven, maar ook de winter kwamen we goed door. Daarna konden we het afsluiten.
2015 💙
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 14 Okt 2023 13:30

Onze dochter heeft nu 1,5 jaar de onderhoudspuf nadat ze behoorlijk veel de Ventolin nodig had. Gelukkig waren we al onder behandeling bij de kinderarts en kon die doorpakken.

Het helpt haar wel maar soms twijfel ik wel of het voldoende is. Ik weet ook niet hoeveel lucht ze gewend is zeg maar. Als ze echt benauwd is trekt ze wit weg om haar mond en neus daar kan ik het goed aan zien.
⁠♡♡♡
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 14 Okt 2023 13:31

Ik het voorjaar/zomer heeft ze er ook nog een hooikoorts neusspray bij.
⁠♡♡♡
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 15 Okt 2023 18:20

Mijn jongste heeft het ook. Toen ze klein was ook een keer met de ambulance naar het ziekenhuis en twee keer een opname. Heel heftig. Uiteindelijk met een goede onderhoudspuf (2x daags) en ventolin best goed er doorheen gerold. Wel altijd lage weerstand en bij bijvoorbeeld verkoudheid is het echt mis. Vaak longontsteking, keelontsteking etc. Maaar zo heftig als het vroeger was, lijkt het nu niet meer te zijn (ze is nu 8).

Sterkte! En hopelijk slaan de medicijnen snel aan.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 15 Okt 2023 19:46

Hier is verkoudheid ook echt drama. Nu al 4 weken, dan op en af koorts. Huisarts doet er dan niet zoveel mee terwijl de kinderarts dan toch een ab kuur voorschrijft.

Vorige winter heeft ze een onderhoudskuur gehad en was het echt beter. Alleen daar reageerde haar buik weer niet goed op. Zo zoeken soms.
⁠♡♡♡
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 16 Okt 2023 11:40

Vandaag toch terug naar de huisarts geweest en het is toch een longontsteking. De herfst is begonnen😒
⁠♡♡♡
<<

Maan

Kletskop

Bericht 16 Okt 2023 12:54

Wat goed te horen dat bij jullie kinderen de onderhoudskuur goed aanslaat. Daar vestig ik voor nu mijn hoop ook op. Afgelopen zaterdag begon mijn zoon alweer snel te ademen, niet eten, beetje koorts erbij. Met de afgelopen weken achter ons zorgde dit wel voor wat stress. Gelukkig bleef het nu met wat extra pufjes onder controle.

Ah, Uffe, wat rot zeg. Beterschap voor je dochter.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 29 Mrt 2024 21:07

Hoe staat het bij jullie met de puffers? Hier hebben de apotheken niets meer en gaan nu kijken wat ze dan kan krijgen. Juist het voorjaar met hooikoorts heeft ze het veel nodig, wat een ellende!
⁠♡♡♡
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Mrt 2024 21:22

Onze jongste kreeg de vorige keer per ongeluk twee reserve pufjes in plaats van een. Als het goed is kan ik nog zeker een maand vooruit.
Hopelijk gaat het dan iets beter.

Echt verschrikkelijk wel. Alle medicatie die steeds op is.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Maan

Kletskop

Bericht 31 Mrt 2024 18:16

Ik heb nog 1 puf half gebruikt en twee reservepufjes. Dat leek me voldoende, maar vannacht werd mijn zoon weer flink benauwd en heeft hij veel pufjes gehad om er weer bovenop te komen. En vandaag ook veel, hij is flink benauwd, dus we moeten wel veel geven en dan gaat het wel hard, niet fijn vind ik. Ik hoop dat we het kunnen uitzingen tot er weer voorraad is.
<<

Maple

Kletskop

Bericht 31 Mrt 2024 19:00

Even voor mijn info, om welke medicatie gaat het in jullie geval? Ventolin/Salbutamol, of toch/ook andere medicatie? Ik ben in mijn dagelijks functioneren afhankelijk van astmamedicatie, heb er nog niet eerder van gehoord dat het slecht leverbaar zou zijn, en dat zou voor mij idd ook heel vervelend zijn.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 31 Mrt 2024 19:53

Het gaat nu om de salbutamol en vooral de verneveling voor kinderen. De poeder vorm schijnt iets beter te krijgen.

Ik heb ook fluticason in bestelling staan maar dat viel volgens mij wel mee.
⁠♡♡♡
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 31 Mrt 2024 20:14

Klopt, de salbutamol. Ik begreep van m’n stiefmoeder, werkt in apotheek, dat ze in de tweede helft van april weer wat verwachten te ontvangen.

(Jonge) Kinderen krijgen voorrang omdat er voor hen geen alternatief is. Voor volwassen idd de poedervorm. Die is beter verkrijgbaar
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Maple

Kletskop

Bericht 31 Mrt 2024 20:56

Oke duidelijk! Dan voorzie ik voor mezelf gelukkig nog niet zo'n probleem. Ik ga niet goed op poederinhalers (ik word er hees van, kan spoelen wat ik wil) maar qua werking is het een alternatief in elk geval.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 31 Mrt 2024 21:46

Ja hier bij de apotheek gingen ze overleggen of dochter onder jonge kinderen valt, ze is 5.
⁠♡♡♡

Terug naar Zwangerschap & kinderen