Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Altijd 5.00 uur wakker

<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 14 Feb 2024 07:08

Altijd 5.00 uur wakker

Onze jongste (bijna 2) is altijd rond 5.00 uur wakker. Het duurde lang voor hij doorsliep, dat doet hij nu gelukkig wel maar hij is altijd extreem vroeg wakker. Voor ons idee hebben we echt alles al geprobeerd:

- eerder naar bed
- later naar bed
- laten liggen en troosten, soms valt hij dan nog een half uurtje in slaap maar meestal niet
- eruit halen

Zijn kamer is donker (rolluik), hij gaat prima slapen, hij heeft het, voor zover ik het kan voelen, niet te koud of te warm. Onze oudste heeft dit ook wel een tijdje gehad (wel iets later dan 5.00 uur) en dat ging pas over toen hij geen middagdutje meer deed. Maar daar vind ik de jongste echt nog te jong voor om te proberen. Hij heeft ook duidelijk behoefte daaraan. Wel korten we zijn dutje nu in, maximaal anderhalf uur. Het was 3 keer 5.30 (waar je blij mee kunt zijn :smile:) maar nu gewoon weer de oude tijd.

Iemand nog een lumineuze tip? Of ervaringen? Ik functioneer wel maar daar houdt het dan ook een beetje mee op ;)
<<

Rewie

Noob

Bericht 14 Feb 2024 07:20

Re: Altijd 5.00 uur wakker

Ik zou toch proberen om hem warmer aan te kleden. Wat wij soms doen is een onesie over een pyjama aan en dan in de slaapzak. Dan slaapt ze vaak half uur langer. Veel te warm voor mijn gevoel maar ze slaapt er goed op.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 14 Feb 2024 07:23

Zoon was ook zo en we hebben al vroeg een slaapwekker (zo’n ding dat blauw is bij slaap en geel bij wakker) geïntroduceerd, toen hij 18 maanden was al. Stond eerst op 6 uur en steeds ietsje later, werkte bij hem heel goed.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 14 Feb 2024 07:26

Ik zou toch eens kijken wat er gebeurt als je het dutje er af haalt. Mijn nichtje van bijna 2 slaat haar dutjes ook wel eens over en dat gaat prima. Zij is echt een slaapkop. Mijn zoon sliep op die leeftijd ook niet overdag. Zelfs als baby was hij bijna de hele dag wakker. Tegenwoordig gaat hij rond 8 uur naar bed en is ergens tussen half 5 en half 7 wakker. Ergens rond 5’en is normaler. Heb ik gelukkig geen last meer van maar ‘de boekjes’ zeggen mij dus weinig als het hier op aankomt. Iemand dwingen om te slapen kan nou eenmaal niet.
2015 💙
<<

Loïs

Kletskop

Bericht 14 Feb 2024 08:12

Ik zou ook nog iets proberen met warmer aankleden. 5.00 schijnt het moment te zijn dat huizen op z'n koudst zijn.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 14 Feb 2024 08:44

Ja ik zou toch ook naar warmer aankleden kijken. Slaapt hij nog in een slaapzak? Misschien 's avonds voor je naar bed gaat een dekentje erover leggen of een wollen rompertje aan ofzo. Lekker toasty. Heeft ie verder dingen binnen handbereik waar hij rustig van wordt? Speentje? Evt flesje water in z'n bedje wat hij zelf kan pakken?
Let's discover the world together.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 14 Feb 2024 10:00

Geen tips, maar wel herkenning.
Mijn oudste wordt volgende week 10 en is vanaf dag 1 een vroege vogel.

Inmiddels is het van 5 uur/half 6 verschoven naar 6 uur/half 7.

Ik heb me er redelijk snel bij neergelegd dat we dagelijks vroeg wakker zijn, maar haar wel altijd gezegd dat ze niet uit bed mag voor half 7. Toen ze nog klein was kroop ze dan vaak bij ons in bed om nog wat ‘te rusten’. Inmiddels pakt ze vaak een boekje of komt ze soms vragen of ze op de iPad mag.

Later naar bed gaan heeft overigens totaal geen effect, ze blijft zo vroeg wakker worden. Blijkbaar is dit gewoon haar ritme. Bij ons werkte het het beste om dit te accepteren.
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 14 Feb 2024 11:23

Bedankt voor jullie antwoorden! Hij ligt in de dikste Puckababy slaapzak, met langemouwenromper, een pyjamabroek en sokken. Het wordt niet kouder dan 17 graden in zijn kamer en hij voelt gewoon warm 's ochtends, dus ik wil hem eigenlijk niet nog warmer aankleden. Maar ik zou weleens wol kunnen proberen, hij draagt nu altijd katoen.

Hij heeft genoeg spenen in bed, flesje water zou ik nog kunnen proberen en de slaapwekker ook! Toevallig hebben we nu dus een paar dagen zijn dutjes ingekort en hij is vandaag echt mega chagrijnig, duidelijk moe. Hij viel net om 10.30 in slaap. Dus dat dutje eraf wil ik nog niet voor hem (en voor onszelf haha). Ik denk ook dat het een deel acceptatie is, dat kost je zelf natuurlijk ook minder energie. Maar 6 uur zou al zooooveel fijner zijn dan 5.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 14 Feb 2024 11:24

Hier ook geen tips, wel herkenning. Enige wat hier al jaren een succes is is Zaza de pinguïn. Die begreep hij al wel snel (misschien idd al wel met 2/3 jaar) en dan mocht ie iig gewoon niet z’n bed uit. Hij mag als ie bijna groen wordt wel al lezen als hij wil. Dat ding staat op 7u en wordt oranje om 06:30.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 14 Feb 2024 12:58

Hier ook geen tips wel herkenning en een hart onder de riem. Hier is het inmiddels opgeschoven naar 6.00u. (8jaar) Nog steeds vroeg maar wij blijven nu zelf gewoon liggen tot een wat schappelijker tijdstip.
<<

Barclay

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 14 Feb 2024 14:36

Wat zal dat slopend voor jou zijn. Ik weet niet of het bij jouw jongste honger kan zijn, maar wat hier ook goed hielp om de oudste goed en lang te laten slapen was een banaan te geven voor het naar bed gaan en een rietjesbeker met water in bed. En waar onze oudste zich ook goed mee kan vermaken en rustig houden is met zo’n sterren projectie bol van chicco. Die heeft hij gewoon in zijn bedje en als hij wakker wordt gaat hij dan naar de sterren kijken en muziek luisteren. Op die manier is hij welliswaar wakker, maar wel rustig in bed en kunnen wij nog even blijven liggen.
2019 ons engeltje*
2021
2023
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 14 Feb 2024 14:43

Oh ja, dat is een hele slimme Barclay! Dochter is een goede slaper maar als ze niet goed avondeten heeft gehad, is ze ook altijd vroeg wakker.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 14 Feb 2024 20:52

Als het niet te koud is, kan je nog proberen of een bord pap in de avond helpt. Hier was het vaak de kou of honger.

Maar wat hier ook een groot probleem was, was de buurman! Er ging een wekker af, dan ging hij met stoelen schuiven op een tegelvloer en daarna buiten nog even 2 auto deuren dicht gooien.

Dus daar werd mijn zoon standaard wakker van. Ik heb gewoon een keer de wekker een kwartier van tevoren gezet om eens te kijken wat er nou gebeurde op dat moment. Toen ik daarachter kwam, heb ik wat aanpassingen gedaan in huis maar ook even met de buurman gesproken. Hij was zich van geen kwaad bewust en daarna was het snel over. Hij deed een paar dingetjes anders en het was opgelost.
Dus misschien kan je daar ook eens naar kijken?
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 21 Feb 2024 19:14

Bedankt allemaal voor de tips en ook voor de harten onder de riem :)

Ik ben zelf tegenwoordig vaak al wakker voor hij wakker is en het is echt doodstil in huis en bij de buren, dus dat is het niet. Honger vind ik lastig, we eten ongeveer 1,5 uur voor bedtijd dus als ik dan wat aanbied weigert hij gewoon. Maar ik hou het zeker in de gedachten. Het is sinds dit topic ineens steeds 5.30 en ook een keer 6.20 dus misschien hielp het posten haha. (durf het eigenlijk niet te jinxen :P)

Terug naar Zwangerschap & kinderen