Filoria schreef:Huppekee, wat naar... En wat heftig dat je al tien maanden ermee bezig bent. Wil je er meer over kwijt wat er precies gebeurd is en wat het met je heeft gedaan?
Ik ben helaas bevallen met de zomerhulp van de verloskundigenpraktijk. Een onbekende verloskundige.
Mijn vliezen braken 's nachts om 3 uur en snel daarna begonnen de weeën. Rond 6 uur de verloskundige gebeld, vreemde vrouw aan de telefoon, werd opgehangen en teruggebeld. Rond 7 uur was ze bij me thuis en constateerde 1cm ontsluiting en ze twijfelde ineens aan een stuitligging. Omdat ik rhesus negatief ben, moest ik anti-d na de bevalling (dus dat ging mevrouw maar even halen). En weg was ze.
Ik ben in mijn bevalbad gaan zitten en heb na 5 min geroepen dat ze terug moest komen omdat ik pijnstilling wilde. Dus de verloskundige weer terug, gecontroleerd, 2cm en ze dacht tot echt stuitligging (maar ze wist het niet zeker, want ze had het nog nooit gevoeld). Ik was inmiddels in een weeënstorm terecht gekomen, wist niet waar ik het moest zoeken en ze deed niks. Ze ging ze ver mogelijk bij me vandaan zitten om alles te regelen en riep alleen maar 'laat je schouders maar zakken'.
Uiteindelijk om 9 uur in het ziekenhuis aangekomen, aan de ctg, wachten op de echo ivm de ligging. Uitleg ruggenprik.
Half 10 is gelukkig de bevalfotograaf binnengekomen (dus was maar vast gekomen).
Kwart voor 10 controle klinisch verloskundige: 10cm ontsluiting, ik kon wel persen, maar het zou nog wel een uur of 2 duren.
Nadat iedereen weg was vertelde mijn eigen verloskundige dat ik wel mocht proefpersen: ik zou persen en zij zou dan van binnen wel even meevoelen of het goed ging.
Eindstand: nadat ik draaide was er een hoofdligging en 2 persweeën later (10:07) een baby.
Na 30seconde kreeg ik een spuit oxytocine jn m'n been en 10min later was de placenta er. Verloskundige vond het nodig de navelstreng door te knippen (want dan zou ze nog even op de foto staan) en ze vroeg aan de fotograaf of ze de fotos niet even kon doorsturen naar haar.
Ik heb me nog nooit zó in paniek gevoel en nog nooit zó in de steek gelaten door mensen die me zouden moeten helpen.
De weken daarop:
Angst (zwangeren, de praktijk, verloskundige, alles wat met bevallen te maken heeft)
Paniekaanvallen (zwangerschapsaankodigingen, bevallingen, herhalende geluiden)
Vermijding (door de stad lopen, bij de praktijk in de buurt komen, ik kon niet meer in mijn badkamer komen in het donker). Als ik me echt slecht voel slaap ik op zolder ipv in mijn eigen bed vanwege de flashbacks
Flashbacks, herbelevingen
Wantrouwen naar zorgpersoneel, mensen die me zouden moeten helpen.
Paniekaanvallen als ik in de buurt van het ziekenhuis kom
Paniekaanval tijdens een concert (want dat spoelde ook over me heen net als de weeënstorm en ik kon voor mijn gevoel niet weg). Zelfde als een huilende baby, dat gaat-maar-door.
Ik kan geen aanraking meer verdragen van onbekenden (en zelfs mijn vriend soms ook niet). Ik zeg dus ook de kapper af omdat ik daar niet kan zitten en niet weg kan en ze aan me moeten zitten.
Ik durfe niet meer zwanger te worden, terwijl we wel een wens voor een 2e hebben.
En daarbovenop heb ik een Postnatale depressie gekregen.
Ik ben nog in gesprek geweest met de praktijk, maar deze verloskundige deed geen nacontrole. Ook hadden ze geen klachten over haar gekregen, maar er was wel een reden dat ze er maar 3 weken gewerkt heeft.
Ik heb hier ook een podcast over ingesproken:
https://open.spotify.com/episode/400glq ... Y5Y_SVaznAInmiddels ben ik al een heel eind gekomen door gesprekken met de psycholoog en emdr.
Zo ver dat we nu 'werken' aan een 2e zwangerschap.
Maar ik kan dus niks meer uit handen geven. Ik MOET controle hebben en houden..