Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Mediagebruik kind

<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 05 Sep 2023 21:42

Mediagebruik kind

Ik ben benieuwd naar het mediagebruik van jouw kinderen. Ik ben hier zelf erg terughoudend in geweest en merk soms een erg groot verschil tussen mijn kinderen en hun klasgenoten.

1. Hoeveel tv en vanaf welke leeftijd en wat kijken ze?
2. Ipad/tablet, hoeveel, vanaf welke leeftijd en wat doen ze erop?
3. Jouw telefoon, mogen ze op jouw telefoon, vanaf welke leeftijd en wat mogen ze er mee doen?
4. Eigen telefoon, hoeveel schermtijd en controleer je wat ze ermee doen?
5. Gamen vanaf welke leeftijd, hoeveel en wat voor games doen ze?
6. Hoeveel schermtijd totaal?
7. Hoe ga je hier mee om? Heb je zorgen? Vind je het prima?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 05 Sep 2023 21:55

Re: Mediagebruik kind

TV op de IPad. Tv op de televisie zelden. Dochter wel vaker dan zoon.
6 jaar: toch wel minstens 1 a anderhalf uur per dag minstens. Vaak vaker.
2 jaar: een half uur. Soms meer.

6 jaar: YouTube kids kijken. Met name Minecraft filmpjes tegenwoordig maar ook over het heelal, science questions en experiments, Number Blocks alles in het Engels en daardoor is hij min of meer tweetalig geworden wat we nu in huis gebruiken en voeden.

Soms Squla.

2 jaar: Alleen op Netflix wat ik aan zet. Momenteel Gabby's Poppenhuis.

3. Jouw telefoon, mogen ze op jouw telefoon, vanaf welke leeftijd en wat mogen ze er mee doen?
6 jaar: een graafmachine spelletje als we ergens zijn en ik heb de reserve kinder telefoon niet mee. Dan mag hij de mijne lenen.

2 jaar: nee mag ze niet.

Beide geen eigen telefoon. Wel allebei een eigen IPad zonder gelimiteerde schermtijd (we monitoren wel)

6 jaar: Hij speelt Minecraft samen met papa.

6 jaar: Vaak 2 uur per dag.
2 jaar: meestal een half uur a uur per dag.

Ik vind het met name prima. Ik maak me er niet enorme zorgen om zeker omdat zoon er ook zoveel van leert. We monitoren wel wat hij kijkt. M'n man maakt zich er meer zorgen om en dat zorgt voor botsing tussen ons. Ik heb ook niet de energie om de kinderen te vermaken en in corona tijd is dit ook wat meer ontstaan. En zoals op woensdag (morgen) moet ik nog een uur werken als ze thuis zijn, dan kies ik voor de makkelijke weg.

Ik vind het wel lastig dat nu ik werk ze bijna niks anders meer thuis doen op lange schooldagen. Maar dat is ook een keuze die we maken. We zouden ook nee kunnen zeggen. Maar wij willen óók ontspannen op onze telefoon.
We lezen wel elke avond nog twee a drie boekjes met ze dus ik vind het verder wel prima.
Laatst gewijzigd door Marin op 06 Sep 2023 06:53, in totaal 1 keer gewijzigd.
Let's discover the world together.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 05 Sep 2023 22:25

Ze kijken vanaf jongs af aan tv. Toen mijn twee pubers (12 en 11) nog klein waren was dat vooral npo3, woezel en pip, dora. Doordat de jongste (6) veel meekrijgt van de oudsten, kijkt hij al een poosje youtube, het liefst naar dutchtuber. Dit beperken we wel, ik denk max een uur per dag. Hij kijkt nu ook graag naar Freek, Klokhuis, Jeugdjournaal, Prikken en steken, dat soort programma's. Mijn dochter kijkt momenteel graag series op netflix, laatst heeft ze Outlanders en Witchers gekeken, maar ze kan niet wachten totdat Little Mermaid op Disney staat en straks ook de live action van Moana. Mijn oudste zoon kijkt graag Marvelfilms, actiefilms en comedy's. Beide kijken ze graag youtube shorts en tiktok. Mijn dochter maakt momenteel ook zelf actief tiktoks.

Vanaf een jaar of 2/3 denk ik. In het begin maar kort, half uurtje denk ik en vooral apps. Nu kijkt onze jongste youtube op de tablet en speelt er Roblox of een ander spelletje op.

Nee, ze mogen niet op mijn telefoon.

Ze hebben beide een telefoon voor hun 11e verjaardag gekregen. Daarop staat de app Familylink, waarmee we hun schermtijd goed in de gaten kunnen houden en de telefoons kunnen blokkeren als het te gortig gaat. Bij mijn dochter gebeurt dat wel eens, bij zoon nooit.
In het begin controleerde ik hun what's app en snapchat regelmatig, vooral bij dochter is dat nodig. Mijn zoon gaat er heel verantwoord mee om. Hij stapt uit zichzelf uit appgroepen als er teveel onnodig appjes binnenkomen of rare dingen in worden gezegd, hij vertelt dit ook aan ons. Mijn dochter vindt het lastiger om daarmee om te gaan. Er zijn wel een paar incidenten geweest, maar daar hebben we goede gesprekken over gevoerd en heeft ze ook echt van geleerd. Ze komt nu uit zichzelf bij ons als er iets is of als er rare dingen worden gezegd, maar we controleren haar ook nog wel eens. Alle snapps (foto's) die ze verstuurd, stuurt ze (uit zichzelf) ook aan mij, dus ik zie alles wat ze doet. Ook ben ik bevriend met haar op tiktok, dus ik zie de video's die ze plaatst en houd dat in de gaten.

Oeh dat weet ik niet meer goed. Vanaf een jaar of 6 echt op de Switch. Jongste speelt vooral graag Mariokart of Roblox op de tablet. Dochter doet eigenlijk alleen nog maar Roblox op de laptop, soms nog een spelletje op de Switch, oudste zoon heeft een Playstation op zijn kamer. Ik wil niet dat de jongste ziet wat hij voor games speelt. Hij speelt o.a. racegames, Fortnite, Call of Duty, GTA. Die laatste twee zijn hier echt wel een discussiepunt geweest, maar we praten hier goed met elkaar over. Het is lastig, want veel vrienden spelen het, dus uiteindelijk besloten om het wel toe te staan. We kennen hem en vertrouwen dat. Hij gamed eigenlijk altijd met vrienden online.

Heel wisselend, maar voor de oudste twee toch wel veel sinds ze een mobiel hebben. Als ik nu even kijk naar een schooldag hebben ze beide 3 uur op hun mobiel gezeten. Ze waren vanmiddag alleen thuis en hadden toen geen sport, dus dat scheelt ook.

We voeren er veel gesprekken over met elkaar: over de veiligheid van social media, hoe je je moet gedragen in appgroepen, wat doe je als je nare appjes krijgt etc. Ik vind de schermtijd soms wel veel, maar als ik dan naar mezelf kijk kan ik ook niet zeggen dat ik het goede voorbeeld daarin geef. Ik vind het vooral erg belangrijk dat het allemaal in verhouding is. Ze zijn gezond, sporten graag, zijn graag buiten, met vrienden en begrijpen ook goed wanneer ze van ons hun mobiel aan de kant moeten leggen (ook al zijn ze het hier niet altijd mee eens).
2011 2012 2017
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 06 Sep 2023 05:28

Godsavethequeen schreef:Ik ben benieuwd naar het mediagebruik van jouw kinderen. Ik ben hier zelf erg terughoudend in geweest en merk soms een erg groot verschil tussen mijn kinderen en hun klasgenoten.

Geen idee hoe lang, ochtend een kwartier, na school een half uur en in de avond een half uur denk ik. Ze kijken disney of netflix, gabby's poppenhuis of lego. Dit kunnen ze zelf kiezen (in kids stand). In de avond soms jeugdjournaal en klokhuis.

Een half uur, is dan ipv tv. Vooral spelletjes of de filmpjes van tv.
Ze mogen niet op YouTube.

Er staan 3 spelletjes op mijn telefoon en daar mogen ze op als we weg zijn en ik zie dat de jongste overprikkeld raakt. Dan kan ze zich even afsluiten. Gebeurd niet vaak, denk 2x in de hele vakantie. Is dan maar een minuut of 10.

De jongste in de taxi, staan een paar spelletjes op. Gebruikt ze alleen op de heenreis en ook niet de hele tijd.

Simulator spelletjes op de switch (oudste), de jongste paw patrol en animal crossing. De oudste een half uur, gaat ook van tv tijd af. Is niet iedere dag.
De jongste vraagt er eigenlijk niet om.

Oudste 75 tot 90 minuten. De jongste 90 minuten ongeveer.

Als ze op een klein scherm gaan (tablet of switch) moeten ze een timer zetten. In de vakantie 2x een half uur per dag, schooldag 1x.
Vind ik dat ze er teveel dagen achter elkaar opgaan, laad ik het gewoon niet op. Zo zijn de tablets sinds de vakantie (1,5 week) al leeg.
Tv staat teveel aan. Maar dat kwartiertje in de ochtend is nodig na alle drama om rustig de taxi in te stappen. Dan mogen alleen rustige filmpjes op zonder spanning.
En na school om even te schakelen tussen school en thuis. Ik ben iets anders aan het proberen maar dat werkt niet genoeg.
In de avond is vooral gemakzucht. Kan ik even opruimen terwijl hun klaar zijn om naar bed te gaan (pyjama aan en tanden gepoetst) en maken ze niet meer rotzooi. Is ook makkelijker naar bed te sturen dan midden in het spel, nu is het gewoon als deze aflevering af is, gaan jullie naar boven. Als ze dan op bed liggen, kan ik ook rustig zitten. Mijn man en ik zitten een uurtje samen op de bank voordat we gaan slapen dus dan wil ik niet nog eerst opruimen.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Sep 2023 06:19

Ze zijn 2,5j en 4,5j.
Ze kijken hier standaard een half uur voordat we gaan eten Paw Patrol. Weinig afwisseling. Ook wel gekeken Bluey, Tiktak, de Zoo, juf Roos. Het wordt soms langer als we later eten. Denk dat ze vanaf 1.5/2j tv kijken. Daarvoor was de interesse er ook nog niet zo en ik bood het ook niet echt aan. Dochter heeft daarnaast veel extra tv gekeken toen in zwanger was en op een gegeven moment tijdens het middagslaapje van de jongste, als ik rust nodig had. Ook zetten we de tv 's ochtends wel eens aan als we een dagje weggingen en het niet lukte alles te pakken met hen om ons heen.
Momenteel weinig van die extra momenten omdat het niet meer zo nodig is.

Wij hebben sinds dit voorjaar de tweedehands iPad van mn moeder. Op vakantie wel eens gebruikt voor Netflix voor de kinderen. Verder gebruiken we hem nog niet. YouTube ed hoop ik zolang mogelijk buiten de deur te houden.

Ze hebben wel eens tv gekeken op onze telefoon als wij voor de tv sport willen kijken. Maar heel incidenteel dit.

Nvt

Nvt

Wisselend

Ik vind een half uur tv per dag prima. Daar streef ik wel naar en soms wordt het langer. Vind ik dan ook niet erg. Die extra momenten die we voorheen hadden vond ik niet ideaal maar waren wel goed voor mn eigen sanity.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Sep 2023 06:46

Leuk en interessant om te lezen! Ik ben er nu voor mn werk ook veel mee bezig dus herken wel dingen die jullie noemen. Zal later het lijstje zelf ook invullen.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Sep 2023 06:47

Godsavethequeen schreef:
Voor tv hanteren we niet echt schermtijd. ‘s Morgens en na school mag ze er van mij op. Als ik lang gewerkt heb, heb ik ook geen zin om te knutselen maar kijk ik liever tv.
1 keer per week in het weekend. De regel is een uur totaal maar dat klopt niet altijd. Bij opa en oma mag ze ook weleens.
Nee, soms foto’s kijken.
Nee, nog niet gelukkig en daar kijk ik ook niet naar uit!
Ja, sinds kort Roblox en ik vind het vreselijk. Zij vindt het geweldig en haar vriendinnen doen het ook. Ze gaat er helemaal in op.
Geen idee, verschilt echt per dag.
Ik heb wel serieuze zorgen voor de toekomst als er een telefoon komt met internet en straks ook social media.
<<

Fantine

Bericht 06 Sep 2023 07:55

Vanaf dat hij ongeveer twee was kijken we wat vaker tv, meestal is dit Winnie the Pooh of Bing sinds kort.

Hier mag hij niet op. Hij heeft er ook nul interesse in.

Hij mag niet aan onze telefoons komen, ook hierbij nul interesse hierin.

Dat duurt nog wel even haha.

Ook nog geen online peuter games met hem gespeeld. Wij bieden het niet aan, ik vermoed dat het meer gaat spelen wanneer hij naar school gaat.

Dat verschilt heel erg, nadat hij thuiskomt van de opvang 3 dagen in de week zetten we soms de tv even aan om samen Winnie the Pooh te kijken, dat is een kwartier ofzo. Maar er zijn ook weleens dagen dat de tv meer aan staat.

Op dit moment geen zorgen over zijn schermtijd. Hij heeft nul interesse in de iPad of telefoon en kan zich ook prima vermaken zonder tv.
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 06 Sep 2023 08:12

Indigo schreef:1. Hoeveel tv en vanaf welke leeftijd en wat kijken ze?
Tot twee jaar hebben ze bijna geen televisie gekeken. Af en toe een filmpje van juf Roos. Vanaf de kleuterleeftijd wat meer. Toen mochten ze netflix en npo kijken, maar geen youtube. Toen ze 7 waren mochten ze wel op youtube kijken, maar daar ben ik snel mee gestopt, ik vind de zoete zusje gewoon echt verkeerd. Ouders die geld verdienen door filmpjes van hun kinderen te maken en hun kinderen te vermarkten. Ook de Bellinga's mogen ze niet zien. De film ook niet. Mijn dochters hebben even filmpjes van Djamilla gekeken maar dat wil ik ook niet meer. Ze kijken maximaal een uur per dag, maar doordeweeks halen ze dat niet. Dan kijken we alleen samen het klokhuis en het jeugdjournaal. In de winter zal het wel meer worden, maar niet meer dan een uur. In de herfst/winter doen wel ook filmavondje maar dan kiezen we samen een film uit. Zijn heel veel films en series die ik niet wil. Op netflix staat ook veel troep vind ik. Filmavondje is meestal disney.

Ik heb mijn kinderen geen tablet gegeven en ik heb mijn eigen tablet weggedaan, zodat daar geen discussie over was.

Nee, ze mogen niet op mijn telefoon.

Mijn kinderen zijn 8 en 7 en hebben nog geen telefoon. Er zijn al wel klasgenoten met een telefoon. Ik wil daar niet voor groep 7 aan beginnen.

Mijn kinderen gamen niet. Ik heb het niet in huis. Klasgenoten doen het wel. Ze vragen er overigens nooit om, dus ik denk dat het voorlopig zo blijft.

Mijn kinderen kijken dus alleen tv. In de zomer een half uur tot een uur en in de winter denk ik een uur per dag.

Mijn kinderen zijn echt een beetje blue in vergelijking met leeftijdsgenoten. Ze zijn ongeveer de enige die geen eigen tablet hebben of waar geen tablet in huis is. Ze kennen geen apps en mogen niet op youtube. Als ik vraag of ze Roblox of tiktok kennen hebben ze geen idee. Mijn 8-jarige dochter dacht bij tik tok aan hamertje tik. Ze zijn heel erg speels en fantasierijk en daar ben ik blij mee, maar het is natuurlijk wel fijn als ze sociaal meekomen. Dat betekent overigens niet dat ik ze nu meer schermtijd, apps of games ga geven want ze vragen er niet naar. Ik zie erg op tegen de telefoon. Zou het echt zonde vinden als ze veel op social media zitten en continu met de telefoon bezig zijn in plaats met de wereld om zich heen. Alsof ze een stuk onschuld verliezen. Ik merk dat ik er veel terughoudender in ben dan andere ouders. Ik vraag me af of mijn kinderen dat gaan merken in hun sociale contacten.
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 06 Sep 2023 08:17

Interessant om te lezen. Als je op vakantie bent/ reis ernaartoe gaat de tablet dan ook mee en mogen ze dan kijken? Ik doe dit dus niet, maar lijkt wel of ik de enige ben. Ze vragen er trouwens niet om. Niet in de auto (ze krijgen wel allemaal een pakketje met vakantieboek, tekenblok en leesboeken) en ook niet op vakantie. Ik kijk zelf in de vakantie ook geen series etc.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 06 Sep 2023 08:20

In de auto mogen ze het niet. Op vakantie in het vakantiehuisje mogen ze het wel.

Ik kan me voorstellen dat je hierin met een dilemma zit qua wat jouw beeld van de opvoeding en de onschuld is en het meekomen met sociale contacten op school. Ook denk ik dat mediawijsheid heel verstandig is om van jong af aan mee te gaan geven. Dat doe je nu op een bepaalde manier door het hen niet veel mee te geven, maar ze leren daardoor ook hun grenzen er nog niet in kennen. Ik weet niet of het ene beter is dan het andere hoor, maar ik kan me het gevoel van dat ze wat bleu erin zijn wel voorstellen dat dat ook nadelen kan geven op den duur, los van het sociale aspect van meepraten. Maar anderzijds is het toch heerlijk dat je dochter denkt aan hamertje tik. Dat is ook wel goud waard.
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 06 Sep 2023 08:25

Marin schreef:In de auto mogen ze het niet. Op vakantie in het vakantiehuisje mogen ze het wel.

Ik kan me voorstellen dat je hierin met een dilemma zit qua wat jouw beeld van de opvoeding en de onschuld is en het meekomen met sociale contacten op school. Ook denk ik dat mediawijsheid heel verstandig is om van jong af aan mee te gaan geven. Dat doe je nu op een bepaalde manier door het hen niet veel mee te geven, maar ze leren daardoor ook hun grenzen er nog niet in kennen. Ik weet niet of het ene beter is dan het andere hoor, maar ik kan me het gevoel van dat ze wat bleu erin zijn wel voorstellen dat dat ook nadelen kan geven op den duur, los van het sociale aspect van meepraten. Maar anderzijds is het toch heerlijk dat je dochter denkt aan hamertje tik. Dat is ook wel goud waard.

Dat is precies de spagaat waar ik in zit. Het is heel fijn dat ze er niet naar talen en dat ik geen discussies heb over schermtijd, maar het verschil met het mediagebruik met leeftijdsgenootjes wordt nu wel groot. Moeten ook weer geen wereldvreemde overbeschermde kinderen worden. Ze moeten inderdaad door te doen ook leren om grenzen te bewaken en weten hoe ze het moeten gebruiken. Maar om ze nu als ze lekker aan het spelen zijn een tablet te geven om een mediaopvoeding te geven, voelt ook verkeerd. Ze werken op school wel af en toe met een chromebook, dus ze zullen wel enigszins weten hoe het werkt.
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 06 Sep 2023 08:31

Ik denk persoonlijk dat je er in deze tijd niet meer onderuit komt je kind mee te laten gaan in Social Media etc etc.
M'n zoon is nu 17 dus deze lijstjes vul ik niet meer in. Ik heb nooit moeilijk gedaan over gamen, schermtijd et. Sommige periodes gamende hij echt veel, teveel. Andere periodes weer helemaal niet.
Hij is wel echt verslaafd aan z'n telefoon, maarja ik ook.
Vanaf groep 7 beginnen ze vaak al met klassikale spellen en lessen op een ipad/tablet.
Ik zou er, net als jij, wel echt voor willen waken dat ze niet te blue zijn en overkomen. Tiktok / tiktak is grappig en lief dat ze zo onschuldig zijn maar leeftijdgenoten kunnen hard zijn.
Ik denk dat dat ook wel een van de redenen is dat ik er nooit moeilijk over heb gedaan, pesten vind ik zoiets verschrikkelijks en ik wilde dat m'n zoon mee kon praten met z'n leeftijdgenootjes.
Ik snap je dilemma wel heel goed, erg eigenlijk dat je hiermee bezig moet zijn.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 06 Sep 2023 08:36

De ene dag nauwelijks en op een regenachtige dag soms wel twee uur. Ze kijken eigenlijk altijd YouTube Kids filmpjes. Ze moeten samen beslissen wat ze kijken. En soms kiezen ze om en om (de oudste kijkt graag Roblox filmpjes en de jongste meer tekenfilmpjes)

Alleen op woensdagmiddag na school een kwartier en als mn moeder gaat koken. Ik heb zelf geen iPad. Bij hun vader kijken ze veel meer, daar is wel een iPad. Ik vind daar wel wat van. Met name zorgen om de oogontwikkeling. Ex vind het onzin, en we liggen (ook) daar in niet op 1 lijn.

Nee, met de uitzondering dat op vakantie ik de meiden wel eens even apart liet kijken. De jongste op de iPad van m'n moeder en de oudste, toen ze ziek was, op mijn telefoon. Met name de jongste had dat rustpunt even nodig. De oudste was, eenmaal beter, alleen maar aan het spelen.

Nee

Roblox doet de oudste: totaal ongeveer een half uur op de iPad van m'n moeder. Mijn mn ex weet ik niet of ze dat speelt. Denk het wel, want ze heeft daar ook geld op het account geloof ik.

Ene keer 2 uur per dag, andere dagen niks of 15 min.

7. Hoe ga je hier mee om? Heb je zorgen? Vind je het prima? Ik vind het prima zoals het bij mij thuis gaat.

Op vakantie had ik dus wel een oude iPad van m'n moeder mee. Kan alleen YouTube Kids op. De jongste heeft daar wel op gekeken. De oudste nauwelijks. In de auto geen schermpjes en ook niet als we uit eten gaan of zo.
Laatst gewijzigd door Jip op 06 Sep 2023 11:19, in totaal 1 keer gewijzigd.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 06 Sep 2023 08:43

Kira schreef:Ik denk persoonlijk dat je er in deze tijd niet meer onderuit komt je kind mee te laten gaan in Social Media etc etc.
M'n zoon is nu 17 dus deze lijstjes vul ik niet meer in. Ik heb nooit moeilijk gedaan over gamen, schermtijd et. Sommige periodes gamende hij echt veel, teveel. Andere periodes weer helemaal niet.
Hij is wel echt verslaafd aan z'n telefoon, maarja ik ook.
Vanaf groep 7 beginnen ze vaak al met klassikale spellen en lessen op een ipad/tablet.
Ik zou er, net als jij, wel echt voor willen waken dat ze niet te blue zijn en overkomen. Tiktok / tiktak is grappig en lief dat ze zo onschuldig zijn maar leeftijdgenoten kunnen hard zijn.
Ik denk dat dat ook wel een van de redenen is dat ik er nooit moeilijk over heb gedaan, pesten vind ik zoiets verschrikkelijks en ik wilde dat m'n zoon mee kon praten met z'n leeftijdgenootjes.
Ik snap je dilemma wel heel goed, erg eigenlijk dat je hiermee bezig moet zijn.

Ze worden niet gepest. Mijn dochter heeft heel vriendinnen en wordt overal uitgenodigd. Als ze buitengesloten zou worden dan zou ik er nu al iets meedoen, maar dat is nog niet aan de orde. Tiktok wil ik overigens helemaal niet hebben, dus zou het vreselijk vinden als ze daar met 8 al op zou zitten. Ik weet wel dat er kinderen uit haar klas zijn die dat wel doen, maar dat zou voor mij nog niet betekenen dat zij het ook zou mogen doen. Ik zou zelfs de ouders van klasgenoten erop aanspreken als ik zou horen dat ze daar thuis met een vriendin tiktok filmpjes opneemt. Dat wil ik echt niet hebben.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Sep 2023 08:51

Ja ik kan hier eigenlijk heel kort over zijn.
T heeft mijn oude telefoon voor Duolingo. Iedere avond doet hij een half uurtje Engelse les.
We hebben een iPad waar hij soms op schaakt.
En op de laptop speelt hij soms een spelletje.
Tv kijken interesseert hem amper. We kijken soms een film op zaterdagavond of hij kijkt formule 1 met mijn man mee.
Op vakantie moesten we 1000 km rijden en dan speelt hij autobingo enzo. Dus de ipad werd niet gebruikt.
Ik ben hier dus echt mega blij mee. Hij heeft ook nooit om schermpjes gevraagd. Dus als hij wel een keertje wat langer op de laptop wil gamen vind ik dat prima. Schermtijd is hier al erg minimaal.

TikTok, YouTube ( belinga's) etc vind ik hem echt nog te jong voor. En ook niet zo nodig.
2016
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Sep 2023 09:50

Tot 2 jaar nul schermen, vanaf 2 een kwartier (meestal aflevering sesamstraat of zandkasteel). Zoon is nu 6 en heeft een uur per dag. Hij mag alleen Netflix of ABC kids. Youtube kids hadden we een tijdje maar ik werd echt gek van die volwassenen die met kinderspeelgoed spelen en ik kon het niet filteren. Met zoon erover gepraat en het eraf gehaald. Soms kijken we een film met hem als dochter op bed ligt, dat zijn echt mijn favoriete avonden. Uitzondering is als hij ziek is, dan mag hij wel wat langer. Ik herinner me dat als kind ook: op de bank liggen met de tv aan, heerlijk.
Hij kijkt nu op een Ipad, omdat we bij dochter dezelfde regel hebben van geen schermen en op de TV is het lastiger haar daar vandaan te houden. Ipad heeft hij nu een jaar denk ik. Hij luistert er naar audioboeken en kijkt er zijn shows
Nee, geen telefoons
Nee en ik word ook zo'n moeder die dat de hele bassischooltijd onzin vind.
Hij speelt af en toe een spelletje "tekken" met me op de PlayStation, hij vindt een Nintendo Switch wel leuk bij vriendjes maar zegt zelf het niet op zijn verlanglijstje te hebben nog. Hij kent Minecraft en Mario kart, maar we hebben het thuis dus niet. Wel grappig, want man en ik zijn allebei wel gamers, ook van jonge leeftijd, dat heeft hij dus niet geerfd, hij speelt liever. Hij mag van mij een switch als hij wil, met simpele spelletjes, maar wil hij dus nog niet.
Dochter: 0, zoon: een uur
Nee, geen zorgen. Ik heb er mijn eigen onderzoek naar gedaan wat goed is voor de hersenen, daar hebben we een plan bij bedacht en daar houden we ons aan. En dat gaat goed. Ik ben ook absoluut niet gevoelig voor druk van anderen of bang dat hij buiten de boot gaat vallen straks. In de auto ook absoluut geen schermen. En ook eens met GSTQ: ik vind die 8jarige 'influencers' ook echt niet te doen, als zoon daarmee in aanraking zou komen of filmpjes opnemen, zou ik ook contact met de ouders opnemen. Ik vind 8 echt veel en veel te jong daarvoor. En helemaal het gedrag wat erbij komt kijken, dat overdrevende gepraat, het 'er goed uit moeten zien'. Cringe.
Ik ben niet anti-scherm trouwens hoor, alles met mate. Ik leer ze ook dat teveel suiker niet goed is, ik kan ze dus ook leren dat teveel scherm, bepaalde spellen etc verslavend zijn en gemaakt zijn om steeds meer en meer te willen. Bewustwording. Al is het een interessante tijd om je kind op te voeden, dat hadden onze ouders niet!
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 06 Sep 2023 09:58

Marsy31 schreef:1. Hoeveel tv en vanaf welke leeftijd en wat kijken ze?
Youtube kids hadden we een tijdje maar ik werd echt gek van die volwassenen die met kinderspeelgoed spelen en ik kon het niet filteren.

Dit is wel echt een kwestie van het algoritme van YouTube. Ik zit wel eens 's avonds filmpjes aan te klikken op de iPad van m'n zoon om het algoritme beetje te sturen. Dit soort filmpjes word ik ook echt niet blij van, maar van heel veel wel. Dus dat push ik dan een beetje en dan pakt YouTube dat op.
Niet perse voor jou want je wil het niet en dat is je goed recht, maar meer als tip voor anderen.
<<

Fantine

Bericht 06 Sep 2023 10:40

Wij hebben trouwens geen entertainment in de auto. Geen schermen. We rijden gewoon van a naar b, of dit nou een uur of 7 uur is voor een vakantie. Hij is nu 2,5. Ook gebruiken we geen schermen om hem rustig te houden wanneer we ergens gaan lunchen met hem of tijdens het avondeten of koken. We kiezen dan als we ergens gaan eten, eerder voor een wat kindvriendelijkere plek waar ook een speelhoek is. Ik heb geen idee of dit daadwerkelijk zo werkt maar wij denken dat het dan ook gewenning voor hem wordt mochten we dit wel gaan doen en hij dan niet meer zonder kan. Geen oordeel over hoe andere ouders dit doen trouwens, ik snap heel goed dat mensen schermen soms inzetten.
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 06 Sep 2023 10:42

Wij hebben geen tv abbo dus echte tv kijken ze niet. Als ik kook mogen ze kiezen tussen iets op tv kijken (Disney+) of op de iPad. Wisselt per periode wat. Nu kiezen ze steeds iPad. Hiervoor hebben ze een hele tijd lang samen Leeuwenwacht op Disney+ op de tv gekeken. Mijn dochter is 8 en mijn zoon 4. Weet niet meer precies wanneer we met dit schema begonnen zijn. De tijd dat ze kijken verschilt dus wat afhankelijk van wat ik kook. Tussen half uur en anderhalf uur. Soms zet ik ook wat eerder aan als ik zelf nog wat moet werken. Oja en op vrije dagen kijken we soms met z’n allen “een lange film”. Meestal is dat een Disney-film.

Zie hierboven. Ze kijken filmpjes op YouTube of Netflix. Ze hebben wat simpele spelletjes apps erop staan, maar op dit moment doen ze meestal zo’n gratis spelletje dat je je eigen supermarkt of dierenkliniek moet bouwen (met gruwelijk irritante reclames er tussen 🫢).

Ze mogen soms wel eens op mijn telefoon. Dat is dan eigen vooral foto’s maken of foto’s terugkijken.

Hebben ze niet en krijgen ze voorlopig ook nog niet.

Nog niet. We hebben even onze oude Nintendo Wii in de kamer gehad vorig jaar, maar met name mn dochter kan daar nog niet goed tegen (gefrustreerd als ze verliest of het niet wil lukken en dan Savonds in bed nog helemaal in haar hoofd daar mee bezig zijn). Dus die hebben we weer weggezet en talen ze verder ook niet naar. Denk dat mn oudste bij vriendinnen thuis misschien wel eens wat speelt maar hoor haar daar eigenlijk niet over.

In totaal dus meestal tussen 30-90 min per dag.
Soms langer, sommige dagen helemaal niet (1x per week eten we bij mn ouders sowieso dus dan vervalt het al. In de zomer spelen ze vaker buiten en ook in vakanties komen we er vaak niet aan toe)

7. Hoe ga je hier mee om? Heb je zorgen? Vind je het prima?[/quote]

Ik vind het wel prima. Ik vind t fijn dat ze er op vakantie bijv geen behoefte aan hebben. Mn zoontje van 4 kan er soms wel om zeuren, dat vind ik vervelend. Daarom houd ik wel redelijk vast aan zelfde tijdstip, zodat ie alleen dan zeurt en andere momenten het niet eens in hem opkomt.

Soms overweeg ik wel of we die iPads niet genoeg weg moeten doen (meer ihkv het voegt eigenlijk niet veel toe), maar voor mn eigen rustmoment/ rustig koken is het wel fijn 🤣😁
Laatst gewijzigd door SophieZMY op 06 Sep 2023 10:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Sep 2023 10:45

Ze mogen ombeurten elke avond een filmpje kiezen van rond de 25 minuten. Ze kijken alleen Netflix, we kijken zelf vaak niet mee en dan is dit wel een veilige optie.

Niet echt. J heeft toen ze net 6 was weleens een paar keer een spelletje erop gedaan, maar sinds hij leeg is vraagt ze er eigenlijk niet meer om.

Nee, dat mogen ze niet, hoogstens om een foto te maken.

Hebben ze niet, ze zijn 4 en 6

De oudste speelt in het weekend wel eens een uurtje op de wii, eens per maand ofzo. Ze speelt dan Mario.

Ruim half uur dus ongeveer. Het avondfilmpje, plus nog wat extra zon nu en dan. En ongeveer eens per maand kijken we een film met het hele gezin.

Ze vragen er niet om, dus dan ga ik het niet uit mezelf verhogen. Wel zitten ze ergens anders wel meteen aan een scherm gezogen als er een kind een filmpje kijkt. Ik vraag me af of dat ermee te maken heeft dat ze thuis dus niet zoveel kijken.

We zetten de tv heel weinig aan omdat we merken dat ze dan geen fysieke energie kwijt raken en naderhand alleen nog maar vervelender worden (als ze daarvoor ook vervelend zijn). J keek toen ze 2-3 was wel meer, toen had ik het nog druk met haar babyzusje en laste ik in de middag een rustmomentje voor mezelf in.
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 06 Sep 2023 10:45

Fantine schreef:Wij hebben trouwens geen entertainment in de auto. Geen schermen. We rijden gewoon van a naar b, of dit nou een uur of 7 uur is voor een vakantie. Hij is nu 2,5. Ook gebruiken we geen schermen om hem rustig te houden wanneer we ergens gaan lunchen met hem of tijdens het avondeten of koken. We kiezen dan als we ergens gaan eten, eerder voor een wat kindvriendelijkere plek waar ook een speelhoek is. Ik heb geen idee of dit daadwerkelijk zo werkt maar wij denken dat het dan ook gewenning voor hem wordt mochten we dit wel gaan doen en hij dan niet meer zonder kan. Geen oordeel over hoe andere ouders dit doen trouwens, ik snap heel goed dat mensen schermen soms inzetten.

Hier idd ook geen schermen onderweg of bij restaurantjes ofzo. Zit ook helemaal niet in ons systeem om dat te doen en bij kids dus ook niet. Is niet eens per se een heel bewuste keuze van ons geweest dus, kwam gewoon niet in ons op. En nu ben ik er blij mee zo 😄
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Sep 2023 10:49

Ik was ook een beetje onervaren daarin merkte ik, tot ik dus met mijn 1jarige ergens ging lunchen en er dus gewoon van die kinderwagenhouders voor telefoons en ipads zijn om de kinderen zoet te houden. Ongelooflijk haha.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 06 Sep 2023 10:52

Ja die attitude hebben wij in de auto ook een beetje Fantine. Komt ook omdat ik regelmatig 2 uur naar m'n moeder rijd. Ze zijn dat wel gewend. Betekent voor mij wel twee uur lang wetenschapsvragen beantwoorden enzo maar het is vermakelijk. En zoon is snel wagenziek dus iPad is ook gewoon geen optie.

In restaurants doe ik het wel als ze te onrustig worden. Dan vind ik het belangrijker om de rust te bewaren. Na een hele lange autorit van Italie naar Duitsland op de terugweg hebben we gewoon de iPads neergezet aan tafel in het restaurant. We kregen wel wat blikken van mensen (en een ander kindje dat helemaal scheef zat om mee te kijken haha) maar toen kon het ons niet zoveel schelen. Het was of constant corrigeren omdat die kinderen gewoon heel veel energie hadden na zo'n reis, of even accepteren dat ze schermpjes hadden tijdens het eten. We kozen voor het laatste. (bij het hotel op de heenreis was een speeltuin, terugreis niet, dus ze konden niet echt uitrazen en door het restarurant rennen vind ik geen optie)
<<

Fantine

Bericht 06 Sep 2023 11:13

Marin schreef:Ja die attitude hebben wij in de auto ook een beetje Fantine. Komt ook omdat ik regelmatig 2 uur naar m'n moeder rijd. Ze zijn dat wel gewend. Betekent voor mij wel twee uur lang wetenschapsvragen beantwoorden enzo maar het is vermakelijk. En zoon is snel wagenziek dus iPad is ook gewoon geen optie.

In restaurants doe ik het wel als ze te onrustig worden. Dan vind ik het belangrijker om de rust te bewaren. Na een hele lange autorit van Italie naar Duitsland op de terugweg hebben we gewoon de iPads neergezet aan tafel in het restaurant. We kregen wel wat blikken van mensen (en een ander kindje dat helemaal scheef zat om mee te kijken haha) maar toen kon het ons niet zoveel schelen. Het was of constant corrigeren omdat die kinderen gewoon heel veel energie hadden na zo'n reis, of even accepteren dat ze schermpjes hadden tijdens het eten. We kozen voor het laatste. (bij het hotel op de heenreis was een speeltuin, terugreis niet, dus ze konden niet echt uitrazen en door het restarurant rennen vind ik geen optie)

Ja hier inderdaad hetzelfde, onze zoon is het ook gewend. Mijn moeder is 2,5 uur rijden vanaf hier. Auto rijden hoort er soms gewoon bij. Het scheelt dat hij het allemaal wel best vindt haha.

Ik snap je keuze in een restaurant prima hoor, soms moet je toch wat haha. En mensen vinden toch altijd wel wat van je, wat je ook doet.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen