05 Sep 2023 22:25 door Indigo
1. Hoeveel tv en vanaf welke leeftijd en wat kijken ze?
Ze kijken vanaf jongs af aan tv. Toen mijn twee pubers (12 en 11) nog klein waren was dat vooral npo3, woezel en pip, dora. Doordat de jongste (6) veel meekrijgt van de oudsten, kijkt hij al een poosje youtube, het liefst naar dutchtuber. Dit beperken we wel, ik denk max een uur per dag. Hij kijkt nu ook graag naar Freek, Klokhuis, Jeugdjournaal, Prikken en steken, dat soort programma's. Mijn dochter kijkt momenteel graag series op netflix, laatst heeft ze Outlanders en Witchers gekeken, maar ze kan niet wachten totdat Little Mermaid op Disney staat en straks ook de live action van Moana. Mijn oudste zoon kijkt graag Marvelfilms, actiefilms en comedy's. Beide kijken ze graag youtube shorts en tiktok. Mijn dochter maakt momenteel ook zelf actief tiktoks.
2. Ipad/tablet, hoeveel, vanaf welke leeftijd en wat doen ze erop?
Vanaf een jaar of 2/3 denk ik. In het begin maar kort, half uurtje denk ik en vooral apps. Nu kijkt onze jongste youtube op de tablet en speelt er Roblox of een ander spelletje op.
3. Jouw telefoon, mogen ze op jouw telefoon, vanaf welke leeftijd en wat mogen ze er mee doen?
Nee, ze mogen niet op mijn telefoon.
4. Eigen telefoon, hoeveel schermtijd en controleer je wat ze ermee doen?
Ze hebben beide een telefoon voor hun 11e verjaardag gekregen. Daarop staat de app Familylink, waarmee we hun schermtijd goed in de gaten kunnen houden en de telefoons kunnen blokkeren als het te gortig gaat. Bij mijn dochter gebeurt dat wel eens, bij zoon nooit.
In het begin controleerde ik hun what's app en snapchat regelmatig, vooral bij dochter is dat nodig. Mijn zoon gaat er heel verantwoord mee om. Hij stapt uit zichzelf uit appgroepen als er teveel onnodig appjes binnenkomen of rare dingen in worden gezegd, hij vertelt dit ook aan ons. Mijn dochter vindt het lastiger om daarmee om te gaan. Er zijn wel een paar incidenten geweest, maar daar hebben we goede gesprekken over gevoerd en heeft ze ook echt van geleerd. Ze komt nu uit zichzelf bij ons als er iets is of als er rare dingen worden gezegd, maar we controleren haar ook nog wel eens. Alle snapps (foto's) die ze verstuurd, stuurt ze (uit zichzelf) ook aan mij, dus ik zie alles wat ze doet. Ook ben ik bevriend met haar op tiktok, dus ik zie de video's die ze plaatst en houd dat in de gaten.
5. Gamen vanaf welke leeftijd, hoeveel en wat voor games doen ze?
Oeh dat weet ik niet meer goed. Vanaf een jaar of 6 echt op de Switch. Jongste speelt vooral graag Mariokart of Roblox op de tablet. Dochter doet eigenlijk alleen nog maar Roblox op de laptop, soms nog een spelletje op de Switch, oudste zoon heeft een Playstation op zijn kamer. Ik wil niet dat de jongste ziet wat hij voor games speelt. Hij speelt o.a. racegames, Fortnite, Call of Duty, GTA. Die laatste twee zijn hier echt wel een discussiepunt geweest, maar we praten hier goed met elkaar over. Het is lastig, want veel vrienden spelen het, dus uiteindelijk besloten om het wel toe te staan. We kennen hem en vertrouwen dat. Hij gamed eigenlijk altijd met vrienden online.
6. Hoeveel schermtijd totaal?
Heel wisselend, maar voor de oudste twee toch wel veel sinds ze een mobiel hebben. Als ik nu even kijk naar een schooldag hebben ze beide 3 uur op hun mobiel gezeten. Ze waren vanmiddag alleen thuis en hadden toen geen sport, dus dat scheelt ook.
7. Hoe ga je hier mee om? Heb je zorgen? Vind je het prima?
We voeren er veel gesprekken over met elkaar: over de veiligheid van social media, hoe je je moet gedragen in appgroepen, wat doe je als je nare appjes krijgt etc. Ik vind de schermtijd soms wel veel, maar als ik dan naar mezelf kijk kan ik ook niet zeggen dat ik het goede voorbeeld daarin geef. Ik vind het vooral erg belangrijk dat het allemaal in verhouding is. Ze zijn gezond, sporten graag, zijn graag buiten, met vrienden en begrijpen ook goed wanneer ze van ons hun mobiel aan de kant moeten leggen (ook al zijn ze het hier niet altijd mee eens).
2011 2012 2017