Kinderen met verschillende behoeften / karakters
Het zal niemand verbazen dat mijn zoon een behoorlijk introvert persoon is. Op zichzelf, snel overprikkeld ook. Dochter is heel anders, extravert, zoekt contact en gezelligheid op. Nu zij ouder wordt, merk ik dat we daarin steeds vaker een conflict hebben. Vorige week bijvoorbeeld bij de Olmenhorst om appels te plukken. Voor zoon was het veel te druk, die wilde alleen maar naar huis, liep aan mij te trekken en te huilen. Dus we gingen maar naar huis (ikzelf ook teleurgesteld eigenlijk, uiteindelijk nog wel heel fijn appels geplukt). Dochter ook enorm huilen juist omdat we weg moesten. Dus ik met twee krijsende kinderen om twee verschillende redenen.
Vandaag weer precies hetzelfde. Open dag bij de brandweer. Dochter geniet van alle activiteiten, zoon hangt aan mij en ik word boos op hem omdat ik geen gesprek kan voeren omdat hij alleen maar roept dat ie naar huis wil. We zouden nog even gaan lunchen met vrienden maar ik ben naar huis gegaan omdat zoon pertinent weigerde het restaurant in te gaan en wederom enorm overprikkeld stond te huilen. En dochter moest ik uit het restaurant slepen omdat zij juist wél wilde. En ik zelf natuurlijk ook overprikkeld door het hannessen en fietsen met twee krijsende kinderen over straat.
Tot nu toe trekt zij dus aan het kortste eind, dat was altijd makkelijk, maar wordt nu ze ouder wordt moeilijker.
Hoe moet je dit nou handig doen? Ik houd al zoveel rekening met zoon z'n wensen, maar dochter wil ook wat. En gezien ik heel veel alleen ben met de kinderen, kan ik me moeilijk in tweeën delen en zal het toch geven en nemen zijn tussen die twee.
Hoe gaat dat bij jullie? Herkennen jullie het? Wisselen jullie van activiteiten? Splitsen jullie? Trekt er eentje vaker aan het kortste eind?