Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Welke bordspellen

<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 17 Sep 2023 07:46

Welke bordspellen

Welke bordspellen zijn leuk om samen met kinderen te spelen (10 en 8). We hebben al veel kleine spelletjes (halligalli, keer op keer (2), regenwormen etc.), maar ik wil juist weer eens een wat groter bordspel aanschaffen.

Van een aantal spellen hebben wij de juniorversie (ticket to ride bijvoorbeeld). Is het de moeite waard om de gewone versie aan te schaffen?
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 17 Sep 2023 07:54

Re: Welke bordspellen

Hier hebben we ook de junior versie van Ticket to Ride. Er wordt echt veel mee gespeeld en nu hij heeft ontdekt dat er volwassenen versies zijn, wil hij zoiets ook graag. Afgelopen week was de versie Ticket to Ride Amsterdam bij Kruidvat voor 12,99 (alleen in de winkel, tot vandaag), een fijn prijsje om het uit te proberen!
Oh en Catan vind ik ook de moeite waard, leuker dan de kinderversie er van.
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 17 Sep 2023 08:32

Sequence, El Dorado, Catan en gewoon good old Monopoly doen het hier goed.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 17 Sep 2023 09:02

Ooeh dit soort vragen vind ik altijd leuk! Wij zijn gek op bordspellen.

Kun je me op weg helpen met wat jullie zoeken?

- wat is nu jullie lievelingsspel?

- liever tegen elkaar spelen (één winnaar) of met elkaar (coöperatief, samen winnen)?

- liever meer tactisch (veel nadenken over slimme zetten) of meer geluk (dobbelstenen gooien, kaarten trekken)?

- spelen jullie meestal met zijn vieren, of ook met twee of drie of juist met meer dan vier?

- hoe lang willen jullie uittrekken voor een potje? Mag het bijvoorbeeld twee uur duren?

- zijn er bepaalde thema's die de kinderen leuk vinden? Draken, ruimtevaart, katten, de middeleeuwen?
T (2008) en I (2013)
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 17 Sep 2023 09:42

Heb je niet een leuke spelletjes winkel in de buurt? Daar staan de grootste liefhebbers en die winkels zijn zo heerlijk.

Ik lees hier over Ticket to ride. Die dozen zien er altijd zo leuk uit maar vraag me af of dat een leuk spel is met maar 2 personen?

Hier op het verlanglijstje:
Meeple Land
Dodo
Wonderboek
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 17 Sep 2023 09:52

Filoria schreef:Ooeh dit soort vragen vind ik altijd leuk! Wij zijn gek op bordspellen.

Kun je me op weg helpen met wat jullie zoeken?

- wat is nu jullie lievelingsspel? Keer op keer en Stratego zijn op dit moment de meest gespeelde spellen. Ticket to ride junior vinden ze leuk. Ik heb zelf een hekel aan monopoly 😅

- liever tegen elkaar spelen (één winnaar) of met elkaar (coöperatief, samen winnen)? Dit mag beide!

- liever meer tactisch (veel nadenken over slimme zetten) of meer geluk (dobbelstenen gooien, kaarten trekken)? Ik vind tactische spellen leuker

- spelen jullie meestal met zijn vieren, of ook met twee of drie of juist met meer dan vier? Het is handig als het met minimaal 2 spelers kan, maar 3 of 4 is handiger. Met stratego is er altijd één teleurgesteld

- hoe lang willen jullie uittrekken voor een potje? Mag het bijvoorbeeld twee uur duren? Vaak is met een uurtje de rek er wel uit.

- zijn er bepaalde thema's die de kinderen leuk vinden? Draken, ruimtevaart, katten, de middeleeuwen?
geen specifieke thema's.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 17 Sep 2023 10:07

Oké!

Als jullie Keer op Keer leuk vinden, dan is Azul een mooi wat groter spel dat daar qua spelmechanisme op lijkt. Voldoet aan al je eisen!

Afbeelding

Een echt tactisch spel dat wij graag spelen is Little Town. Daar zitten een soort uitdagingenkaartjes in. Wat wij doen, is dat we de jongste geen kaartjes geven en onszelf twee of drie van die kaartjes, waarbij je minpunten krijgt als het niet lukt. Op die manier trek je de winkansen een beetje gelijk.

Afbeelding

Bovenstaande spellen speel je tegen elkaar. Onze favoriete coöperatieve spellen die niet superlang duren zijn:
- The Crew
- Pandemic
- De Vergeten Stad / Het Verboden Eiland

De normale versie van Ticket to Ride is trouwens ook hartstikke leuk! Ik vind Hoogspanning (vergelijkbaar spel) dan nog iets leuker, maar die is meer voor kinderen van 10 jaar en ouder denk ik.
T (2008) en I (2013)
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 17 Sep 2023 10:13

DronkenTaart, spelletjeswinkels zijn inderdaad zo fijn!

DronkenTaart schreef:Ik lees hier over Ticket to ride. Die dozen zien er altijd zo leuk uit maar vraag me af of dat een leuk spel is met maar 2 personen?
Nee, het spel komt het beste tot zijn recht met 4.

Als je vaak met 2 speelt, heb je dan van die speciale tweepersoonsspellen thuis? Die vind ik altijd het leukste. 7 Wonders Duel bijvoorbeeld, Kahuna, of het Kolonisten Kaartspel.
T (2008) en I (2013)
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Sep 2023 21:02

Als ik het topic mag gebruiken voor een vraag; wat is een leuk (bord)spel of actiespel voor kinderen van 3,5 en 6?

Stef stuntpiloot wordt al door Sinterklaas gegeven. Iets als Bunny Hop of zo? Of oma's waslijn. Geen idee wat er nog meer is en leuk is.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 26 Sep 2023 22:03

Hier vinden ze krokoloko erg leuk. De jongste van 2,5 speelt ook al een tijdje mee.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Sep 2023 05:40

Wij hebben op de tweede verjaardag van onze dochter een haha spellendoos gegeven, hierin zitten meerdere spelletjes zoals een soort kinder mens-erger-je-niet. De dobbelsteen gaat bijvoorbeeld tot 3 ipv 6 en de pionnen zijn dieren. Er zitten ook nog aantal andere snelle en toegankelijke spellen in.

Qua volwassen spellen speel ik met dochter (nu 5) soms Carcassonne, het puzzelen van een stad/weg vindt ze erg leuk. De taktiek blijft nu nog een beetje achterwege. Ook uno gaat hier goed.
08/2018
05/2021
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 27 Sep 2023 06:27

Dodo een coöperatief spel.
Krokoloko is inderdaad leuk.
Monopoly junior, carcassonne junior, risk junior en een dansende rups (weet even de naam niet meer) doen het hier ook goed.
Voor kaartspellen kan ik je moddervarkens aanraden of mimiq.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 27 Sep 2023 06:35

Filoria schreef:DronkenTaart, spelletjeswinkels zijn inderdaad zo fijn!

DronkenTaart schreef:Ik lees hier over Ticket to ride. Die dozen zien er altijd zo leuk uit maar vraag me af of dat een leuk spel is met maar 2 personen?
Nee, het spel komt het beste tot zijn recht met 4.

Als je vaak met 2 speelt, heb je dan van die speciale tweepersoonsspellen thuis? Die vind ik altijd het leukste. 7 Wonders Duel bijvoorbeeld, Kahuna, of het Kolonisten Kaartspel.

Wij hebben ttr Amsterdam en die wil prima met 2. Met meer is wel leuker omdat het dan tactischer wordt, maar deze versie is ok met 2. J vind het in ieder geval leuk.
2015 💙
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 27 Sep 2023 06:36

DronkenTaart schreef:Heb je niet een leuke spelletjes winkel in de buurt? Daar staan de grootste liefhebbers en die winkels zijn zo heerlijk.

Ik lees hier over Ticket to ride. Die dozen zien er altijd zo leuk uit maar vraag me af of dat een leuk spel is met maar 2 personen?

Hier op het verlanglijstje:
Meeple Land
Dodo
Wonderboek

DT. Wij hebben speciale versies van ticket to ride voor 2 personen. Wij spelen dat als stel erg graag samen hihi.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Sep 2023 08:17

Wij spelen met onze zoon van ruim 8 al wel twee jaar de volwassen versie van Ticket to ride. Ook onze zes jarige kan al prima meedoen met wat hulp van ons. De kinderen vinden het juist leuk om het met twee te spelen omdat het inderdaad minder tactisch is en net wat makkelijker.
Ook de volwassen versie van Monopolie spelen we al een tijdje. En mijn zoon heeft leren schaken op de bso en verslaat inmiddels zijn vader daarmee.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Sep 2023 08:19

Carcassonne kan ook al jong. Je hebt daar ook een versie die coöperatief is/kan.
L 7-10-2011
N 23-5-2013

Terug naar Zwangerschap & kinderen