Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Baby/peuter vegetarisch laten eten

<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 18 Nov 2023 10:59

Baby/peuter vegetarisch laten eten

Ik kon met de zoekfunctie weinig hierover vinden. Ik eet zelf vegetarisch (wel vis) en wil mijn zoontje ook zoveel mogelijk vegetarisch laten eten. Als hij zelf oud genoeg is om te kiezen wat hij wil eten ga ik het hem niet ontzeggen (en hij mag bijv ook een traktatie met vlees wmb mee-eten), maar bij wat ik hem thuis geef zit bij voorkeur geen vlees. Maar…. ik wil natuurlijk wel dat hij alle voedingsstoffen die hij nodig heeft binnenkrijgt. Op de site van het Voedingscentrum vind ik de informatie maar heel beperkt, dus ik dacht; misschien heeft iemand hier ervaring? En sowieso vind ik het leuk om tips uit te wisselen voor vegetarisch eten voor jonge kinderen.

Ik zorg in ieder geval ervoor dat hij elke week 1 a 2 keer ei krijgt en regelmatig wat vis en ik voeg geregeld wat notenpasta toe aan zijn eten. Maar daar houdt mijn inspiratie wel op😉
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Nov 2023 11:27

Re: Baby/peuter vegetarisch laten eten

Geen ervaring nog, maar onze kleine zal vegetarisch gaan eten (als je wel vis eet ben je pescotariër maar dat ter zijde).
Eerlijk gezegd ben ik totaal niet bang voor een tekort aan voedingsstoffen. Als je regelmatig vleesvervangers, eieren en andere zuivel en gevarieerd eet is die kans minimaal. Ik zag wel dit artikel op de site van het voedingscentrum, misschien heb je hier iets aan?

https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/se ... isch-.aspx
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Nov 2023 12:15

Mijn dochter eet ook vegetarisch. In het begin probeerde ik haar voldoende peulvruchten en ei te laten eten. Inmiddels hou ik daar niet echt rekening meer mee. Ze eet af en toe vleesvervangers. Ik let er wel op dat ze niet teveel soja producten krijgt. En ik geef haar vegan-vitamine D en omega 3.
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 18 Nov 2023 13:06

Ik eet vegetarisch en vriend niet. Ze mag zelf kiezen als ze ouder is.

Thuis koken we veel vegetarisch en bieden dat aan. Bij mn ouders of schoonouders bieden we wel vlees/vis aan, maar meestal weigert ze. Op de opvang eet ze de normale maaltijd mee (niet de vegetarische).
Ook ei weigert ze (eet ze wel in pannenkoeken etc).

Ik maak me er niet zo druk om.
2021🩷
2024 💙
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 18 Nov 2023 13:19

Mijn ervaring is vooral dat de kans op tekorten minimaal is zolang je maar gevarieerd eet. Voldoende groente, fruit en peulvruchten. Peulvruchten (bijv. linzen of kikkererwten) kun je ook weer makkelijk door je pastasaus mengen. Er zijn ook hele fijne kookboeken te koop voor kinderen die vegetarisch eten!
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ ♡ ♡ ♡
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 18 Nov 2023 16:57

Vitamines in pilvorm oid wil ik liever niet geven. Gevarieerd eten probeer ik uiteraard wel. Maar ik merk dat peulvruchten niet echt in mijn standaardlijstje zitten (al vond hij de bruine bonen van de week prima). Heb je toevallig ook tips welke kookboeken fijn zijn Namasté?
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 18 Nov 2023 17:47

Extra vitamines heb ik ook nooit bij gegeven, enkel vit. D en vit. K zolang werd aangeraden.

Qua kookboek heb ik "De kleine vegetariër" en "Eten met nijntje" in ieder geval gebruikt. Deze zijn ook echt wel gericht op de wat kleinere kindjes. De kleine vegetariër was vooral fijn, omdat deze wat uitleg gaf over wat de kinderen per leeftijd ongeveer nodig hebben. Ik heb nog wel boeken gehad, maar weet die niet 1,2,3 uit m'n hoofd. Kan na het weekend wel even voor je kijken!
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ ♡ ♡ ♡
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 18 Nov 2023 22:21

Ah super als je nog even wilt kijken! Ik ga deze twee boeken in ieder geval even opzoeken. Op zich kom ik best een eind met afwisselende maaltijden maken, maar juist ook wat meer inzicht in wat hij nodig heeft vind ik wel fijn. En hij zit nu nog in een fase dat hij werkelijk álles lekker vindt, maar dat gaat misschien nog wel veranderen. Dan is wat meer inspiratie sowieso fijn 😉
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 19 Nov 2023 07:55

Chicks Love Food heeft ook een kookboek speciaal voor kinderen. Volgens mij staat daar net zoals bij hun andere boeken altijd een vega-tip bij.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 19 Nov 2023 12:51

Mijn dochter is drie en ik ben al lang blij als er iets in komt. Gevarieerd of niet. Als ze maar eet. Daarom maak ik me ook niet zo druk of ze alle voedingstoffen binnenkrijgt. Dat krijgt ze waarschijnlijk sowieso al niet. Vlees of geen vlees. 😬
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 19 Nov 2023 14:52

Ik snap dat dat in zo’n fase heel anders is Carra 😉 Ik denk dat ik er dan ook anders in zou staan. Maar zolang het nog mijn ‘schuld’ is wanneer hij niet gevarieerd eet probeer ik zo gevarieerd mogelijk. Wie weet komt hier ook wel een fase van alleen witte boterhammen met chocopasta (ik noem maar iets) 😲, al hoop ik dat natuurlijk niet.

Terug naar Zwangerschap & kinderen