Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Tweetalig opvoeden

<<

Max

Yipyapper

Bericht 16 Sep 2023 08:16

Tweetalig opvoeden

Zijn er hier meer mensen die hun kinderen tweetalig opvoeden?
Welke talen voeden jullie mee op? Welke taal spreken jullie met elkaar (als partners)? Hoe doen jullie dat als jullie kind erbij is?
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 16 Sep 2023 08:33

Re: Tweetalig opvoeden

Wij fries en Nederlands. Wij praten thuis Nederlands maar op de opvang fries en ook mijn familie fries tegen zoon. Hij praat nu vaak zinnen deels in fries en deels Nederlands.
Afbeelding
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 16 Sep 2023 08:40

Het is bij ons niet de bedoeling geweest maar het is gebeurd doordat zoon zichzelf Engels heeft geleerd. Gezien we zelf ook veel Engels met elkaar praten, praten we nu met betrekking tot sommige onderwerpen in het Engels met hem. Hij kan zelf ook heel goed code switchen.
We praten overtuigend Nederlands hoor dus we hebben niet echt een volledig tweetalig huishouden maar nu hij het vanuit intrinsieke interesse zo zelf heeft geleerd, blijven we het wel voeden. Hij kan zo zelf communiceren met z'n beste vriendje (Duits, die ook Engels kan) en de Braziliaanse schoonmakers en op vakantie. Op school durft hij het helaas niet te laten zien. En als hij in zichzelf speelt, speelt hij overtuigend in het Engels.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 16 Sep 2023 11:14

Sarah ben je zelf ook tweetalig Fries/Nederlands opgegroeid? Lees je ook weleens boeken voor in t Fries? Of blijf jij altijd Nederlands tegen hem praten?
<<

Max

Yipyapper

Bericht 16 Sep 2023 11:21

Wat ik lastig vind is dat onze voertaal thuis altijd Engels is (geweest). Wij spreken dus met elkaar in het Engels. Ik schakel nu richting zoon naar Nederlands, maar als we met z'n 3-en thuis zijn praat ik voornamelijk Engels (omdat zoon nog niet praat haha). Ook vind ik de Engelse kinderliedjes stukken leuker. Juf Roos vind ik bijvoorbeeld echt verschrikkelijk terwijl ik de Wiggles best wel goed kan hebben.

Ben dus benieuwd hoe andere tweetalige koppels dit doen? Met name de voertaal als ze tegen elkaar praten.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Sep 2023 11:28

Hier ook fries en Nederlands. Zelf ook zo opgevoed. We praten onderling wel Nederlands. Mn vader praat(te) wel consequent altijd Fries, ook tegen mn moeder. Van de grootouders spreken er ook 3 altijd Fries tegen ze. Woon in een overwegend Fries dorp en op de opvang werd ook beide gesproken. School wel Nederlands. Lees ook wel Friese boekjes maar wel weinig. Dochter sprak als peuter beide, door elkaar. Nu alleen Nederlands met heel af en toe Friese woorden. Zoon gaat met dochter mee en spreekt af en toe een woord ertussen. Als het tegen ze gesproken wordt maken ze geen onderscheid.

Ik vind het heel jammer dat ze niet meer Fries spreken. Maar weet wel dat het door onszelf komt, niet genoeg aandacht aan besteed. Zelf spreek ik ook alleen NL terwijl ik prima Fries kan spreken ook.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Sep 2023 11:29

Max schreef:Wat ik lastig vind is dat onze voertaal thuis altijd Engels is (geweest). Wij spreken dus met elkaar in het Engels. Ik schakel nu richting zoon naar Nederlands, maar als we met z'n 3-en thuis zijn praat ik voornamelijk Engels (omdat zoon nog niet praat haha). Ook vind ik de Engelse kinderliedjes stukken leuker. Juf Roos vind ik bijvoorbeeld echt verschrikkelijk terwijl ik de Wiggles best wel goed kan hebben.

Ben dus benieuwd hoe andere tweetalige koppels dit doen? Met name de voertaal als ze tegen elkaar praten.

Oh ja ik denk dus dat ze overwegend NL spreken omdat wij dat onderling spreken..
<<

Hugo

Lady-post-a-lot

Bericht 16 Sep 2023 11:31

Valt Limburgs dialect onder een andere taal? Want dan voed ik mijn zoon inderdaad 2-talig op. Ik praat dialect tegen hem, mijn familie en de meeste vrienden ook. Op de opvang de eerste 2 jaar ook dialect, nu op de peutergroep is het Nederlands.
Mijn zoon praat het door elkaar.
• @alsik30bengaiknaardespermabank •
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Sep 2023 11:33

Max schreef:Wat ik lastig vind is dat onze voertaal thuis altijd Engels is (geweest). Wij spreken dus met elkaar in het Engels. Ik schakel nu richting zoon naar Nederlands, maar als we met z'n 3-en thuis zijn praat ik voornamelijk Engels (omdat zoon nog niet praat haha). Ook vind ik de Engelse kinderliedjes stukken leuker. Juf Roos vind ik bijvoorbeeld echt verschrikkelijk terwijl ik de Wiggles best wel goed kan hebben.

Mijn schoonzusje en stiefbroertje hebben wat jij hebt denk ik. Onderling spreken ze Engels. Hij praat altijd Nederlands tegen de kinderen en zij altijd Spaans. Ze spreken vloeiend Spaans en Nederlands. Engels weet ik niet zo goed, maar kan niet anders dan dat ze dat ook begrijpen. Het is alleen geen taal die ze kiezen. Ze hebben een taal aan elke ouder gekoppeld.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Sep 2023 11:43

Ik ben erin gepromoveerd dus je mag altijd PM’en. Je moet de minderheidstaal het meeste voeden, minstens 30% van de tijd. In Nederland is dat dus het Engels. Straks met school (ik weet niet of je opvang doet), gaat het voornamelijk Nederlandse input zijn, dus ik zou dan wel de ‘ one parent, one language’ aanhouden maar wel ook boekjes in het Engels voorlezen. En vooral je partner 100% Engels laten doen (je zult je verbazen hoeveel toch liever Nederlandse boekjes lezen). Wij voeden drietalig op en hij krijgt nu Fries er als cadeautje bij.
In Australië sprak ik Nederlands, ik heb nog nooit een Engels woord gezegd tegen de kinderen. Met man spreek ik Engels en als we aan tafel zitten switch ik tussen Engels met man naar Nederlands met kinderen. Man verstaat alles in het Nederlands, dat helpt ook. Zoon ging 1 keer per week naar Nederlandse school, keek alleen Ned televisie (vanaf 2 jaar) en ik las alleen Nederlandse boekjes en zong Ned liedjes. Haalde de 30% prima, tot hij 2 dagen naar school ging toen hij 3 werd. Nu we hier zijn is het omgekeerd. Zijn Arabisch is het slechtst, maar ‘gelukkig’ komt schoonmoeder straks tijdje logeren.
Zoon sprak in Oz altijd beter Nederlands dan Engels, en toen hij naar school ging draaide dat om. Nu zijn we hier en hoewel hij Nederlands spreekt, voelt Engels voor hem veiliger op school en hij antwoordt dus nog in het Engels hier. Gelukkig een fijne juf die dat snapt.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Max

Yipyapper

Bericht 16 Sep 2023 11:44

Maar wat spreken ze dan bijvoorbeeld tijdens het eten als ze een gesprek met z'n allen voeren?
Edit: Dit is aan June gericht :-)
<<

Max

Yipyapper

Bericht 16 Sep 2023 11:51

Marsy31 schreef:Ik ben erin gepromoveerd dus je mag altijd PM’en. Je moet de minderheidstaal het meeste voeden, minstens 30% van de tijd. In Nederland is dat dus het Engels. Straks met school (ik weet niet of je opvang doet), gaat het voornamelijk Nederlandse input zijn, dus ik zou dan wel de ‘ one parent, one language’ aanhouden maar wel ook boekjes in het Engels voorlezen. En vooral je partner 100% Engels laten doen (je zult je verbazen hoeveel toch liever Nederlandse boekjes lezen). Wij voeden drietalig op en hij krijgt nu Fries er als cadeautje bij.
In Australië sprak ik Nederlands, ik heb nog nooit een Engels woord gezegd tegen de kinderen. Met man spreek ik Engels en als we aan tafel zitten switch ik tussen Engels met man naar Nederlands met kinderen. Man verstaat alles in het Nederlands, dat helpt ook. Zoon ging 1 keer per week naar Nederlandse school, keek alleen Ned televisie (vanaf 2 jaar) en ik las alleen Nederlandse boekjes en zong Ned liedjes. Haalde de 30% prima, tot hij 2 dagen naar school ging toen hij 3 werd. Nu we hier zijn is het omgekeerd. Zijn Arabisch is het slechtst, maar ‘gelukkig’ komt schoonmoeder straks tijdje logeren.
Zoon sprak in Oz altijd beter Nederlands dan Engels, en toen hij naar school ging draaide dat om. Nu zijn we hier en hoewel hij Nederlands spreekt, voelt Engels voor hem veiliger op school en hij antwoordt dus nog in het Engels hier. Gelukkig een fijne juf die dat snapt.

Mijn partner praat nooit Nederlands voor z'n lol, dus dat is geen probleem. Op de opvang is het Nederlands, maar hij gaat daar niet zo vaak heen. Met onze vrienden spreken we ook altijd Engels.
Basisschool zal hij in Nederland naar een school gaan waar de lessen 50/50 in Engels en Nederlands gegeven worden, maar hij zal geen volledige schooljaren in Nederland op school zitten. Ik denk dat het dan wat meer in balans gaat komen.

Ik wil overigens ook voorkomen dat hij mijn vriends Nederlands overneemt of mijn Engels. Ik spreek vloeiend Engels zonder Nederlands accent, maar ik heb liever dat hij het van een native leert.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 16 Sep 2023 12:24

Ik ben zelf tweetalig opgevoed en wij voeden onze kinderen ook tweetalig op. In dit geval Fries en Nederlands. Mijn man en ik spreken Fries met elkaar en met de kinderen, vanaf de geboorte. Zij spreken ook Fries tegen ons. Op de opvang werd Nederlands gesproken en bij oppas (schoonzus) ook, dus dat kregen ze ook al vroeg mee. Mijn dochter heeft heel lang alleen Nederlands gesproken tegen ons, wij spraken altijd Fries terug. Inmiddels spreekt zij ook Fries met ons. Bij onze jongste gaan Nederlandse en Friese woorden soms nog wel eens doorelkaar, maar dan leg ik hem uit wat het Friese woord is en het Nederlandse woord. Toevallig vandaag nog, toen hij niet wist wat speaken (spaken) waren. Ik lees ook regelmatig Fries voor, maar vooral veel Nederlands. Mijn oudste twee kinderen appen nu ook wel eens in het Fries. Dat doe ik zelf ook.
2011 2012 2017
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 16 Sep 2023 12:35

Max schreef:Sarah ben je zelf ook tweetalig Fries/Nederlands opgegroeid? Lees je ook weleens boeken voor in t Fries? Of blijf jij altijd Nederlands tegen hem praten?

Zelf thuis vroeger altijd fries . Boekjes wel in nl vroeger. Zelf doe ik nu wel eens tellen in het Fries of de kleuren maar meeste is thuis Nederlands
Afbeelding
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Sep 2023 12:36

Max schreef:Maar wat spreken ze dan bijvoorbeeld tijdens het eten als ze een gesprek met z'n allen voeren?
Edit: Dit is aan June gericht :-)

Vader Nederlands, moeder Spaans en kinderen afhankelijk van tegen wie ze praten. Alleen ouders Engels als ze specifiek iets tegen elkaar zeggen.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 16 Sep 2023 12:56

Oh dat lijkt me echt mega ongezellig. Zo serieus neem ik t nou ook weer niet geloof ik.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Sep 2023 13:01

Denk dat dat automatisch gaat?
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Sep 2023 13:09

Joey schreef:Denk dat dat automatisch gaat?

Inderdaad dit. Het is niet zo strikt, maar dat gaat vanzelf, omdat ze gewend zijn met de kinderen zo te praten. Ze begrijpen allebei inmiddels ook wel goed beide talen.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 16 Sep 2023 14:25

Hier voedt de televisie ze vooral Engels 😆 en ik stimuleer dat met regelmaat. Ik praat dus ook Engels met de kinderen.

Maar ik merk wel dat het beter werkt als je idd 1 ouder aan 1 taal koppelt. Veel Spaanse vrouwen in de familie en die praten Spaans tegen de kinderen. En de man dan Nederlands met de kinderen. Die talen gaan dus door elkaar aan de eettafel en tijdens feestjes. De kinderen praten dan de taal die ze gewend zijn tegen de ouder, en verder overwegend Nederlands tegen anderen of onbekenden. Het verbaasd me trouwens echt hoe makkelijk en vloeiend jonge kinderen meerdere talen kunnen praten en schakelen. Echt zo knap!
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Sep 2023 14:45

Ik ben toevallig net bezig met voorbereiden van een gastles a.s. dinsdag over meertaligheid in de kinderopvang.

Echt zo top dat jullie dit doen! Het is zo'n belangrijk onderwerp, het geeft je kind ontzettend veel kansen in het leven, zowel cognitief als sociaal en werkgerelateerd (zoals je weet). Het is dus zeker belangrijk er goed over na te denken en vooral: vol te houden. Want dit laatste weten veel meertalige ouders: er is altijd een dominante taal. Sommige kinderen weigeren pertinent de andere taal te spreken, waardoor veel ouders het opgeven. Top school idee, maar ik weet ook dat er in Amsterdam (daar wonen jullie toch?) volgens mij maar 1 of 2 basisscholen zijn die 30-50% Engels aanbieden. Sterker nog: op dit moment is er veel gaande over tweetalig onderwijs want de wet verbiedt het nog om meer aan te bieden. Ik snap de zin: 'hij zal niet volledige schooljaren in Nederland op school zitten' niet zo goed. Mijn eigen onderzoek toonde aan dat als broertjes en zusjes onderling de minderheidstaal spreken, dat dat het enorm beinvloedt. Dit geldt ook voor vriendjes, maar dat heb ik niet onderzocht.

Ik ben trouwens ook simultaan Fries/Nederlands (dus vanaf geboorte) en sequentieel Engels en Duits (vanaf 3e leeftijd). En heb een absoluut schijthekel aan the Wiggles haha.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Max

Yipyapper

Bericht 16 Sep 2023 15:13

Onze dichtstbijzijnde basisschool is een school die 50/50 les geeft. Hoe het verder in de stad zit weet ik niet.
Wij wonen niet het hele jaar in Nederland, daarom zal hij een semester per schooljaar in het buitenland naar school gaan.

Opgeven lijkt me voor de ouder wiens taal het is heel moeilijk. Dan kan je kind dus niet meer met jouw familie en vrienden communiceren. Lijkt me vreselijk.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 16 Sep 2023 15:21

Kan dat zomaar, een deel van het jaar naar het buitenland gaan? Hoe zit dat met leerplicht dan?
❤️ 7 juni 2018
<<

Max

Yipyapper

Bericht 16 Sep 2023 15:25

Bliss schreef:Kan dat zomaar, een deel van het jaar naar het buitenland gaan? Hoe zit dat met leerplicht dan?

Dat kan niet zomaar, daarvoor is toestemming nodig van de leerplicht beambtenaar en van de school. Dat gaat in goed overleg met de school en de leerplicht beambtenaar van het andere land. Maar het is wel mogelijk!
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 16 Sep 2023 15:35

June schreef:
Joey schreef:Denk dat dat automatisch gaat?

Inderdaad dit. Het is niet zo strikt, maar dat gaat vanzelf, omdat ze gewend zijn met de kinderen zo te praten. Ze begrijpen allebei inmiddels ook wel goed beide talen.

Hier gaat dat inderdaad ook automatisch. Het is echt heel lastig om met iemand Nederlands te spreken met wie ik anders altijd Fries spreek. Zo kan het gebeuren dat ik in een gesprek met meerdere mensen constant automatisch aan het switchen ben tussen twee talen.
2011 2012 2017
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 16 Sep 2023 16:02

Max schreef:
Bliss schreef:Kan dat zomaar, een deel van het jaar naar het buitenland gaan? Hoe zit dat met leerplicht dan?

Dat kan niet zomaar, daarvoor is toestemming nodig van de leerplicht beambtenaar en van de school. Dat gaat in goed overleg met de school en de leerplicht beambtenaar van het andere land. Maar het is wel mogelijk!

Ah oké! Fijn dat het kan, maar of het wenselijk is voor je kind en zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, dat betwijfel ik. Ben je niet bang dat vrienden maken dan heel lastig is bijvoorbeeld?
❤️ 7 juni 2018
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen