Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Verdienen deze ouders een boete?

<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Jul 2023 08:22

Verdienen deze ouders een boete?

(Nav het andere topic)

Ouders van schoolgaande kinderen zijn gewaarschuwd want gemeenten zouden harder optreden dit jaar tegen schoolverzuim. Als je je kinderen thuishoudt voor vakanties krijgt onmiddellijk de leerplichtambtenaar op je dak en in sommige gevallen meteen een boete.

Vind jij dat een terechte maatregel, of mogen de regels rondom de langere vakanties wel wat soepeler?
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Jul 2023 08:29

Re: Verdienen deze ouders een boete?

Ik vind het goed als hier meer tegen opgetreden wordt. Waarom niet? De vakanties zijn nu eenmaal vastgesteld. Als veel ouders de vakantie verlengen door hun kind eerder vrij te houden of later terug te brengen en dit wordt ook geaccepteerd kan beter her hele vakantie systeem op de schop.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 30 Jul 2023 09:32

Nee, behalve als het elk jaar gebeurt.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 30 Jul 2023 09:37

Ik snap dat ergens een grens getrokken moet worden, maar ik denk dat er wel wat soepeler mee omgegaan kan worden. In andere landen is het helemaal geen probleem om je kinderen een paar dagen van school te halen voor het een of t ander. Ik denk ook niet dat van een paar dagen per jaar kinderen een onderwijs achterstand krijgen.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 30 Jul 2023 09:54

Ik mis een beetje het meebewegen met ouders. Soms kan je gewoon niet anders. (Dus niet voor ouders die dit ieder jaar doen)
Maar hier in de buurt was een school die kinderen 2 flexibele dagen gaf. Ieder jaar mochten ze zelf kiezen wanneer ze die willen inzetten. Dat lijkt mij wel iets om landelijk in te zetten.
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 30 Jul 2023 10:01

De controles worden idd strenger. Toch is het maar de vraag of de school van jouw kind deel uitmaakt van de steekproef. Wanneer je vervolgens bij een controle niet thuis bent en je geen legitieme reden hebt, krijg je inderdaad een boete. In mijn omgeving zie ik dat ouders de boete niet ‘voelen’, gezien hun inkomsten. Dan gaat het zijn doel voorbij helaas. Wat mij betreft mag ook de hoogte van de boete dan ook ter discussie staan, bijv. naar rato of een andere weging.

Wat betreft de flexibele dagen; hier gaat de onderwijsinspectie enkel mee akkoord als de stichting kan aantonen dat los daarvan de verplichte (gemiddeld over 8 jaar genomen) onderwijstijd wordt gehaald. Gezien alle vakanties wordt dat al krap en dan zit er nog een beetje speling voor de studiedagen e.d. Scholen moeten dan al naar langere lesdagen bijv.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 30 Jul 2023 11:21

Ik vind het vreemd dat er zoveel mensen zijn die deze regels negeren en dat daar kennelijk nauwelijks consequenties voor zijn. Ik ken in mijn omgeving meerdere mensen die het kennelijk normaal vinden om hiervoor te liegen, zij melden hun kind ziek. Dat is niet het voorbeeld dat ik mijn kind wil geven, dat je je gewoon ziek meldt om iets te kunnen doen wat je graag wilt. Zou ook wat zijn als ik dat op mijn werk zou doen.
Ik vind het wat anders als mensen netjes om toestemming hebben gevraagd en die toestemming hebben gekregen. Dan houd je je in ieder geval wel aan de regels. Zoiets als twee flexibele dagen lijkt me ook wel wat.

Ik woon trouwens naast een basisschool en het valt mij sowieso op dat vakanties reeds vroeger beginnen. Het is tegenwoordig een uitzondering (hier) als er de vrijdagmiddag voor een vakantie nog gewoon school is.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 30 Jul 2023 11:40

Toen corona uitbrak kon ineens te pas en te onpas de school dichtgegooid worden (beetje gechargeerd, I know). Mijn zoon heeft vier weken thuis gezeten zonder onderwijs omdat hij als laatste in ons gezin corona kreeg en daarna het kabinet besloot om alle scholen een week langer kerstvakantie te geven.

Dat ze dan nu moeilijk doen over af en toe een dagje schoolziek vanwege vakantie of een weekendje weg, ja daar vind ik wel wat van.

Ik snap dat je niet ongelimiteerd je kind thuis kunt houden vanwege leuke dingen maar ik zou willen pleiten voor 3-5 dagen snipperdagen per jaar die je op je eigen moment mag inplannen.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 30 Jul 2023 12:16

Eens met Lady. Als je te pas en te onpas op vakantie gaat buiten reguliere vakanties mag daar wat van gezegd worden en eventueel een boete uitgedeeld worden. Al vraag ik me af of de mensen die dat dan aangaat wakker liggen van een boete.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 30 Jul 2023 12:23

Ik denk wel dat er beter naar gekeken mag worden. Als ik zie hoeveel leerlingen er in de laatste week of dagen voor de vakantie ziek gemeld worden. Dat is echt niet normaal. Vaak ook dezelfde leerlingen ieder jaar weer. Vervolgens hoor je van andere leerlingen dat deze leerlingen al weg op vakantie zijn of extra zijn gaan werken want daar hebben ze meer aan als aan school

Max

Yipyapper

Bericht 30 Jul 2023 12:34

Aan de andere kant SO wat maken die paar dagen nou uit? Vaak zijn die laatste dagen ook alleen maar afronden etc. Het is niet dat ze dan de toetsweek omzeilen ofzo.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 30 Jul 2023 12:37

Ik zou het overigens zelf nooit doen zonder toestemming van school, daar niet van.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 30 Jul 2023 12:54

Max schreef:Aan de andere kant SO wat maken die paar dagen nou uit? Vaak zijn die laatste dagen ook alleen maar afronden etc. Het is niet dat ze dan de toetsweek omzeilen ofzo.

Nee, maar eventuele wel activiteiten die school organiseert. Ik zet vaak bewust voor de vakantie, behalve de zomer. Een toets. Juist omdat leerlingen als snel in een modus zitten van bijna vakantie.
Activiteiten die worden georganiseerd vallen vaak onder burgerschap. Een verplicht onderdeel wat scholen moet aanbieden. Een leerling volgt dan niet het programma wat wij als school moeten aanbieden.
Als alle ouders zo gaan denken aan kunnen we beter stoppen met kinderen naar school sturen en thuis onderwijs gaan aanbieden. Dan kan iedereen zijn eigen tijd indelen. Even kort door de bocht gezegd.

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 30 Jul 2023 12:58

Wat ik er kwalijk aan vind is dat ouders hun kinderen laten liegen. Het zijn vaak dezelfde kinderen die ziekgemeld worden terwijl ze op vakantie gaan. Dan komen ze terug op school en dan wordt er gevraagd gaat het? Wat had je? En dan moet zo’n kind dus zeggen dat het ziek was, terwijl ze soms zongebruind terug op school komen. Bijvoorbeeld dat er wat dagen aan Hemelvaart of Pinksteren aanvastgeplakt zijn. Of ouders die ziekmelden om een rustig dagje naar de Efteling te gaan. Dan komen ze een dag later gevraagd voel je je al goed? En dan moet zo’n kind dus liegen. Dat vind ik echt niet oké.
Laatst gewijzigd door Godsavethequeen op 30 Jul 2023 12:59, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Jul 2023 12:58

Wat ik me afvraag: die studiedagen die er worden gehouden, wordt er dan ook echt gestudeerd door de leerkrachten?
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 30 Jul 2023 12:59

Scandic schreef:Wat ik me afvraag: die studiedagen die er worden gehouden, wordt er dan ook echt gestudeerd door de leerkrachten?

Wij hebben dan altijd wel een vullend programma met extra vergaderingen oid. Ik heb nog nooit een studiedag vrij gehad qua verplichting vanuit het werk.

Kira

Yipyapper

Bericht 30 Jul 2023 13:17

Oh ziek melden terwijl een kind niet ziek is vind ik ook echt iets heel anders GSTQ. Het is op de basisschool denk ik 3 keer voorgekomen in totaal dat m'n zoon een dag thuis was buiten vakantie of studiedagen om en elke keer heb ik netjes toestemming gevraagd. Dat vind ik dan wel zo netjes.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 30 Jul 2023 14:03

Bij de basisschool had elk kind een snipperdag, maar dat is er komend schooljaar niet meer. Het kwam niet rond met onderwijsuren. Ik vind dat jammer, 2-3 flexdagen per schooljaar (ook voor leerkrachten) lijkt me goed in te richten, weinig impact geven op de onderwijskwaliteit en wel vrijheid geven. Er waren wel voorwaarden wanneer de snipperdag opgenomen kon worden, bijvoorbeeld niet de week voor of na een vakantie, ivm groepsvorming en afrondende activiteiten.

In september hebben wij al een weekend geboekt (vliegreis, dus kan niet een paar uur later vertrekken), rekening houdend met de snipperdag voor de oudste. Ik ga hem niet ziek melden, want liegen vind ik geen goed voorbeeld. Wij melden bij de school dat hij een dagdeel mist.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Jul 2023 15:43

Ik vind het terecht dat de controles strenger worden en dat er sneller boetes uitgedeeld gaan worden. Aan de andere kant is het natuurlijk ook zo dat een paar dagen missen op een schooljaar niet zo erg is, maar op de manier zoals het nu gaat, is het einde nogal zoek. Dus dat ieder kind een paar snipperdagen per jaar krijgt, vind ik wel een goed idee.

Ik hoor in mijn omgeving veel mensen die regelmatig hun kind ziek melden voor vakantie of leuke uitstapjes. Ik zie het ook gebeuren op mijn eigen werk. En zolang ouders kinderen gewoon ziek melden, kun je als school helemaal niks. Mijn ervaring als docent/mentor is ook dat leerplicht wat dat betreft geen ene donder voorstelt. Daar hoef je als ouder op dit moment niet eens een beetje bang voor te zijn. Dus ik hoop dat dat beter zal worden.
december 2016
juli 2019
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Jul 2023 15:47

Kom ik weer aan, maaaaar..
Ik heb dus jarenlang in een land gewoond waar het prima is als je een kind een dag thuishoudt onder het mom van: even een dag rust of samen iets doen. Of buiten de schoolvakanties op vakantie. Geen enkele leerkracht heeft hier moeite mee, het is altijd al zo geweest. Kind mist echt niks van school en het is heerlijk. Vooral aan het einde van het jaar zijn de kinderen moe en hebben ze wat extra TLC van de ouders nodig soms. En ik ga dat zó missen hier.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 30 Jul 2023 16:18

Godsavethequeen schreef:Wat ik er kwalijk aan vind is dat ouders hun kinderen laten liegen. Het zijn vaak dezelfde kinderen die ziekgemeld worden terwijl ze op vakantie gaan. Dan komen ze terug op school en dan wordt er gevraagd gaat het? Wat had je? En dan moet zo’n kind dus zeggen dat het ziek was, terwijl ze soms zongebruind terug op school komen. Bijvoorbeeld dat er wat dagen aan Hemelvaart of Pinksteren aanvastgeplakt zijn. Of ouders die ziekmelden om een rustig dagje naar de Efteling te gaan. Dan komen ze een dag later gevraagd voel je je al goed? En dan moet zo’n kind dus liegen. Dat vind ik echt niet oké.

Dit vind ik ook. Niet oké om je kind dit aan te leren als oké gedrag en te laten doen.
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 30 Jul 2023 16:26

Marsy31 schreef:Kom ik weer aan, maaaaar..
Ik heb dus jarenlang in een land gewoond waar het prima is als je een kind een dag thuishoudt onder het mom van: even een dag rust of samen iets doen. Of buiten de schoolvakanties op vakantie. Geen enkele leerkracht heeft hier moeite mee, het is altijd al zo geweest. Kind mist echt niks van school en het is heerlijk. Vooral aan het einde van het jaar zijn de kinderen moe en hebben ze wat extra TLC van de ouders nodig soms. En ik ga dat zó missen hier.

Een dagje thuis houden voor de rust vind ik wel echt heel wat anders dan lekker op vakantie buiten het hoogseizoen. Ik heb één woensdagochtend zoon thuis gehouden van school in de aanloop naar de vakantie toe. Maar ik ben, ook toen hij nog niet leerplichtig was, niet op vakantie geweest, zelfs niet voor een dagje. Ik vind dus juist dat ze wel wat missen dan. Zeker zo'n laatste afsluitende dag voor de zomervakantie, hij had een hele ceremonie voor de kleuters, had dat voor geen goud willen missen voor hem. Zo belangrijk juist, die afsluiting van het jaar.

En afgelopen jaren hebben de kinderen al zoveel onderwijs gemist door corona, dus ik vind vakantie dan echt geen goede reden om nog meer te missen. Ik vind daar wel wat van eigenlijk als mensen dat doen, ik vind het een vrij egoïstische gedachte eigenlijk.
Let's discover the world together.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Jul 2023 16:28

Snipperdagen zou ik zeker fijn vinden. Ik zou het nooit doen, dagje uit en dan ziekmelden. Dan leer je inderdaad de kinderen te liegen en het voelt gewoon niet ok. Da's wel jammer, zou het soms best handig vinden, maar omdat ik vrij gezagsgetrouw ben, heb ik nu dat voordeeltje niet.

Ik meld overigens wel vrij makkelijk ziek. Soms is de oudste dan op zondagavond aan het hoesten, hangerig. Dan zet ik de wekker uit en als ze dan nog slaapt meld ik haar ziek. Dan wordt ze rond 9 uur wakker en is er niks meer aan de hand. Nouja, prima, dan doen we een chilldagje thuis, daar ben je ook nog kind voor dan.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 30 Jul 2023 18:53

Scandic schreef:Wat ik me afvraag: die studiedagen die er worden gehouden, wordt er dan ook echt gestudeerd door de leerkrachten?

Op de basisschool hier worden al deze studiedagen gebundeld tot een volle week en van tevoren (voor begin schooljaar) aangekondigd. Dat is dan ook een zeer populaire week waarin gezinnen op vakantie gaan buiten de standaard schoolvakanties om (en dus een stuk minder duur).
<<

Max

Yipyapper

Bericht 30 Jul 2023 18:56

Marsy31 schreef:Kom ik weer aan, maaaaar..

Ik vind dit een goed beleid. Wij zullen tzt onze zoon een semester per jaar in het buitenland naar school doen en daar hebben ze (gelukkig) deze regels. Dat zal wel even schakelen zijn!
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen