Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Zomervakantie achterhaald?

<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Jul 2023 09:23

Zomervakantie achterhaald?

Ik zag deze discussie op NU.nl voorbij komen.

Stelling: Zes weken aaneengesloten schoolvakantie is achterhaald.

Moet de zomervakantie wel zo lang duren? Is het niet achterhaald in een maatschappij waar vaak beide ouders werken en het dus vaak eerder een uitdaging voor de ouders is dan een rustperiode? Of zeg je, ach voor de kids is het heerlijk dus lekker laten zoals het is. Wat vind jij?
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Jul 2023 09:50

Re: Zomervakantie achterhaald?

Ik lees best wel wat hierover, ik werk zelf immers in het onderwijs. En ik vind 6 weken erg lang, maar wat dan? Een voorstel wat al vaker geopperd is, flexibele vakanties vind ik helemaal geen optie. Dat school een jaar lang open is en iedereen zelf vakantie kan opnemen wanneer die wil, inclusief docenten dus. Dat lijkt me met lesprogramma's niet haalbaar, er zijn altijd leerlingen die dan weer delen gaan missen. En dan de combinatie van kinderen waarvan de ouders ook voor de klas staan, wordt een grotere uitdaging. De vakanties meer spreiden, dus op meer momenten 1/2 weken vrij, geeft weer weinig mogelijkheden om wat verder weg of langer op vakantie te gaan. Dus tja, 6 weken is lang, maar ik zie niet zo snel een alternatief.
Laatst gewijzigd door Niekske op 23 Jul 2023 19:41, in totaal 1 keer gewijzigd.
december 2016
juli 2019
<<

Max

Yipyapper

Bericht 23 Jul 2023 09:53

Ik ben voorstander van 52 weken per jaar school en het zelf indelen van vakantie. Inderdaad omdat beide ouders tegenwoordig werken. Er is nu altijd gedoe omdat iedereen in dezelfde tijd lang weg wil en veel gedoe om de overige weken op te kunnen vullen voor de kids.
Daarnaast zijn er ook veel beroepen waarbij de zomer juist de tijd is om (veel) te werken en waar het veel makkelijker is om de winter langere tijd vrij te zijn.

Ik zou er dan wel regels aan verbinden dat elk kind om de zoveel weken een week vrij moet hebben, zodat je geen oververhitte kindjes krijgt. Er bestaan overigens wel al scholen die dit doen, er zit er bijvoorbeeld eentje in Zandvoort.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 23 Jul 2023 09:54

Van mij zou de zomervakantie wel vier weken bijv mogen zijn, dus iets korter en dan nog wel lang genoeg om de vakantie zelf in te kunnen delen. En dan de andere twee weken vrij aan ‘korte’ vakanties plakken, waardoor je per schooljaar meerdere iets langere vakanties hebt. Een kerstvakantie van drie weken lijkt mij bijvoorbeeld ook heerlijk, omdat die twee weken altijd al vol zitten met feestdagen.
Een compleet ander systeem zie ik zo 123 nog niet gebeuren.
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 23 Jul 2023 10:27

4-5 weken zomervakantie zou mijn minimum wel zijn en dan bijv langer voorjaarsvakantie of herfst/kerst.

Voor kinderen zijn het aantal vakantieweken zeker niet teveel mijn inziens maar anders indelen een optie.

Zelf je vakanties volledig plannen en opnemen lijkt me niet echt haalbaar ivm het huidige lerarentekort en met hoe het systeem nu is ingericht,ook omdat je groepsdynamiek dan constant veranderd en de meeste kinderen toch groepsinstructie krijgen.

Een week of 10 dagen buitenom de vaste vakanties is wellicht een optie muv bepaalde toetsperiodes. Voor mensen die in de zomervakantie moeten werken zijn er nu ook verlofregelingen
<<

Max

Yipyapper

Bericht 23 Jul 2023 10:39

Bolus26 schreef:4-5 weken zomervakantie zou mijn minimum wel zijn en dan bijv langer voorjaarsvakantie of herfst/kerst.

Voor kinderen zijn het aantal vakantieweken zeker niet teveel mijn inziens maar anders indelen een optie.

Zelf je vakanties volledig plannen en opnemen lijkt me niet echt haalbaar ivm het huidige lerarentekort en met hoe het systeem nu is ingericht,ook omdat je groepsdynamiek dan constant veranderd en de meeste kinderen toch groepsinstructie krijgen.

Een week of 10 dagen buitenom de vaste vakanties is wellicht een optie muv bepaalde toetsperiodes. Voor mensen die in de zomervakantie moeten werken zijn er nu ook verlofregelingen

Ja van 2 weken, die je niet aan een bestaande vakantie kan vastplakken. Die mensen kunnen dus nooit langer dan 2 op vakantie/vrij zijn met hun kinderen, maar moeten dus wel 6 weken lang opvang vinden voor hun kinderen. Dat vind ik best achterhaald.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Jul 2023 10:51

Ik vind de zomervakantie prima, we houden er rekening mee en plannen eromheen. Een groot rustpunt is ook wel fijn. Ik zou niet weten hoe je die flexibel in kan plannen zonder leerkrachten te overbelasten.

Wel ken ik iemand die 2 dagen vrij mag nemen en dat lijkt me echt heerlijk. Wij gaan bijvoorbeeld eens per jaar kamperen met vrienden. Is ook het hoogtepunt van het jaar voor de kinderen. Gevolg is dan wel 2 vermoeide kinderen afleveren op maandag. Zou daar graag vrij voor willen kunnen nemen.
Daar zie ik ook geen enorme impact in, zeker als je als school belangrijke dagen blokkeert.
<<

Phileine1244

Kletskop

Bericht 23 Jul 2023 12:09

Heerlijk die zomervakantie. Lekker 6 weken houden.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Jul 2023 12:21

Onze school wil een proef gaan doen met 2 weken flexibele vakantie waarbij kinderen dan als ze dat nemen, in de herfst - en voorjaarsvakantie naar school moeten. Sowieso vind ik experimenteren met die schoolvakanties helemaal top. Alleen mijn voorkeur is nu niet om aan die 6 weken zomervakantie te komen. Gevoelsmatig vind ik 6 weken in de zomer voor kinderen wel heel goed. Mag van mij ook 8 weken worden.
Mijn dochter moet nu 6 weken naar de bso, maar een zomer -en vakantiegevoel is er bij ons, ondanks het weer, is er nu alsnog wel.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Jul 2023 12:24

Ik zou zelf pleiten voor 4 weken zomer en 4 weken wintervakantie. Dan heb je nog een week herfst, twee weken voorjaar. En de overige vijf dagen zijn door ouders “vrij” in te zetten.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Bericht 23 Jul 2023 15:48

Wat Bloom zegt lijkt mij ook fijn. Ik vind 6 weken best lang, bij ons toch altijd wel een beetje nadenken wat we allemaal nog gaan doen met onze dochter. En zij is na die weken wel weer toe aan meer structuur.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 23 Jul 2023 16:29

Max schreef:Ik ben voorstander van 52 weken per jaar school en het zelf indelen van vakantie. Inderdaad omdat beide ouders tegenwoordig werken. Er is nu altijd gedoe omdat iedereen in dezelfde tijd lang weg wil en veel gedoe om de overige weken op te kunnen vullen voor de kids.
Daarnaast zijn er ook veel beroepen waarbij de zomer juist de tijd is om (veel) te werken en waar het veel makkelijker is om de winter langere tijd vrij te zijn.

Ik zou er dan wel regels aan verbinden dat elk kind om de zoveel weken een week vrij moet hebben, zodat je geen oververhitte kindjes krijgt. Er bestaan overigens wel al scholen die dit doen, er zit er bijvoorbeeld eentje in Zandvoort.

‘De School’ waar jij het over hebt werkt het hee goed bij. Leerlingen en leraren zijn heel tevreden. Ik ken een van de juffen van die school en het werkt echt prima. Wel even zoeken altijd met vakanties maar dat is niet anders. In de praktijk blijken veel kinderen toch in het hoogseizoen op vakantie te gaan.

Je moet de scholen dan anders inrichten. 6 weken vind ik ook echt lang en ik vraag me ook altijd af hoe doen niet gescheiden ouders zonder bso dit. Persoonlijk denk ik dat een andere verdeling fijner is of bijvoorbeeld een 4-daagse lesweek en dan minder vakantie. Het huidige systeem waarbij kinderen nodig zijn om te oogsten is achterhaald. De rustperiode vind ik wel belangrijk maar die is ook net te lang. Daarbij vraag ik me af of die echt zo nodig is zo lang als wij volwassenen denken. De zomervakantie wordt echt wel een ding van gemaakt en de weken ervoor worden er zoveel activiteiten georganiseerd dat het onrustiger is. Ik vraag me af wat er zou gebeuren als dat meer rust zou zijn. Zonder de hele aanloop naar de vakantie.
2015 💙
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Bericht 23 Jul 2023 16:48

Minx dat heb ik dus ook, die weken naar de vakantie toe zijn hier zo onrustig. Dochter is 5 en heel druk en moe die laatste weken.

Ik vraag me dat dus ook af hoe iedereen die vakanties opvangt. Ik werk in het onderwijs en heb 10 wk per jaar vrij, dus 1 week gaat ze naar de bso en 1 week kan mijn vriend het wel oplossen. Maar de 20 jaar hiervoor had ik gewoon 4,5 wk per jaar verlof en heb ik me altijd afgevraagd hoe ik dat in vredesnaam ging doen als ze naar school ging.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 23 Jul 2023 17:11

Ik vind het lastig. Ik vind de rust heel belangrijk voor de kinderen in de zomer. Even echt uitschakelen van school en de structuur van het dagelijkse leven. Maar ik vind zes weken wel weer lang omdat het niet realistisch is dat ouders daarvoor tijd hebben. Ik schreef het al ergens anders, maar ik vind de BSO in de vakantie een hele fijne en leuke optie maar niet bijdragen aan de rust van de kinderen. En dat vind ik lastig.

Ik ben niet persé pro zo'n school als De School. Ik zie er op zich wel voordelen van maar vind het niet genoeg structuur geven voor een klas. Het lijkt mij erg onrustig.
Let's discover the world together.
<<

Phileine1244

Kletskop

Bericht 23 Jul 2023 17:15

Mijn man werkt sinds corona maar 1 of 2 dagen per week op kantoor en de rest thuis. Ik heb het zo geregeld dat ik vroeger begin, ik werk van 7.00 tot 12.00 uur. Mijn dochter kan dan in de ochtenden gewoon chillen of naar de speeltuin lopen terwijl mijn man thuis werkt. Zodra ik thuis ben lunchen we met z'n 3en en neem ik het over zodat hij kan door werken. Op maandag hebben we altijd oppas en dan werk ik langer en m'n man op kantoor.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 23 Jul 2023 17:40

Alexis schreef:hiervoor had ik gewoon 4,5 wk per jaar verlof en heb ik me altijd afgevraagd hoe ik dat in vredesnaam ging doen als ze naar school ging.

Wat hier een beetje helpt is zomerkamp: sinds onze kinderen 6 jaar oud zijn, gaan ze altijd een week op kamp in de zomervakantie.

Ik krijg elk jaar ook steeds meer reclame voor dagkampen hier in de regio. Dan gaan kinderen vijf dagen achtereen zeilen of Engels leren of programmeren en slapen ze 's avonds wel gewoon thuis.

Maar goed, dan heb je nog maar één week opgelost. In Amerika duren die kampen langer geloof ik. Misschien moet dat hier ook meer traditie worden 😇 Dan zou ik wel graag een ouderweekend willen en mijn kinderen even willen kunnen opzoeken! Hebben ze dat niet ook in de VS? (Kan me vaag iets herinneren van films / series.)
T (2008) en I (2013)
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Jul 2023 17:45

Maar voor wie zomers geen zes weken vrij kan, dat probleem wordt toch niet opgelost door het opknippen van die 6 weken? Je krijgt dan niet meer vakantiedagen.

Ik vind 6 weken heel lang. Niet voor kind, maar wel voor mijzelf. Maar 2 weken kerst of voorjaarsvakantie vind ik erger. Liever dan lang met mooi weer vrij zodat ze buiten kunnen spelen dan met slecht weer waardoor ik moet entertainen.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 23 Jul 2023 18:06

Bijkomend voordeel van die zomerkampen is trouwens dat ze vaak schermpjesvrij zijn. Mijn 14-jarige zoon is nu acht dagen weg zonder telefoon. Hij vindt het zelf niet eens erg; als niemand een telefoon heeft maakt het ineens niet meer uit. Dan moet je wel met elkaar gaan praten 😆
T (2008) en I (2013)
<<

Winegum

Major Yipyapper

Bericht 23 Jul 2023 18:26

Luisa schreef:Maar voor wie zomers geen zes weken vrij kan, dat probleem wordt toch niet opgelost door het opknippen van die 6 weken? Je krijgt dan niet meer vakantiedagen.

Maar het is wel makkelijker om een beroep op anderen te kunnen doen denk ik. Als je het versnippert.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Jul 2023 19:11

Winegum schreef:
Luisa schreef:Maar voor wie zomers geen zes weken vrij kan, dat probleem wordt toch niet opgelost door het opknippen van die 6 weken? Je krijgt dan niet meer vakantiedagen.

Maar het is wel makkelijker om een beroep op anderen te kunnen doen denk ik. Als je het versnippert.

Waarom zou dat makkelijker zijn?
<<

Winegum

Major Yipyapper

Bericht 23 Jul 2023 19:20

Joey schreef:
Winegum schreef:Maar het is wel makkelijker om een beroep op anderen te kunnen doen denk ik. Als je het versnippert.

Waarom zou dat makkelijker zijn?

Als ik naar mezelf kijk (geen kinderen wel neefjes en nichtjes). Ik wil gerust elke schoolvakantie een keer op ze passen. Maar meerdere keren achter elkaar in de zomervakantie is voor mij niet altijd haalbaar.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Jul 2023 19:36

Winegum schreef:
Joey schreef:Waarom zou dat makkelijker zijn?

Als ik naar mezelf kijk (geen kinderen wel neefjes en nichtjes). Ik wil gerust elke schoolvakantie een keer op ze passen. Maar meerdere keren achter elkaar in de zomervakantie is voor mij niet altijd haalbaar.

Ah vandaar. Ik keek idd ook naar mn eigen situatie en kon niet echt een verschil bedenken.
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 23 Jul 2023 19:42

Ik vind het goed zoals het is. Fijn om gezamenlijk naar de vakanties toe te lezen. De afsluiting voor de zomervakantie, de weken voor de kerstvakantie en alle vieringen. Zo ga je mee in elkaars ritme. Ik vind die 6 weken even loskomen van het ritme heerlijk. Dat zouden er van mijn ook 8 mogen zijn (maanden juli en augustus), met behoud van andere vakanties. Voor kinderen lijkt het me fijn om het schooljaar in hetzelfde ritme te beleven, voor ouders kan ik me voorstellen dat het niet handig is. Gelukkig is het voor ouders met beroepen die moeilijk vrij kunnen nemen in de schoolvakanties mogelijk om buiten de schoolvakanties vrij te nemen.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Jul 2023 19:51

Maar ik vraag me dan af, als het niet haalbaar is voor ouders om 6 weken vrij te zijn in de zomer... waarom dan wel de kinderen 6 weken thuis willen houden? Dagopvang en bso lopen door in de zomer en er is zelfs een optie om juist alleen voor de vakanties opvang/bso aan te vragen. Even los van het huidige personeelstekort in de opvang, maar toen wij onze kinderen inschrijven op de opvang, konden we kiezen uit een 52 of 40 weken arrangement en voor aparte vakantie opvang.

Het rustmoment voor kinderen, wat hier vaker genoemd wordt, zal dat echt zo ervaren worden door onze kinderen? Natuurlijk is ieder kind anders, maar die kinderen moeten voor een deel ge-entertained worden. Of ze dat zelf doen, of dat ouders dat doen, of dat de leidsters op de bso dat doen... maakt dat verschil? Bij onze oudste op de bso hebben ze bijvoorbeeld uitstapjes naar speeltuin/dierentuin ofzo, iets wat wij zelf ook zouden doen met de kinderen. En allerlei hippe knutseldingen, wat ik ook zou doen met mijn kinderen 😅 heerlijk voor haar, thuis moet ze meer zichzelf bezig houden, want ik moet was doen, boodschappen, klusjes enzo waar ik buiten de vakantie niet aan toe kom... op de bso kan ze de hele dag doen wat zij zelf wil. En natuurlijk maken wij ook tijd om leuke dingen met ze te doen, maar 6 weken lang thuis met zijn allen... veeg ons dan maar bij elkaar!
december 2016
juli 2019
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 23 Jul 2023 20:58

Ik zou best de vakanties willen verspreiden over het jaar heen. In Pijnacker (dorp hier vlakbij) is ook zo'n school en hoor daar ook positieve verhalen over.

Hier gaan ze 3 weken lang 3 dagen naar de BSO vanwege ons werk. De andere 3 weken hebben wij vrij. Ik heb maximaal 5 weken. Die andere dagen zitten vaak in de kerstvakantie en dan kiezen we nog een andere vakantie.

Mijn dochter vroeg vorige week al wanneer ze weer naar school kon. Ze mist het nu al. We hebben nog 4 weken te gaan. Vorig jaar vroeg ze er ook steeds om. Voor haar duren die 6 weken dus veel te lang.

Die kampen zijn trouwens ook leuk. Ik ging vroeger naar de vakantieweken. Lekker spelletjes doen met leeftijdsgenoten. Toevallig gaat mijn dochter deze week een dag naar een skatekamp. De hele dag steppen, skaten, spelletjes doen, graffiti spuiten. Mijn zoon wilde helaas niet. Die hangt liever thuis haha. Dat wordt al een prepuber dus alles is saai.
Afbeelding

Afbeelding
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen