Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Speen afleren

<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 28 Apr 2022 07:43

Speen afleren

Medeforummers, ik heb jullie tips nodig: hoe leer ik die speen af bij mijn zoon van bijna drie?

Overdag gaat het redelijk goed, maar als hij verdrietig is, zich zeer doet of moe is, dan is het krijzen totdat hij zijn speen heeft. Iets anders wil hij absoluut niet.

Normaal zou ik het lekker laten zo, maar zijn gebit is echt aan het vervormen en dat wil ik tegengaan. Cold turkey stoppen durf ik niet goed in de nachten, want we hebben nog een baby die wakker wordt van zijn huilen en ook nog voor nachtvoedingen komt. Of moet ik toch gewoon een paar nachten doorbijten?
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 28 Apr 2022 07:56

Re: Speen afleren

Mijn drie kinderen hebben allemaal een speen gehad. Ik keek er alle keren weer onwijs tegen op om er mee te stoppen, maar iedere keer weer viel het echt enorm mee. De eerste stap was dat de speen overdag in bed moest blijven. Na een tijdje lieten we ze ook zonder speen inslapen. Hier was het vaak dan een paar dagen gezeur, maar ging echt verrassend snel goed en zonder veel gedoe, terwijl ze allemaal echt wel 'verslaafd' waren aan de speen. Je zou ook nog kunnen proberen eerst wel in te laten slapen zonder speen, maar dan de speen 's nachts nog wel geven als hij wakker wordt.

Mijn ervaring met het gebit is trouwens dat dit vrij vlot bijtrekt, zodra ze zijn gestopt met de speen.

Succes!
2011 2012 2017
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Apr 2022 08:11

Hier ook een enorm speen-verslaafde zoon. Wij zijn eerst begonnen met dat de speen alleen in bed mag. Dat gaat nu best goed. Het heeft best wel wat energie gekost, want hij vroeg er overdag vaak om, zeker bij verdriet of pijn. Nu vraagt hij er nog heel incidenteel om en dan weten we dat hij moe is 😅 ik durf de volgende stap nog niet zo goed. Hij is een heel slechte slaper geweest en nog regelmatig moeten we er 's nachts uit voor hem, dus ik ben zo blij dat dat eindelijk beter gaat. Mijn nachtrust is heilig! Laatst heeft hij op de opvang zonder speen geslapen en in de auto valt hij ook zonder speen in slaap, dus misschien moeten we het toch eens gaan proberen. Verder geen tips dus, maar ik lees graag mee!
december 2016
juli 2019
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 28 Apr 2022 08:11

Heeft hij een speen met een doekje eraan? M'n dochter is al bijna twee jaar van de speen af, maar heeft nog steeds haar 'lappie' om mee te knuffelen. Hij is al een paar keer vervangen, maar dat maakt haar niet uit. Het ding geeft haar echt troost en als ze moet huilen, veegt ze haar tranen ermee weg. :heart: Dus dat is misschien een tip, maar als hij een speen heeft zonder iets eraan, weet ik het ook even niet!
❤️ 7 juni 2018
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 28 Apr 2022 08:30

Oh Niekske herkenbaar, hier ook een slechte slaper. Hij slaapt ook nog maar net in zijn eigen bed en dan nog vaak pas na het inslapen met mij in het grote bed.

En idd, ik heb ook gezegd dat de speen enkel in bed mag. Soms vraagt hij dus ook niet om zijn speen, maar zegt dat hij naar bed wil en gaat hij zelf naar boven om vervolgens met zijn speen in naar beneden te komen.. slim ventje hoor.

En soms is hij dan op zijn mouw aan het sabbelen overdag. Dan gaat het nog wel zonder.

Bliss, hij heeft dus niets aan zijn speen hangen. Anders zou dat echt een goede tip zijn. Hij heeft wel een favo knuffeltje, daar sabbelt hij overdag weleens op. Maar s avonds gooit hij die dan gewoon woest weg.

Indigo, fijn dat het opzich zo snel en zonder te veel gedoe kon. Ik duim er hier ook voor. Stiekem ben ik wel blij dat de jongste geen speentje heeft. Scheelt weer met afleren. (Ze duimt tot nu toe ook niet als troost)
<<

Elisabeth

Lady-post-a-lot

Bericht 28 Apr 2022 09:00

Wij zeiden dat zijn speen nog bij opa en oma lag en dat we niet terug konden om te halen. Hij begreep het en ging zo slapen zonder. De volgende dag nog 1x gevraagd, maar daarna nooit meer. Bij onze andere zoon hebben we het ook zo gedaan en bij hem was het met 2 nachten oke. Ze waren ook 2,5 a 3 jaar geloof ik.
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 28 Apr 2022 09:42

Ik lees even mee want herkenning! Mijn oudste is 2 en ik zie het nu al aan zijn gebit :thumbdown: Maar hier is het ook als hij moe is of pijn heeft meteen vragen om de speen. Het is ook gemak vanuit onze kant want hier ook een pasgeboren tweede kindje en slaaptekort, maar wil er eigenlijk binnen afzienbare tijd wel vanaf. Ik heb wel geprobeerd te zeggen dat spenen voor baby's zijn en hij een grote jongen is (en de baby laten zien met speen) maar dat werkt nog niet haha.

Hebben jullie maar 1 speen? Wij hebben er echt 5 ofzo voor als er een kwijt is, ik dacht misschien eerst maar eens een paar weg doen tot er maar 1 of 2 zijn, als ze dan 's nachts uit bed vallen (= vaak) leert hij misschien om zonder te gaan slapen. Ik hoor ook eigenlijk overal dat je cold turkey moet stoppen, maar ik moet nog even moed verzamelen...
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Apr 2022 10:08

Ik heb dus laatste gehoord over dit ding:

https://www.newpharma.nl/machouyou/8383 ... gLVUfD_BwE

Het is een soort tussenstap voor het stoppen met de speen. Je kunt erop zuigen maar als je slaapt valt het ding uit je mond. Het is ook goed voor de mondmotoriek en de stand van de tanden volgens mij.

Ook goede verhalen gehoord over het boekje dat kinderen (en ouders) helpt met het stoppen van de speen. Maar eigenlijk denk ik dat cold turkey ook gewoon werkt :-) het zal hoe dan ook lastig blijven.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Apr 2022 10:28

Ik zat hier toevallig laatst over na te denken, wanneer je dat zou moeten doen. Hij krijgt zijn speen altijd al alleen maar als hij gaat slapen, in bed. Naast dat hij er meestal een in zijn mond heeft als hij gaat slapen ligt hij ook altijd te friemelen met de andere spenen die in zijn bed liggen. Meer dan met zijn knuffels en doekje. Doen jullie kindjes dat ook?
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 28 Apr 2022 10:32

Harrison onze dochter van 3 doet dat ook. Ze heeft er ook 3 in bed inmiddels.

Ik krijg die speen er niet af bij haar. Het is nu wel echt alleen in bed. Misschien volgende week maar eens even proberen om dat cold turkey te doen!
⁠♡♡♡
<<

Anousch

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 28 Apr 2022 10:43

D. Was 2 jaar en 5 maanden toen het sinterklaas was, ik had verhalen gelezen over kinderen die de speen meegaven aan piet en dacht ik ga het ook gewoon proberen.
Speen in de schoen, toen was het moeilijk met slapen maar toen er een cadeautje in zat en een brief van piet was het oke.
Nu zegtie soms nog wel eens mijn speen is naar babypiet gegaan he 🥰
Daan 27-06-2018
Yinthe 20-05-2022

Zo dol gelukkig en compleet ♡
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 28 Apr 2022 10:58

Tove_ schreef:Ik lees even mee want herkenning! Mijn oudste is 2 en ik zie het nu al aan zijn gebit :thumbdown: Maar hier is het ook als hij moe is of pijn heeft meteen vragen om de speen. Het is ook gemak vanuit onze kant want hier ook een pasgeboren tweede kindje en slaaptekort, maar wil er eigenlijk binnen afzienbare tijd wel vanaf. Ik heb wel geprobeerd te zeggen dat spenen voor baby's zijn en hij een grote jongen is (en de baby laten zien met speen) maar dat werkt nog niet haha.

Hebben jullie maar 1 speen? Wij hebben er echt 5 ofzo voor als er een kwijt is, ik dacht misschien eerst maar eens een paar weg doen tot er maar 1 of 2 zijn, als ze dan 's nachts uit bed vallen (= vaak) leert hij misschien om zonder te gaan slapen. Ik hoor ook eigenlijk overal dat je cold turkey moet stoppen, maar ik moet nog even moed verzamelen...

Hij had er echt 8 ofzo rond zijn 2de verjaardag. Maar in de tussentijd veel kapot gebeten en weg moeten gooien. Hij heeft er nu 2 over= 1 kapotte waarmee hij soort van knuffelt in bed. En 1 hele in zijn mond.

Sowieso handig voor alle mamas met kleine babys: meer spenen direct laten wennen, zodat het geen ramp is als die ene even kwijt is.

Ik zeg ook idd dat spenen voor babys zijn. Alleen zijn zusje, de baby, heeft dus geen speen. Dus hij zegt gewoon dat zijn speen wel voor grote kindjes is.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 28 Apr 2022 10:58

En ja, Harrison, dat doet onze zoon dus ook. Hij moet gewoon iets in zijn hand hebben ook.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 28 Apr 2022 11:01

Lot schreef:Ik heb dus laatste gehoord over dit ding:

Het is een soort tussenstap voor het stoppen met de speen. Je kunt erop zuigen maar als je slaapt valt het ding uit je mond. Het is ook goed voor de mondmotoriek en de stand van de tanden volgens mij.

Ook goede verhalen gehoord over het boekje dat kinderen (en ouders) helpt met het stoppen van de speen. Maar eigenlijk denk ik dat cold turkey ook gewoon werkt :-) het zal hoe dan ook lastig blijven.

Toevallig heb ik die sinds gisteren binnen. Ik heb de speen gegeven onder het mom van: een echte grote jongens tut.

Maar ik moet zeggen hij wil dat ding niet eens zien of aanraken 😅 morgen gaan we op pad en nemen we enkel de grote jongens speen mee..

Naar jullie verhalen is cold turkey misschien wel gewoon de beste optie. Ik kijk er alleen echt niet naar uit.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Apr 2022 11:08

Wij hebben het beide keren rond de 1.5 jaar oud gedaan. De oudste had gewoon een losse speen, we hebben hem aangemoedigd om die zelf in de prullebak te gooien omdat hij een grote jongen was. Twee dagen wat slechter geslapen, daarna nooit meer een moment naar omgekeken.
De tweede had een Wubanub met een giraf er aan, de speen heb ik toen van de knuffel afgeknipt en de knuffel dicht genaaid zodat hij daar nog mee kon knuffelen en die ligt nu met vier jaar ook nog in zijn bed. Weer samen de speen weg gegooid. Hij is wat feller qua karakter dan zijn broer dus we hadden ons schrap gezet voor wat meer weerstand maar na een dag of 3 was dat ook klaar.
Beide keren bewust in onze vakantie gedaan zodat slecht slapen niet zo erg zou zijn, maar was eigenlijk niet nodig geweest.

Ze mochten hier overigens na hun eerste verjaardag de speen al niet meer buiten het bed/ slaapmoment ( dus als we in de auto zaten tijdens slaaptijd kregen ze hem wel).
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Apr 2022 11:47

Beide meiden hebben / hadden een speen. De jongste heeft 'm nog, maar de oudste sinds had derde niet meer. M.b.v. het boek 'stoppen met foppen' hebben we stap voor stap afscheid genomen van de speen. Hier werkte dat perfect.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 28 Apr 2022 11:52

Lot schreef:Ik heb dus laatste gehoord over dit ding:

Mijn dochter moet dat ding niet hoor!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 28 Apr 2022 11:53

Ohh de speen.... wat was die toch fijn, voor de jongens en voor ons haha. Nadat ze beide 1,5 ofzo waren mochten ze 'm alleen nog maar als ze gingen slapen, dus ook wel in de auto, maar verder nergens. Voor beide was 'ie echt heilig en zagen we er intens tegenop om af te gaan leren. Bij beide was het echter op een gegeven moment echt nodig, je zag het echt aan de stand van hun tanden, en de tandarts had op een gegeven moment ook aangegeven dat het uiterlijk met 3 jaar (of anders 3,5) echt afgeleerd zou moeten zijn. Met T hebben we iets eerder doorgezet dan met M (omdat we bij M T niet wilden wakker maken). Bij beide was het echt sneller voorbij dan we gedacht hadden. Ik krijg nog wel steeds een enorme knoop in m'n maag als ik eraan terugdenk: dat gehuil om die speen snapte ik ZO goed, je kunt het gewoon echt niet écht uitleggen waarom ze 'm opeens niet meer mogen, en het ik vond het ZO zielig. Maar bij T was het echt in 2 avonden/nachten gepiept. Bij M wilden we het wat beter/langer voorbereiden, maar kwam het zo uit dat we zijn speen vergaten bij opa en oma. We hebben altijd wel meerdere spenen maar nu hebben we het verhaal voor de gelegenheid maar gebruikt om te zeggen dat het dus nu afgelopen was. Bij hem duurde het wat langer, en kwam 'ie ook echt niet goed in slaap. Zo sneu. Maar in retrospect was het echt lang niet zo erg en moeilijk als we voorheen dachten...

Wij hebben trouwens het bij beide er heel veel over gehad, over waarom speen niet goed is, en waarom we dat gaan afbouwen en wegdoen etc. Maar ik heb nooit het idee gehad dat ze dat echt hoorden. Meer dat ze gewoon dachten: ohja, dat hangt ook nog boven mn hoofd :laughcry:

Harrison, vooral onze jongste had idd zo'n hele routine van speentje in en dan met het oor van zn knuffel er tegenaan friemelen. Dat doet hij nu nog maar dan zonder speen <3

Hoe oud is je zoon nu precies Tabbie?
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Bericht 28 Apr 2022 12:05

Onze zoon viel toevallig rond 2,5 al 3 avonden zonder speen in slaap. Hij kreeg hem toen inderdaad ook alleen nog maar met slapen gaan(deed ook al heel vroeg geen Middagslaap meer) en toen dacht ik als jij 3 avonden zonder in slaap kan vallen dan kunnen ze dus weg. We hebben ze opgeborgen. Ook bij opa en oma. Hij heeft er een paar keer naar gevraagd. En ik heb gezegd dat ze weg waren. En dat hij zo een grote jongen was en die niet meer nodig had. En toen was het goed voor hem. Gelukkig dus zonder drama want daar zag ik wel tegenop. Maar gezien ik zelf echt enorm lang heb geduimd wilde ik dit echt niet voor hem.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Apr 2022 13:41

Ohh ik krijg ook al een knoop in m’n maag als ik eraan denk om hem weg te halen. Mijn dochter wordt over 2 maanden 2 en dat vind ik wel een moment om te beginnen met afbouwen. In ieder geval niet mee naar beneden en echt alleen met slapen. Maar daar zie ik al heel erg tegenop. 😬 Geen tips maar ik leef met je mee Tabbie.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Apr 2022 14:29

Hier gebruik ik Bibs spenen (maat 2), tandarts adviseerde af te bouwen en anders maat 1 te gebruiken want dat was minder schadelijk voor de tanden (omdat die speen kleiner is). Toen heb ik maat 1 gekocht maar die moest hij niet. Toen was ik zelf nog niet toe aan afbouwen maar dat was eigenlijk ook de perfecte mogelijkheid. Hij had een speen (maat 1) maar hij vindt hem niet fijn. Dan stop je je vanzelf mee toch?

Zo ook dat andere speending waar ik de link van deelde. Het is een andere optie, een ‘grote jongens speen’, als ze hem niet willen prima maar de andere speentjes zijn weg. Dan stoppen ze toch vanzelf? Dat voelt voor mij minder verdrietig dan ineens niks meer als optie hebben.

Hier zwaaide we altijd naar de speen als hij in bed bleef. Hij was toen tussen 1 en 1.5. Dat vond hij eerst niet leuk maar het was gewoon duidelijk. Hij blijft in bed.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 28 Apr 2022 15:06

Hier dus ook verknocht aan de speen. Inmiddels al een tijd teruggebracht naar alleen in bed. Dus ook niet meer op de fiets of in de auto. Soms wil ze al naar bed, om de speen, maar van de week wilde ze nog niet naar bed en dus ook geen speen. Haha!

Ik wil eigenlijk nu doorpakken ipv wachten tot en met de scheiding, dan wordt het nog lastiger. Maar ex wil dat niet, die wil er niet uit. Maar ze zal er toch vanaf moeten. Ik trek m nu wel uit haar mond als ik zelf ga slapen. En dan hoor ik wel eens middenin de nacht SPEEEEEEN?!!! Die vind ze dan wel weer, en dan is het weer stil. Dus ik vrees wel een beetje het ergste...
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 28 Apr 2022 15:41

Ik heb toch niets langer gewacht dan drie jaar, bij de jongste. Toen hij het echt goed snapte is hij weggegaan en kreeg hij er een mooi cadeau voor. Dat ging eigenlijk probleemloos. Zijn gebit stond ook al erg naar voren maar je ziet het nu ook steeds meer bijtrekken.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 28 Apr 2022 16:43

Tabbie schreef:
Ik zeg ook idd dat spenen voor babys zijn. Alleen zijn zusje, de baby, heeft dus geen speen. Dus hij zegt gewoon dat zijn speen wel voor grote kindjes is.

Haha shit, jammer :nopompom:
@ Harrison, ja dat doet onze zoon ook! 1 speen in de mond en 1 in iedere hand...
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 28 Apr 2022 17:59

Hier is S nog maar klein maar die is ook echt gek op zijn speen liefst hele dag. Maar we leren nu al alleen in bed of aan einde van de middag als hij moe is. Hij krijg elke dag een nieuwe schone speen. Vanaf begin al gedaan. We hadden voor zijn geboorte mooie spenen gekocht van die bibs spenen maar die vond hij niks. Uiteindelijk deed mijn man z'n gratis speen uit een doos bij hem in zijn mond en die was meteen favoriet. Met moeite extra bij gekocht. En met 6 maanden vervangen door 6-18 maanden speen. Ook met moeite gevonden. We hebben er nu 10 liggen. Wisselen elke dag om en als ze allemaal gebruikt zijn worden ze uitgekookt.
Afbeelding
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen