Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Spelen

<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 16 Mei 2023 07:38

Spelen

Tot welke leeftijd speelden jullie kinderen nog met speelgoed?

Mijn zoon is 8 en hij speelt bijna nooit. Gamen en buiten spelen wel. Maar echt spelen niet. Voor mijn gevoel deden wij dat vroeger veel langer.
Hij vindt alles maar saai en heeft een gebrek aan fantasie.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 16 Mei 2023 07:56

Re: Spelen

Ik herken dat nu al bij mijn kinderen.

Knutselen en buitenspelen doen ze wel veel. Maar het poppenhuis wat de jongste kreeg voor haar verjaardag, wordt helemaal niet mee gespeeld. Ander speelgoed ook nauwelijks..
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Mei 2023 09:21

Ik denk dat het ook wel verschilt bij jongens en meisjes?

Mijn zoon is ook meer van het buiten spelen en gamen. Maar dat deed mijn broertje 25 jaar geleden ook.
Mijn dochter (en ik vroeger) speelt ook veel binnen, knutselen, kleuren, barbies, poppen etc.
Lego en playmobiel spelen ze beide wel veel mee.

Wat bedoel je met "echt spelen" Siesa?
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Mei 2023 09:40

Onze zoon is 7. Hier is het lego Minecraft, Minecraft op de pc, Gravitrax en buiten spelen.
Het is meer bouwen, maar niet echt mee spelen meer.
2016
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 16 Mei 2023 09:44

Wij speelden vroeger met de barbies en poppen. Heeft mijn dochter van 6 ook maar doet er weinig mee.
Maar we hadden ook auto's, tractors, lego. Daar speelden wij nog lang mee. Met lego wordt hier nu gebouwd maar niet gespeeld. En de auto's en tractors liggen hier al een half jaar onaangeraakt.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 16 Mei 2023 10:03

Salome schreef:Onze zoon is 7. Hier is het lego Minecraft, Minecraft op de pc, Gravitrax en buiten spelen.
Het is meer bouwen, maar niet echt mee spelen meer.

Minus de Gravitrax is dit ook mijn zoon van 6. Plus dan nog met de magnatiles, knikkerbaan en de treinbaan en gewone Lego spelen. We hebben net Legoland op z'n kamer (op de vide op z'n kamer) gemaakt in de hoop dat hij daar wat meer gaat spelen. Bouwen doet bij enorm veel maar echt 'spel' spelen zelden. Maar bouwt er nog wel echt lekker op los, dat vind ik heel fijn.
Laatst gewijzigd door Marin op 16 Mei 2023 10:04, in totaal 1 keer gewijzigd.
Let's discover the world together.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 16 Mei 2023 10:04

Wat is het verschil tussen bouwen en spelen?
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 16 Mei 2023 10:25

Mijn zoon van bijna 8 speelt nog wel echt. Met vanalles. Lego, Playmobil, treinen, auto's. Vind ik heel fijn eigenlijk.
Hoor wel meer om me heen dat kinderen dat niet meer doen.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 16 Mei 2023 10:26

Max schreef:Wat is het verschil tussen bouwen en spelen?

Op zich vind ik bouwen ook wel onder spelen vallen hoor, maar niet echt een roleplay spel element erin verwerkt bijvoorbeeld.
Maar misschien is dat niet wat Siesa bedoelde, dat weet ik niet.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 16 Mei 2023 10:28

Marin schreef:

Op zich vind ik bouwen ook wel onder spelen vallen hoor, maar niet echt een roleplay spel element erin verwerkt bijvoorbeeld.

Bouwen is iets in elkaar zetten en spelen gebruik maken van het gebouwde voorwerp.
In mijn optiek dan.

Dus hier wordt idd veel met de Lego of Kapla gebouwd en daarna wordt er mee gespeeld. Bouwen kan ook onderdeel zijn van een spel, maar dat hoeft niet.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Max

Yipyapper

Bericht 16 Mei 2023 10:33

Marin schreef:

Ah op die manier. Je gebruikt wel creativiteit/fantasie bij het bouwen denk ik. Je moet toch iets creeëren uit het niks. Ik denk dat het ook wel per kind verschilt of ze roleplay leuk vinden of niet.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Mei 2023 11:13

Ik speelde vroeger ook nauwelijks met speelgoed. Rolspel had ik ook te weinig fantasie voor, ik deed dan met spelen al snel mn jongere zusje wat na. Ik hield wel erg van buiten spelen, en later ook van lezen. Maar lego, duplo, poppen, barbies.. was allemaal niet aan mij besteed.
Het leven van mijn dochter van 4 is een groot fantasiespel. Heerlijk om te zien. Daar heeft ze precies niks qua speelgoed voor nodig. Het poppenhuis wat ze heeft, gebruikt ze hier bijv nooit voor. Zij speelt verder nog wel met speelgoed hoor, maar ik vind het dus niet per se gek als dat niet zo is.
Mijn neefje van 8 speelt ook al denk ik een jaar of 3 niet meer echt met speelgoed. Gamen, voetbal en lezen enige wat ie doet. Zn zusje van 6 juist heel veel.
Denk dat dit gewoon erg kindafhankelijk is.
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Mei 2023 11:28

Verschillend..

Onze 9 jarige kan fantastisch spelen met speelgoed als playmobil, brandweerman sam spullen, auto’s ed. Heeft echt een enorm rijke fantasie en speelt ook dingen na die hij in tekenfilms ziet. Lego bouwen vindt hij niks, maar hij speelt juist weer heel mooi met het (door z’n broertje) gebouwde.

Onze 7-jarige die vindt het juist geweldig om Lego te bouwen, maar uiteindelijk speelt hij er niet mee. Ook met ander speelgoed komt hij moeilijk tot spel. Er is hier van alles in huis, maar hij heeft echt vaak moeite om tot spelen te komen. Hij mag wel ook graag puzzelen en strijkkralen (is wel ook spelen natuurlijk, maar anders 😅).

De 4 jarige is momenteel vooral dwars en speelt soms wel heel leuk, maar regelmatig ‘ik weet niet wat ik moet doen’. Met weet ik het hoeveel speelgoed in huis. 🙄
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Mei 2023 11:37

Onze zoon is een dinosaurus vanaf het moment dat hij wakker wordt tot hij gaat slapen. Godzijdank is hij na 2 jaar nu eindelijk gestopt met binnen grommen (als een dino dus, hij kan alle verschillende grommen nadoen). Hij kan heel lang spelen met zijn speelgoeddino’s, waar de arme herbivoren voornamelijk aangevallen worden door carnivoren. Zelfde met Lego: hij speelt dan Jurassic Park na. Hij kan ook heel lang kleuren, mini stecken of een puzzel maken. We hebben heel bewust de eerste 2/3 jaar geen schermen aangeboden bij hem (en nu zijn zus) om te proberen een goede basis te leggen voor fantasiespel. Kan toeval zijn natuurlijk maar hij speelt dus graag nog.
Afbeelding
Afbeelding
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Mei 2023 13:02

Speelgoed mwah nee niet perse meer. Een enkele keer als ik wat aan het rommelen ben en ze krijgt er ineens weer oog voor wel. Verder knutselt ze onwijs veel. Ze is nu in de ban van een of andere TikTok rage Paper Duck, Paper Dragon etc. Alles wordt getekend, gekleurd, kleertjes gemaakt. of ik even alles wil plastificeren dan knipt ze alles uit en gaat er dubbelzijdig tape achter. Moet er ook een huis voor komen dus gaat ze een doos halen etc etc. Dan maakt ze weer een boekje of verft ze happy stones... Man man wat kan dat kind een rommel maken :haha:. Maar op dat soort momenten kijkt ze niet om naar haar iPad. Buitenspelen gaat hier niet zo helaas. Andere momenten is de Ipad weer favoriet. Zolang er nog een goede balans tussen beide is, vind ik het prima. Mijn dochter is bijna 9.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 16 Mei 2023 13:07

Bouwen is hier gewoon het boekje na bouwen. Hij komt niet tot spel en bouwt ook niet iets vanuit zijn fantasie.

Mijn beide kinderen hebben een gebrek aan fantasie 🤣
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 16 Mei 2023 14:42

Mijn kinderen (tweeling 8 en dochter 6) spelen nog wel. Maar het is nu vooral knutselen, sieraden maken, tekenen en dansen. Mijn dochters houden van paarden, dus gaan ook erg graag paardrijden en paarden verzorgen. Tot een jaar geleden deden ze heel veel rollenspellen en veel verkleden, dat is wel minder geworden. Mijn zoon heeft wel fases waarin hij bouwt, dat doet hij niet uit een boekje maar naar eigen ontwerp. Meestal met kapla. Verder verzamelt en ordent hij heel erg veel. Ik weet niet of dat echt onder spelen valt, maar daar heeft hij wel eigen systemen in en ideeën over. Hij tekent en knutselt ook graag. Buitenspelen doet hij ook veel, kunsten maken op de trampoline, in bomen klimmen en hutten bouwen. Ze hebben geen ipad, tablet of pc, dus gamen kan hier niet, ook telefoon wil ik nog echt niet. Met lego, play mobil, poppen en barbies wordt weinig gespeeld. Met de poppen hebben ze wel heel veel gespeeld in de peuter- kleuterleeftijd, net als met het keukentje. Dat doen ze eigenlijk nooit meer.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 16 Mei 2023 14:52

Oh ja, hij kan heel goed bouwen uit het boekje, maar ook echt de meest inventieve dingen bouwen. Hij bouwt echt de creatiefste machines enzo. Zodanig dat wij het spoor al bijster zijn, laat staan de juffen. Zijn tekenstijl is ook zo, dat is heel erg leuk en technisch maar ook heel jammer soms dat de juffen zijn complexe denkwijze met pijlen en schema's in tekeningen niet snappen.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 16 Mei 2023 14:54

Ik snap niet zo goed waarom iets bouwen met lego oid geen spelen zou zijn. Het kind is dan toch lekker bezig met speelgoed? Net als knutselen, kleien etc. Ik vind dat allemaal gewoon onder spelen vallen en niet alleen maar dingen met fantasiespel etc.
<<

Snirp

Major Yipyapper

Bericht 16 Mei 2023 16:24

Siesa schreef:Tot welke leeftijd speelden jullie kinderen nog met speelgoed?

Mijn zoon is 8 en hij speelt bijna nooit. Gamen en buiten spelen wel. Maar echt spelen niet. Voor mijn gevoel deden wij dat vroeger veel langer.
Hij vindt alles maar saai en heeft een gebrek aan fantasie.

Ik lees dit en zie zo mijn eigen zoon voor me, hij is ook 8.
Als hij even niet op een scherm mag, gaat hij inderdaad lezen of met vrienden buiten spelen.
Alle Lego hier in huis staat te verstoffen :palm:
Langzaamaan gaan we maar eens wat setjes in elkaar zetten en verkopen, denk ik... :laughcry:
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 16 Mei 2023 17:38

Max schreef:
Marin schreef:

Ah op die manier. Je gebruikt wel creativiteit/fantasie bij het bouwen denk ik. Je moet toch iets creeëren uit het niks. Ik denk dat het ook wel per kind verschilt of ze roleplay leuk vinden of niet.

Ik vind dit altijd een heel grappig verschil tussen mijn zoons. Bij de oudste gaat het om het bouwen (van Lego, Kapla, magnetische tegels, treinbaan). Als het gebouwd is is de lol eraf en kan het was hem betreft weer uit elkaar. Terwijl het bouwen voor M een noodzakelijk kwaad is. Die is ready to party als T klaar is met bouwen. Dan wil M los en dan staat T zo :nopompom: eh nee joh dit is het moment dat het spelen stopt.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

ChiQ

Bericht 16 Mei 2023 18:31

Mijn zoon van 10 speelt echt nog. Die kan uuuuuren op de grond met zijn vliegveld en 2 miljoen vliegtuigjes spelen. Ik vind het altijd heerlijk. Goed voor ontwikkeling en even geen scherm.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Mei 2023 19:27

Mijn zoon van 8.5 speelt weinig, maar heeft dat ook eigenlijk nooit veel gedaan. Hij speelt niet graag alleen en heeft dat dus ook nooit graag gedaan.
Hij zit graag op de iPad/ gamen ed maar dat mag uiteraard niet altijd en dan gaat hij naar buiten, vaak een vriendje ophalen en voetballen of achter in de tuin voetballen.
Lego bouwen vind hij ok, maar dan gewoon het boekje volgen en samen met zijn vader iets bouwen en dan neerzetten en niet meer naar omkijken.

De jongste van bijna zes heeft altijd heel goed kunnen spelen en doet dat nu ook nog heel graag. Hij speelt met knuffels in zijn bed vaak, hij is vooral dol op zijn auto’s en kan daar uren mee spelen, gezellig er bij zingen en aanrommelen en buiten speelt hij graag in de zandbak.
Hij kan prima Lego bouwen maar hij heeft liever dat zijn vader of broer het voor hem in elkaar zetten zodat hij er daarna lekker mee kan spelen, met een hoop poppetjes erbij.

Hier zit het vooral in het karakter en niet echt in de leeftijd.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 16 Mei 2023 20:02

Leuk topic. Ik heb er net opgelet en toen ik bij mijn zoon op de kamer kwam om met hem te lezen toen was hij met zijn magische pen een geheimschrift aan het ontwikkelen en toen ik bij mijn dochters kwam waren ze met de knuffels en dekentjes dierenarts/verzorger aan het spelen. Hoop dat ze dat nog lang vasthouden, fijn ook dat ze elkaar in fantasiespel kunnen vinden.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 16 Mei 2023 21:24

Mijn kinderen spelen vaak voetballers na. Zelf, of met stenen/auto's/gras. Alle fantasie spellen gaan over voetbal. Ook spelen ze in bed met hun knuffels vaak dingen na.

Verder is het vooral buiten voetballen of Fifa spelen. De jongste speelt ook nog wel met unicorns, beetje kammen enzo.

Beide knutselen ook nog wel, of met kinetic sand.

Ze spelen wel heel anders dan ik. Sowieso bijna altijd samen, ik ben enigst kind dus speelde altijd alleen 😆
R. 2013💙
D. 2016💜
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen