Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Zonbescherming op school

Zonbescherming

Eens
7
50%
Oneens
6
43%
Weet ik niet
1
7%

Aantal stemmen : 14
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 08 Jun 2023 04:05

Zonbescherming op school

Stelling: Scholen moeten meer doen om kinderen te beschermen tegen de zon.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 08 Jun 2023 04:10

Re: Zonbescherming op school

Marsy (of anderen in het buitenland wonende forummers) hoe is dat bij jullie geregeld?
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 08 Jun 2023 05:45

Siesa schreef:Stelling: Scholen moeten meer doen om kinderen te beschermen tegen de zon.

Meer dan wat? Doen alle scholen hetzelfde?
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 08 Jun 2023 07:01

Nou hier doen ze bijvoorbeeld helemaal niets eraan.
Ik geef mijn kind zonnebrandcrème mee en de opdracht dat ze zichzelf in de eerste pauze moeten insmeren zodat ze een beetje beschermd zijn tijdens de tweede pauze.
Maar verder is er amper schaduw en als ik niets mee geef, hebben ze geen mogelijkheid om te smeren.
Inmiddels gebruiken meer kinderen de zonnebrandcrème die ik mee geef.
Moet zoiets niet vanuit de overheid gewoon geregeld worden? Er zijn zoveel gevallen van huidkanker ieder jaar.
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 08 Jun 2023 07:05

Dit vind ik dus echt niet aan de scholen. Geef je kind inderdaad zonnebrand mee en smeer ze desnoods in de ochtend al in.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 08 Jun 2023 07:06

Het lijkt me onmogelijk om 80 kleuters in te smeren. Dat geven de juffen ook aan bij ons op school. De verantwoordelijkheid ligt dus bij de ouders. Ze hebben wel een schaduwdoek boven de zandbak hangen, dat vind ik prima en slim.
Let's discover the world together.
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 08 Jun 2023 07:45

Het gaat ook om meer dan insmeren denk ik. Eens dat het niet haalbaar is om iedereen in te smeren (op de opvang doen ze dit wel, maar goed ieder 8 kinderen ipv 1 iemand 30 is wel te doen denk ik). En hele jonge kinderen kunnen dat natuurlijk niet zelf. Ik smeer ze zelf 's ochtends uiteraard ook al in.

Ik vind wel dat scholen steeds meer moeten nadenken (net als wijzelf) over schaduwplekken, tijd in de zon en bijvoorbeeld kinderen stimuleren om een hoed, pet of zonnebril op te doen.
Laatst gewijzigd door Tove_ op 08 Jun 2023 07:46, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 08 Jun 2023 07:46

Ik kan er niet echt over meepraten, maar op de kinderopvang wordt flink en vaak gesmeerd! Super fijn!
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 08 Jun 2023 07:49

Kira schreef:Dit vind ik dus echt niet aan de scholen. Geef je kind inderdaad zonnebrand mee en smeer ze desnoods in de ochtend al in.

Nou inderdaad, helemaal mee eens. Ik laat mijn kinderen zichzelf 's ochtends altijd insmeren. Op mijn werk ligt wel zonnebrand waar leerlingen zich mee kunnen insmeren als ze dat willen.
2011 2012 2017
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 08 Jun 2023 07:54

Nou insmeren hoeven de leerkrachten niet, kunnen de kinderen zelf vanaf een bepaalde leeftijd. Maar buiten zorgen voor schaduw moet kunnen toch? Of gewoon zorgen dat er een fles zonnebrandcrème aanwezig is.
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 08 Jun 2023 07:56

Kira schreef:Dit vind ik dus echt niet aan de scholen. Geef je kind inderdaad zonnebrand mee en smeer ze desnoods in de ochtend al in.

Hoezo desnoods? Smeer ze 's ochtends al in!
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 08 Jun 2023 08:34

Siesa schreef:Nou insmeren hoeven de leerkrachten niet, kunnen de kinderen zelf vanaf een bepaalde leeftijd. Maar buiten zorgen voor schaduw moet kunnen toch? Of gewoon zorgen dat er een fles zonnebrandcrème aanwezig is.

Schoolpleinen met schaduw zou ideaal zijn. Ik weet dat we in mijn tijd vaak binnen bleven als het echt heet was en met badjes aan de gang ginge. Bij m'n zoon op school deden ze dat ook trouwens. Of maar eventjes naar buiten en verder binnen pauzeren.
Meer zou ik zelf niet verwachten. Stimuleren tot hoedjes en petjes.. Ouders kunnen toch ook zelf nadenken?
<<

Barclay

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 08 Jun 2023 08:44

Hier zie je vaak overkappingen over de speelplaats. Ook krijgen alle kinderen als ze maar buiten gaan een schort met lange mouwen en een bijbehorend hoedje op. Iedere klas heeft daarin zijn eigen kleur schort en hoedje dus voor de leerkracht is het makkelijk te overzien waar zijn/haar leerlingen staan als er meerdere klassen buiten zijn.
2019 ons engeltje*
2021
2023
<<

Jolieke

Noob

Bericht 08 Jun 2023 09:20

Als leerkracht zijnde is het onmogelijk om 30 kleuters in te smeren. Maar ik vind dat hier zeker een taak ligt voor de overheid (gemeenteniveau) om hier richtlijnen voor op te stellen: voldoende schaduw op het schoolplein en niet naar buiten op het heetst van de dag.

Ook zou ik een pet en zonnebril willen adviseren voor school. Ik moet zeggen dat ik een pet een beetje 'onzin' vond, maar mijn kinderen zijn recent op scoutingkamp geweest en zijn precies verbrand op de scheiding van hun haar. Nu toch maar aan de pet :-)

En eigenlijk vind ik ook dat kinderen regenlaarzen en skibroeken moeten hebben in de winter, om dan ook lekker wat langer buiten te kunnen spelen.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 08 Jun 2023 09:46

Ik vind het aan de ouders om de kinderen juist de kleden en te zorgen dat er zonnebrand is voor de kids.
Je kan echt niet van een docent verwachten dat ze in de pauzes of in de klas alle kinderen gaan insmeren. Tegen de tijd dat de laatste is ingesmeerd ben je zoveel tijd kwijt, dat er weinig overblijft van de pauze tijd.

Als de school ook nog eens verantwoordelijk wordt gemaakt voor het insmeren van de kinderen dan snap ik steeds meer waarom nieuwe docenten binnen 3-4 jaar stoppen met het lesgeven. Er komt steeds meer op het bordje van de docent erbij, steeds meer verantwoordelijkheid en als de docent het niet goed genoeg doet krijgt die het te horen. De ouders hebben nog steeds een behoorlijke verantwoordelijkheid richting hun kinderen toe en zij zijn verantwoordelijk voor de opvoeding.

Wel denk ik dat scholen en gemeentes beter kunnen nadenken over de indeling van de schoolpleinen. Nu zie je al wel een verschuiving van de indelingen met minder stenen en meer groen. Het duurt even voordat de bomen de juiste hoogte hebben, maar dat is op te vangen met doeken of parasols. Zelf hier in de stad zie ik een school staan met een plein vol in de schaduw van hoge bomen. Ideaal dus voor nu met het mooie weer.

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 08 Jun 2023 09:56

Bij ons wordt er wel gesmeerd op school. Er is zonnebrand aanwezig op school en tijdens buitenactiviteiten worden kinderen ook ingesmeerd.

Er hangen schaduwdoeken op het plein (bijvoorbeeld boven de zandbak) en er zijn bomen geplant rondom speeltoestellen.

Ik geef mijn kinderen zonnebrandcrème mee en de opdracht zichzelf in te smeren (ze zijn inmiddels groot genoeg).

De school vraagt ouders wel om kinderen in de ochtend goed in te smeren en een waterfles mee te geven die gevuld kan worden.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 08 Jun 2023 11:08

Siesa schreef:Marsy (of anderen in het buitenland wonende forummers) hoe is dat bij jullie geregeld?

We smeren ze thuis is en als we thuis niet insmeren, dan moeten ze dat als eerste in de ochtend op school (zelf) doen. Hoed met grote ring of nekbescherming is verplicht, zonder mag je alleen onder het afdak in de schaduw spelen. En 1 of 2 keer per dag moeten ze hun fles vullen en waterfles staat op de tafel tijdens de les. Airconditioning in alle lokalen (alhoewel dat nog niet bij alle scholen echt zo is).
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 08 Jun 2023 11:10

Tove_ schreef:

Ja maar het is wel maar 4 uur echt bescherming, dus op het heetst van de dag moeten ze nog wel een keer smeren.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Ginny

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 08 Jun 2023 11:13

Ik ben leerkracht, in de onderbouw.
Ik geef altijd aan dat iedereen die extra wil smeren, zélf een flesje zonnebrand mee moet nemen voorzien van naam. Ik geef ze dan vlak voor het eten de kans om te smeren, dan kan het even intrekken en zijn ze in de pauzes buiten beschermd. Ze helpen elkaar ook hierbij, heel fijn. Bijv. of er nog crème op hun gezicht zit en beter moet worden uitgesmeerd, haha.

Ze mogen geen crème van elkaar gebruiken, aangezien er kinderen allergisch of gevoelig zijn of er ouders klagen dat het ‘het verkeerde merk is met meuk erin’ 😉😂. Of dat ze die dure crème in 1 week erdoor jassen en hun ouders op de kosten jagen 😏. Dus ze moeten wel echt zelf wat meenemen.

Overigens hebben wij airco in de lokalen, zo fijn! Want voorheen werd het zo 36 graden binnen. En de kinderen mogen van mij altijd tussendoor water drinken of een fles op tafel. Ook in de winter trouwens. Ik drink zelf tenslotte ook water of thee wanneer ik wil.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 08 Jun 2023 11:41

Ik smeer kind in de ochtend zelf in maar als school tot 15u duurt moet er eigenlijk tussendoor nog wel een keer gesmeerd worden. Ik weet niet precies hoe lang ze buiten spelen en op welke tijdstippen. Ik kan dat weleens navragen. Goed zelf insmeren lijkt me nog wel lastig voor een vierjarige. Is eigenlijk pas de eerste keer aan de orde voor mij want op kdv smeren ze alle kids in en op bso gelukkig ook!
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 08 Jun 2023 11:58

Lastig wel hoor.
Ik denk idd geen doen dat de leerkracht al die kinderen insmeert. Wel een goeie zelf wat mee te geven, ik ga dat eens overleggen met de juf (dat zij er wel momentje voor creeert waarop kids zichzelf kunnen insmeren, anders blijft t bij mijn dochter geheid in de tas zitten.

Hier smeren we dus sochtends in voor ze naar school gaan. En BSO smeren ze ook weer. Als ze echt sportdag of schoolreisje hebben wordt t wel gevraagd om extra mee te geven. Daarmee zijn mijn kids nog nooit verbrand. Ze houden ze ook wel uit de zon als t echt heet is.
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 08 Jun 2023 12:50

Marsy31 schreef:
Tove_ schreef:

Ja maar het is wel maar 4 uur echt bescherming, dus op het heetst van de dag moeten ze nog wel een keer smeren.

Ja snap ik, maar ik begreep het woordje desnoods niet, want dat is voor mij standaard.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 08 Jun 2023 12:52

Ik denk daar eigenlijk echt nooit aan! Goed om even in m'n zomer ochtend routine toe te voegen.
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 08 Jun 2023 12:57

Ja scheelt hoor Marin! Dan zijn ze in ieder geval voor de eerste keer buitenspelen al wel beschermd. Hier is het standaard na het tandenpoetsen (niet hun favoriete onderdeel haha)…
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 08 Jun 2023 12:58

Haha dat doe ik ook al niet in de ochtend. 😬
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen