10 Mei 2023 10:03 door Peinture
Dit houdt mij ook bezig af en toe. De weekendjes parijs, dagjes efteling, verre reizen en ga zo maar door zijn ook doodnormaal in onze wijk. We wonen in een wijk met veel artsen etc.
Onze kinderen zijn nog nooit in het buitenland op vakantie geweest. En ook nog nooit in een groot pretpark (behalve zoon 2x in toverland, dochter gaat dit najaar). We zijn wel vaker in eigen land op vakantie geweest en we hebben ook allemaal leuke uitjes gedaan. Maar er wordt hier ook veel gechilld tijdens de vakanties. Dit hebben ze heel hard nodig.
Hoe ik een vakantie zie is dat je vooral gezellig samen bent, waar je ook bent en wat je ook doet. Een dagje weg als papa ook vrij heeft, in de tuin tussendoortje eten (al dan niet op de picknickdeken), een filmavondje met hapjes of snacks op de bank, een spellenmiddag, samen knutselen, naar de speeltuintjes in de buurt, naar de bios (ook nog niet heel vaak gebeurd), stukje wandelen/fietsen, nachtje bij opa en oma logeren, basketballen of voetballen. Zo zien de vakanties er hier uit vooral. Ik geniet met volle teugen hiervan en ik heb alleen maar door het beeld van buitenaf soms het idee dat ze iets "tekortkomen". Ons idee is vooral: Ze hebben nog heel veel jaren voor de boeg waar mooie grotere uitjes en vakanties in voor zullen komen. Ze zijn nu nog kleiner en ze genieten echt zo van alles, dus ook van de "kleine" dingen. Een motto: Enjoy the little things in life, for one day you will look back and realize they were the big things.
Je kunt overal met je kind heen gaan, maar de aandacht die je van papa/mama krijgt is denk ik uiteindelijk het meest waardevol.
Ik hoorde laatst bijv dat iemand met z'n kind naar een musical ging (als verrassing), en dat dat kind toen helemaal ondankbaar reageerde en boos werd dat ze dat helemaal niet wilde want ze wilde naar de efteling. Daar zou ik als ouder dan echt verdrietig van kunnen worden.
Of een ander kind dat niet mee wilde gaan ergens mee naar toe, want hij wilde liever achter zijn tablet. Dus echt schermtijd verkiezen boven een uitje.
Hier hebben ze overigens de 1e week van de meivakantie meegedaan aan de wandel4daagse van ons dorp. Daarna hadden ze nog "maar" 1 week vrij natuurlijk en die hebben we in balans doorgebracht. Ze hadden deze vakantie ook 5x zwemles. En er zijn naar mijn mening nog genoeg leuke dingen gedaan naast dit alles.
Binnenkort hebben ze allebei hun eigen papa dagje. Zoon wil glowgolfen en dochter naar assepoester de musical. Ik vind dit soort dingen toch altijd wel heel waardevol. Ik heb dan thuis met de ander ook 1 op 1 tijd en dat is toch wel prettig af en toe.