Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Middagpauze basisschool

<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 02 Apr 2023 21:51

Middagpauze basisschool

Wat doen jullie kinderen tijdens het overblijven op school? Leest de juf/meester een boek, of zitten ze in de aula? En in welke groep zit hij/zij?
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ ♡ ♡ ♡
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 02 Apr 2023 21:51

Re: Middagpauze basisschool

Onze kinderen hebben een continurooster en eten in de klas met hun juf/meester. Nu leest de juf bij dochter (groep 3) een verhaaltje voor, helemaal prima. Maar bij zoon (groep 5/6) zetten ze standaard een netflix film/serie aan op het digiboard. Ik vind het zelf een beetje gek om tijdens het boterham eten een film/serie op te zetten. Nu zijn het ook nog eens programma's die ik zo irritant vind dat we ze thuis nooit opzetten (bijv. De Bellingas).

Ik vraag me dus een beetje af of ik hier iets van kan zeggen, of het maar zo moet laten.

♡ ♡ ♡ ♡
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 02 Apr 2023 21:57

Hm dat zou ik ook niet zo denderend vinden. Bij enorm slecht weer vind ik dat niet zo erg maar elke keer? Bij de BSO waar zoon eerst naar toe ging stond de tv ook elke keer aan en was ik ook niet zo gecharmeerd van.

Ik hoorde toevallig van de week voor 't eerst van zoon dat ze in hun eigen klas eten en dat als ze na verloop van tijd hun brood nog niet op hebben ze met alle drie de kleuterklassen de langzaam etende kinderen samen voegen in één van de lokalen. De rest gaat dan buiten spelen. Vond ik wel oké klinken, je gaat toch altijd kinderen hebben die sneller eten en langzamer en zo kunnen de juffen hun krachten bundelen en een deel vast naar buiten. Bij lekker weer eten ze sowieso buiten. Waar ik me wel over verbaasde en niet zo leuk vond om te zien was dat ze binnen eten op de grond, met de bankjes in de kring als tafel. Op zich logisch in een kleuterklas maar 't zag er toch wat ongezellig uit.
Let's discover the world together.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 03 Apr 2023 04:29

Mijn dochter (groep 2) kijkt standaard netflix. Leuke animatie films. Maar ik zag dat de juf zich niet houdt aan de kijkwijzer. Ze keken veel 6+ films terwijl nog niet iedereen 6 was.
Ik kan mij er niet zo druk om maken, het is even een rust moment en dat hebben ze nodig. De juf eet dan ook dus ik kan mij goed voorstellen dat ze niet gaan voorlezen. Daarna mogen ze buiten spelen.
Ik heb geen idee wat ze bij mijn zoon doen tijdens het eten. Zal het zo vragen.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 03 Apr 2023 05:32

Ik hoor verschillende dingen. Bijbelverhaal of een ander verhaal wat wordt voorgelezen, schooltv of YouTube. Ook niet altijd dingen die ik fantastisch vindt en sowieso wel raar om te entertainen tijdens het eten, dan eet je volgens mij snel te veel.

Het zal wel een reden hebben en ik heb me er verder nooit druk over gemaakt maar ik deel je mening 😊

Kinderen zitten in groep 3 en 6.
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 03 Apr 2023 05:36

Ik dacht dat leraren op dat moment ook pauze hebben en zelf eten dus een filmpje lijkt mij eigenlijk prima. Heb eigenlijk geen idee wat zoon deed op de basisschool tijdens het eten.
<<

ShallY

Yipyapper

Bericht 03 Apr 2023 06:17

Ik loop stage in groep 1/2.
De eerste 10-15 minuten zitten de kinderen op hun stoel te eten en moeten ze stil zijn.
Dan leest de juf meestal een verhaaltje voor en daarna kijken ze school tv, moffel en pier of iets educatiefs.

De juf heeft dan al pauze gehad en de kinderen een half uur pauze buiten.
<<

Sublimo

Bericht 03 Apr 2023 06:42

Hier wordt ook vaak de tv aangezet tijdens het eten van de boterhammen, wat vooral voor zoon (groep 3) een probleem is. Dat is sowieso al een trage eter, maar met een filmpje erbij schiet het al helemaal niet meer op.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 03 Apr 2023 06:51

Op mijn werk eten we tijdens de lunchpauze de eerste 10 minuten in stilte, daarna mogen ze nog 5 minuten kletsen en dan naar buiten. Tijdens de fruitpauze kijk ik met groep 7/8 het jeugdjournaal.

Bij mijn eigen kinderen is het volgens mij erg verschillend. Van de één hoor ik dat de meester voorleest en dat ze het jeugdjournaal kijken, van de ander hoor ik dat ze een film kijken op Netflix.
2011 2012 2017
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 03 Apr 2023 06:55

Mijn zoon (gr. 4) kijkt freeks wilde wereld, Tom en Jerry, Pink panther, jeugdjournaal.
Maar niet altijd, ongeveer 1x in de week, soms 2x. De andere momenten mogen ze kletsen. Hij hoeft maar 3x te eten op school, dochter 4x.
<<

Saga

Major Yipyapper

Bericht 03 Apr 2023 06:59

Hier gaan groep 1, 3, 5 en 7 eerst 20 minuten buiten spelen terwijl de andere groepen dan in de klas eten. En na die 20 minuten wisselen ze om. Tijdens het eten wordt er gekletst in de klas, maar geen tv gekeken. Dat gebeurt alleen maar als het erg slecht weer is en ze niet buiten kunnen spelen.
10.04.17
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 03 Apr 2023 09:23

Hier eten ze hun broodje en daarna spelen ze buiten. Er is geen entertainment tijdens het eten volgens mij, ik heb daar eigenlijk nog nooit naar gevraagd maar hoor zoon daar in ieder geval nooit over. Bij slecht weer spelen ze binnen, want op de leerpleinen tussen de lokalen zit buiten schooltijd de bso dus daar zijn spelletjes, boeken, lego, knutselspullen etc.

Volgens mij kijken ze bij zoon op de bso alleen tv als ze toevallig als activiteit 'bioscoopje spelen' hebben, dat doen ze wel eens in de vakantie (voornamelijk herfst- of kerstvakantie als het weer niet al te best is), dan mogen de kinderen een film kiezen en gaan ze zelf popcorn maken enzo.

♥♥
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 03 Apr 2023 09:31

Bedankt voor jullie reacties!

Bij ons op school is de pauze van de leraren pas als de kinderen klaar zijn met eten en buiten gaan spelen. Dus het is niet dat ze zo zelf rustig kunnen eten. Maar ik zie dat er dus op veel scholen wel een serie of film aangezet wordt.

Ik ben wel benieuwd wat de gedachte erachter is om een serie aan te zetten, dus ik ga het wel een keer vragen. Tijdens de boterham eten gewoon wat praten, evt een verhaal voorlezen of muziek op lijkt me een stuk verantwoorder.
Een keer met slecht lijkt me inderdaad ook geen probleem, maar élke middagpauze? En dat ze dan ook nog iets leerzaams opzetten, maar de gemiddelde netflix serie voegt weinig toe in mijn ogen.

Marin, waarom eten ze op de grond dan? Wel fijn dat rekening houden met de kinderen die wat langzamer eten. En dat buiten eten is ook echt fijn, dat doen ze helaas bij ons op school ook niet.

♡ ♡ ♡ ♡
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 03 Apr 2023 09:38

Wie gaat er op de school van je kinderen dan mee naar buiten in de pauze? Bij ons op het werk is daar een rooster voor. Op de dagen dat ik pleinwacht heb, moet ik dan mijn lunch tegelijk met de kinderen eten, anders is daar geen tijd voor. Dan heb ik dus geen pauze.
2011 2012 2017
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 03 Apr 2023 09:45

Ze hebben daar inderdaad 1 of 2 juffen/meesters voor, van de ongeveer 14 die op één dag werkzaam zijn.

♡ ♡ ♡ ♡
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Apr 2023 10:04

Ik weet het hier niet precies, maar ze kijken wel tv tijdens het eten. Of dat de hele tijd is weet ik niet, en vind ik wel relevant. Als het na 10/15min in stilte eten is, vind ik het iets minder erg.
Maar in principe vind het ergerlijk en een slecht voorbeeld geven. Was er al achter dat dit veel gebeurd en ik was erg verrast hierdoor.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 03 Apr 2023 10:25

.namasté. schreef:

Marin, waarom eten ze op de grond dan? Wel fijn dat rekening houden met de kinderen die wat langzamer eten. En dat buiten eten is ook echt fijn, dat doen ze helaas bij ons op school ook niet.

Ja op zich heel logisch hoor maar omdat ze in de kleuterklas nog niet tafeltjes hebben voor alle kindjes. Dus ze zitten in de kring op banken maar die banken gebruiken ze dan als tafel met het eten en zitten ze zelf op de grond. Is ook niet zo heel erg maar toen ik 't voor 't eerst zag dacht ik wel eeh oké...
Buiten hebben ze wel genoeg picknicktafels.
Let's discover the world together.
<<

Saga

Major Yipyapper

Bericht 03 Apr 2023 11:05

Indigo schreef:Wie gaat er op de school van je kinderen dan mee naar buiten in de pauze? Bij ons op het werk is daar een rooster voor. Op de dagen dat ik pleinwacht heb, moet ik dan mijn lunch tegelijk met de kinderen eten, anders is daar geen tijd voor. Dan heb ik dus geen pauze.

Bij ons zijn er altijd 2 overblijfmoeders. De leerkrachten eten binnen als hun klas buiten aan het spelen is.
10.04.17
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Apr 2023 11:06

Als de juf iets voorleest of als er schooltv of iets dergelijks opstaat mag de tijd als onderwijstijd gezien worden. Dat kan ook een rol spelen.
Mijn zoon eet helaas heel slecht met de tv aan, is dan teveel afgeleid. Voor sommige andere kinderen werkt het juist goed om sneller te eten, beetje wat Spencer aangaf, ongemerkt alles op eten.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Apr 2023 13:11

In de kleuterklas eten ze de eerste tien minuten in stilte, gewoon in de kring met broodtrommel op schoot. Daarna mogen ze kletsen en eten en daarna gaan ze buiten spelen. Mijn zoon eet regelmatig ( bijna) niks dus ik heb werkelijk geen idee wat hij die tien minten doet :palm:

Bij de oudste in groep vijf wordt gekletst of het jeugdjournaal gekeken. Ook zij spelen na het eten buiten. Ze hebben verschillende tijden om te lunchen zodat niet de hele school tegelijk buiten speelt. Tijdens het buitenspelen zijn er pleinwachten die via een bso organisatie ingehuurd worden ( daar betalen we als ouders verplicht voor) en dan hebben de docenten zelf even pauze.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 03 Apr 2023 16:34

Hier moeten ze of stil eten of ze kijken jeugdjournaal of educatief programma op schooltv. Heel soms Netflix
<<

Phileine1244

Kletskop

Bericht 03 Apr 2023 18:36

Volgens mij doen ze in de klas van m'n dochter (groep 3) tijdens het fruit sochtends voorlezen, en tijdens de lunch kijken ze een filmpje (continu rooster)

Terug naar Zwangerschap & kinderen