Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Fibby (zwemhulpmiddel)

<<

Loïs

Kletskop

Bericht 03 Mrt 2023 09:58

Fibby (zwemhulpmiddel)

Dit weekend kunnen we meedoen met een proefles met een Fibby. Is iemand bekend met dit hulpmiddel? Ik ben vooral benieuwd of het echt bijdraagt aan zichzelf kunnen redden als ze in het water vallen. Het is nogal een prijzig ding, ik vind dat er weinig onafhankelijke reviews te vinden zijn, anderzijds zijn er verschillende zwembaden die deze business ruimte geven om dit te introduceren bij kinderen.

Mijn bijna 3 jarige is onwijs watervrij, springt van hoge muurtjes zonder angst in het water, durft onder water te bukken om dingen van de bodem te pakken ondanks dat het iets te diep is (zonder zwemhulpmiddel) en vorige week liet ze even zien dat de koprollen van de rand af maakt. Enerzijds heel fijn en leuk, vooral dat ze ook zoveel plezier heeft, maar ik houd mijn hart ook vast. Ik zou zo graag willen dat ze leert om zichzelf te redden, mocht ze zonder drijfmiddelen te water raken. Dat ze op haar rug kan drijven en haar gezicht boven het water houdt. Het gewone baby peuter zwemmen biedt dit niet aan, speciale zwemlessen met dit doel zijn hier in de buurt op een tijdstip dat we echt niet kunnen, en iets verder weg betaal je 800 euro voor een paar lessen.

Hopelijk iemand die hier ervaring mee heeft, ben benieuwd of het doet wat het zegt.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 03 Mrt 2023 10:00

Re: Fibby (zwemhulpmiddel)

Geen ervaring. Toen ik het voor het eerst online zag, was het nog een kickstarter met enkel een prototype. Het lijkt mij wel echt geweldig! Dus ik ben erg benieuwd.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Mrt 2023 10:20

Wil niet heel kritisch zijn, maar als een kind voorover valt, gaat dan de rug niet omhoog en gezicht in het water?
Afbeelding
Afbeelding
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 03 Mrt 2023 10:39

Marsy31 schreef:Wil niet heel kritisch zijn, maar als een kind voorover valt, gaat dan de rug niet omhoog en gezicht in het water?

Om deze reden raadt het zwembad in de buurt het af. Daarmee mag je niet zwemmen.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Mrt 2023 13:00

Zo te zien zit dat ding niet helemaal vast. Ziet er wel slim uit maar ik kende het ook niet sorry.

Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Loïs

Kletskop

Bericht 03 Mrt 2023 13:36

Marsy31 schreef:Wil niet heel kritisch zijn, maar als een kind voorover valt, gaat dan de rug niet omhoog en gezicht in het water?

Ja dat klopt idd, op internet schrijven ze; als een kind onwel wordt dan komt de rug boven.
De site zelf schrijft dat het een veilig middel is met een keurmerk, en dat wanneer zwembaden het niet kennen of afkeuren, je dat zwembad kan doorgeven aan Fibby en krijg je van hen je entree geld terug en nemen zij contact op met het zwembad, ze te overtuigen dat het wel veilig is?

Maar los daarvan, gaat het mij meer om de vraag of dat ding en de bijbehorende app echt kan werken om een kind te leren zichzelf te redden?

Ik zou hem dus niet gebruiken in een druk zwembad, zee of open water in plaats van haar puddle jumper.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 03 Mrt 2023 19:19

Lois, ik zou voor een paar privelessen gaan. Alleen om te leren wat ze moeten doen als ze in het water belanden. Wij betalen 40 euro voor een half uur. Dat lijkt mij beter dan een hulpmiddel die ze niet om hebben als er een ongeluk gebeurd.
<<

Loïs

Kletskop

Bericht 03 Mrt 2023 20:45

Siesa, heb je enig idee hoeveel lessen er nodig zijn om zichzelf een beetje te redden?

Ik kan ook niet zo goed vinden waar dat hier in de omgeving gegeven wordt aan kids van 3, alleen die van het pakket van 800 euro. Ik woon in Zuid Gelderland
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Mrt 2023 22:50

Ja maar met zo’n hulpmiddel is het schijnveiligheid (net als zijwieltjes op een fiets) en duurt het nóg langer. Plus: het is an sich veilig maar je moet er nog steeds naar kijken. Ik heb mijn zoons vriendje eens uit het zwembad geplukt met 3 jaar met zo’n reddingsvest omdat hij dus op zijn buik terecht kwam en niet meer overeind kon komen (vandaar mijn vraag). Ik zou ook inzetten op speciale lessen en dat valt best wel mee qua aantal, met 3,5 kon zoon al naar de kant ‘zwemmen’. Wij wonen in een land met HEEL veel water dus dat was prioriteit voor ons. Hij kon nog geen baantjes ofzo hoor, maar ik wilde wel dat hij, als hij te water zou raken, zich naar de kant kon bewegen en dan ‘monkey walk’ via de kant ergens naar veiligheid. Nu met 5 kan hij echt zwemmen. Maar ook ik gebruikte wel een hulpmiddel in diep water hoor! Deze hadden wij: Swim Vest/floaties for Kids | Learn to Swim Toddler 30-55 lbs https://amzn.asia/d/2lMu7MB
Afbeelding
Afbeelding
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 04 Mrt 2023 20:58

Loïs schreef:Siesa, heb je enig idee hoeveel lessen er nodig zijn om zichzelf een beetje te redden?

Ik kan ook niet zo goed vinden waar dat hier in de omgeving gegeven wordt aan kids van 3, alleen die van het pakket van 800 euro. Ik woon in Zuid Gelderland

Ik zou gewoon verschillende zwemscholen bellen en ernaar vragen. Leren dat als ze in het water vallen, dat ze dan op hun rug moeten draaien en drijven maar ook rustig blijven. Dat is het belangrijkste.

Hoeveel lessen je daarvoor nodig hebt, dat weet ik niet. Wij volgen privé les ivm autisme dus hier gaat alles langzaam. We zijn pas 8 maanden verder en ze springt nog niet in het water. Dus geen vergelijkingsmateriaal want jouw kind is al zoveel verder.

Als zij gewoon kan fietsen (zonder zijwielen of andere hulpmiddel) dan mogen ze al op zwemles. Eerder zijn ze er niet rijp voor.

Terug naar Zwangerschap & kinderen