Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Social media oudere kinderen

<<

Laced

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 13 Feb 2023 11:03

Social media oudere kinderen

Voor de moeders met oudere kinderen;

Hoe gaan jullie om met het gebruik van social media? Mogen ze een account op TikTok, Snapchat, Instagram etc.? Hebben jullie afspraken gemaakt over wat wel/niet plaatsen op social media? Houd je zelf toezicht? Mogen ze ongelimiteerd op deze apps of stellen jullie tijdslimieten in?

Mijn oudste zit nu in groep 8 (11 jaar oud). Wanneer hij buiten aan het spelen is, neemt hij geregeld met z'n vrienden TikTok filmpjes op. Allemaal hartstikke prima, zijn wat dansjes. Zijn profiel moet hij wel op privé zetten en hij mag geen mensen toevoegen die hij niet kent. Hij vindt het ook erg leuk om zelf video's te editen. Creatief bezig zijn, hartstikke goed. Nu kwam hij vorige week thuis met de vraag of hij ook snapchat mocht. Ik gebruik het zelf niet, dus ik ken de app niet zo goed. Ik merk dat ik het echt heel lastig vindt; waar zeg ik ja tegen, hoe houden we nog enigszins controle.

Ben benieuwd hoe anderen dit aanpakken.
Liefde voor het leven; 27-08-2011 & 22-10-2015
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 13 Feb 2023 11:27

Re: Social media oudere kinderen

Goh, ik vind dit heel lastig. Nu zijn mijn eigen kinderen klein. Maar mijn zusje is tiener en ik merk wel wat voor impact het kan hebben en de negatieve kanten.

Mijn advies is om altijd wel een controle te houden: als in, wanneer ze willen dat je niet meekijkt of erin kan. Dan zit er iets niet goed.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 13 Feb 2023 13:30

Snapchat is 'gevaarlijk' omdat daarin gepest wordt. De berichten zijn niet terug te vinden dus er is geen bewijs. Dus dat zou ik wel in mijn achterhoofd houden.

Toevallig een paar maanden geleden een ouderavond gehad over mediawijsheid.

Als tip kregen we om te googelen op de mediadiamant.
Controleer regelmatig de vriendenlijst of ze ook echt iedereen kennen. De buurjongen van de neef van iemand uit het voetbalteam is geen vriend.
En loop iedere week even de socials samen door.
Jou toevoegen als vriend en je mag niet geblokkeerd worden.
Iedere avond de telefoon op het aanrecht met de mededeling dat je onverwacht mag controleren.
Tussen 8 en 8 niet op de telefoon bv.

En de belangrijkste was dat je kinderen meteen leert om een goed wachtwoord te gebruiken. Dus niet 2x dezelfde, geen naam of geboortedatum erin en aan niemand vertellen!
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 13 Feb 2023 15:12

Oh dat laatste is ook een goede!
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 13 Feb 2023 15:50

Wij controleren ook af en toe de telefoon van de oudste. Hij heeft daar niet zoveel problemen mee en gelukkig vinden we over het algemeen ook geen gekke dingen. Snapchat is lastig omdat ik dat zelf niet goed ken en de privéberichten verdwijnen na één keer lezen. Als ik ze dus lees dan kan hij ze zelf niet meer lezen. Toch doe ik het wel af en toe. Maar het is allemaal flauwekul wat daar naar elkaar toegestuurd wordt. Vooralsnog hebben we er geen zorgen over.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 13 Feb 2023 19:01

Hier hebben ze beide snapchat.
De foto's die erin worden kun je na 1x openen inderdaad niet meer zien maar de tekst wel gewoon. Ik controleer en bekijk het dagelijks. Ook hebben ze beide tiktok en zoon ook instagram. Maar daar doen ze beide weinig mee.
Ze zijn beide heel open naar ons en mag ook gerust meekijken als er berichtjes binnen komen
💙: 07-09-2012
🩷: 15-07-2014
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Feb 2023 19:09

Mijn dochter heeft sinds kort een telefoon (bijna 10) maar nog geen apps verder. Alleen WhatsApp, maar daar heeft ze nog geen vrienden op. Hier ligt de telefoon 99% van de tijd op het aanrecht en ze gebruikt hem alleen als ze alleen op pad gaat, bijvoorbeeld naar sport (dan kan ze appen dat ze er is) of als ze alleen thuis is.

Dat blijft vast niet zo...

Edit: ze mag hem vaker gebruiken hoor, maar ze heeft er geen interesse in. Ze heeft ook nog nooit naar insta of snapchat gevraagd. 1x naar tiktok, maar toen vonden we haar nog te jong. Daarna is ze er niet meer over begonnen. Ze heeft zelf wel een 'mediawijsheid' voorlichting op school gehad. Dat neemt ze ook serieus.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 14 Feb 2023 08:40

Oudste heeft een telefoon en gebruikt die voor whatsapp voornamelijk. Apps downloaden kan alleen met goedkeuring (familylink). Ik kijk regelmatig in zn berichten, dat gaat alleen maar over waar en wanneer hij gaat voetballen met andere kinderen.

Hij wilde TikTok maar dat mag alleen op mijn telefoon, zodat hij niet te pas en te onpas dingen kan plaatsen zonder Controle. Eindstand maak ik vooral prive filmpjes voor/over mijn werk haha.
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 14 Feb 2023 09:58

Familylink heb ik geprobeerd voor op de tablet maar is niet gelukt. Je moet een creditcard toevoegen maar die heb ik niet. Een andere optie was met id kaart maar daar kreeg ik geen reactie op. Dus ik kan nog steeds niets daarmee.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 14 Feb 2023 10:02

Mijn pubers hebben Insta, TikTok en Snapchat. Mijn 8 jarige alleen TikTok.
Mijn dochter heeft een leeftijd geregistreerd account op TikTok en kan geen privé berichten sturen (dat kan pas vanaf 16 jaar) dus staat nu niet meer ingelogd op mijn telefoon maar kijk ik wel elke avond even snel na, met name qua reacties en wie er toegevoegd zijn. Mijn zoon en jongste staan ook op mijn telefoon ingelogd. Mijn zoon plaatst alleen game dingen en geen persoonlijke dingen dus daar kijk ik af en toe even op qua privé berichten en mijn jongste van 8 sta ik non stop op ingelogd dus alle privéberichten komen direct bij mij binnen. Zij plaatst geen filmpjes meer omdat haar account dan steeds verwijderd wordt maar ik bekijk wel haar geschiedenis en privéberichten.

Bij Insta kijk ik niet zo vaak want daar zijn ze niet zo actief mee en sturen geen privéberichten daar dus ik kijk alleen af en toe als er een voor mij onbekend iemand is toegevoegd.

Snapchat kijk ik elke avond even na want dan zijn de berichten wel gewoon nog te lezen. Ik lees uiteraard niet alles, ik scrol alleen oppervlakkig door de groepen heen of er onbekenden zijn toegevoegd of als er gezeik is maar over het algemeen laat mijn dochter dat zelf allemaal lezen/zien. Ik krijg altijd de mail binnen als iemand hun toevoegt aan snapchat. Mijn zoon gebruikt het maar heel sporadisch dus daar valt nooit veel te zien.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 14 Feb 2023 10:16

Ik zou, wanneer je wel gaat voor snapchat, dat gewoon echt goed in de gaten houden. Er komen vrij veel ruzies op voor en daar worden vaak allerlei mensen bijgehaald die er helemaal niks mee te maken hebben want je kunt ook mensen toevoegen aan het gesprek waar andere deelnemers niet mee bevriend zijn en veel kinderen zijn er heel grof. Ik denk voornamelijk omdat het ook weer verdwijnt en er een melding komt wanneer je een print screen maakt voor bewijs. Er zijn heel veel internetgangster ;-) die in je gezicht niks durven te zeggen.

Ik heb aansporingen tot zelfmoord en een hoop andere troep en bedreigingen voorbij zien komen. Dat komt vooral van kinderen waarvan ouders geen controle uitvoeren en geen idee hebben wat hun kind online allemaal uitspookt.

Mijn dochter maakt altijd een foto met mijn telefoon of iemand anders met wie ze is als er weer ellende voorbij komt. Haar beste vriendin is wat voller en die is nogal vaak een doelwit en zit helaas in een klas met veel ontspoorde 12 jarige.
<<

Blunt

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 14 Feb 2023 10:41

Ik heb zelf geen kinderen maar ik zou in ieder geval je goed verdiepen in wat je kind met een app allemaal wel en niet kan doen. Dus ook zelf de app downloaden en gebruiken, zodat je weet waar het over gaat.
<<

Jolieke

Noob

Bericht 14 Feb 2023 11:14

mijn zoon heeft geen Tiktok op zijn telefoon, maar werd afgelopen zomervakantie overgehaald door een vriendje om snoep te stelen bij de Jumbo, want 'hij had op Tiktok gezien hoe dat moest'. Met andere woorden: je kunt nog zo vaak een telefoon controleren of apps verbieden, maar ik denk dat praten met je kind het beste is. Zorg dat ze dingen aan je kunnen vertellen, stel je open en oordeel niet.

(ik controleer trouwens ook gewoon de telefoons van mijn kinderen, mijn oudste van 14 neemt zijn telefoon ook niet mee naar school, dus dan check ik het altijd als hij op school is, weten ze hoor)
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 14 Feb 2023 12:02

Over de telefoon controleren, mocht dat problemen opleveren:
We kregen als tip om een contract op te stellen. Daarin staat ook dat je onverwacht mag controleren.
Als ze hiermee niet akkoord gaan, 9 van de 10 keer is de telefoon betaald door ouders dus ook jouw eigendom. Zij hebben hem enkel in bruikleen. Dit kan je ook aangeven. Zolang je als ouder betaald (de telefoon of rekening) heb jij alle rechten.
Maar het beste werkt om gewoon open te zijn tegen de kinderen. Jij vertrouwt jouw kind wel maar er wordt teveel narigheid gedeeld op social media, dat wil je in de gaten houden omdat het gevaarlijk is. Die challenges kunnen leuk lijken maar er gaan kinderen dood. Bespreek dit. Als ze oud genoeg zijn voor een mobiele telefoon, dan zijn ze ook oud genoeg voor de gevaren. Er wordt te weinig gecontroleerd.

En koop een wachtwoordenboekje per kind. Hierin MOETEN alle wachtwoorden in genoteerd worden. Dit boekje bewaar jij als ouder. Jij kan dan controleren of ze zich aan de regels houden van de wachtwoorden maar je kan ook op alle socials.

En wat er ook nog gezegd werd, controleer goed of er geen tweede account is. Heel veel kinderen hebben 2 accounts. 1 waar de ouders toegevoegd zijn en 1 waar de ouders niet toegevoegd zijn.

Het was een hele interessante ouderavond waarbij ik veel geleerd heb. Mijn oudste is pas 8 dus ik hoop dat deze over 2 jaar nog een keer gegeven wordt met de nieuwste informatie.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 14 Feb 2023 16:49

Siesa schreef: Als ze oud genoeg zijn voor een mobiele telefoon, dan zijn ze ook oud genoeg voor de gevaren. Er wordt te weinig gecontroleerd.

Ik neem aan dat je dit niet serieus meent? Oud genoeg voor de gevaren? Er is nog een veel te groot aantal ouders die schijnbaar de gevaren nog niet eens inzien van hun kind online en er amper naar omkijken. Hoe kun je kinderen met een telefoon dan oud genoeg vinden voor de gevaren?

Ik ga geen contract opstellen met mijn kind hierover? Ondanks dat ze hun telefoon zelf hebben betaald (of nou ja, wij dan, maar het was voor hun verjaardag dus hun "budget") hebben ze echt nog lang geen recht van spreken over dat ding hoor. Ook niet wanneer ze een tweede van hun gespaarde zakgeld kopen :laughcry: of zelf hun rekening willen gaan betalen.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 14 Feb 2023 17:49

Ow sorry, mijn toetsenbord doet af en toe raar, had het niet in de gaten dat er weer wat gewist was. Oud genoeg om de gevaren te bespreken. Dus heel helder zijn over pestgedrag maar ook over de uitdagingen waarbij kinderen dus komen te overlijden of waar naakt foto's door op internet komen. Als kinderen oud genoeg zijn voor een telefoon, dan zijn ze ook oud genoeg om dit te bespreken.
Denk je dat ze niet oud genoeg zijn om de gevaren te horen, dan zijn ze simpelweg nog niet toe aan een mobiel.
<<

Laced

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 15 Feb 2023 11:06

Dank jullie wel voor al jullie reacties! Interessant om te lezen hoe er tegen het gebruik van social media wordt aangekeken.

Onze zoon is gelukkig heel open en eerlijk. Hij laat zelf zien wat er geplaatst wordt op Snapchat en het is allemaal heel onschuldig (selfies maken met een filtertje eroverheen of laten zien wat je aan het doen bent). Met Sinterklaas heeft hij ook een boek gekregen over "hoe word je social media proof". Daarin staan ook onderwerpen beschreven zoals wat is een goed wachtwoord, hoe ga je om met cyberpesten, identiteitsfraude etc. Toevallig moet hij deze week ook op school een presentatie geven over Social Media. Ik denk dat ik als ouder vooral probeer het gesprek met hem te blijven voeren. Hem zelf tot nadenken aanzetten, maar hem wel bewust maken van de gevaren. Laatst was er in de groepsapp van zijn klas ook een kleine ruzie. Hij bemoeit zich er niet mee, reageert er ook niet op. Dus dat is al "fijn" om te zien.
Liefde voor het leven; 27-08-2011 & 22-10-2015
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 16 Feb 2023 12:24

Siesa schreef:Ow sorry, mijn toetsenbord doet af en toe raar, had het niet in de gaten dat er weer wat gewist was. Oud genoeg om de gevaren te bespreken.

Dat maakt er gelijk een heel ander verhaal van :hulde:
<<

Fred

Major Yipyapper

Bericht 16 Feb 2023 13:08

Eigenlijk zijn wij vroeger in onze jeugd bevoorrecht geweest dat er destijds nog geen sociale media en mobiele telefoons waren.
Voor kinderen in deze tijd is er een extra dimensie bijgekomen (de digitale wereld) die helaas lang niet alleen maar voordelen heeft.
Sterker nog ik denk dat het pesten, challenges (had je vroeger niet eens) en foute beïnvloedingen etc. in deze tijd vele malen erger is en grotere gevolgen (zelfmoord / ongelukken onder kinderen) heeft dan vroeger.

Terug naar Zwangerschap & kinderen