Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Ontbijt en lunch schoolkind

<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 17 Jan 2023 17:52

Ontbijt en lunch schoolkind

Mijn dochter zit in groep 3 en krijgt als lunch standaard twee boterhammen mee en wat rauwkost (komkommer/tomaat/wortel) voor lunch. De laatste tijd eet ze dat niet meer allemaal op. Ik weet niet of ze teveel zit te kletsen in de pauze, maar zelf zegt ze dat ze geen boterhammen wil eten. Bij het ontbijt is het ook altijd strijd met de boterhammen. Eerst at ze altijd maar één snee brood, maar we hebben daar twee sneden van gemaakt, omdat ze al snel weer honger had, ruim voor de lunch dus, en dan was een portie fruit niet genoeg. Ze wilde dan crackers en een broodje en vanalles. Zo ook de lunch, thuis at ze ook altijd maar één snee brood, maar dan was een tussendoortje (rond 15.00 dus, rauwkost/cracker met iets lekkers) niet genoeg om het tot het avondeten vol te houden, ze bleef dan om eten zeuren.
Dus we hebben het ontbijt en de lunch wat aangevuld zeg maar. Maar de boterhammen geven veel strijd en ze wil iets anders. We geven naar school wel eens een (groenten)wrap met humous of sandwichspread mee ipv brood (als het brood op is 😅) maar ik weet ook niet of dat nou genoeg voedingsstoffen heeft en of dat genoeg vult. Bij het ontbijt doen we ook wel eens yoghurt of kwark met muesli. Daar vraagt ze dan zelf om, maar vaak laat ze dan ook een deel staan om een uur later weer om eten te gaan vragen.

Ik weet niet zo goed wat te doen. Ik wil graag dat ze een voedzaam en vullend ontbijt en lunch krijgt, want al die extra tussendoortjes vind ik niet nodig. En ik wil best kijken naar alternatieven voor brood, maar ik vind het lastig om te beoordelen of dat dan genoeg vult en genoeg voedingsstoffen heeft. En voor een basisschool lunch vind ik wraps enzo ook gewoon een beetje overbodige luxe ofzo 😅 ze vroeg ook al wortels met een humous dip voor lunch... dat gaat me eigenlijk iets te ver. Dus ik wil wel met haar meedenken, maar aan de andere kant denk ik ook: eet gewoon je brood en doe niet zo moeilijk 😁 ik hoor graag of jullie adviezen en tips hebben hierin!
december 2016
juli 2019
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 17 Jan 2023 18:54

Re: Ontbijt en lunch schoolkind

Hier enigszins hetzelfde probleem. Behalve dat dochter met moeite 1 boterham eet en ik inderdaad wil dat er ze daarnaast iets vullend heeft. Fruit en rauwkost krijgt ze sowieso.

Maar goed, ik geef wel eens een stukje quiche mee. We eten dat regelmatig als avondeten want lekker makkelijk na dag werken/bso en dan bewaar ik dus een stukje voor lunch.
Ook geef ik (knijpzakjes) yoghurt mee, maar dat vind je misschien niet gezond genoeg.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 17 Jan 2023 19:09

Ik snap je dochter wel, wat is er nou aan standaard 2x per dag brood 😉. Ze houdt van wat meer uitdagend, gevarieerd eten, top!
Zonder gekheid, ons aangeleerde 2x per dag brood is sowieso niet het meest gezond. Wel heel makkelijk.
Ik zou 's ochtends sowieso geen brood meer geven als ze er niet van houdt. Qua variatie lijkt iets van yoghurt of havermout me dan ook helemaal niet verkeerd. Ik zou het bewaren als ze het laat staan en geven als ze een uur later weer om iets vraagt.
Dan is brood misschien met de lunch ook minder een opgave en dan zou ik idd als het uitkomt ook wel eens afwisselen. Volgens mij zijn volkoren(wraps) gezonder dan (sommige) groentenwraps, zou ik even de voedingsstoffen vergelijken. Ze zijn iig vullender dan brood. En als afwisseling zou ik dat prima doen met lunch. Als ze van ei houdt, kun je dat ook meegeven.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 17 Jan 2023 19:52

Mijn beide zoons zijn ook niet dol op brood, maar heel eerlijk, ik eet zelf ook nooit boterhammen en mijn man ook niet, dus ik snap ze wel.

Ze mogen hier ook yoghurt met (fruit en) muesli, of havermout met kaneel of koekkruiden of volkoren crackers met beleg en ik maak weleens gebakken havermout met rood ( diepvries) fruit voor het hele gezin.
Naar school geef ik meestal wel brood mee hoor maar ook wel volkoren wraps, plakje zelf gebakken bananenbrood, gekookt eitje ed.

Op woensdag lunchen ze thuis en eten ze nu in de winter ook vaak een kopje soep met mij mee bijvoorbeeld.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 17 Jan 2023 20:11

Niekske schreef:Ik weet niet of ze teveel zit te kletsen in de pauze, maar zelf zegt ze dat ze geen boterhammen wil eten.

Op zich geeft ze het zelf heel goed aan toch? Ze wil liever geen boterhammen eten, dat is de reden dat ze niet op gaan.

Niet op elke school mag je zomaar iets anders geven (wat vaak net zo voedzaam of voedzamer is) maar als dat wel gewoon bij jullie mag zou ik lekker wraps, crackers en dat soort dingen mee geven voor de afwisseling. En misschien wil ze dan af en toe wel brood. Ik houd zelf ook van de afwisseling en was nooit een brood eter.
Kan je nog beetje met beleg varieren misschien ook?
Ik zou trouwens best willen dat m'n kind vroeg om wortels met hummus, wat vind je daar mis mee als ik vragen mag?
Misschien kan je in haar lunch trommel nog beetje varieren met af en toe een knijpfruitje of knijpyoghurtje erbij.

Mijn zoon eet voor de lunch op school inderdaad ook altijd twee boterhammen en dan in de andere twee vakjes doe ik vaak rauwkost, maar soms wat crackertjes, zoutjes, pepernootjes (in december), maar net wat we voor handen hebben. Hij vindt het brood op zich prima. Hij kwam een tijdje geleden met dat hij niet altijd appel wilde, maar ja, hij lust niet zoveel ander fruit en in de zomer zijn er niet echt aardbeien. Toen kwamen we op het idee om er kaneel op te doen. Zo is het toch weer net anders.

In de ochtend ontbijten wij ook vaak met yoghurt met muesli en soms wat fruit. Ik vind dat een heel prima en voedzaam ontbijt.
Let's discover the world together.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 17 Jan 2023 22:06

Dankjewel voor jullie reacties! Ik eet zelf ook amper brood, maar dat is vooral omdat ik koolhydraten vermijd en niet omdat ik het niet lekker vind. Vers brood vind ik heerlijk, maar ik probeer af te vallen 😊

Mijn dochter is verder geen lastige eter, ze lust veel, maar ze eet niet genoeg op de standaard momenten zeg maar. Maar ik denk dat we dan toch eens gaan variëren met de lunch. Ontbijt is lastig, want dan wil kleine broer ook iets anders dan brood en het enige dat hij goed eet, is brood. Maar ik denk dat we wel met dochter kunnen afspreken dat het in de ochtend gewoon brood is en dat ze dan met de lunch iets anders krijgt. Volkoren wraps lijkt me dan inderdaad wel prima en een eitje vind ik ook een goed idee. Ik bak ook regelmatig bananenbrood, vind ze ook lekker, dus dat kan er dan ook bij.

Marin, waarom wortels met dip niet, zit denk ik in mijn hoofd. Ik zie allemaal die kinderen met hun broodtrommel (met brood dus) zitten en dan komt dochter met een hele bak met een wrap en met wortel en dip... klinkt zo luxe voor een 6-jarige ofzo 😅 maar goed, dat is misschien dus alleen mijn idee. We gaan in elk geval eens wat uitproberen!
december 2016
juli 2019
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 18 Jan 2023 05:11

Mijn kinderen krijgen de ene dag saai 2 boterhammen mee en de andere dag een yumbox met 1 snee brood, rijstwafels, peperkoek, komkommer, wortel, paprika, enzovoorts. Net wat ik in huis heb.
De yumbox hebben ze liever.
Yumbox is een merk van een vakjes broodtrommel. Vanuit het Bento principe en kan bv ook yoghurt in.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 18 Jan 2023 06:06

Ja dat snap ik op zich wel hoor dat je het als luxe ziet.

Ik weet trouwens niet van de andere kinderen in de klas wat zij allemaal eten. Jij wel? Wie weet zijn er wel meer kinderen met een gevarieerde broodtrommel.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 18 Jan 2023 06:53

Ik zou haar eens vragen wat andere kinderen in hun bakje hebben. Je mag dus wel wraps enzo meegeven als je zou willen?
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Jan 2023 08:08

Zora schreef:Ik zou haar eens vragen wat andere kinderen in hun bakje hebben. Je mag dus wel wraps enzo meegeven als je zou willen?

Heb ik ook gevraagd ja, ze zegt dat de meeste kindjes och wel boterhammen mee hebben. Maar sommigen ook broodjes en een vriendinnetje van haar die uit een ander land komt, heeft eten van daar mee aldus mijn dochter. Ze denkt dat dat pannenkoeken zijn, maar dat zal wel een gezondere variant zijn gok ik (vriendinnetje en moeder kennende).

Ik weet eigenlijk niet of er echt een lunchbeleid is op school. Die paar keer dat ze een wrap mee had, heb ik er niks over gehoord. En we hebben er ook wel eens iets lekkers bij gestopt en daar kwam ook geen commentaar op. We gaan het wel merken als er probleem is.
december 2016
juli 2019
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 18 Jan 2023 08:27

Ja dan zou ik lekker beetje variëren. Dan is die ene keer een boterham vast ook wel oké voor haar.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 18 Jan 2023 10:34

Ik vind daar als leerkracht helemaal niets van als kinderen wraps of wortelen met humusdip of iets anders meenemen. Mijn leerlingen hebben meestal allemaal boterhammen mee, maar er is één leerling die vaak zo'n bentobox mee heeft met allemaal lekkere (gezonde) dingen er in. Ik ben dan vooral jaloers dat ik dat zelf niet mee heb haha! Ik heb ook wel eens een leerling gehad die een restje van de maaltijd van de vorige avond meehad of soep in een thermobeker. Wat hier ook veel kinderen meehebben is een pakje crackers. Ik zou je dochter gewoon lekker wraps en wortelen meegeven, niets mis mee!
2011 2012 2017
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 19 Jan 2023 04:08

Ik volg schoollunchbox op insta, wij hebben ook die bento box, en ik vind zijn variaties leuk (en makkelijk).
Afbeelding
Afbeelding
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 19 Jan 2023 06:58

Die groentenwraps zou ik als eerste skippen want die zijn helemaal niet voedzaam en er zit nauwelijks groenten in. Als je daar volkoren wraps van maakt ben je al een heel stuk gezonder bezig.

Ik bak weleens volkoren pannenkoeken met extra havermout en als we daar leftovers van hebben dan krijgen ze daar de volgende dag wat van mee naar school. Ik doe er dan wel een briefje bij voor juf met de ingrediënten zodat ze weet dat het gezond is.

Je zou de boterhammen af en toe kunnen vervangen voor (volkoren) bolletjes, ik doe meestal een combinatie wanneer ik dit doe. Dus twee gewone boterhammen en een bolletje. Misschien kun je wat meer variëren met broodbeleg en wat vaker bijvoorbeeld hagelslag, pasta of jam op brood doen (als je dit nu niet doet). Misschien niet het meest gezond maar als ze daardoor haar boterhammen wel eet dan zou ik daar niet te moeilijk over doen.
En anders volkoren crackers of knäckebröd met losse plakjes kaas of worst in haar bakje?

Ontbijten met Brinta is ook lekker, makkelijk en voedzaam. Hier gaat er altijd nog een scheut havermout bij. Vult goed en ontzettend gezond. De middelste eet dat elke ochtend hier (plus nog twee boterhammen 😄).

Ik doe ook standaard komkommer, tomaatjes of paprika in de broodtrommels. Een gekookt eitje doet het misschien ook goed? En ik verwen ze nog weleens met een Babybell kaasje.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 19 Jan 2023 08:38

Hier hebben ze met Kerst een yoghurtbeker van Mepal gehad. Dan kunnen ze hun yoghurt op school pas mengen met fruit. Als ik dat gemengd meegaf 's ochtends, vonden ze dat er 's middags smerig uitzien ;-)
Dat vind ik persoonlijk de grootste uitdaging, zorgen dat alles lekker blijft. Komkommerschijfjes drogen uit, appel wordt bruin...En als die vakjes niet goed genoeg gevuld zijn, gaat alles alsnog door elkaar. Hoe doen jullie dat?
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 19 Jan 2023 08:55

Hier nog geen school. Maar voor naar mn werk zelf, of voor als we onderweg zijn hebben we bakjes van yumbox. En daarmee geen last van wat jij schetst. Ze zijn wel aan de prijs.
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 19 Jan 2023 09:14

Hier een hele la vol Mepal-dozen, ik vind het eigenlijk zonde om daar nu weer een ander merk bij te nemen. Voor brood werken ze prima, maar fruit blijft er gewoon niet lekker in. Ik zie dat Yumbox echt lekvrije vakjes heeft, dan blijft alles natuurlijk goed erin. Ik had betere research moeten doen :palm:
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 19 Jan 2023 11:45

Indigo, fijn om het ook vanuit een leerkracht te horen! Vandaag heb ik een volkoren wrap met humous, een stuk bananenbrood en wat komkommer meegegeven. En een knijpfuitje erbij. Paste niet fatsoenlijk in de broodtrommel, dus ik ga eens kijken naar die merken die jullie noemen!

Lady, fijne tips ook nog, ik ga eens zoeken naar een recept voor gezonde/volkoren pannenkoeken, want daar vroeg dochter ook al naar 😄 ideeën genoeg in elk geval, fijn! En ook fijn om te horen dat het allemaal een beetje tussen mijn oren zit, dat het luxe ofzo zou zijn 😅
december 2016
juli 2019
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 19 Jan 2023 14:13

Pineco schreef:Hier hebben ze met Kerst een yoghurtbeker van Mepal gehad. Dan kunnen ze hun yoghurt op school pas mengen met fruit. Als ik dat gemengd meegaf 's ochtends, vonden ze dat er 's middags smerig uitzien ;-)
Dat vind ik persoonlijk de grootste uitdaging, zorgen dat alles lekker blijft. Komkommerschijfjes drogen uit, appel wordt bruin...En als die vakjes niet goed genoeg gevuld zijn, gaat alles alsnog door elkaar. Hoe doen jullie dat?

Ik heb gewoon simpele trommels van de Action maar wel met 1 groot vak en 2 kleinere. Voor die kleinere was ook nog een soort verdeling maar ik doe dan een pakje drinken en 2 boterhammen in het grote vak. Daar steek ik nog 3 plakjes snijworst bij. In het kleine vakje doe ik aan de ene kant liga's en aan de andere kant een kleiner bakje dat daarin past met paprika erin. Alles wat kleiner is en daardoor gaat rondzwervend doe ik of in een kleiner bakje of vouw ik in een klein stukje folie. Het hoeft er voor mij niet instagrammable uit te zien.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 19 Jan 2023 16:28

Mijn jongste neemt 4 x per week luchtige volkoren crackers van de AH mee met la vache qui rit kaasjes. Ze neemt 4 crackers en 2 kaasjes mee en smeert het op school.
Ze hebben 3 dagen per week schoolfruit. Op die dagen doe ik er bij de lunch komkommer, paprika oid, gekookt eitje bij. Andere dagen neemt ze 2 x fruit of 1 x fruit en wat groente mee.
Op woensdag neemt ze voor wat verandering een volkorenwrap met beleg, volkorenbolletje of volkoren mkhanfer mee(luchtige sponzige Marokkaanse pannenkoek van fijne griesmeel en volkorenmeel).
Van die crackertjes die je kan doorbreken, wit brood etc. mag bij ons niet mee naar school op de basisschool.

Ontbijten is vaak een broodje met zoet beleg, tosti of yoghurt met fruit.

Pubers eten brinta, brood of muesli als ontbijt en nemen 2 (dochter) en 3 (zoon) broodjes (meestal volkoren bollen) mee.
Zoon haalt ook 2 x per week croissants bij de jumbo en dochter haalt op vrijdag altijd broodjes bij de Lidl (ze is nogal een gewoontedier, elke week hetzelfde recept :ja: een pretzel en een kaasbroodje (een hard broodje met geraspte kaas er op).
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 19 Jan 2023 16:29

Ik vind het trouwens best irritant om wat te bedenken voor school. Ik wil geen zoet beleg geven naar school, maar kip etc wordt allemaal warm en vind ik niet iets om een paar uur in de tas te laten zitten. Pindakaas mag niet.
Yoghurt wordt ook warm :eyes:
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 19 Jan 2023 16:59

Pindakaas mag niet? Wat een betutteling vind ik dat zeg. Zelf vind ik dat er weinig mis is met pindakaas, maar goed. Als je nou elke keer snoep meegeeft snap ik dat de leerkracht er een keer iets van zegt, maar gewoon doodnormaal broodbeleg? Pfff.

Mijn dochter krijgt altijd twee boterhammen en fruit mee naar school en haar trommeltje is bijna altijd keurig leeg gegeten. Soms zit er nog een stukje fruit in omdat ze niet genoeg tijd had. Thuis eet ze ook regelmatig een wrap voor de lunch en volgens mij heb ik die ook weleens naar school meegegeven. Zo'n bakje met verschillende vakjes vind ik ook wel leuk, ga ik misschien ook eens aanschaffen.
❤️ 7 juni 2018
<<

Blunt

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 19 Jan 2023 17:04

Pindakaas mag misschien niet omdat er een kind met een pinda allergie in de klas zit?
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 19 Jan 2023 17:20

Onze jongste mag ook geen pindakaas mee. Hij heeft een klasgenootje dat ernstig allergisch is en echt kan overlijden aan een anafylactische reactie. Dus dat snap ik prima.

Niekske, gewoon een pak volkoren pannenkoekmeel en daar havermout bij doen.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 19 Jan 2023 17:33

Oh op die manier!
❤️ 7 juni 2018
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen