10 Nov 2022 20:11 door Joey
Mijn dochter doet van jongs af aan veel in haar mond. Voor een baby/dreumes al extreem veel en langer dan wat normaal is voor die leeftijd. Momenteel vooral haar vingers, kleedje als ze op de bank zit, of kleding/jas. Niet in extreme mate dat er dingen kapot gebeten worden, en niet meer zoals toen ze nog veel jonger was zand of boekjes. Als ze het doet terwijl ze aan het chillen is, geef ik een rubber babyspeeltje wat ik bewaard heb zodat ze daar op kan kauwen. Gaat prima. Verder heeft ze ook veel haar tong uit haar mond als ze geconcentreerd bezig is, of ook als ze relaxt. Dan niet zo'n puntje maar hij hangt echt. Het was mij al opgevallen dat het erger lijkt te worden, maar vandaag gaven ze het op de opvang ook aan. Ze hebben daar iemand van de bso die ook logopedist is gevraagd en die gaf wat tips (waar ík niet direct iets mee kan).
Ik denk dat het deels prikkelverwerking is en deels misschien 'iets' met mondmotoriek. Ze slist ook enorm maar ik weet niet of dat er mee te maken heeft.
Op de opvang gaven ze niet direct aan dat ze vonden dat we hier nu iets mee moeten, maar het zette me wel aan het denken. Is het zinvol om hier nu een logopedist voor te bezoeken? Als het wel handig is, doe ik dat liever nu dan als ze 4 is en net naar school gaat. Maar ik weet even niet wat wijsheid is. Heeft iemand hier ervaring mee? Of is er een logopedist in de house?