06 Dec 2022 15:10 door Marin
Ja, sinds ik moeder ben weet ik ineens wat overprikkeld zijn is. Ik dacht niet dat ik dat ooit had, maar dat kwam omdat er als student / werkende zonder kinderen nooit zó veel aandacht werd gevraagd. Wat ik het lastigste vind is dat ík niet langer bepaal of ik rust heb of niet maar dat dat extern (door m'n kinderen) bepaald word. En dan niet persé 's nachts (hoewel ik vrijwel geen nacht doorslaap door ze) maar meer overdag. Ik kan heus wel eens op de bank zitten een tijdschrift lezen en ik kan wel een beetje m'n grenzen stellen, maar uiteindelijk bepalen zij hoe lang dat moment duurt, niet ikzelf. Daar kan ik echt als ik al aan het einde van m'n batterijtje zit, echt heel erg van uit m'n slof schieten. Of als ik al aan het einde van de dag m'n oren voel suizen (is teken van overprikkeling bij mij) en zoon dan zelf ook niet echt meer lekker in z'n vel zit, kan ik ook zo overtrokken reageren. Dan weet ik heus dat ik dat niet moet doen, maar dan doe ik dat toch. Zoals gisteren dat hij door alle spanning (waarschijnlijk) meerdere keren in z'n broek had gepoept, net schone kleren aan voor bed en binnen een kwartier zat er weer een veeg in. Dan zeg ik zulke onaardige dingen als waarom doe je dat nou, je bent vijf, je hoort niet meer in je broek te poepen.
Voel me al rot terwijl ik 't zeg maar m'n eigen bakje is dan ook vol. Daar moet ik echt aan werken. Dan ben ik veel te ongeduldig. En vervolgens zit ik met een huilend kind rustig ademhalingsoefeningen te doen.
Ik zorg dat de rest van m'n dag redelijk prikkelvrij is waar het kan. Dus in de auto terug van werk geen muziek aan. Tijdens het opruimen na het eten een koptelefoon op als dat nodig is.
Proberen de kinderen te laten spelen in de woonkamer terwijl ik rustig kook (maar ook daar geldt zij bepalen of ze dat doen of niet, kan ze moeilijk opsluiten).
Wat ik je nog wil mee geven als gedachte wat ik zelf ervaar is dat het met de tweede bij ons niet erger is geworden. Ik weet niet of dat komt omdat ik alles met m'n zoon als wat zwaarder ervaar en dat dochter wat meer go with the flow is, of dat het komt omdat het allemaal met een tweede makkelijker is, maar ik ervaar het niet als meer overprikkeling. Sterker nog, ze vermaken elkaar steeds meer en dus word er minder beroep op mij gedaan. Ik kan juist steeds vaker 'eruit' stappen. Dat wilde ik je even mee geven als positieve ervaring.
Oh en succes met het weekend! Ik zou tijdens zijn slaapjes en 's avonds niet te veel voor jezelf plannen maar gewoon lekkere momenten thuis plannen. Even in bad, een kerstfilm kijken, zoiets. Niet te hoge verwachtingen. Ik ben veel alleen met de kinderen en het helpt als ik niet te hoge verwachtingen voor mezelf stel.
Let's discover the world together.