Peuterpubertijd?!?! Help!
Hij wil niet meer eten. Waar eerst de boterhammen niet aan te slepen waren eet hij nu geen ontbijt, maar vraagt wel om 'lekkers'. Hij weigert lunch, eet op school zijn trommeltje niet leeg. Na school heeft hij honger en vraagt constant om 'lekkers'. Als we bij opa en oma langs gaan probeert hij zo veel mogelijk daar te snoepen. Het avondeten weigert hij ook. Hij gooit met zijn bord, gooit met zijn eten, draait zijn hoofd weg, roept dat het vies is etc.
We zijn begonnen met hem uit te leggen waarom eten belangrijk is en dat hij wel moet groeien. Een tijdje hielp het als we bij het ontbijt zeiden dat we de juf gingen bellen dat hij niet mee kon doen met de gym, omdat hij niet gegeten had en er te moe voor ging zijn. Nu interesseert het hem niet meer.
We hebben geprobeerd de maaltijden op een andere manier te presenteren, vakjesbordjes. Afwisselen met wat we eten. Benoemen dat het zo lekker is. Hem betrekken bij dat zijn broertje aan het eten is. Hem betrekken bij het koken (interesseert hem niet want hij wil TV kijken). We proberen hem ondertussen om te kopen, te dwingen, te dreigen. NIKS helpt.
Op dit moment wat nog het beste werkt is hem eerst zijn gal te laten spuwen, van tafel weg te halen en te zeggen dat hij niets krijgt als hij niet normaal doet, laten uithuilen omdat hij denkt niets te krijgen, dan terug aan tafel zetten, nog een keer bespreken waarom het belangrijk is om te eten, weer ruzie maken en uiteindelijk hem hapje voor hapje voeren omdat hij zelf niet eet en beloven dat hij iets lekkers mag als zijn bordje leeg gaat.
Ik ben het gewoon zo beu aan het raken en mijn man en ik zitten ook gewoon niet op een lijn ermee. Ik ben van het principe dat als hij zijn bord niet leeg eet het prima is, dan eet je niet en heb je honger want je krijgt ook niets lekkers als je niet je maaltijden eet. Dus wat mij betreft is niet eten wachten tot de volgende maaltijd en dan in de herkansing, tot je honger genoeg hebt. Mijn man wil per se dat hij eten binnen krijgt omdat hij dus echt ook afvalt en zo mager wordt nu.
Het ontbijt van vanochtend was een halve boterham met heel veel pijn en moeite en dreigen vanuit mijn man. Vanmiddag had hij op school weer zijn broodtrommel niet leeg: alleen het fruithapje (een banaan) en het koekje van het namiddagmoment waren op. Van de lunch enkel zijn knijpyoghurt. De boterham en mandarijn waren niet aangeraakt. Hij moest van mij bij opa en oma eerst een halve boterham eten voordat hij daar iets lekkers kreeg. Die heeft hij morrend uiteindelijk opgegeten. Avondeten was pasta. Normaal at hij daar twee borden van leeg, nu weigerde hij te eten en wilde ermee gaan gooien. Hij is van tafel gestuurd, heeft nog zijn andere halve boterham van de middag voor zijn neus gekregen als alternatief (waar hij ook mee gooide) en is toen door mijn man terug aan tafel gezet met als laatste kans om de pasta op te eten. Uiteindelijk heeft hij een minibordje op gevoerd door mij omdat hij het anders dus niet ging doen.
Ik word er gewoon GEK van. Ook van mijn man die loopt te pushen. Vaak laat ik mijn man tijdens het avondeten de strijd overnemen als ik op het punt ben van 'ok prima dan eet je niet', want ik heb er de energie niet meer voor.
Wil iemand me verzekeren dat dit een fase is? En dat dit ophoudt? En dat dit hopelijk niet al te lang duurt?!?!?!
-----
Dan nog iets...
Hij is de afgelopen weken ziek geweest en heeft een aantal keer tot overgeven aan toe gehoest. Nu heeft hij op de een of andere manier iedere avond om 21:30 een moment dat hij wakker wordt en blijft hoesten. Het lijkt bijna geforceerd. En dan zo geforceerd dat hij uiteindelijk ook overgeeft. Overdat hoest hij bijna niet, in de nacht verder ook eigenlijk niet, maar in de avond lijkt het gewoon alsof hij het moedwillig opwekt. Het is altijd rond het zelfde tijdstip en hij gaat ook heel dwangmatig zo veel mogelijk proberen te drinken (en dan dus daarna overgeven). Ik moet nu bijna iedere avond zijn bed verschonen van het overgeven en hij heeft de laatste tijd regelmatig bij mij in bed geslapen omdat hij dan wel kalmeert en niet meer hoest. Ik kon die strijd dus ook gewoon niet meer aan en pak hem dan maar bij me. Waarschijnlijk is dat verkeerd en houd ik het hiermee in stand, maar ik weet gewoon niet goed wat ik hiermee moet. Het is zo raar dat hij iedere avond op het zelfde tijdstip wakker wordt. En ook gewoon iedere keer opnieuw dwangmatig hoest, drinkt en overgeeft. Heeft iemand dit al eens meegemaakt toevallig?