Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Helpen op school

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 08 Nov 2022 21:44

Helpen op school

Morgen ga ik helpen lampionnen knutselen op school. Heel leuk, veel zin in. En binnenkort (net als vorig jaar) ga ik mee met schaatsen met de klas (en fungeer dan ook als rij ouder logischerwijs). Merk wel dat ik minder kan doen dan voor ik werkte maar dat is op zich logisch. Vind het een heel leuk dat ik af en toe wat kan doen. Vond het heel jammer dat het voorlezen met kinderboekenweek echt qua planning niet lukte.

Zijn er dingen die jij doet op school? Wordt er veel beroep gedaan op ouders? Wat vind je leuk om te doen / bij te helpen?
Let's discover the world together.
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 08 Nov 2022 21:55

Re: Helpen op school

Ik doe niet zoveel, want ik werk fulltime dus heb nauwelijks tijd. We hebben nu wel met een aantal ouders aangegeven dat het helpt als flink vooruit wordt gevraagd om hulp. Dat doen ze nu, en dus zal ik dit jaar weleens een middagje vrij nemen om ergens mee te kunnen helpen.

Omdat ik weinig tijd heb overdag ben ik de afgelopen twee jaar klassenouder geweest. Dat is toch vooral communicatie doorspelen, veel appen, dat kan ik tussen m’n werkzaamheden door en ‘s avonds. Dus dat was easy.
Laatst gewijzigd door Morrisey op 08 Nov 2022 21:57, in totaal 1 keer gewijzigd.
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 08 Nov 2022 21:57

Ondanks fulltime werken help ik regelmatig. Vrijdag ga ik meedoen met een survivalrun, dat vind ik erg leuk. Maar vind het eigenlijk altijd wel leuk ☺️
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 08 Nov 2022 21:58

Ha, dat klinkt idd leuk! Werk jij dan in de weekenden of avonden Spencer, dat je vrijdag mee kan? Had ik er bij moeten zeggen, ik werk kantooruren. Hier wordt vrijwel altijd hulp gevraagd voor iets door de week overdag en ja dan werk ik dus.
<<

Anoniem332

Bericht 08 Nov 2022 21:59

Nee ik heb tot nu toe nergens mee geholpen.
Meestal kan ik niet of zijn andere ouders mij voor.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 08 Nov 2022 22:01

Morrisey schreef:Ha, dat klinkt idd leuk! Werk jij dan in de weekenden of avonden Spencer, dat je vrijdag mee kan? Had ik er bij moeten zeggen, ik werk kantooruren. Hier wordt vrijwel altijd hulp gevraagd voor iets door de week overdag en ja dan werk ik dus.

Ik werk doorgaans kantoortijden maar maak geregeld overuren die ik hiervoor inzet. Kan mijn eigen agenda inrichten, dus als het om 2 uurtjes gaat kan ik ook thuiswerken en tussendoor gaan. Flexibel werk 😁
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 08 Nov 2022 22:03

Slim om inderdaad op tijd dat soort activiteiten te weten Morrisey.
Grappig, ik durfde klasenouder juist niet aan qua drukte en wil liever incidenteel helpen nu. Maar misschien dat ik 't volgend jaar wel doe. Nog meer dan genoeg kansen.

Wat leuk Spencer!
Laatst gewijzigd door Marin op 08 Nov 2022 22:05, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 08 Nov 2022 22:04

Ik heb vier jaar in de MR gezeten, daarvan waren de vergaderingen altijd 's avonds. Nu help ik incidenteel als het niet op mijn werkdag valt. Bijvoorbeeld bij het fruit snijden, rijden/begeleiding voor een excursie en helpen bij de musical. Laatst ben ik meegeweest met het schoolreisje van de jongste en met de oudste naar een technieklab.
2011 2012 2017
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 08 Nov 2022 22:09

Ik help weinig. Vorig schooljaar heb ik wel een keer voorgelezen op school en geholpen bij spelletjes in de laatste schoolweek. Ik sta zelf voor de klas, dus vrij nemen gaat niet. En op mijn vrije dag heb ik de jongste thuis en meestal wordt er bij de vraag om hulpouders aangegeven dat jongere broertjes/zusjes niet welkom zijn. Ik heb wel een ochtend ouderschapsverlof wanneer de jongste naar de opvang is. Onder andere voor dit soort dingen (zo kon ik vorig jaar een keer helpen en voorlezen).

Er wordt best wel wat beroep gedaan op ouders en communicatie is vaak erg laat. En dan krijgen we een dag na de eerste oproep al zo'n 'dreig' mail dat als er te weinig ouders komen helpen, de activiteit niet doorgaat. Als ik een andere baan zou hebben, zou ik er best wel eens vrij voor willen nemen en ik denk genoeg ouders die dat best willen doen, maar dat dan wel op tijd moeten weten.
december 2016
juli 2019
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 08 Nov 2022 22:15

Niekske schreef:En op mijn vrije dag heb ik de jongste thuis en meestal wordt er bij de vraag om hulpouders aangegeven dat jongere broertjes/zusjes niet welkom zijn.

Ja dat is wel een ding he. Jammer dat ze zo expliciet laten weten dat broertjes en zusjes niet welkom zijn. Dat zal niet helpen.

Ik heb vorig jaar m'n dochter enkele keren gewoon mee genomen. Zo hielp ik met klassenfoto's maken (de haren kammen en tandpasta snoetjes schoonvegen) en scharrelde zij gewoon rond. En met de klassen schoonmaken aan het einde van het schooljaar had ik ook als voorwaarde dat ik haar meenam. Toen speelden de kleuters buiten (de lokalen werden immers schoongemaakt) en mocht zij ook gewoon buiten spelen en hield de juf oogje in het zeil. Echt heel fijn.
Ik heb voor een schoolreisje wel eens een oppas thuis neer gezet voor haar en toen was ik 80 euro kwijt voor een dag. Dat doe ik dus niet meer. Met schaatsen kan ze gelukkig naar oma want daar mee is idd geen doen.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 08 Nov 2022 22:25

Toen mijn jongste nog niet op school zat nam ik hem ook mee als ik holp bij een activiteit op school. Vorig jaar werd ik dus gevraagd voor helpen bij de musical op vrijdagmiddag, maar dan is de jongste ook vrij. Dit was geen probleem hij mocht gewoon mee. Anders had ik het ook niet gedaan. Ik ben zelf leerkracht van groep 7/8 en had laatst een peuter mee op excursie, vind ik ook geen probleem. De kinderen uit mijn groep vinden het alleen maar leuk.
2011 2012 2017
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 08 Nov 2022 22:27

Ik ga toevallig deze week versieren voor Sinterklaas, verder kon ik nog niet op de momenten die gevraagd werden ivm werk, en was er sowieso veel animo van ouders die meer flexibel zijn.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 08 Nov 2022 22:28

Ik heb al best veel gedaan in die paar maanden dat ze nu op school zit. Mee naar een sportochtend, 2x voorgelezen met de Kinderboekenweek en eens in de zes weken loop ik een middagpauze pleinwacht. Moet zeggen dat ik niet alles per se zo leuk vind, maar het voelt wel goed om iets voor de school te betekenen. En aangezien ik twee dagen niet werk, voelt het ook wel een beetje als mijn plicht om me af en toe nuttig te maken op deze manier.
❤️ 7 juni 2018
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 08 Nov 2022 22:40

De eerste 6 jaar heb ik wel veel geholpen, eigenlijk altijd als er hulp gevraagd werd en ik was vrij ging ik met van alles helpen. Ik heb ook nog twee jaar in de or gezeten.
Na onze verhuizing twee jaar terug is het een stuk minder geworden. Op deze school is het bijna vechten wie mag helpen met sommige dingen, dan mogen andere ouders van mij helpen ik hoef niet meer zonodig. Af en toe help ik met kleine dingen maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het in groep 7/8 ook niet zo leuk meer vind.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 08 Nov 2022 22:57

Onze oudste zit pas kort op school dus het is nog niet vaak voorgekomen dat er hulp gevraagd werd. Ik heb nu 3 verzoekjes voorbij zien komen, 1x kon ik toevallig omdat ik pas later op de dag (werkdag) afspraken had, dus ben ik gaan voorlezen.
Ik verwacht dat ik vooralsnog niet vaak kan helpen. Op de dagen dat ik niet werk heb ik de jongste en die kun je er echt niet bij hebben want die moet je constant in de gaten houden 🙈. En zomaar even voor een uurtje of wat oppas regelen begin ik niet aan (familie woont ver weg). Aangezien ik zelf in het onderwijs werk zit vrij nemen er niet echt in, dus ik kan op werkdagen alleen als ik verder geen lessen of afspraken heb en het ook nog uitkomt met de reistijd.
<<

Fred

Major Yipyapper

Bericht 08 Nov 2022 23:37

Helpen vooral de moeders of is dit inmiddels al zo geëmancipeerd dat ook vaders regelmatig meehelpen met bijv voorlezen / knutselen etc in de klas en uitjes?
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 08 Nov 2022 23:54

Mijn man zou ook graag helpen maar kon bij de verzoekjes tot nu toe nog niet. Maar voor hem geldt hetzelfde als voor mij: of hij moet werken of hij heeft de jongste. Dus net als ik zal hij vooralsnog waarschijnlijk niet vaak kunnen. Wel kan hij iets makkelijker vrijnemen als hij het op tijd weet, dus wie weet binnenkort een keer.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 09 Nov 2022 07:02

Het zijn vooral moeders inderdaad.
❤️ 7 juni 2018
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 09 Nov 2022 07:12

Het ligt ook aan het soort klusjes denk ik. Luizenpluizen (en daarna die staart of vlecht weer mooi maken) en knutselactiviteiten begeleiden vinden mannen over het algemeen toch minder leuk dan vrouwen.

Laatst was er op de school van mijn dochter een activiteit waarbij we met kinderen zwerfafval gingen opruimen in de wijk. Toen was het wèl 50/50 qua aantal helpende moeders / vaders.

Ik zou zeggen: met Kerst een kerststal figuurzagen en met Pasen een zoek-de-eieren-game programmeren. Dan komen er vanzelf andere mensen helpen. Ik heb zelf echt best wel een hekel aan knutselen, maar kinderen begeleiden met iets technisch, of een sportactiviteit, vind ik wel leuk.
T (2008) en I (2013)
<<

Juliet

Kletskop

Bericht 09 Nov 2022 07:17

Door mijn lichamelijke beperking kan ik zelf niet veel helpen op school. Voorlezen oid kan ik natuurlijk wel en zou ik graag willen doen maar daar zijn tot nu toe (dochter zit een jaar op school) geen ouders voor gevraagd.

Wel heeft mijn man geholpen met iets en heb ik gezorgd dat mn vader heeft meegeholpen met Koningsdag. Verder worden ouders ingezet om minimaal 1x per jaar schoon te maken op school en zijn we gewoon ingepland. Ik ga dan heen en hoop maar dat ik dat “gewoon” kan.
november ‘17 & juli ‘22 🩷💙
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 09 Nov 2022 07:22

Haha Marin ik moest vorig jaar ook helpen met lampionnen maken en dat vond ik echt verschrikkelijk 😂 maar goed, ik hou dan ook niet echt van knutselen.

Hier gaat het steeds beter met op tijd ouders vragen maar soms ook niet. Dan wordt er voor overmorgen gevraagd wie er mee kan naar het kabouterpad anders gaat het niet door. Tja, dat kan ik niet regelen hoor!

Ik ben sowieso al elke vrijdagochtend een half uur biebmoeder. Dat vind ik echt superleuk! Ik werk ook fulltime maar kan net als Spencer m’n uren goed zelf indelen en maak hier en daar overuren om het wat te compenseren. Niet altijd, mijn baas is heel relax en vindt mijn privé werkbalans heel belangrijk.

Naast biebmoeder help ik ook nog wel geregeld. Laatst heb ik voorgelezen in de klas, en over een paar weken ga ik mee naar de kerststal 🙃 ik vind het wel lastig dat ik nu 2 kids op school heb, dus dubbel zoveel vraag.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 09 Nov 2022 07:41

Ik ben voor het het tweede jaar op rij klassenouder en vind dat ik daarmee al een heleboel credits heb verdiend 😄.

Toevallig ben ik vorige week mee geweest met een uitje naar het bos. Was best leuk maar kostte me ook een halve ochtend. Dat hoeft om mij dus niet te vaak.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Patsy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 09 Nov 2022 08:13

Ik zit in de ouderraad, de vergaderingen zijn altijd 's avonds. Ik zit in 2 commissies en halp dus op school op die dagen. Ook help ik wel eens extra, als dat lukt met mijn werk. Ik probeer ieder jaar te helpen met het maken van kerstbakjes, dat vind ik altijd zo'n gezellige dag. Ik werk 3 dagen waardoor ik ook wat vaker tijd heb hiervoor. Ik vind het heel erg leuk om te helpen, en merk dat het ook heel erg gewaardeerd wordt.

Bij ons op school helpen wel meer moeders dan vaders, maar er zijn ook altijd wel vaders die helpen. Wel vaak dezelfde trouwens. Er zitten sowieso meerdere vaders in de MR en in de ouderraad.
💙 25 februari 2014
💙 5 juni 2015
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 09 Nov 2022 08:14

Hier op school is het redelijk goed verdeeld qua vaders en moeders. Alleen klassenouders zijn vaker moeders. Ik heb daarom 2 jaar geleden gezegd dat ik het alleen wilde doen samen met een vader. Prima gelukt.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 09 Nov 2022 08:27

Voordat de tweeling op school zat hielp ik niet vaak. Als ik vrij was had ik mijn handen vol aan hen en ik kon ze ook niet makkelijk meenemen. Er werd ook niet veel georganiseerd in coronatijd, dus dat scheelde.

Nu help ik af en toe. Een keer met het voorbereiden van het startfeest en komende week ga ik met de klas van de oudste mee naar het bos. Ik werk vlakbij dus dat kost me dan maar 2,5u. Ook heb ik aangeboden een gastles te verzorgen over mijn werk, dat lijkt me nou zo leuk!
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen