Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Puber vragenlijstje

<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Feb 2024 18:36

Puber vragenlijstje

Ik ben wel benieuwd hoe sommige dingen bij jullie gaan dus vandaar het vragenlijstje!
Maar vul gerust aan als je ook een vraag hebt.

1. hoe oud is je puber?
1a. Hoe laat gaat je puber door de week naar bed?
2. Hoe laat gaat je puber in het weekend naar bed?
3. Hoe laat gaat je puber in de vakantie naar bed?
4. Slaapt je puber uit in het weekend/vakantie? Zo ja tot hoe laat?
5. Hoeveel zakgeld per maand krijgt je puber?
6. Zijn er zaken die je puber van het zakgeld moet betalen?
7. Krijgt je puber kleedgeld? zo ja hoeveel?
8. Moet alles van het kleedgeld betaalt worden of bepaalde zaken niet?
9. Vanaf welke leeftijd krijgt je puber kleedgeld?
10. Vanaf welke leeftijd mag je puber zonder volwassenen naar een stad 10 a 15 km verderop?
11. Vanaf welke leeftijd mag je puber zonder volwassenen naar een stad 80 km verderop?
12. Hoe vaak mag je puber door de week afspreken? En hoe laat moeten ze dan thuis zijn?
13. Hoe vaak mag je puber in het weekend afspreken? En hoe laat moeten ze dan thuis zijn?
14. Vanaf welke leeftijd is je puber savonds meerdere uren alleen thuis?
:heart: :heart: 2011
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 28 Feb 2024 18:54

Re: Puber vragenlijstje

Studiebol schreef:Ik ben wel benieuwd hoe sommige dingen bij jullie gaan dus vandaar het vragenlijstje!

1. hoe oud is je puber? 17
1a. Hoe laat gaat je puber door de week naar bed? Tussen 23u en 00u
2. Hoe laat gaat je puber in het weekend naar bed? Zelfde tijd als doordeweeks behalve als hij uit gaat.
3. Hoe laat gaat je puber in de vakantie naar bed? Zelfde antwoord als hierboven.
4. Slaapt je puber uit in het weekend/vakantie? Zo ja tot hoe laat? Hij is vaak op tijd wakker voor een puber, rond 10u. Voorheen ook wel eens tot 12 uur maar dat doet hij eigenlijk niet meer.
€40 per maand, dit is ook kleedgeld
6. Zijn er zaken die je puber van het zakgeld moet betalen? Hij betaalt z'n telefoonrekening voor de helft zelf. En verder alles wat hij wil doen.
7. Krijgt je puber kleedgeld? zo ja hoeveel? Zie hierboven, eens per kwartaal krijgt hij een gedeelte van de kinderbijslag erbij.
8. Moet alles van het kleedgeld betaalt worden of bepaalde zaken niet? Schoenen en jassen betaal ik aan mee. Ondergoed betaal ik voor hem en af en toe koop ik hem iets wat hij graag wil.
9. Vanaf welke leeftijd krijgt je puber kleedgeld? Ik denk vanaf zijn 15e.
10. Vanaf welke leeftijd mag je puber zonder volwassenen naar een stad 10 a 15 km verderop? Sinds zijn 15e gaat hij regelmatig naar Maastricht, dat is 30 km verderop.
11. Vanaf welke leeftijd mag je puber zonder volwassenen naar een stad 80 km verderop? Vanaf z'n 16e denk ik.
12. Hoe vaak mag je puber door de week afspreken? En hoe laat moeten ze dan thuis zijn? Ik vond 22u voorheen een goede tijd maar nu word het wel eens later. En dan 1 a 2x per week maar het komt weinig voor omdat hij doordeweeks vrij druk is met school, werk en training.
13. Hoe vaak mag je puber in het weekend afspreken? En hoe laat moeten ze dan thuis zijn? Dat moet hij zelf weten.
14. Vanaf welke leeftijd is je puber savonds meerdere uren alleen thuis? Vanaf zijn 13e kwam dat wel eens voor denk ik.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Feb 2024 19:34

1. hoe oud is je puber? Ze zijn 17 en 14.
1a. Hoe laat gaat je puber door de week naar bed? De oudste tussen 23u en 00u ongeveer behalve op woensdag, want dan werkt hij tot 00.30. De jongste gaat om 22u.
2. Hoe laat gaat je puber in het weekend naar bed? Geen vaste tijd.
3. Hoe laat gaat je puber in de vakantie naar bed? De oudste rond 00u en de jongste rond 22.30.
4. Slaapt je puber uit in het weekend/vakantie? Zo ja tot hoe laat? Ja, vaak wel tot een uur of 11.
5. Hoeveel zakgeld per maand krijgt je puber? De krijgen ieder kwartaal hun deel van de kinderbijslag. Beide dus €399,nog wat.
6. Zijn er zaken die je puber van het zakgeld moet betalen? Ze moeten er iig kleding/schoenen van kopen.
7. Krijgt je puber kleedgeld? zo ja hoeveel? Ze krijgen ieder hun deel van de kinderbijslag.
8. Moet alles van het kleedgeld betaalt worden of bepaalde zaken niet? Liefst zoveel mogelijk.
9. Vanaf welke leeftijd krijgt je puber kleedgeld? Toen ze naar de middelbare school gingen.
10. Vanaf welke leeftijd mag je puber zonder volwassenen naar een stad 10 a 15 km verderop? De oudste was 14/15 geloof ik. De jongste doet dat nog niet.
11. Vanaf welke leeftijd mag je puber zonder volwassenen naar een stad 80 km verderop? Oudste was 15/16 geloof ik.
12. Hoe vaak mag je puber door de week afspreken? En hoe laat moeten ze dan thuis zijn? De oudste heeft geen vaste tijd en spreekt ook niet vaak af, maar is meestal wel rond 23u thuis. De jongste moet om 21.30 binnen zijn.
13. Hoe vaak mag je puber in het weekend afspreken? En hoe laat moeten ze dan thuis zijn? De oudste is vrijdag- en zaterdagavond altijd bij vrienden. Geen vaste tijd wanneer hij thuis komt. De jongste spreekt niet heel vaak af, maar moet dan rond 22.30/23u thuis zijn.
14. Vanaf welke leeftijd is je puber savonds meerdere uren alleen thuis? Vanaf 12 ofzo, weet ik niet precies meer.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

-Ieniemienie-

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 28 Feb 2024 20:15

. hoe oud is je puber? Dochter 14, zit in de 3de.
1a. Hoe laat gaat je puber door de week naar bed? Om 21.30u gaat ze naar boven en om 22u gaat haar telefoon uit (via family link)
2. Hoe laat gaat je puber in het weekend naar bed? 22u naar boven en 22.30u gaat de telefoon uit.
3. Hoe laat gaat je puber in de vakantie naar bed? Zelfde als het weekend.
4. Slaapt je puber uit in het weekend/vakantie? Zo ja tot hoe laat? Ja tot 11u makkelijk haha
€25 pm
6. Zijn er zaken die je puber van het zakgeld moet betalen? Cadeautjes voor vrienden, als ze met vrienden gaat eten bij de Mac ofzo. En dinge zoals make-up en sieraden die ze wil.
7. Krijgt je puber kleedgeld? zo ja hoeveel? Nee
10. Vanaf welke leeftijd mag je puber zonder volwassenen naar een stad 10 a 15 km verderop? Nog niet voorgekomen. Ze gaat wel op de fiets naar Rotterdam Alexandruim met vriendinnen. Is 20 min fietsen.
11. Vanaf welke leeftijd mag je puber zonder volwassenen naar een stad 80 km verderop? Nog nvt
12. Hoe vaak mag je puber door de week afspreken? En hoe laat moeten ze dan thuis zijn? Altijd mits dit past. Meestal is dit alleen overdag.
13. Hoe vaak mag je puber in het weekend afspreken? En hoe laat moeten ze dan thuis zijn? Als ze met een vriendin weg gaat rond 22u. Maar gebeurd zelden.
14. Vanaf welke leeftijd is je puber savonds meerdere uren alleen thuis? Soms blijven ze samen alleen thuis tot max 22u.

. hoe oud is je puber? Zoon 12, zit in de 1ste
1a. Hoe laat gaat je puber door de week naar bed? 20.45u naar boven en 21.15 gaat telefoon uit via family link
2. Hoe laat gaat je puber in het weekend naar bed? Uiterlijk 22u als we niks hebben
3. Hoe laat gaat je puber in de vakantie naar bed? Zelfde als in t weekend
4. Slaapt je puber uit in het weekend/vakantie? Zo ja tot hoe laat? Nee meestal uiterlijk 8u wakker.
5. Hoeveel zakgeld per maand krijgt je puber? €20 pm
6. Zijn er zaken die je puber van het zakgeld moet betalen? Game tegoed, snacks op school of uit supermarkt, cadeautjes voor vriendjes.
10. Vanaf welke leeftijd mag je puber zonder volwassenen naar een stad 10 a 15 km verderop? Nog niet.
11. Vanaf welke leeftijd mag je puber zonder volwassenen naar een stad 80 km verderop? Nog niet.
12. Hoe vaak mag je puber door de week afspreken? En hoe laat moeten ze dan thuis zijn? Altijd mits het past met schoolwerk en sport. 20u thuis zijn maar meestal is t alleen overdag.
13. Hoe vaak mag je puber in het weekend afspreken? En hoe laat moeten ze dan thuis zijn? Nog niet van toepassing.
14. Vanaf welke leeftijd is je puber savonds meerdere uren alleen thuis? Soms blijven ze samen thuis. Tot max 22u.
Insta: klippies_haarspeldjes

♡ 2009 ♡ & ♡ 2011 ♡
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Feb 2024 22:01

1. hoe oud is je puber? 15 jaar en 12 jaar
1a. Hoe laat gaat je puber door de week naar bed? Beide 21.15/21.30 uur
2. Hoe laat gaat je puber in het weekend naar bed? Geen vaste tijd, meestal allebei rond 22.30 uur.
3. Hoe laat gaat je puber in de vakantie naar bed? Ook geen vaste tijd.
4. Slaapt je puber uit in het weekend/vakantie? Zo ja tot hoe laat? Ja tot een uur of 10 meestal.
5. Hoeveel zakgeld per maand krijgt je puber? De oudste krijgt 25 euro zakgeld, de jongste 18 euro per maand.
6. Zijn er zaken die je puber van het zakgeld moet betalen? Nee
7. Krijgt je puber kleedgeld? zo ja hoeveel? Alleen de oudste krijgt kleedgeld, ze krijgt 50 euro per maand.
8. Moet alles van het kleedgeld betaalt worden of bepaalde zaken niet? Nee, jassen, schoenen en sportkleding hoeft ze er niet van te betalen.
9. Vanaf welke leeftijd krijgt je puber kleedgeld? Vanaf haar 13e
10. Vanaf welke leeftijd mag je puber zonder volwassenen naar een stad 10 a 15 km verderop? De oudste was 12 toen ze voor het eerst met een vriendin met de trein naar een stad 30 km verderop ging.
11. Vanaf welke leeftijd mag je puber zonder volwassenen naar een stad 80 km verderop? Ze is pas voor het eerst met een vriendin met de trein naar een stad 50 km verderop ging, maar verder weg zou ze ook wel mogen.
12. Hoe vaak mag je puber door de week afspreken? En hoe laat moeten ze dan thuis zijn? Wanneer ze willen, als hun school maar goed blijft gaan. Gewoon thuis voor het eten of voor het donker.
13. Hoe vaak mag je puber in het weekend afspreken? En hoe laat moeten ze dan thuis zijn? Wanneer ze willen, eindtijd spreken we per keer af, ligt er ook aan of ze met de fiets zijn of wij ze moeten halen.
14. Vanaf welke leeftijd is je puber savonds meerdere uren alleen thuis? Geen idee meer, ze zijn dan sowieso samen thuis en nooit tot heel laat alleen.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 28 Feb 2024 22:01

Interessant! Ik ga eerst invullen en daarna pas de andere antwoorden lezen. Ben heel benieuwd of ik er nog wat inzichten kan opdoen!
Studiebol schreef:Ik ben wel benieuwd hoe sommige dingen bij jullie gaan dus vandaar het vragenlijstje!

1. hoe oud is je puber? 14

1a. Hoe laat gaat je puber door de week naar bed? 22.00

2. Hoe laat gaat je puber in het weekend naar bed? 22.30-23.00

3. Hoe laat gaat je puber in de vakantie naar bed? 22.30 -23.00

4. Slaapt je puber uit in het weekend/vakantie? Zo ja tot hoe laat? Ja, meestal tot een uur of 10, half elf

5. Hoeveel zakgeld per maand krijgt je puber? 30 euro

6. Zijn er zaken die je puber van het zakgeld moet betalen? Hij geeft het nu vooral uit aan snoep, eten op school, etc. Een enkele keer moet hij zelf de bios of bijvoorbeeld McD betalen, maar soms doen wij dit ook nog gewoon. Geld voor vrienden hun verjaardag krijgt hij meestal van ons.

7. Krijgt je puber kleedgeld? zo ja hoeveel? Nee, hij vraagt er ook nog niet om dus wij vinden het zo nog wel even prima.

10. Vanaf welke leeftijd mag je puber zonder volwassenen naar een stad 10 a 15 km verderop? We wonen in de stad dus daar komt hij sinds de middelbare school gewoon zelf.

11. Vanaf welke leeftijd mag je puber zonder volwassenen naar een stad 80 km verderop? 15/16? Weet ik eigenlijk niet.

12. Hoe vaak mag je puber door de week afspreken? En hoe laat moeten ze dan thuis zijn? Elke avond, liever dat dan steeds gamen. Het maakt ons dan niet zoveel uit hoe laat hij thuis komt, als hij maar om 22.00 plat ligt.

13. Hoe vaak mag je puber in het weekend afspreken? En hoe laat moeten ze dan thuis zijn? Zowel vrijdag- als zaterdagavond tot 23.00 en op zondag zorgen dat hij om 22.00 plat ligt.

14. Vanaf welke leeftijd is je puber savonds meerdere uren alleen thuis? Dat komt niet echt voor omdat onze andere twee kinderen nog veel jonger zijn. Maar hij is nu geregeld een dagje alleen thuis en dat gaat prima. ‘s Avonds zou dat niet anders zijn. Een nacht alleen slapen, daar vinden we hem nog iets te jong voor.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 29 Feb 2024 19:01

De aanleiding van dit lijstje is toch wel een beetje de middelbare school en de verhalen die ik om me heen hoor van wat andere kinderen mogen en doen. En helemaal dat ik van de week hoorde dat er klasgenoten van 12 jaar en 2 net 13 zelfstandig naar een stad mogen 80 km verderop. Ik was echt heel verbaasd en dat deed me ook wel wat twijfelen aan mijn eigen keuzes.

1. hoe oud is je puber?
Beide 12 jaar.
20.45 liggen ze er wel in.
Wisselt 21.30-22:00 uur.
Zelfde als in het weekend soms wat later en als ze heel moe zijn weer wat eerder.
Nou in de vakantie na een paar dagen wel, weekenden zijn wat lastiger, dan is het vaak tussen 7.30 en 8 uur.
20 euro
Make- up, snack van de week op school, andere hebben dingetjes.
Nee.
N.v.t
Dat weet ik nog niet.
10. Vanaf welke leeftijd mag je puber zonder volwassenen naar een stad 10 a 15 km verderop?
Dat zouden ze nu wel mogen. Komt ook omdat ze die stad wel redelijk kennen omdat we daar zelf heen gaan.
11. Vanaf welke leeftijd mag je puber zonder volwassenen naar een stad 80 km verderop?
Geen idee maar nu niet.
12. Hoe vaak mag je puber door de week afspreken? En hoe laat moeten ze dan thuis zijn?
Overdag na schooltijd wel maar komt niet vaak voor, omdat ze toch druk zijn met huiswerk.
13. Hoe vaak mag je puber in het weekend afspreken? En hoe laat moeten ze dan thuis zijn?
Zitten nog niet echt regels aan ligt er ook aan of we al plannen hebben of niet. Ik vind dan half 10 thuis zijn wel een mooie tijd.
Dat is hier nog niet van toepassing omdat een van de twee dat niet durft.
<<

Laced

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 29 Feb 2024 19:30

1. hoe oud is je puber? 12 jaar
1a. Hoe laat gaat je puber door de week naar bed? 21.30 uur
2. Hoe laat gaat je puber in het weekend naar bed? 22.30 uur
3. Hoe laat gaat je puber in de vakantie naar bed? 22.30 uur
4. Slaapt je puber uit in het weekend/vakantie? Zo ja tot hoe laat? Als het kan, slaapt hij uit tot 08.30u
5. Hoeveel zakgeld per maand krijgt je puber? 40 euro per maand
6. Zijn er zaken die je puber van het zakgeld moet betalen? Lekkernijen op school, treinkaartjes als hij naar Eindhoven gaat bv, leuke dingen die hij bv doet met vrienden, 1/4e deel van het kaartje voor een uit wedstrijd van PSV.
8. Moet alles van het kleedgeld betaalt worden of bepaalde zaken niet? Nvt
9. Vanaf welke leeftijd krijgt je puber kleedgeld? Nvt
10. Vanaf welke leeftijd mag je puber zonder volwassenen naar een stad 10 a 15 km verderop? 12 jaar. Hij gaat weleens met zijn vriendin naar de bioscoop in Eindhoven. Rotje van 15 min net de trein. Wel op voorwaarde dat het overdag is.
12. Hoe vaak mag je puber door de week afspreken? En hoe laat moeten ze dan thuis zijn? Afhankelijk van het huiswerk en toetsen. Soms willen ze nog weleens gaan voetballen met een groepje en dan moet hij uiterlijk 20.30u thuis zijn.
13. Hoe vaak mag je puber in het weekend afspreken? En hoe laat moeten ze dan thuis zijn? Als we geen plannen hebben, mag hij gewoon afspreken.
14. Vanaf welke leeftijd is je puber savonds meerdere uren alleen thuis? Komt hier bijna nooit voor,maar als dat wel zou zijn zouden we zorgen dat we uiterlijk om 22.30u thuis zijn.
Liefde voor het leven; 27-08-2011 & 22-10-2015
<<

Janne

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 29 Feb 2024 19:40

1. hoe oud is je puber? 16 en 12
1a. Hoe laat gaat je puber door de week naar bed? Die van 16 rond 23u, die van 12 rond 21.30u.

2. Hoe laat gaat je puber in het weekend naar bed? Die van 16 verschillend. Die van 12 rond middernacht.

3. Hoe laat gaat je puber in de vakantie naar bed? Zelfde als weekend, maar als ik moet werken moet de oudste uiterlijk 23u binnen zijn.

4. Slaapt je puber uit in het weekend/vakantie? Zo ja tot hoe laat? Oudste vaak wel tot 14u. Jongste tot 11u ong.

5. Hoeveel zakgeld per maand krijgt je puber? Oudste kreeg altijd 25e per maand en nu niks meer. Jongste krijgt 5e per week. Oudste betalen we helft van tel abonnement, bij de Jongste hele abonnement.

6. Zijn er zaken die je puber van het zakgeld moet betalen? Nee.

7. Krijgt je puber kleedgeld? zo ja hoeveel? Beide krijgen 2x per jaar de kinderbijslag.

8. Moet alles van het kleedgeld betaalt worden of bepaalde zaken niet? Alles wel. Maar tussendoor kopen wij nog wel sokken, ondergoed en soms nog een broek of trui ofzo. We zijn daar niet heel strikt in.

9. Vanaf welke leeftijd krijgt je puber kleedgeld? Vanaf middelbare school.

10. Vanaf welke leeftijd mag je puber zonder volwassenen naar een stad 10 a 15 km verderop? Oudste mocht dat vanaf 14 jaar, Jongste nu al....

11. Vanaf welke leeftijd mag je puber zonder volwassenen naar een stad 80 km verderop? Oudste vanaf 15 ong. Jongste nog niet, tenzij met zijn broer.

12. Hoe vaak mag je puber door de week afspreken? En hoe laat moeten ze dan thuis zijn? Elke avond. Maar wel uiterlijk 22.30u thuis.

13. Hoe vaak mag je puber in het weekend afspreken? En hoe laat moeten ze dan thuis zijn? Vrijdag en zaterdagavond. Oudste moet dan uiterlijk 2.30u thuis zijn. Jongste gaat nog niet weg.

14. Vanaf welke leeftijd is je puber savonds meerdere uren alleen thuis? Oudste vanaf 12 jaar ong. Jongste wat jonger als de Oudste ook thuis is.

Ik merk wel dat ik bij de Jongste een stuk makkelijker ben dan bij de Oudste. Die heeft de weg al beetje vrijgemaakt.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 29 Feb 2024 21:42

1. hoe oud is je puber?
Beide 13

22.00 telefoon inleveren, daarna mogen ze nog wel lezen of tekenen etc.

00.00 mits we niet om 6u voor een wedstrijd op hoeven te staan.

00.00

Dochter kan wel tot 11.15 ongeveer uitslapen op zondag. Zoon is 9.30 echt de max, maar is vaak wel eerder wakker.

Allebei 50 euro.

Uitgaven aan games, eten/drinken op school en uitjes met vrienden. Cadeautjes betalen wij.
En tijdens vakanties krijgen ze een vakantiebudget.

Nee

Nvt

Denk niet dat ze er ooit oren naar krijgen, ze beseffen zich heel goed dat ze nu meer aan kleding kunnen uitgeven dan wanneer ze kleedgeld krijgen.
Ze hebben een dure smaak en dat is prima maar dan wil ik wel een vinger in de pap hebben en stuur ik ze niet zelf op pad om met iets thuis te komen wat ik vreselijk vind.

Zoon zie ik nog niet met vrienden shoppen maar als dochter dat gaat doen krijgt ze wel een budget mee maar dan wel met een duidelijke afspraak wat daarvan gekocht mag worden en voor welke bedragen, afhankelijk van of en wat ze nodig heeft.
Wanneer ze iets afwijkends wil kopen stuurt ze eerst een foto waarbij ze het aan heeft en dan beoordeel ik of ze het mag kopen (van ons geld) of niet. Dat levert eigenlijk nooit discussies op. En als ze het dan echt heel graag wil kan ze het zelf altijd nog betalen.

Geen idee, ik breng ze nu altijd nog.

Geen idee, ik denk dat je het wel voelt wanneer ze daar klaar voor zijn. Voorlopig zullen ze nog wel vragen of ik wil rijden ivm de prijs vd treinkaartjes. Dochter heeft al gevraagd of ik dat tijdens de zomervakantie 1 x pw wil doen en dat ik daar dan met mijn jongste dochter iets onderneem en dat ze dan wel de benzine en parkeerkosten betalen 😂
Volgens mij was ik zelf 14 toen ik op tienertour ging met de NS maar dat bestaat volgens mij niet meer. Het treintraject hier doet niet mee met de jongerendagkaart dus wordt het ze te duur af.

Wanneer ze tijd hebben en over het algemeen zijn ze wel voor 18u thuis deze tijd van het jaar als ze niet sporten. Warme en lichte periode 21u tot hun 14de.

13. Hoe vaak mag je puber in het weekend afspreken?
Zoveel als ze willen, daar hebben ze weekend voor. Soms is dat het hele weekend en soms het hele weekend niet.
Een bezoek aan familie aan de andere kant van het land overleggen we met hun wanneer het voor hun past en verder moeten ze mee naar de verjaardag van opa en oma en de rest zijn ze vrij in.

En hoe laat moeten ze dan thuis zijn?
Dat ligt eraan of ik ze kan ophalen of niet maar tot nu toe is het eigenlijk altijd nog icm logeren als er in de avond wordt afgesproken of hier in de buurt. Wanneer ik kan ophalen dan max 00.00 tenzij het een feestje is, als ze moeten fietsen 21u als het donker is en wanneer het nog licht is gaan fietsen als het begint te schemeren, tenzij ze met meerderen fietsen.

Nog niet van toepassing geweest. Ik ben altijd max 18.50 thuis.
Denk dat ik in de mei- en zomervakantie wanneer ik alleen met de jongste op pad ga er wel voor zorg dat ik dan max 21.00 thuis ben, ook ivm haar bedtijd.
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 29 Feb 2024 21:47

1. hoe oud is je puber?
14 en 8 🤣 maar ik antwoord alleen voor de oudste haha
Tussen half 11 en 11 uur
Rond middernacht
Ook rond middernacht
Ja soms ligt ze tot een uur of 1 in bed.
5. Hoeveel zakgeld per maand krijgt je puber? €20, elke week €5.
Ja make up en uitjes met vriendinnen, cadeautjes voor verjaardagen, kleding die ze niet per se nodig heeft, dat soort dingen.
Nee.
Nvt
Ze krijgt vanaf haar 15de de keuze of ze kleedgeld wil of elk kwartaal met mij nieuwe kleren aan wil schaffen.
10. Vanaf welke leeftijd mag je puber zonder volwassenen naar een stad 10 a 15 km verderop? Vanaf 15 jaar denk ik.
11. Vanaf welke leeftijd mag je puber zonder volwassenen naar een stad 80 km verderop? Vanaf 35? Haha geen idee. Ik denk 16/17 ofzo?
12. Hoe vaak mag je puber door de week afspreken? En hoe laat moeten ze dan thuis zijn? Ze mag afspreken zoveel ze wil zolang haar schoolwerk daar niet onder lijdt. Ze moet dan om 22.00u thuis zijn.
13. Hoe vaak mag je puber in het weekend afspreken? En hoe laat moeten ze dan thuis zijn? Zelfde als doordeweeks, tijd mag wel een uurtje later.
Vanaf 13, is al regelmatig voorgekomen haha.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 01 Mrt 2024 06:56

1. hoe oud is je puber?
15

21:45

Nee

€25

Af en toe koopt hij er iets te snacken van. En als hij iets kwijt of stuk heeft gemaakt betaalt hij het zelf.

Nee, het zou geen zin hebben want hij zou zelf nooit wat nieuws kopen en rond gaan lopen met te kleine, versleten kleren 🙈

Dat heeft hij voor het eerst gedaan toen hij 14 was, maar het had eerder ook wel gemogen

Voor mij voelt dit als een gekke vraag, misschien omdat ik in de randstad woon? Nu zoon al door Amsterdam en Utrecht heeft gelopen met vrienden, zou ik het geen probleem vinden als hij naar Meppel of Waalwijk zou willen, maar ik zou niet weten wat hij daar te zoeken heeft met vrienden, hahaha.

Hij reist trouwens wel daadwerkelijk het hele land door, in verband met de vooropleiding voor het conservatorium die hij doet. Ze repeteren en treden op, verspreid door heel Nederland. Tot en met zijn 14e ging ik mee, maar sinds dit jaar gaat hij zelfstandig met de trein.

Sinds zijn 13e ongeveer? Hij heeft een veel jonger zusje, dus het was in die tijd vooral de vraag of hij al kon oppassen. Ik vind 12 jaar zijn en alleen thuis zijn iets anders dan 12 jaar zijn en op een kind van 7 jaar moeten passen. Dat is toch wat veel gevraagd van een jonge puber. @Giselle, hoe zit dat bij jullie dan, als het al meerdere keren is voorgekomen?
T (2008) en I (2013)
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 01 Mrt 2024 08:04

Wat grappig die vraag over een plek 80km verderop.
J vroeg vorige week aan mij wanneer hij zelf met de trein naar z’n vader mocht. Nou is dat een reis waar een intercity heen gaat dus niet heel moeilijk, maar toen ik 16 zei werd hij erg boos. Ex had 15 gezegd maar hij vond dat nog veeeeeeeel te lang duren. Dit is ook een reis van 100km dus ja dat doe je niet zomaar.

Zakgeld en kleedgeld vind ik ook wel interessant om te lezen. Al zijn we daar nog lang niet.
2015 💙
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 01 Mrt 2024 10:53

Minx schreef:Wat grappig die vraag over een plek 80km verderop.
J vroeg vorige week aan mij wanneer hij zelf met de trein naar z’n vader mocht. Nou is dat een reis waar een intercity heen gaat dus niet heel moeilijk, maar toen ik 16 zei werd hij erg boos. Ex had 15 gezegd maar hij vond dat nog veeeeeeeel te lang duren. Dit is ook een reis van 100km dus ja dat doe je niet zomaar.

Ik vond dit dus ook de meest interessante vraag!

Want gaat het om het aantal kilometers? En dat het bijvoorbeeld lang zou duren als er iets gebeurt met je kind en je ernaartoe moet rijden?

Of gaat het om een tripje naar 'de grote stad', zoals Rotterdam of Amsterdam, en vind je het eng dat daar meer zakkenrollers etc. zijn?

Of is het de reis met het OV en maak je je zorgen of alles wel goed gaat met overstappen en zo?

Dat vraag ik me dus af bij degenen in dit topic die bij 10/15km een ander antwoord geven dan bij 80km.

@Studiebol: bij jou is het dus vooral of ze de stad al kennen? Ik vind 12 inderdaad ook wel jong om naar een relatief verre en onbekende stad te gaan. Snap jouw gevoel!

Leuk topic dit!!!
T (2008) en I (2013)
<<

Loïs

Kletskop

Bericht 01 Mrt 2024 19:10

Een stad 10-15km verderop is voor veel kinderen uit dorpen waarschijnlijk ook de stad waar ze heen zullen gaan als ze naar de middelbare gaan. Ik weet nog dat ik in groep 8 alleen met de bus naar de stad mocht, 15km verderop. Samen met een vriendin of mijn sibling. Mijn zoon is 11, groep 8 en vraagt er ook om. Maar hij heeft niet echt een plan en zomaar rondhangen heb ik het niet zo op, hij moet wachten tot de middelbare. Ookal wonen we nu op een kwartier fietsen van de 'grote stad'.
Denk dat hij ook wel eerder naar een andere stad mag met het OV, als daar een reden voor is. Als ze een telefoon hebben, een pinpas en Nederlands spreken zie ik niet zoveel gevaar. Of is dat naïef?
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 01 Mrt 2024 21:18

Dat heb ik dus ook, Loïs. Maar misschien ben ik ook naïef.

De eerste keer dat T. zoiets ging doen, was hij een dagje naar Amsterdam met oudere vrienden, die hij kent van zomerkamp en die wij niet kennen. OV-chipkaart mee, pinpas mee, verder geen idee wat ze zouden gaan doen. Kwam hij terug met een volle rugzak, hij had iets gekocht... Wij helemaal benieuwd, want hij koopt nooit iets. Toen kwam er een heel groot, duur, nerderig, strategisch bordspel uit zijn rugzak: Gloomhaven. Die jongens waren naar een bordspellenwinkel gegaan en hebben daar urenlang rondgehangen, spelletjes geprobeerd en zich laten adviseren. Hahaha.

We spelen het bordspel regelmatig, was een goede aankoop van hem!
T (2008) en I (2013)
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 01 Mrt 2024 21:32

Wat grappig Filoria!
En leuk dat hij naar het conservatorium wil, welke vooropleiding doet hij?

Mijn zoon belt nu net of hij nog naar de stad mag na z'n training. Echt lief, hij hoeft dat eigenlijk niet te vragen, zeker in het weekend niet. Maar ik denk wel zelf dat als je ze vrij laat tot op zekere hoogte, je er dit voor terug krijgt.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 01 Mrt 2024 21:41

Dat denk ik ook Kira! Hier vragen ze ook veel, maar wij laten ze veel zelf beslissen. Zo vragen ze in het weekend bijv. wel eens tot hoe laat ze nog mogen gamen of tv mogen kijken, dan krijgen ze de wedervraag wat ze zelf vinden. Dan komt er altijd wel een redelijke tijd uit.

De middelbare school zit hier op 10 km afstand. Oudste zoon fietst sinds zijn 11e al zelfstandig naar voetbal vier dorpen (6 km) verderop. Mijn dochter van 11,5 wil binnenkort graag een keer shoppen met haar vriendin in die stad, vind ik prima. 80 km zou ik wel terughoudender in zijn. Daar zijn ze niet bekend en openbaar vervoer wordt hier door ze ook nauwelijks gebruikt. Ik zal het lijstje ook even invullen.
2011 2012 2017
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 01 Mrt 2024 21:51

1. hoe oud is je puber?
Zoon bijna 13 en dochter 11,5 jaar.
Zoon rond 21.30/22.00 uur. Dochter rond 21.00 uur.
Wisselend. Tussen 21.30 en 23.00 uur, in overleg met ons.
Zelfde als in het weekend.
Haha ja ze zijn beide gek op uitslapen. Zoon liefst tot een uur of 11/12. Dochter is wel eerder wakker, denk tussen 9 en 10 uur, maar gaat dan eerst tv kijken in bed.
5. Hoeveel zakgeld per maand krijgt je puber? Zoon 20 euro, dochter nog niet.
Snack/snoep op school, dat soort dingen.
Nee.
Nvt
Dat weten we nog niet. Misschien ook wel niet.
Vanaf 11/12 jaar ongeveer. Middelbare school staat daar, dus sowieso vanaf de brugklas.
Vanaf 15/16 jaar denk ik nu? Maar misschien ook wel eerder.
Zo vaak ze willen, zolang het huiswerk er niet onder lijdt. Dan zou ik zeggen rond 21.00 uur, maar dit gaat altijd in overleg. Hangt er ook vanaf wat ze doen en hoe laat degene met wie ze zijn thuis moet zijn.
Als we geen plannen hebben, zijn ze vrij om af te spreken. Ik zou zeggen om 22.00 uur thuis, maar dat hangt er ook weer vanaf wat ze gaan doen.
Ze zijn nu al wel eens meerdere uren 's avonds alleen thuis. Wij zijn dan wel op max. 5 minuten afstand, ze passen dan ook op hun broertje.
2011 2012 2017
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Mrt 2024 12:19

Filoria schreef:
Minx schreef:Wat grappig die vraag over een plek 80km verderop.

Ik vond dit dus ook de meest interessante vraag!

Want gaat het om het aantal kilometers? En dat het bijvoorbeeld lang zou duren als er iets gebeurt met je kind en je ernaartoe moet rijden?

Of gaat het om een tripje naar 'de grote stad', zoals Rotterdam of Amsterdam, en vind je het eng dat daar meer zakkenrollers etc. zijn?

Of is het de reis met het OV en maak je je zorgen of alles wel goed gaat met overstappen en zo?

Dat vraag ik me dus af bij degenen in dit topic die bij 10/15km een ander antwoord geven dan bij 80km.

@Studiebol: bij jou is het dus vooral of ze de stad al kennen? Ik vind 12 inderdaad ook wel jong om naar een relatief verre en onbekende stad te gaan. Snap jouw gevoel!

Leuk topic dit!!!

Ja het is denk ik dat het een onbekende stad is, ze voor het eerst dan zover alleen met de trein gaan, wij gaan eigenlijk nooit met de trein dus ze hebben geen idee wat ze moeten doen. En het duurt gewoon lang voordat je bij ze bent als er wat gebeurd of voordat ze weer terug zijn voor als er wat gebeurd zou zijn. De stad 10-15 km, zou de stad zijn waar ze naar school gaan als ze hier in het dorp niet naar school konden(Daar hebben ze nu voor gekozen) Die stad is ook de stad waar wij even snel gaan winkelen. Dus die kennen ze wel, daar weten ze de weg, en kan ik zo zijn mocht er iets gebeuren. Ik snap de interesse echt heel goed om naar een andere stad te willen, maar ik vind niet dat een 12 jarige dat zonder volwassene moet doen in een stad die zo ver bij ons vandaan ligt. Dus wij gaan naar die stad in de mei vakantie :-)
Ook voor mij een leerpunt, dat ik toch eens een keer met de trein moet gaan, ze moet betrekken bij hoe dat werkt. Want wereldvreemd zijn we nou ook niet ofzo, maar dit soort dingen tja ik vind het nog niet passend bij de leeftijd dus hoeft het van mij niet. Maar ik begrijp ook wel dat het handig is dat ze wel gaan leren hoe het werkt met treinen.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 04 Mrt 2024 07:28

Wij hebben geen auto, dus we gaan elke maand wel een keer (of meerdere keren) met het openbaar vervoer met het gezin. Dat scheelt inderdaad!

Al vind ik het nog best onhandig hoe het in Nederland werkt. Dat je én een OV-chipkaart kunt gebruiken én bij sommige vervoerders met je bankpas kunt inchecken én dat je nog in een app kaartjes kunt kopen. Als T. bijvoorbeeld zelfstandig met de trein gaat, moet hij vooraf uitrekenen of hij beter een Jongeren Dagkaart in de NS-app kan kopen (kost €7,95) of met zijn OV-chipkaart met korting kan inchecken (dan betaal je de ritprijs, en die is voor korte afstanden minder dan €7,95). Ik vind dat erg omslachtig. En dat je dan soms op het perron moet 'omchecken' met je OV-chipkaart als je van de NS naar een andere treinaanbieder overstapt.

Verder qua overstappen: Utrecht Centraal voelt voor ons helemaal vertrouwd, de kinderen weten hoe ze die informatieschermen moeten lezen en weten uit hun hoofd welk spoor ze moeten hebben voor de trein naar huis.

De oudste is ook al handig met Google Maps en weet hoe hij een route kan uitzoeken, van A naar B met openbaar vervoer en/of stukjes wandelen/fietsen.

Dat laatste kun je ook thuis vanaf de bank oefenen!
T (2008) en I (2013)

Terug naar Zwangerschap & kinderen