07 Nov 2022 09:51 door Joey
Toevallig zat ik er dit weekend over na te denken dat ik dit echt niet meer wil. Ik denk dat de keren dat ik in bijzijn van de kinderen drink nu ook op 1 hand te tellen zijn, maar ik bedacht dus dat eigenlijk ook bewust niet meer te willen.
Ik was bij een vriendin, met nog 3 andere vriendinnen en er liepen 8 kinderen rond. Er waren 2 die wijn dronken. Ik deed dat op dat moment niet niet vanwege de kinderen maar omdat ik er geen zin in had. Maar realiseerde me toen dat ik het ook geen ok beeld vond geven naar de kinderen.
Acohol is een harddrug en andere drugs gebruik je ook niet in bijzijn van je kinderen. In je opvoeding is wat je doet veel belangrijker dan wat je zegt. En ik wil absoluut niet dat mijn kinderen (jong, veel) gaan drinken. Wat ze in hun studententijd doen, lekker doen. Maar hoop dat ze door een goed voorbeeld nu van ons, altijd weer op de basis van niet regelmatig overmatig drinken terugvallen.
Ik drink vanaf mijn 14e, vanaf 15/16e regelmatig, meerdere keren per week. Tussen 17 en 21 was ik wekelijks dronken. Daarna is dat wel veel minder geworden, maar alsnog wel meerderen keren per week wat drinken. Toen was het prima hoor, ik heb een leuke tijd gehad. Maar ik heb een leuke tijd gehad eerder ondanks veel drank, dan dankzij. Het doet namelijk ook zoveel met je stemming en algehele gemoed en gestel.
In mijn omgeving wordt er veel gedronken en dat
wordt ook erg genormaliseerd. Mijn vriend, mijn familie, de meeste van onze vrienden, onze sociale omgeving. Regelmatig drinken is de norm. Denk ook dat velen er meer afhankelijk van zijn dan ze denken. In mijn omgeving zie ik wel een keerpunt, meerderen zijn er nu bewuster mee bezig.
Siesa dat thuis leren drinken goed zou zijn zodat het niet stiekem gebeurd, is achterhaald. Goed voorbeeld doet goed volgen en leren drinken doet meer drinken.
Van Trimbos:
Kunnen jongeren van 16 en 17 jaar niet beter thuis onder supervisie leren drinken?
Nee, onderzoek laat zien dat jongeren die onder ouderlijke supervisie thuis mogen drinken meer drinken dan leeftijdsgenoten die thuis niet mogen drinken en dat ze vaker alcoholmisbruik laten zien. Dit is een robuust onderzoeksresultaat en wordt in verschillende landen gevonden.
Ergens wil ik zelf sowieso gewoon niet meer drinken. Aangezien ik de voordelen daarvan zo goed merk. Maar nu dus in ieder geval besloten om in het bijzijn van de kinderen bewust niet te drinken. In september heb ik niet gedronken en nu in november ga ik dat weer doen. Hopelijk ga ik zo langzaam naar de default dat ik niet drink.