Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Slecht zicht

<<

Saji

Kletskop

Bericht 30 Mei 2022 17:39

Slecht zicht

Vorige week vertelde 1 van mijn dochters dat er een klasgenootje aan haar had gevraagd of ze misschien een bril nodig heeft, omdat ze iets niet goed kon zien wat de juf op het bord had geschreven.
Bij mij ging er toen al een lichtje branden.
Thuis heb ik haar namelijk ook al een aantal keren erop gewezen dat ze dicht op tv stond en zowat met neus op bladzijde zat.
Ze gaf dan als antwoord, het zit fijner zo met lezen en dat met de tv vergeet ik.
Op school gevraagd, aan beide juffen, of dit hun ook was opgevallen. 1 van de juffen had het wel opgemerkt, maar was dit vergeten te melden, ander was het niet opgevallen.
Zodoende afspraak met huisarts gemaakt, en ja, ze heeft verwijzing naar optometrist gekregen.
Niet naar ziekenhuis, omdat wachtlijst 50-100 dagen is, huisarts vond dit te lang duren voor haar. Nu had hij een oogpraktijk gevonden in de buurt, wachtlijst 9-14 dagen.
Vandaag afspraak gemaakt, maar wachtlijst zit ook op 60 dagen. Gevraagd hoe dat zat, ja optometrie duurt langer dan oogarts, die wachtlijst zit inderdaad tussen 9-14 dagen.
Moet ik nu huisarts bellen met de vraag of hij een afspraak eerder kan zetten, of toch wachten tot 27 juli?
Weet het niet zo goed.

Naar opticien gaat niet, omdat ze 7 jaar is, oogmetingen bij opticien wordt aangeraden vanaf 12 jaar.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Mei 2022 17:45

Re: Slecht zicht

Volgens mij kan de huisarts hierin weinig, die verwijst je alleen door. Je kan hoogstens je zorgverzekering vragen of zij een ander ziekenhuis weten waar je sneller terecht kan. Of zelf in de omgeving zoeken waar je eerder terecht kan.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 30 Mei 2022 18:18

Ik zou de huisarts wel even vragen of er nog andere (eerdere) mogelijkheden zijn. 27 juli is nog ver weg. De huisarts kan in zijn/haar systeem ook zien waar er welke wachtlijsten zijn.
<<

Rejoy

Kwebbel

Bericht 30 Mei 2022 19:44

Ik zou de verzekering bellen, die doen nog wel eens aan wachttijdbemiddeling
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 30 Mei 2022 20:27

Wat gek dat die wachttijden dan niet kloppen.
Wellicht kun je nog bij de praktijk aangeven dat als er een gaatje valt je dan eventueel gebeld wil worden?

Wij hebben dezelfde cyclus doorlopen in maart en mijn huisarts had inderdaad ook gekeken naar een oogpraktijk waar de wachtlijst kort was. Die was ongeveer 14 dagen en dat klopte wel. Ik vond het erg fijn want het is voor de kinderen natuurlijk erg vervelend dat ze minder zien.
Ik zou ook niet zo lang willen wachten als dat jij nu moet doen. Een belletje kan geen kwaad toch en wie weet kan de huisarts alsnog iets betekenen. Als je dochter er echt last van heeft op school.
Het uitzoeken en wennen aan een nieuwe bril kost ook nog wel een maandje dus dan zit je op eind augustus en begint school al weer.

Wat ik wel interessant vind. Onze dochter heeft ook nooit echt laten merken dat ze minder zag. De ogentest met 3 en 4 jaar was prima en ook lezen ging haar prima af. Nu bleek bij de 6 jaar test dat haar ogen toch echt dermate slecht waren (+3,75 en +5) dat een bril echt nodig is voor de gehele dag en dus niet alleen voor lezen. Was bij jouw dochter ook hiervoor alles goed?
Hoe oud is jouw dochter nu?
Ik vind het nog steeds gek dat hiervoor alles goed was en we verder eigenlijk weinig gemerkt hebben aan haar.
Ze is nu na 2 maanden helemaal gewend en waar ze eerst haar bril het liefst af liet vraagt ze nu zelf om haar bril als we hem vergeten mee te nemen naar beneden.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 30 Mei 2022 20:32

Je zou ook nog kunnen kijken of er een orthoptist in een optiekzaak in de buurt werkt. Die hebben over het algemeen sneller plek.
2021🩷
2024 💙
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 30 Mei 2022 20:35

Miccie schreef:Wat gek dat die wachttijden dan niet kloppen.
Wellicht kun je nog bij de praktijk aangeven dat als er een gaatje valt je dan eventueel gebeld wil worden?

Wij hebben dezelfde cyclus doorlopen in maart en mijn huisarts had inderdaad ook gekeken naar een oogpraktijk waar de wachtlijst kort was. Die was ongeveer 14 dagen en dat klopte wel. Ik vond het erg fijn want het is voor de kinderen natuurlijk erg vervelend dat ze minder zien.
Ik zou ook niet zo lang willen wachten als dat jij nu moet doen. Een belletje kan geen kwaad toch en wie weet kan de huisarts alsnog iets betekenen. Als je dochter er echt last van heeft op school.
Het uitzoeken en wennen aan een nieuwe bril kost ook nog wel een maandje dus dan zit je op eind augustus en begint school al weer.

Wat ik wel interessant vind. Onze dochter heeft ook nooit echt laten merken dat ze minder zag. De ogentest met 3 en 4 jaar was prima en ook lezen ging haar prima af. Nu bleek bij de 6 jaar test dat haar ogen toch echt dermate slecht waren (+3,75 en +5) dat een bril echt nodig is voor de gehele dag en dus niet alleen voor lezen. Was bij jouw dochter ook hiervoor alles goed?
Ik vind het nog steeds gek dat hiervoor alles goed was en we verder eigenlijk weinig gemerkt hebben aan haar.
Ze is nu na 2 maanden helemaal gewend en waar ze eerst haar bril het liefst af liet vraagt ze nu zelf om haar bril als we hem vergeten mee te nemen naar beneden.

Dit ligt aan de sterkte. Een plussterkte kunnen kinderen zelf goed corrigeren. Tot het klachten geeft, of je er met een test achter komt. Dan is dus een bril nodig.

Bij een minsterkte merk je duidelijk dat je in de verte slechter gaat zien. Dit geeft dus 'meteen' klachten.
2021🩷
2024 💙
<<

Saji

Kletskop

Bericht 31 Mei 2022 07:05

Miccie, mijn dochter is 7. Ze zit met lezen zowat in haar bladzijde, als ik haar hierop aanspreek zegt ze, dit zit fijner. Als ik zeg ga eens rechtop zitten en boek op armlengte, dan gaat dit even goed, om vervolgens weer met neus op bladzijde te zitten. Ze zegt wel dat ze het kan lezen. Al zie ik haar dan wel met de ogen knijpen.
Ook als ze tv kijkt zit ze deun op de tv, kan ook kind eigen zijn, als ze hierop aangesproken wordt zegt ze, ik vergeet het steeds.
Bij schoolarts rolde ze wel door oogtest, maar antwoorden op de plaatjes kwamen er wel aarzelend uit.
Als haar juf in het blauw op het bord schrijft, kan ze het niet lezen 🤷‍♀️ ze zit dan 5 meter van het bord af.
Sinds gister zit ze voorin in de klas, het eerste wat ze vertelde, ik zit nu voorin en kan het nu veel beter zien.
Nu vertelde mijn dochter ook dat ze in het begin van groep 3 wel alles vrij goed kon zien, maar dat het nu slechter is.
Moet wel zeggen dat ze erg goed is in het verzinnen van smoesjes.
Bij huisarts werd de 3de regel van de open rondjes al lastig en de 4de regel met openingen kon ze niet meer ontcijferen. Het bord hing 5 meter van haar af.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 31 Mei 2022 08:27

Mijn jongste heeft met ruim drie jaar oud een bril gekregen en al zijn afspraken zijn bij de optimetrist in het ziekenhuis, maar elke keer als ze zijn ogen druppelt ( elk half jaar zo'n beetje) dan belt ze daarna ook de oogarts voor een hele korte check.
Mijn zoon heeft helemaal geen spannende sterkte of andere oog afwijkingen, ik heb echt het idee dat ze dat standaard zo doen bij ( zulke jonge) kinderen. Wat dat betreft zou ik echt de huisarts weer even bellen of de zorgverzekeraar ivm de wachtlijst en niet zelf een optimetrist bij een opticien bezoeken.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 31 Mei 2022 08:56

minoessepoes schreef:Mijn jongste heeft met ruim drie jaar oud een bril gekregen en al zijn afspraken zijn bij de optimetrist in het ziekenhuis, maar elke keer als ze zijn ogen druppelt ( elk half jaar zo'n beetje) dan belt ze daarna ook de oogarts voor een hele korte check.
Mijn zoon heeft helemaal geen spannende sterkte of andere oog afwijkingen, ik heb echt het idee dat ze dat standaard zo doen bij ( zulke jonge) kinderen. Wat dat betreft zou ik echt de huisarts weer even bellen of de zorgverzekeraar ivm de wachtlijst en niet zelf een optimetrist bij een opticien bezoeken.

Orthoptist 😆🤓😜
2021🩷
2024 💙
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 31 Mei 2022 08:57

Maar hoe vervelend ook, er zijn gewoon wachttijden. Ook de zorgverzekeraar kan hier niks aan doen. Het is zelden spoed en iedereen wil natuurlijk als eerste geholpen worden.
2021🩷
2024 💙
<<

Saji

Kletskop

Bericht 31 Mei 2022 09:43

Heb huisarts gebeld, hij heeft op dinsdag altijd vrij, assistente zal vraagstelling bij huisarts neerleggen. Stond ook in haar dossier dat 50-100 dagen te lang is. Misschien dat hij het naar voren kan halen.
Vanmorgen de juf gesproken, ze had mijn dochter gister een keus opgelegd, iets naar voren, of helemaal voorin, ze wilde helemaal voorin zitten. Wel gaf juf aan dat het lang duurt voor ze aan de beurt is.
Als ik nu zelf zo lang had moeten wachten, had ik dit niet erg gevonden, maar om een kind voelt toch anders.
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 31 Mei 2022 11:01

Huppekee schreef:
Miccie schreef:Wat gek dat die wachttijden dan niet kloppen.

Dit ligt aan de sterkte. Een plussterkte kunnen kinderen zelf goed corrigeren. Tot het klachten geeft, of je er met een test achter komt. Dan is dus een bril nodig.

Bij een minsterkte merk je duidelijk dat je in de verte slechter gaat zien. Dit geeft dus 'meteen' klachten.

Aha! Vandaar dat we nooit wat gemerkt hebben eigenlijk.
Wat ik me dan alleen nog afvraag. Ze draagt nu haar bril 2 maanden. Klopt het dan dat de ogen daaraan gewend zijn en je zonder bril juist slechter gaat zien? Eerst zei ze nooit dat ze wazig zag maar als ze nu haar bril niet op heeft ziet ze niet zo goed.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 31 Mei 2022 11:19

Saji schreef:Miccie, mijn dochter is 7. Ze zit met lezen zowat in haar bladzijde, als ik haar hierop aanspreek zegt ze, dit zit fijner. Als ik zeg ga eens rechtop zitten en boek op armlengte, dan gaat dit even goed, om vervolgens weer met neus op bladzijde te zitten. Ze zegt wel dat ze het kan lezen. Al zie ik haar dan wel met de ogen knijpen.
Ook als ze tv kijkt zit ze deun op de tv, kan ook kind eigen zijn, als ze hierop aangesproken wordt zegt ze, ik vergeet het steeds.
Bij schoolarts rolde ze wel door oogtest, maar antwoorden op de plaatjes kwamen er wel aarzelend uit.
Als haar juf in het blauw op het bord schrijft, kan ze het niet lezen 🤷‍♀️ ze zit dan 5 meter van het bord af.
Sinds gister zit ze voorin in de klas, het eerste wat ze vertelde, ik zit nu voorin en kan het nu veel beter zien.
Nu vertelde mijn dochter ook dat ze in het begin van groep 3 wel alles vrij goed kon zien, maar dat het nu slechter is.
Moet wel zeggen dat ze erg goed is in het verzinnen van smoesjes.
Bij huisarts werd de 3de regel van de open rondjes al lastig en de 4de regel met openingen kon ze niet meer ontcijferen. Het bord hing 5 meter van haar af.

Jaartje ouder dus dan mijn dochter. In groep 3 merk je het dan toch sneller inderdaad. Onze dochter zit nog in groep 2 en hoeft natuurlijk geen bord te lezen. De juf had dus ook nooit wat gemerkt aan haar. Hebben we nog wel even gevraagd toen. Onze dochter kan wel al lezen en toch vind ik dat dan gek, want hoe zag zij dan de letters voor zich.
Kinderen compenseren schijnbaar veel. Ik vind het ook lastig om uit mijn kind te krijgen wat ze nu precies wel ziet en wat niet. Elke keer zegt ze wel wat anders.
Dat smoesjes verzinnen herken ik ook heel erg inderdaad. Ze geven er wel een draai aan.
Ik weet niet zo goed meer welke regel ze wel of niet kon lezen. Bij de orthoptist heeft ze een uitgebreid onderzoek gehad met oogdruppels en daar kwam een flinke plussterkte uit.

Wel fijn dat je dochter nu voorin zit en het beter ziet. Hopelijk kun je snel terecht en kan ze straks met bril goed zien.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Saji

Kletskop

Bericht 31 Mei 2022 13:59

Moeten eerst maar afwachten wat er uit het onderzoek komt. Gelukkig hebben zij het juiste apparatuur om dit te checken en niet alleen de scherpte wordt gecontroleerd.
Wel gek eigenlijk, mijn andere dochter (tweeling) heeft, toen ze 1,5 jaar was, een operatie aan haar traanbuisjes gehad. Deze zijn doorgeprikt. In haar patiëntendossier staat dat zij later wel een oogafwijking kan ontwikkelen. Zij heeft nergens last van. Ja, andere kwaaltjes heeft zij.
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 31 Mei 2022 16:56

Miccie schreef:
Huppekee schreef:

Aha! Vandaar dat we nooit wat gemerkt hebben eigenlijk.
Wat ik me dan alleen nog afvraag. Ze draagt nu haar bril 2 maanden. Klopt het dan dat de ogen daaraan gewend zijn en je zonder bril juist slechter gaat zien? Eerst zei ze nooit dat ze wazig zag maar als ze nu haar bril niet op heeft ziet ze niet zo goed.

Komt omdat haar ogen met de bril nu 'ontspannen' kunnen kijken. Daarvoor moest ze zelf heel hard knijpen om scherp te zien. Nu kost dat hele harde knijpen moeite, omdat het met de bril dus niet meer hoeft.
2021🩷
2024 💙
<<

Saji

Kletskop

Bericht 01 Jun 2022 09:12

Huisarts heeft mij terug gebeld. Moest de ziekenfonds bellen, wachtlijst bemiddeling, ook al gedaan. De meneer die ik sprak gaf meteen aan, de afspraak die nu staat is zeker te ver weg voor een kind 🤷‍♀️
Binnen 3 (werk) dagen, krijg ik bericht of er elders eerder plek is.
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 02 Jun 2022 07:55

Bedankt voor de toelichting Huppekee. Verklaart voor mij dat ze in het korfbalveld ineens zo weinig deed. Ze zag het gewoon niet goed meer. Ze sport nu met haar bril, maar dat wilde we eigenlijk niet want de bril is kwetsbaar natuurlijk. In juli moeten we terug en als de glazen dan goed zijn qua sterkte gaan we sowieso een sportbril aanschaffen.

Saji, ik zal duimen dat je eerder terecht kan! Hopelijk heb je snel bericht.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Saji

Kletskop

Bericht 03 Jun 2022 11:28

Ze kan nu 2,5 week eerder, dat is net voor de zomervakantie (noord) begint.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Jun 2022 20:20

Fijn dat ze eerder kan.

Ik was wel verbaasd over je laatste zin. Dat je zegt dat opticien wordt afgeraden. Mijn dochter is daar wel geweest, is gemeten, heeft een bril en kan nu alles weer lekker zien op school. En ik ken ook was klasgenootjes die bij de opticien zijn geweest.
Misschien toch nog het overwegen waard?
:heart: :heart: 2011
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 03 Jun 2022 20:33

Fijn dat er eerder plek is. Het is niet veel maar in ieder geval iets.

Studiebol, wij kregen ook het advies om naar een oogpraktijk te gaan en niet naar een opticien. Weet niet precies de reden meer eigenlijk maar onder een bepaalde leeftijd was dit de route.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 03 Jun 2022 20:55

Studiebol schreef:Fijn dat ze eerder kan.

Ik was wel verbaasd over je laatste zin. Dat je zegt dat opticien wordt afgeraden. Mijn dochter is daar wel geweest, is gemeten, heeft een bril en kan nu alles weer lekker zien op school. En ik ken ook was klasgenootjes die bij de opticien zijn geweest.

Omdat zeker onder de 10-12 jaar kinderen gedruppeld moeten worden voor een betrouwbare meting. Dit mag een opticien niet doen. Vanaf 8 kan een optometrist meten (en druppelen) en alles daar onder alleen een orthoptist.
2021🩷
2024 💙
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 03 Jun 2022 22:20

Huppekee schreef:

Omdat zeker onder de 10-12 jaar kinderen gedruppeld moeten worden voor een betrouwbare meting. Dit mag een opticien niet doen. Vanaf 8 kan een optometrist meten (en druppelen) en alles daar onder alleen een orthoptist.

Dit hebben wij met onze oudste twee ook duidelijk gemerkt, ze hadden om het half jaar controle en eens in het jaar met oogdruppels. De controle na een half jaar was altijd prima, na een jaar ook, maar als ze dan met druppels gingen meten bleek dat hun brilsterkte wel degelijk veranderd was. Vooral mijn zoons ogen zijn tot nu toe elk jaar slechter geworden. ~

Wij gaan naar de orthoptist in het ziekenhuis sinds Lu 3 was, hij is nu 9, ik kan me eigenlijk niet meer herinneren hoe lang de wachttijd was, wel dat ik het ook te lang vond. Bij ons was de aanleiding trouwens scheel zien, wat aangeboren bleek. Achteraf keek hij inderdaad vaak wel erg scheel, maar ja ik dacht dat hoorde bij baby’s en peuters. Hij kreeg uiteindelijk een bril omdat dat het scheelzien kon compenseren. Daarna durfde hij ineens wel van de trap af naar beneden en hij heeft hem nooit meer afgedaan.
Lo kreeg haar bril toen ze een jaar of 8 was, ze kreeg ineens last van dubbelzien.

Met F moeten we binnenkort weer naar de kinderoogarts, de orthoptist van Bartimeus (stichting voor blinden en slechtzienden) ontdekte namelijk bij het visueel functieonderzoek dat hij met zijn rechteroog heel slecht ziet. Terwijl zijn gezichtssterkte niet echt afwijkt. Wij vinden dit wel spannend want hij is linkszijdig blind (Hemianopsie, hij ziet met twee ogen alleen maar het rechterdeel van het gezichtsveld) dus we hopen dat er geen gekke dingen aan de hand zijn of dat wat hij heeft te verhelpen is.
Die afspraak is ruim 14 weken na de doorverwijzing dus dat duurt ook echt heel lang, terwijl hij al patiënt is daar omdat ze zijn ogen heel goed in de gaten willen houden omdat er verziendheid, lui oog en scheelzien in de familie voorkomt en hij al een groot deel van zijn gezichtsveld mist. Maar goed, hopelijk kunnen ze ons daar goed helpen, ik was eigenlijk liever naar de orthoptist van de oudste twee gegaan voor dit probleem omdat die kinderoogartsen vaak eigenlijk niet zo goed met de kleintjes om kunnen gaan en de orthoptist eigenlijk beter en uitgebreider test. Maar goed bij Bartimeus wilden ze perse dat hij weer naar de kinderoogarts in het sophia zou gaan dus vooruit dan maar weer.
<<

Saji

Kletskop

Bericht 03 Jun 2022 23:22

Heeft er ook mee te krijgen dat kinderen tot 10/12 jaar nog sterk aan het ontwikkelen zijn met hun ogen.
Ziekfonds dekt ook de kosten.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 04 Jun 2022 06:49

Huppekee schreef:

Nou toen ik dit las heb ik ff gegoogeld op de opticien waar wij zijn geweest. Juist ook omdat mijn dochter druppels heeft gehad:-). Maar er werkt daar iemand als optometrist. Nou weer wat geleerd. Bedankt! Ik wist dit niet. Maar het verklaard wel waarom daar meerdere kinderen zijn die ik ken!

Saij zou dat nog het overwegen zijn opticien waar een optometrist werkt? Ik kon toen echt binnen een week terecht.
:heart: :heart: 2011
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen