Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Vrijwillige ouderbijdrage

<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 07 Okt 2022 09:31

Vrijwillige ouderbijdrage

Merken jullie dat de ouderbijdrage vrijwillig is of zit er een bepaalde druk op?
Hoeveel betalen jullie aan de bijdrage?
Wat vind je van dat bedrag?
Betalen jullie altijd?
Wat wordt ermee betaald?
Zit jouw kind ik een grote of een kleine school?
(Ter aanvulling, minder dan 100 leerlingen is een kleine school, gemiddeld is 101-349 en een grote school is 350+)
Woon je in een stad of dorp?
Laatst gewijzigd door Siesa op 07 Okt 2022 11:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Okt 2022 10:09

Re: Vrijwillige ouderbijdrage

Siesa schreef:Merken jullie dat de ouderbijdrage vrijwillig is of zit er een bepaalde druk op? die is echt vrijwillig maar wel echt nodig om activiteiten te kunnen uitvoeren
Hoeveel betalen jullie aan de bijdrage? €22, 50
Wat vind je van dat bedrag? prima. Meer vind ik niet nodig
Betalen jullie altijd? ja
Wat wordt ermee betaald? sportdag, sint, kerst, Pasen, koningsspelen en musical
Zit jouw kind ik een grote of een kleine school? 165 leerlingen
in een stad
<<

Dobby

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 07 Okt 2022 10:16

Merken jullie dat de ouderbijdrage vrijwillig is of zit er een bepaalde druk op?
Het is vrijwillig maar inderdaad echt nodig om dingen te kunnen organiseren!

Vorig jaar was het €65 geloof ik. Dit jaar nog niets gehoord.

Prima

Betalen jullie altijd?
Zeker betalen we altijd

Wat wordt ermee betaald?
Sint, kerst, Pasen, schoolreisje etc

Middel groot 275 kinderen geloof ik

Dorp
08-03-2010
08-02-2016
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Okt 2022 10:17

Merken jullie dat de ouderbijdrage vrijwillig is of zit er een bepaalde druk op? Ja, ik merk dat wel. Er staat wel vrijwillig maar er staat ook bij dat als je het om wat voor reden dan ook niet kunt/ wilt betalen je dit dan even kenbaar moet maken bij de directrice. Ik vind dat wel een druk uitoefenen eerlijk gezegd.
Hoeveel betalen jullie aan de bijdrage? 70 euro
Wat vind je van dat bedrag? Prima
Betalen jullie altijd? Ja
Wat wordt ermee betaald? Het schoolreisje en andere uitjes volgens mij. Eerlijk gezegd heb ik me er nooit zo in verdiept.
Zit jouw kind ik een grote of een kleine school? Grote school
Woon je in een stad of dorp? Dorp
Laatst gewijzigd door DronkenTaart op 07 Okt 2022 12:06, in totaal 1 keer gewijzigd.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 07 Okt 2022 11:01

Ik heb geen idee of het vrijwillig is of niet, ik betaal hem gewoon.
Vorig jaar 32,50 per kind, weet het bedrag van dit jaar nog niet.
Prima, zou ook meer mogen als ze daarmee meer zouden kunnen. Maar ik snap dat er mensen zijn die het niet kunnen betalen.
Betalen jullie altijd?
Ja.
Wat wordt ermee betaald?
Ik weet het niet precies, maar een hoop activiteiten. Ze gaan bijvoorbeeld ook naar het theater of naar een museum. De feestdagen worden er ook van betaald. Ze maken wel vaker gebruik van ouders die kunnen rijden, zodat ze meer kunnen ondernemen.
Een grote school, rond de 500 leerlingen. Daar merk je niet veel van. Er zijn heel veel ingangen en het is verdeeld in een onder, midden en bovenbouw. Met elk hun eigen speelplaatsen en aula's ed.
Een groot dorp.
<<

Patsy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 07 Okt 2022 11:25

Ik weet dat het vrijwillig is, maar daar wordt niet veel nadruk op gelegd.
Hoeveel betalen jullie aan de bijdrage? Rond de 40 euro per kind, ik weet het niet exact.
Wat vind je van dat bedrag? Prima.
Betalen jullie altijd? Ja absoluut.
Wat wordt ermee betaald? De activiteiten die de ouderraad organiseerd, Pasen, Sinterklaas, kerst, de schoolfotograaf etc.
Zit jouw kind ik een grote of een kleine school? Gemiddeld, zo'n 200 leerlingen
(Ter aanvulling, minder dan 100 leerlingen is een kleine school, gemiddeld is 101-349 en een grote school is 350+)
💙 25 februari 2014
💙 5 juni 2015
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Okt 2022 11:33

Siesa schreef:Merken jullie dat de ouderbijdrage vrijwillig is of zit er een bepaalde druk op? Ja er zit druk op, je tekent er voor als je kind op school start en moet dan jaarlijks betalen want daar heb je mee ingestemd.
Hoeveel betalen jullie aan de bijdrage? 262 per kind exclusief 80 euro per kind verplichte overblijf ( continuerooster) en exclusief schoolreisje. In totaal ongeveer 370 euro per jaar, per kind naar de school
Wat vind je van dat bedrag? Belachelijk hoog
Wat wordt ermee betaald? Uitjes, feestdagen en extra onderwijspersoneel zoals een muziekdocent, knutseljuf ed
Zit jouw kind ik een grote of een kleine school? Ik denk gemiddeld, 16 a 17 klassen in totaal.
Woon je in een stad of dorp?dorp
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 07 Okt 2022 11:44

Merken jullie dat de ouderbijdrage vrijwillig is of zit er een bepaalde druk op? Er wordt gecommuniceerd dat deze vrijwillig is, maar er zit zeker druk op. Wanneer je niet betaalt krijg je herinneringen.
Hoeveel betalen jullie aan de bijdrage? 25,-
Wat vind je van dat bedrag? Ik vind het weinig.
Wat wordt ermee betaald? Geen idee eigenlijk. Ze zeggen; de activiteiten. Maar in de praktijk moeten we vaak voor activiteiten alsnog een bedrag betalen. Zo moesten we dit jaar voor het schoolreisje van dochter alsnog 17,50 betalen en voor zoon 12.50. En dan reden we zelf als ouders. En met kerst en Pasen maken we als ouders zijnde zelf het eten.
Zit jouw kind ik een grote of een kleine school? gemiddeld. Rond de 200
kinderen gaan in een dorp naar school.
<<

Anoniem330

Bericht 07 Okt 2022 11:52

Merken jullie dat de ouderbijdrage vrijwillig is of zit er een bepaalde druk op? Nouja, het wordt vrijwillig genoemd, maar ze behandelen het gewoon als 'normale rekening' eigenlijk.
Hoeveel betalen jullie aan de bijdrage? €20
Wat vind je van dat bedrag? Super weinig
Wat wordt ermee betaald? De activiteiten van de ouderraad. Koningsdagfeest en Sinterklaas enzo. Schoolreisje is apart.
Zit jouw kind ik een grote of een kleine school? Gemiddeld (250 leerlingen)
Woon je in een stad of dorp? De school staat in een dorp van redelijk formaat.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Okt 2022 12:10

minoessepoes schreef:Merken jullie dat de ouderbijdrage vrijwillig is of zit er een bepaalde druk op? [b]Ja er zit druk op, je tekent er voor als je kind op school start en moet dan jaarlijks betalen want daar heb je mee ingestemd.

Wat erg. Sowieso dat er druk op wordt gelegd mag eigenlijk al helemaal niet maar dit is gewoon nog een stap verder. Vrijwillig is echt vrijwillig: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -verplicht
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Okt 2022 12:12

Nee, hier wordt niet aangegeven dat het vrijwillig is. Lijkt mij ook niet verstandig ;)

Voor ouders met kinderen in groepen 1 en 2 zijn de kosten per kind € 45
Dit is inclusief kleuterfeest, slotfeest en andere festiviteiten
en vrijwillige bijdrage ( € 1,50 per maand ).
Voor ouders met kinderen in de groepen 3 t/ m 6 zijn de kosten per kind € 60
Dit is inclusief schoolreis, slotfeest en andere festiviteiten
en vrijwillige bijdrage ( 1,50 per maand ).
Voor ouders met kinderen in groep 7 en 8 zijn de kosten € 60
Dit is inclusief 3 daagse schoolkamp, slotfeest en andere festiviteiten
en vrijwillige bijdrage ( € 1,50 per maand }.

Ik betaal het altijd gewoon ja. Anders kunnen ze alle leuke activiteiten toch gewoon niet betalen?

Het is een gemiddelde school, 9 groepen in totaal. In een dorp
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Loïs

Kletskop

Bericht 07 Okt 2022 12:40

Er zit een bepaalde druk op. Ik ben hem weleens vergeten te betalen, omdat ze gewoon een keer in de nieuwsbrief er een regel aanwijden, maar mijn kind kreeg toen een aparte enveloppe mee met het verzoek alsnog te betalen. Jammer, zo wist de hele klas dat zijn ouders verzaakt hadden. Was lullig geweest als dat was omdat we hem niet konden betalen. Kinderen worden nooit buitengesloten van activiteiten, de bijdrage dekt de lading voor het percentage kinderen dat niet betaald.

Daarnaast wordt wel gezegd dat als je hem niet kan betalen je hem kan indienen bij stichting leergeld vanuit de gemeente.

37,50 per kind
Prima
Betalen jullie altijd?
Uiteraard

Wat wordt ermee betaald?
Schoolreisje (om het jaar) schoolkamp van groep 8, Sinterklaas activiteiten en ik denk het klassenbudget (geloof dat dat 75 euro per klas is)

Groot

Stad

De middelste is na de zomer gestart op een andere basisschool, middelgrote school, ieder jaar schoolreisje en meer activiteiten, geen idee wat het bedrag is, tot nu toe ook nog niks van vernomen.
Laatst gewijzigd door Loïs op 07 Okt 2022 12:45, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Okt 2022 12:40

Merken jullie dat de ouderbijdrage vrijwillig is of zit er een bepaalde druk op? Wel echt vrijwillig
Hoeveel betalen jullie aan de bijdrage? 45 euro per jaar
Wat vind je van dat bedrag? Helemaal prima. Er zijn ouders die klagen over elke euro die ze zelf ergens aan bij moeten dragen, maar gaan ook miepen van een hogere bijdrage.
Betalen jullie altijd? Ja, waarom niet? Ik vind het niet heel veel geld, als ik zie wat ze ermee doen.
Wat wordt ermee betaald? Extraatjes. Speeltuindag, kamp, kleuterdag, feestdagen.
Zit jouw kind ik een grote of een kleine school? 400 leerlingen, 15 klassen
<<

Loïs

Kletskop

Bericht 07 Okt 2022 12:46

DronkenTaart schreef:
minoessepoes schreef:Merken jullie dat de ouderbijdrage vrijwillig is of zit er een bepaalde druk op? [b]Ja er zit druk op, je tekent er voor als je kind op school start en moet dan jaarlijks betalen want daar heb je mee ingestemd.

Wat erg. Sowieso dat er druk op wordt gelegd mag eigenlijk al helemaal niet maar dit is gewoon nog een stap verder. Vrijwillig is echt vrijwillig: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -verplicht

En hoe zit dat dan met kinderen waarvan de ouders bijvoorbeeld een bijstandsuitkering hebben of een erg laag inkomen, zijn die dan bij voorbaat al niet welkom? Of zijn daar dan regelingen voor?
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 07 Okt 2022 12:56

Ik heb eigenlijk nog helemaal niks gehoord over de ouderbijdrage! Ben benieuwd, zal vast nog wel komen.
❤️ 7 juni 2018
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Okt 2022 13:13

Loïs schreef:
DronkenTaart schreef:

En hoe zit dat dan met kinderen waarvan de ouders bijvoorbeeld een bijstandsuitkering hebben of een erg laag inkomen, zijn die dan bij voorbaat al niet welkom? Of zijn daar dan regelingen voor?

Ik geloof dat je ook in kan vullen als ze starten dat je een laag inkomen hebt ( gaat school natuurlijk werkelijk ook helemaal niks aan, maar goed). Zo ver ik weet worden die kinderen gelukkig niet geweerd. Maar goed er kan in de jaren dat ze op school zitten natuurlijk heel wat veranderen, ook financieel gezien.
Ik weet dat de bijdrage hier voor deze regio nog mee valt, welkom in het Gooi ( toch Oh la la?)

Het was hier afgelopen week een goede manier om van de kinderbijslag af te komen in ieder geval. 🙈
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Okt 2022 14:38

Loïs schreef:
DronkenTaart schreef:

Het is een vrijwillige bijdrage, dat vanuit de overheid zo geregeld. Ze mogen dus wel vragen maar er mogen geen consequenties aan zitten als je niet betaalt. Kinderen mogen gewoon mee op schoolreisje en kerst vieren etc. School mag er geen druk op leggen maar veel scholen doen dit wel zoals bv bij ons dat je je dan moet melden bij de directrice. Maar een contract laten tekenen is nog een stap verder. De school staat niet boven de wet dus als ze er wel consequenties aan zouden hangen dan mag dat helemaal niet. Ik gok dus dat het eerder een soort bangmakerij is van de school dan dat ze daar daadwerkelijk iets mee zullen doen. Dat zal de komende jaren ook echt niet veranderen want dit is landelijk gewoon geregeld.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 07 Okt 2022 15:12

Ow wauw ik lees bijzondere dingen. Het is voortaan zo dat er geen herinnering meer gestuurd mag worden. Dus als het vergeten wordt, heeft diegene geluk.
Kinderen mogen niet geweerd worden bij activiteiten als de bijdrage niet betaald is.
En stichting leergeld mag niet meer omdat het een vrijwillige bijdrage is dus ze hoeven het niet te betalen.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 07 Okt 2022 15:16

Gaan jullie wel naar de jaarvergadering van de ouderraad om dit te bespreken?
Ik schrik hier best wel van.
Wij doen het met 30 euro, inclusief schoolreisje. Er zijn geen extra kosten meer behalve het afscheidskamp van groep 8.
Wij zijn een grote school in een dorp en wij zijn wel de duurste school. Maar doen er veel voor.
Schoolreisje is bijvoorbeeld ook met de bus dus geen hulpouders.
Ik vind het bedrag prima maar er is maar 80% van de ouders die betaalde vorig jaar dus ben benieuwd voor komend jaar.

Mijn andere kind zit op het speciaal onderwijs en daar is geen ouderbijdrage.
<<

Jolieke

Noob

Bericht 07 Okt 2022 15:20

Ik heb behoorlijk moeite moeten doen om mijn account weer te activeren, maar ik wil hier zeker op reageren. Sinds augustus 2021 is er een nieuwe wet, die maakt dat de ouderbijdrage echt vrijwillig is en dit moet ook duidelijk aangegeven zijn.
Wij betalen 52,50 per kind per schooljaar, en voor groep 8 nog 90 euro erbij voor kamp.

In het schooljaar 2019-2020 heb ik dit betaald (5x) maar uiteraard ging toen het schoolreisje niet door vanwege corona. Daar is veel commotie over geweest. Directie heeft toen besloten om voor het schooljaar 2020-2021 niet te innen.
Vlak voor deze zomervakantie kregen wij bericht van de MR dat er heel veel ouderbijdrage is ontvangen, het teveel aan ouderbijdrage werd overgemaakt naar een goed doel (de lokale ondernemer die banden had met de koffieboeren in Tanzania)
Ik heb hier melding van gemaakt bij de onderwijsinspectie, en zij hebben direct na mijn melding (vorige maand) gebeld met school dat dit niet kan.
Twee dagen geleden krijgen wij bericht van de schooldirecteur dat de ouderbijdrage weer werd geind. Ik heb aangegeven dat ik dit niet ga betalen vanwege het gebeuren van vorig jaar. De (overigens nieuwe) directeur was het volkomen met mij eens en zal dit ook bespreken met de MR. We wachten het af.

Overigens kreeg ik van de middelbare school van mijn oudste een enquete, waarin ze onderzoeken hoeveel ouders zouden willen bijdragen en wat ze hiervan gaan doen. Willen ouders nog wel dat hun kind op buitenlandreis gaat bijvoorbeeld? Dat vond ik een mooie enquete in deze financieel onzekere tijden.
<<

Believe

Yipyapper

Bericht 07 Okt 2022 15:36

-
Laatst gewijzigd door Believe op 10 Okt 2022 08:37, in totaal 1 keer gewijzigd.
♥ 2015
♥ 2017
♥ 2021
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 07 Okt 2022 16:20

Wij betalen 30 euro per kind, grote school in een kleine stad. Het wordt (te) goed aangeven dat het vrijwillig is. Het is exclusief schoolreisje, deze gaat wellicht ook niet door omdat teveel ouder niet (willen) betalen. .

Sneu voor de kinderen, althans die van mij. Ze zijn erg verdrietig en staan niet te springen om een goedkoop alternatief zoals een spel in het bos. Maarja, als er zoveel mensen niet betalen is het niet te doen natuurlijk.
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Okt 2022 17:48

Bij ons is het 25 euro. Mensen die niet betaald hebben krijgen een tikkie van de secretaris van de OR.
Uit de ouderbijdrage worden de activiteiten rondom Sinterklaas, Kerst, Pasen, spelletjes dag betaald en er is een bijdrage voor het schoolreisje. De overige kosten voor het schoolreisje betaalt school altijd al zelf.
Dat tikkie verdient geen schoonheidsprijs, maar er zijn best veel mensen die het oprecht vergeten en die wel willen en kunnen betalen.
Het is een kleine school met ongeveer 70 leerlingen in een dorp.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Filoria

Bericht 07 Okt 2022 18:21

Jolieke schreef:Overigens kreeg ik van de middelbare school van mijn oudste een enquete, waarin ze onderzoeken hoeveel ouders zouden willen bijdragen en wat ze hiervan gaan doen. Willen ouders nog wel dat hun kind op buitenlandreis gaat bijvoorbeeld? Dat vond ik een mooie enquete in deze financieel onzekere tijden.

Helemaal met jou eens. Zo'n enquête is een heel goed idee!

Ik heb één kind op de basisschool en één kind op de middelbare school en heb over allebei zo mijn zorgen.

Basisschool: in onze stad verschilt de vrijwillige ouderbijdrage enorm per school. Van €30 op de ene school tot €660 op de andere. (De school van I. zit trouwens op €75.) Die school die €660 per jaar vraagt, biedt kleinere klassen, vakdocenten voor verschillende vakken en allerlei andere fijne extra's. Ik hoor steeds vaker over scholen die dat op die manier doen. Gaan we dan niet langzaam naar een systeem zoals in o.a. de VS, waarbij je 'goede scholen' en 'slechte scholen' hebt? Ik vind dat zorgelijk.

Middelbare school: kost ons jaarlijks ongeveer €1400. Als je gymnasium doet is het in de vijfde klas zelfs €2000 i.v.m. de Romereis.
Een groot deel van de jaarlijkse bijdrage gaat op aan buitenlandreizen en aan een dure Apple laptop. De school gaat er volledig van uit dat iedereen zo'n laptop koopt en dat iedereen mee gaat met die buitenlandreizen. Ik ben het met Jolieke eens dat daar best vraagtekens bij geplaatst mogen worden.
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 07 Okt 2022 18:43

Wat zou het eigenlijk fijn zijn zijn als ze een heel gemakkelijke optie zouden bieden om meer dan het voorgestelde bedrag te betalen, zodat je een minder bemiddelde ouder wat kunt compenseren.
Het gaat niet zozeer om de metworst
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen