07 Mei 2022 13:22 door Filoria
Marsy: terechte reactie van jou op Sadie! Hoop dat Niekske het zich niet aantrekt.
Niekske, een aantal dingen herken ik van mijn zoon van vroeger. Je kind uit de situatie halen was ook het advies dat wij kregen inderdaad. Wat bij ons nog meer hielp:
- hem in een afgebakende ruimte met één specifiek soort speelgoed laten spelen. Bijvoorbeeld in de box (ja, zelfs nog toen hij 3 was) met een bak duplo. Of op zijn eigen kamer met de treinbaan. Dat gaf hem een soort duidelijkheid en veiligheid.
Misschien kunnen jullie dit thuis proberen? En als het werkt, met de opvang overleggen hoe zij zoiets kunnen faciliteren?
- in jullie vrije tijd: lekker uitrazen in de natuur. Samen het bos in. Gillen, rennen, takken in het water gooien. Daar mag het.
M.b.t. het eten: dat lijkt me heel frustrerend voor jullie! Hoe gaat het met zijn gewicht en groei?
Laat je niet aanpraten dat het allemaal aan jullie opvoeding ligt. Ik heb dat gevoel wel heel erg gehad, en werd er alleen maar nog onzekerder en hopelozer van. Je bent al moe (want twee jonge kinderen), je doet al ontzettend je best, en dan krijg je ook nog te horen dat je nóg liefdevoller moet zijn en nóg geduldiger en nóg consequenter etc. etc. Ouders zijn ook maar mensen hoor.
Maar je klinkt gelukkig nog heel relaxt in dit topic.
Het gedrag kan ook gewoon een korte fase zijn dus dan is het goed dat je je er niet enorm druk om hebt gemaakt.
Volgens mij is het wel een 'peuterding' dat kinderen uittesten welke reactie bepaald gedrag oplevert. Dus dat hij lacht als hij iemand slaat, is dan omdat hij de voorspelbaarheid van de reactie leuk vindt. Dat de ander pijn heeft, kan hij nog niet meevoelen. Hij ziet alleen: 'hee, als ik A doe, dan gebeurt er altijd B, dat is grappig'.
Laatst gewijzigd door Filoria op 07 Mei 2022 13:28, in totaal 1 keer gewijzigd.