Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Centering Pregnancy

<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Okt 2020 18:57

Centering Pregnancy

Iemand hier bekend met Centering Pregnancy?
Wij hebben zojuist voorlichting gehad van onze verloskundige praktijk en zij bieden de keuze: of gewone reguliere verloskundige zorg of Centering Pregnancy.

Ik ben op zoek naar ervaringen over het laatste. Het klinkt namelijk wel interessant.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 30 Okt 2020 19:09

Re: Centering Pregnancy

Ja, ik heb dit gedaan tijdens mijn laatste zwangerschap (bij de eerste twee deed mijn praktijk dit nog niet). Ik vond het erg leuk! Leuk om contact te hebben met andere zwangeren uit de buurt en fijn om informatie uit te wisselen. Elke keer stond een ander onderwerp centraal, onder andere dragen en hypnobirthing, we konden zelf ook onderwerpen aandragen. We hebben nog steeds een erg actieve app-groep en zien elkaar sowieso elke twee maanden.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Okt 2020 19:11

Ik heb de eerste zwangerschap niet gedaan, maar toen wel een cursus. De praktijk biedt het wel aan en ik wil nog even vragen hoe dit nu ingericht is etc. om evt te overwegen.
08/2018
05/2021
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Okt 2020 19:21

Ik heb het gedaan bij m'n eerste zwangerschap en vond het vreselijk. Ik had niks met de groep en had na 2x moeten stoppen. Helaas niet gedaan ?. M'n schoonzusje heeft het ook gedaan bij dezelfde praktijk en die vond het heel leuk.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Okt 2020 19:40

Ik ben ermee begonnen maar ben na 1 keer gestopt. Ik wist het al binnen 5 minuten na binnenkomst. We moesten een naamkaartje maken en die versieren met stickers en kleurtjes. Toen haakte ik al af. ? Daarna kwam er een diëtiste. Die wist te vertellen dat ik te weinig beleg op mijn brood at. (Ik vertelde dat ik vanwege de misselijkheid alleen brood met boter kon eten) No shit! Dat had ik zelf ook wel bedacht.
De groep was verder wel prima en het kan denk ik ook best leuk zijn.
Het is bij mijn verloskundigepraktijk trouwens uiteindelijk wegens Corona gestopt.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 30 Okt 2020 19:43

Het werd mij ook soort van opgedrongen. Na een keer ben ik afgehaakt. Ik vond het verschrikkelijk. Beetje met 10 anderen beppen over ieder kwaaltje, pijntje of gevoel in hun linkerbeen. Het was niks voor mij.

Ook vond ik het vervelend dat je een op een contact wegviel en daardoor voor mijn gevoel mijn partner buiten spel werd gezet.
Laatst gewijzigd door Caro op 30 Okt 2020 19:45, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Kaat

Kletskop

Bericht 30 Okt 2020 19:44

Ik vond het heel leuk. De eerste en tweede bijeenkomst had ik wel twijfels, maar toen de groep elkaar wat beter leerde kennen werd het leuker. Ook was het fijn om meer tijd te hebben om bepaalde onderwerpen uit te diepen. Ik merk nu ik bij de tweede zwangerschap alleen reguliere controles heb, dat ik dat eigenlijk wel mis. Overigens heb ik toen naast de centering ook nog een andere cursus gedaan en ik vond beide alsnog heel waardevol en elkaar aanvullen.

Ik vond de centering een fijne manier om heel bewust met de zwangerschap en bevalling bezig te zijn. Uiteindelijk was/is de groep ook super leuk en gezellig en we hebben nog regelmatig contact (via de app maar ook in het ‘echt’). Ik vind het jammer dat mijn verloskundigepraktijk het nu niet meer aanbiedt.

Je kan altijd nog stoppen als het niets vindt!

Edit: hierboven zie ik nog iets over die naamkaartjes met stickers enzo. Vanuit het Amerikaanse concept zijn er volgens mij wat ‘standaard’ dingen die je idd doet. Waaronder naamkaartje en ik kan mij ook nog herinneren dst we aan ht einde van de eerste of tweede bijeenkomst moesten aangeven wat we elkaar wilden toewensen. Dat waren de twee dingen die mij ook lieten twijfelen of het wel wat was voor mij. Maar de bijeenkomsten daarna waren wat meer down to earth. Wij hebben trouwens ook nog twee momenten met partners erbij gehad en de mannen hebben bij onze groep ook een groepsapp en spreken ook wel eens met elkaar af.
Laatst gewijzigd door Kaat op 30 Okt 2020 19:49, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem308

Bericht 30 Okt 2020 19:49

Ik heb het bij beide zwangerschappen gedaan en vond het super. Vooral gewoon met elkaar kletsen over zwangerschap; uitzet, alle vragen aan elkaar beantwoorden.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 30 Okt 2020 20:08

Het werd mij aangeboden bij m’n tweede zwangerschap. Ik had daar absoluut geen behoefte aan. Ik had hele specifieke behoeftes qua info en begeleiding en zag niet hoe die in een groep bevredigd zouden kunnen worden.
#teammaple🍁
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 30 Okt 2020 20:09

Hier was het juist heel down-to-earth, hangt vast ook erg af van degenen die het geven. Aan het begin van elke bijeenkomst had iedereen even 1-op1 tijd met de verloskundige, daar mocht de partner dan ook bij zijn. En de laatste bijeenkomst zonder baby was helemaal met partners. Had van mijn man niet gehoeven, die houdt daar niet van, maar was uiteindelijk best gezellig.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 30 Okt 2020 21:06

Ik had het graag willen doen maar ging hier helaas door Corona niet door. Leek mij leuk om met mede zwangeren uit de buurt in contact te komen.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 30 Okt 2020 21:17

De eerste keer werd het hier wel aangeboden, maar het leek me helemaal niets. Ik wilde liever gewoon rustige afspraken metmijn man samen. Nu is er helemaal geen sprake van geweest, aangezien ik een hele medische zwangerschap heb waarbij ik ook een combi heb met het ziekenhuis. Ik weet überhaupt niet of het nu aangeboden wordt.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Okt 2020 21:44

De twijfels die ik heb, worden precies hier aangestipt ?

Ik denk dat ik juist het delen van ervaringen e.d juist van meerwaarde vind. Maar ik ben ook bang dat het zweverig wordt, daar zit ik niet zo op te wachten.
Als het goed is mag de partner aan het begin van de bijeenkomst wel mee om het hartje te luisteren. En er is een bijeenkomst met partners. Daarnaast blijven de extra controles en echo gewoon voor ons twee. Mijn man maakt het niet zoveel uit.
Maar ja, het is mijn eerste zwangerschap na een lang traject, wil ik dan misschien toch een op een aandacht? Aan de andere kant is alles nieuw en heb ik nog weinig vrienden met kinderen. Dan zijn de ervaringen weer fijn. Lastig ?

Nu net Corona gaan voorlopig alle sessies nog door. Alleen de sessie met partner is voor nu digitaal omdat ze dan de afstand niet meer kunnen waarborgen.

Ik ga volgende week wel vragen als ik mag stoppen als het mij echt niets lijkt.

<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 30 Okt 2020 22:01

Of het leuk is ligt en aan de groep en aan de VK die het begeleid. Mijn VK was niet zweverig en maakte er iets gezelligs van. Tuurlijk niet alle info is even boeiend, maar als je met een gezellige groep bent is het wel leuk. Ik vond het vooral erg leuk om veel koffiedates te hebben in mijn verlof, en per app tips delen enzo. Ik had helemaal geen zwangeren/moeders in m’n omgeving dus vond dat heel erg leuk. Ga gewoon een keertje kijken of het wat is! Kun je altijd nog beslissen.
Smile, it's free!
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 30 Okt 2020 22:05

Oh en wbt de een op een aandacht bij de VK, met reguliere controles sta je echt met 10 min weer buiten. Dat is even hartslag meten, hartje luisteren, buik voelken en klaar. Tenzij je nog wat te vragen/bespreken hebt natuurlijk. Maar in principe sta je er met de 2u CP dancwel wat meer bij stil.
Smile, it's free!
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Okt 2020 22:08

Ik geloof niet dat mijn praktijk het aanbood. Wel allerlei informatie-avonden en cursussen. Als ik het zo lees is het ook niet echt iets dat ik gemist heb. Ik had een heel makkelijke zwangerschap en weinig vragen of zaken die ik niet met m’n vriendinnen kon bespreken.

Hoe doen ze dat dan met de echo’s? Dan doen ze een echo met partner erbij en die gaat dan daarna weg?
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Okt 2020 22:10

Echo’s maken ze niet tijdens zo’n bijeenkomst, die zijn gewoon een op een op een ander moment met partner. Ze doen alleen een controle van de buik, hartslag, gewicht en bloeddruk tijdens de bijeenkomst.

<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 30 Okt 2020 22:12

Lavendel schreef:Oh en wbt de een op een aandacht bij de VK, met reguliere controles sta je echt met 10 min weer buiten. Dat is even hartslag meten, hartje luisteren, buik voelken en klaar. Tenzij je nog wat te vragen/bespreken hebt natuurlijk. Maar in principe sta je er met de 2u CP dancwel wat meer bij stil.

Dat is echt niet overal zo, volgens mij verschilt dat echt per praktijk. Hier duurt elke afspraak 20-30 minuten (meestal 20), wordt alles uitgebreid besproken en krijg je bij alle afspraken een echo. Dus hoe dat gaat bij jouw praktijk kun je ook nog meenemen in je overweging.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Okt 2020 22:16

Partner mocht hier ook mee naar een op een moment voor de bijeenkomst. En echo's idd los van de bijeenkomsten. Qua betrokkenheid van m'n vriend bij de afspraken vond ik het met cp niet minder dan nu zonder cp.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 30 Okt 2020 22:28

Bloom schreef:De twijfels die ik heb, worden precies hier aangestipt ?

Ik denk dat ik juist het delen van ervaringen e.d juist van meerwaarde vind. Maar ik ben ook bang dat het zweverig wordt, daar zit ik niet zo op te wachten.

Ik zie nergens iets zweverigs staan in dit topic. Elkaar iets toewensen noem ik niet zweverig iig, en een naamkaartje versieren met stickers ook niet :)
#teammaple🍁
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Okt 2020 23:54

Nee als zweverig heb ik het niet ervaren. Als je zo twijfelt zou ik het gewoon doen. Wie weet heb je een hele leuke groep. En als je het niks vindt schakel je met één telefoontje terug naar individuele controles.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 31 Okt 2020 08:03

Ik vond het idee fantastisch en had veel mensen om me heen die er leuke contacten aan over hadden gehouden dus bij de 2e heb ik het geprobeerd. Helaas was het een groep vol best onervaren, laagopgeleide, hele jonge moeders die echt de simpelste dingen nog niet wisten. Ik voelde me daar meer de juf dan een medestander. Heel jammer! Ben dus meteen gestopt haha
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 31 Okt 2020 08:04

Hier werd het aangeboden de laatste zwangerschap. Maar heb ik het niet gedaan. Omdat ik dat niet handig vond naast mijn werk en gezin op dat moment.
Denk als het mijn 1e geweest zou zijn, ik het wel had gedaan.
2012-2016-2020-2024

Instagram
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 31 Okt 2020 08:57

Jezzie schreef:Hier werd het aangeboden de laatste zwangerschap. Maar heb ik het niet gedaan. Omdat ik dat niet handig vond naast mijn werk en gezin op dat moment.
Denk als het mijn 1e geweest zou zijn, ik het wel had gedaan.

Hier ook zo, de cp bijeenkomsten waren s avonds dus dan moest ik elke keer oppas regelen. Vond overdag veel handiger
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 31 Okt 2020 09:07

Bij de eerste zwangerschap had ik dit zeker graag gedaan. Maar mijn verloskundigepraktijk biedt dit niet aan. En de andere praktijk vond ik minder fijn (zaten meer op zweverig niveau en borstvoeding enige goede keuze ect).

Heb wel toen een cursus kunnen doen en daar een hele leuke groep leren kennen. En ook al vond ik niet alle onderwerpen even interessant, vind ik de contacten die ik heb opgedaan het helemaal waard. Ik zou vooral bedenken hoeveel vriendinnen je in de buurt hebt met kleine kinderen, want als dit weinig is, zou ik het zeker proberen voor de contacten alleen al.

Mijn nichtje en goede vriendin hebben het trouwens allebei gedaan en zijn vol lof erover.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen