Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Leeftijdsverschil min. 4 jaar

<<

Hope

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 26 Aug 2022 11:06

Leeftijdsverschil min. 4 jaar

Over 3 weekjes wordt onze dochter alweer 3 jaar!
"Vroeger" had ik altijd in mijn hoofd om er 2 jaar leeftijdsverschil tussen te laten, dat leek me ideaal. Helaas zijn er aantal dingen gebeurd in ons leven waardoor het het slimste was om niet voor een 2e kind te gaan voorgaande jaren. Inmiddels kan dit wel en zijn we al tijdje bezig. Of nouja, met een cyclus van bijna 3 maanden zijn 3 rondes gelijk al bijna 9 maanden bezig 😉
We hebben dan ook besloten om het medische traject in te stappen, over 4 weken hebben we onze intake.

Maar.. er gaat dus minimaal wel 4 jaar tussen zitten en ergens vind ik dit echt erg. Ik ben zo bang dat het leeftijdsverschil te groot word waardoor ze geen band samen krijgen.
Rationeel gezien weet ik ook wel dat dit echt het beste was voor ons allemaal om niet te vroeg te starten, maar toch merk ik dat ik het erg moeilijk vind om dit leeftijdsverschil los te laten.
Ik kan mezelf wel continu vertellen dat het echt niet erg is, dat ze heus wel een band krijgen (als een 2e ooit mag lukken) en dat het voor mijn gezondheid juist beter is als er meerdere jaren tussen zitten.. maar mijn gevoel wil nog niet echt meewerken helaas.

Wie heeft er nog meer minimaal 4 jaar tussen en kan mij beetje opbeuren 😇
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 26 Aug 2022 11:11

Re: Leeftijdsverschil min. 4 jaar

Mijn vriend en zijn jongste broertje schelen 8 jaar, hij heeft meer met zijn broertje dan met zijn zusje van 1,5 jaar jonger. Een goede vriendin van mij scheelt 2,5 jaar met haar zus en die hebben een haar liefde verhouding. Mijn schoonzusjes schelen 2 jaar en spreken elkaar regelmatig maanden niet. Karakter zegt veel meer dan leeftijd.
2015 💙
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Aug 2022 11:15

Ik kan nu wel de voordelen van een groter leeftijdsverschil gaan opnoemen maar dat zal je gevoel niet wegnemen. Ik denk dat je je qua band echt geen zorgen hoeft te maken. Het lijkt me zelfs juist veel relaxter omdat je oudste al zoveel zelfstandiger is en dat tot veel minder strijd zal leiden. (Denk ik, ik heb geen ervaring)

Ik hoop vooral dat je het jezelf niet kwalijk neemt. Soms zijn de omstandigheden nou eenmaal zo. Een enorme dooddoener maar het leven loopt vaak anders dan je in je hoofd hebt. Ik hoop voor jullie dat het lukt 🤞
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 26 Aug 2022 11:30

Eens met Carra maar snap dat dat ook lastig voelt voor je. Dat gevoel mag er ook zijn naast dat de wens voor een tweede kind er is, vind ik. Ik hoop van harte voor jullie dat het gauw lukt.

Tussen mijn kinderen zit 3.5 jaar dus iets minder maar ik vind het een heel prettig leeftijdsverschil. De oudste kon echt al wel helpen en dingen zelf doen en snapte echt wat het hebben van een zusje was. En nu spelen ze ook echt wel samen. Die kleine trekt zich enorm op aan de oudste. Natuurlijk kunnen ze niet alles samen spelen, maar ze kunnen wel echt leuk samen scharrelen. Dus die band is er zeker wel.
Let's discover the world together.
<<

Believe

Yipyapper

Bericht 26 Aug 2022 11:57

Ik heb 3 kinderen, tussen de oudste en middelste zit 2,5 jaar. Zij spelen heel leuk samen, maar maken ook regelmatig ruzie omdat ze dezelfde interesses hebben en dat botst ook weleens.
Tussen de oudste en jongste zit ruim 6 jaar en dat is echt oprecht heel leuk. Er is geen strijd, door het grotere leeftijdsverschil. Ze is als een soort tweede moedertje, dat is echt heel lief om te zien. De jongste trekt ook veel naar haar toe.
De middelste en de jongste zit 3 jaar en 8 maanden tussen en dat klikt ook, maar wel minder. Die vindt het dreumesspeelgoed stiekem ook nog leuk en pakt dat geregeld af. Ze is wat meer onbezonnen in de omgang en de jongste weet niet helemaal wat ze aan haar heeft en houdt haar daarom eerder op afstand.
Hier gaat dan dus weer op dat het grootste leeftijdsverschil eigenlijk het beste gaat (7,5 en bijna 1,5).

Wat ik wel lastiger vond waren slaapjes/voedingen etc en schooltijden. Dat kwam echt niet uit vaak en was best haasten/stress om alles op tijd af te krijgen of bijv wakkertijden rekken omdat ik naar school moest.
Stress in de ochtend kwam ook wel omdat ik alles alleen doe, mijn man is vroeg weg. Je vindt er wel een weg in, maar vond dat veel relaxter bij de tweede toen de oudste niet op school zat 😂.
♥ 2015
♥ 2017
♥ 2021
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Aug 2022 12:04

Het is anders maar even speciaal! Mijn zus en ik schelen bijna 5 jaar. We speelden vroeger veel samen tot we in de pubertijd kwamen, toen konden we niet goed met elkaar overweg en nu zijn we weer besties. Probeer het los te laten, ieder leeftijdsverschil heeft voor- en nadelen joh.
<<

Anoniem337

Bericht 26 Aug 2022 12:29

Wij hebben 2 stellen in onze vriendengroep waar het leeftijdsverschil groter is, bij de ene 5 en bij de andere 6 jaar en dat is echt superleuk!
Zoals Believe het omschrijft is het daar ook 😊

Hopelijk mag jullie wens snel in vervulling gaan!
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Aug 2022 12:45

Ik zou echt proberen te relativeren. Het leven is nu eenmaal niet maakbaar. Elk leeftijdsverschil heeft zo zijn voor-en nadelen. Een leeftijdsverschil van 2 jaar is ook geen garantie voor een goede band tussen die twee, als je al zwanger mag raken. Hopelijk komt je wens snel uit en kun je je er bij neerleggen. Hoe leuk is het juist dat je oudste het dan veel bewuster meekrijgt allemaal?
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Hope

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 26 Aug 2022 12:50

DronkenTaart schreef:Ik zou echt proberen te relativeren. Het leven is nu eenmaal niet maakbaar. Elk leeftijdsverschil heeft zo zijn voor-en nadelen. Een leeftijdsverschil van 2 jaar is ook geen garantie voor een goede band tussen die twee, als je al zwanger mag raken. Hopelijk komt je wens snel uit en kun je je er bij neerleggen. Hoe leuk is het juist dat je oudste het dan veel bewuster meekrijgt allemaal?

Hier heb je ook helemaal gelijk in! Ik kan het qua gedachten relativeren, maar m'n gevoel bleef soms nog wat achter helaas. En op dagen van een negatieve test (zoals vandaag) is het even lastiger om te relativeren..

Bedankt allemaal voor jullie ervaringen! Ik hoop ook dat het mag lukken om een 2e kindje te krijgen 😊
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 26 Aug 2022 12:54

Mijn oudste kinderen schelen 5,5 en 6,5 jaar met hun jongste broertje. Ze zijn nu bijna 4, 9 en 10 en ik kan niet anders zeggen dan dat ze dol op elkaar zijn en ze echt graag met elkaar spelen. Nog voor dat F. kon praten liet Lo. hem al hondje spelen en daar konden ze helemaal in opgaan. Lu. En F. hebben wat meer moeite om samen te spelen, maar dat weit ik aan zijn autisme, Lu. heeft bovendien een sociaal emotionele leeftijd van 3/4, net zo oud als F. dus, dat botst wel eens. Ze kunnen wel heel leuk naast elkaar spelen.
Beiden gaan ze door het vuur voor F. en zijn ze supertrots dat hij binnenkort bij ze op school komt. We hebben wel soms het gevoel dat er nog een papa en mama zijn want die oudste twee bemoeien zich echt met alles, maar goed, er zijn denk ik voor elk leeftijdsverschil wel nadelen en voordelen op te noemen.

Wij vinden overigens niet dat de oudste twee verantwoording moeten dragen voor de zorg van hun broertje. Helpen is altijd vrijblijvend. Lo vind het geweldig om Fosse naar bed te brengen (F. wordt alleen steeds eigenzinniger en werkt daar niet altijd aan mee) en ook wil ze graag op hem passen (we laten ze nooit samen alleen thuis, maar soms zijn wel wel allebei ergens anders in huis dan de kinderen, dat kan dan omdat Lo een oogje in het zeil houdt, als ze niet meer wil is de afspraak dat ze dat even komt zeggen. Soms is dat best fijn om zo’n grote zus die meehelpt te hebben hoor!

En dan nog even een andere successtory, mijn man en zijn broer schelen 5,5 jaar maar ondanks dat leeftijdsverschil kunnen ze het samen goed vinden. Ze werken inmiddels alweer een jaar of 12 samen in hun familiebedrijf en in meerdere andere bedrijven die ze samen opgezet hebben.
<<

Filoria

Bericht 26 Aug 2022 13:12

Wat een spannende tijd voor je. Balen van die negatieve test. Hopelijk komt jullie droom uit!

Mijn kinderen schelen 5 jaar.
Mijn zusje en ik schelen 5 jaar.
Mijn broertje en zusje schelen bijna 6 jaar.

En ik sluit me aan bij Minx. Elke band is weer anders. Het leeftijdsverschil lijkt daarin helemaal niet zo bepalend. Mijn broertje en zusje hebben een prima band. Mijn zusje en ik hebben echt een heel hechte en speciale band. We zijn al van jongs af aan heel close.
Mijn kinderen hebben zelden ruzie of onenigheid, maar doen ook niet veel samen. Ze hebben heel andere interesses en andere karakters en klikken niet echt. Maar dat ligt meer aan hoe ze zijn en wat ze leuk vinden, dan aan het leeftijdsverschil. De dingen die mijn dochter nu graag doet, vond mijn zoon ook niet leuk toen hij zo oud was. Dus ik denk niet dat het beter was geweest als we precies deze kinderen hadden gekregen met een kleiner leeftijdsverschil.
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Aug 2022 01:26

Mijn dochters hebben door omstandigheden ook een leeftijdsverschil van zes jaar. Dat is niet zoals ik het voor ogen had en ik ben regelmatig jaloers op gezinnen waar de kinderen max 2 jaar verschillen. Maar goed, aan de andere kant kan ik het niet veranderen, het is zoals het is.

Mn meiden zijn superleuk samen, zijn echt gek op elkaar, maar meppen elkaar af en toe ook de tent uit. Normaal gedrag dus, maakt niet uit hoeveel ze schelen in leeftijd. De jongste is nu bijna 7 en de oudste net 13, we merken dat de oudste het soms lastig vindt om mee te doen met haar zusje, en ergens begrijp ik dat ook wel. Zij zit nu in zo’n andere fase in haar leven, daar past niet altijd een (veel) jonger zusje in. Gelukkig kan ze haar tijd en aandacht goed verdelen, dus ze maakt wel regelmatig tijd om wat leuks met haar zusje te gaan doen.

Nou ja, mijn ervaring is dus wel positief. Ik hoop dat jullie wens voor een tweede kind snel in vervulling mag gaan.
<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 27 Aug 2022 06:36

Bij ons zit er 3,5jaar tussen straks en dat was ook helemaal niet mijn plan en baalde ook steeds harder naarmate het langer duurde. Maar nu tijdens de zwangerschap merk ik al dat het enorme voordelen heeft. De oudste maakt mijn zwangerschap heel bewust mee en is er echt bij betrokken. Hij is zindelijk dus het scheelt me veel tillen en ‘gedoe’ en hij kan en wil me veel helpen, heel lief! Er is niets meer over van mijn gevoel dat ik het eigen al veel eerder wilde, het is meer dan goed zo.
Zelf verschil ik 2 jaar, 8 jaar en 10 jaar met mijn broer en broertjes. Met die van 8 en 10 jaar heb ik een mega goede band en met die van 2 jaar juist helemaal niet.
<<

Dobby

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 27 Aug 2022 06:47

Giselle schreef:Mijn dochters hebben door omstandigheden ook een leeftijdsverschil van zes jaar. Dat is niet zoals ik het voor ogen had en ik ben regelmatig jaloers op gezinnen waar de kinderen max 2 jaar verschillen. Maar goed, aan de andere kant kan ik het niet veranderen, het is zoals het is.

Mn meiden zijn superleuk samen, zijn echt gek op elkaar, maar meppen elkaar af en toe ook de tent uit. Normaal gedrag dus, maakt niet uit hoeveel ze schelen in leeftijd. De jongste is nu bijna 7 en de oudste net 13, we merken dat de oudste het soms lastig vindt om mee te doen met haar zusje, en ergens begrijp ik dat ook wel. Zij zit nu in zo’n andere fase in haar leven, daar past niet altijd een (veel) jonger zusje in. Gelukkig kan ze haar tijd en aandacht goed verdelen, dus ze maakt wel regelmatig tijd om wat leuks met haar zusje te gaan doen.

Nou ja, mijn ervaring is dus wel positief. Ik hoop dat jullie wens voor een tweede kind snel in vervulling mag gaan.

Dit is eigenlijk ook hoe het bij ons is nu. Mijn meiden schelen ook 6 jaar. Oudste is nu 12 en jongste 6.
08-03-2010
08-02-2016
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Aug 2022 07:37

Ik en mijn jongste zus schelen 6 jaar. Er is wel een middelste zus maar die is verstandelijk (flink) beperkt en dus is daar niet echt een band mee. Merken niks van leeftijdsverschil en toen we jonger waren hadden we gewoon onze eigen vriendinnen. Zoon en dochter schelen bijna 5 jaar. Ik wilde graag 4 jaar ertussen maar had een miskraam. Ik vond en vind het ideaal! Hij is gek op zijn zusje! Ik kon tijdens de zwangerschap bijna niks meer aan het einde en zo fijn dat hij zelf ontbijt kon maken, of zichzelf douchen of zichzelf naar bed brengen. En nu ze er is, kan ik even lekker douchen terwijl hij oogje in het zeil houdt terwijl zij in de box ligt. Of als ze onrustig is en man moet werken, dat hij haar afleidt zodat ik eten kan koken. Ik zou leeftijden dicht bij elkaar echt niet getrokken hebben, ben hier heel blij mee.
Zwager en schoonzus zijn nu ook aan het proberen en hebben al 8jarige zoon.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Danny

Kletskop

Bericht 27 Aug 2022 08:03

Bij mijn dochter zitten er veel verschillen tussen...van 1 jaar tot 4 geloof ik.
Maar waarom vindt je het zo erg..ik ben oprecht belangstellend,dus zie het aub niet als kritiek.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Bericht 27 Aug 2022 09:03

Zelfs al is het leeftijdsverschil 2 jaar, dan is nat natuurlijk nog helemaal geen garantie dat ze een dusdanige klik samen hebben dat ze ook echt leuk en op hetzelfde niveau samen kunnen spelen, of überhaupt dezelfde interesses hebben.
Een band zullen ze sowieso wel hebben, ongeacht de leeftijd. Hoe die band zich uit, dat zal de tijd uitwijzen. En ik denk dat elk leeftijdsverschil, klein of groot, weer pro’s en cons met zich meebrengt maar de uiteindelijke uitwerking weet je waarschijnlijk pas als het daadwerkelijk zover is.
<<

Radler

Yipyapper

Bericht 27 Aug 2022 09:29

Echt ik had bijna precies jouw bericht kunnen schrijven. Wat herkenbaar. Hier exact hetzelfde gevoel.
Echter zijn wij al 2 jaar bezig met proberen zwanger te raken en is dat tot nu toe nog niet gelukt waardoor er ook rond de 4 jaar tussen zal zitten. Had ook de wens zo rond de 2 jaar er tussen te willen.

Het voordeel vind ik dat ze het grote zus zijn bewuster mee maakt (als het mag lukken).
Maar ook het stukje dat 2 jaar er tussen praktischer was met buiten de vakanties op vakantie kunnen, echt wat aan elkaar hebben met spelen ivm nog beetje in dezelfde fase qua speelgoed. Aan de andere kant is het leuk dat ze als grote zus kan helpen. De kinderen van man zijn 6 en 9 jaar ouder en dat is hartstikke leuk hoe ze haar helpen, met haar spelen, dingen leren etc. Maar ondertussen komen ze ook meer in een fase dat ze andere dingen belangrijk / leuk vinden (games, YouTube, tablet, telefoon).
Juli 2019
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Aug 2022 12:05

Niet verkeerd bedoelt, elke wens mag er zijn, maar ik heb de wens voor een bepaald leeftijdsverschil tussen je kinderen nooit zo begrepen. Als er iets is dat niet te plannen is, is het wel zwanger worden. En vervolgens weet je ook niet hoe het gaat klikken tussen siblings. Het moet je gegeven zijn en dan komt het zoals het komt. En wat er hier gezegd wordt, kan ik me ook in vinden. De band is er toch wel, maar elke band is anders. Mijn kinderen schelen ruim 2,5 jaar. Ze kunnen heel leuk samen spelen, maar ze hebben ook echt andere interesses. Mijn dochter is van het tekenen en knutselen en die kon dat op de leeftijd van mijn zoon al best goed. Mijn zoon interesseert zich daar 0,0 voor en krast alleen soms wat met een potlood. Hij speelt, heel cliché, meer met auto's en zijn treinbaan. Ik zie juist weer voordelen bij een groter leeftijdsverschil, bijvoorbeeld wat Marsy beschrijft. Mijn oudste was een behoorlijke peuterpuber toen de jongste geboren werd en besloot toen ook te stoppen met slapen 's middags.
Ieder leeftijdsverschil heeft leuke en minder leuke punten denk ik en met de band komt het sowieso wel goed.
december 2016
juli 2019
<<

Loïs

Kletskop

Bericht 27 Aug 2022 19:53

Ik heb drie kids. De oudste en middelste schelen 3 jaar en de jongste en middelste schelen 4,5 jaar. De middelste en de jongste hebben een betere band (zover je dat kan zeggen, ze zijn nu 2 en bijna 7) dan de middelste en de oudste. Lachen gieren brullen met die twee. Terwijl de oudste en middelste haat en nijd is.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Aug 2022 20:56

Mijn oudste twee schelen 12 en 10 jaar met hun zusje. Ze zijn heel erg gek op haar en andersom. Ze hebben een mooie bijzondere band.
De oudste twee schelen ongeveer 2,5 jaar, water en vuur, kunnen vaak niet met elkaar en gelukkig soms ook niet zonder elkaar. Maar dat eerste zal vooral aan de puberleeftijd liggen.
<<

Hope

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 27 Aug 2022 22:56

Danny schreef:Bij mijn dochter zitten er veel verschillen tussen...van 1 jaar tot 4 geloof ik.
Maar waarom vindt je het zo erg..ik ben oprecht belangstellend,dus zie het aub niet als kritiek.

Ik vind dit eigenlijk een hele goede vraag, want ik weet het antwoord niet zo goed. Misschien iets wat ik gewoon ooit bedacht heb zonder reden ofzo? Of omdat in mijn omgeving iedereen binnen 2 jaar zwanger is, want "dan hebben ze wat aan elkaar qua spelen en interesses" en ik dat dus ook wilde?
Maargoed, inmiddels kan ik het alweer heel goed relativeren en vind ik het allemaal minder erg en hoop ik vooral dat een 2e ons überhaupt gegund is natuurlijk.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Aug 2022 08:02

Is het niet ook dat je je verwachtingen steeds moet bijstellen en niet weet of het ooit nog lukt? Ik denk dat als je eenmaal zwanger bent je het leeftijdsverschil sowieso wel prima vindt.
Maar je had een beeld van de toekomst in je hoofd en dat moet je nu bijstellen tot je weet niet wat.
<<

Danny

Kletskop

Bericht 28 Aug 2022 11:40

Lief dat je antwoord gaf,Hope.
Ik denk zelf dat alles zich vanzelf wijst.
In leefijd dicht bij elkaar hoeft niet te betekenen dat ze echt met elkaar gaan optrekken.
Als ik naar mn kleinkinderen kijk hebben juist de 2 die t dichtst bij elkaar zitten de meeste bonje.
Het blijft toch altijd afwachten.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 28 Aug 2022 11:53

Ik scheel zelf vijf jaar met m'n zus en onze band is prima. Als je jong bent is het verschil in levensfasen soms wat groter, maar dat is nu niet meer het geval. Ik weet dat m'n ouders het heel fijn vonden dat ik al naar school ging en redelijk zelfstandig was. Ik vind het zelf leuk dat ik de dag dat m'n zus geboren is nog precies kan herinneren, zo bijzonder.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen