Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Geslachtsdiscriminatie bij klinieken

<<

Fred

Major Yipyapper

Bericht 26 Jul 2022 09:53

Geslachtsdiscriminatie bij klinieken

Nav het topic woon je op je plek heb ik toch besloten om er een topic over te openen, want ik ben zelfs van plan om hier kamervragen over te gaan stellen (of ja in te gaan dienen bij een bepaalde partij, zodat het hopelijk op de agenda gaat komen). Namelijk de geslachtsdisriminatie die al jaren aan de gang is bij klinieken op basis van erfelijke aandoeningen.

Ik neem een simpel voorbeeld. Zowel een alleenstaande man en vrouw hebben dezelfde erfelijke aandoening.
De alleenstaande man mag dan NIET zijn zaad doneren, maar de alleenstaande vrouw daarin tegen mag wel geholpen worden met haar kinderwens. Dit is in mijn optiek discriminatie op basis van geslacht, want haar kind dat ze alleen gaat opvoeden maakt door haar besluit een grote kans op die erfelijke aandoening. Een kliniek had haar dus ook moeten weigeren net zoals ze bij de man hebben gedaan. Hier zou geen onderscheid in gemaakt moeten worden. Een man en vrouw zouden gelijke rechten moeten hebben bij de klinieken.

De meeste van jullie zullen gezien jullie een vrouw zijn hier wellicht anders tegen aan kijken, want dit is vast een niet populaire mening maar het is toch eigenlijke van de zotte dat vrouwen ongeremd via klinieken kinderen met erfelijke aandoeningen op de wereld kunnen zetten ondanks dat ze worden geholpen met gezond zaad.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 26 Jul 2022 10:06

Re: Geslachtsdiscriminatie bij klinieken

Die alleenstaande vrouw kan voor embryoselectie of donoreicellen kiezen.

Edit: En waarom zou je als man per se sperma willen doneren als je weet dat je een erfelijke aandoening hebt?

Nog een edit: Is het bij veel aandoeningen ook niet zo dat ze alleen erfelijk zijn als beide ouders drager zijn? En als je dus zeker weet dat de spermadonor geen drager is, je een gezond kind krijgt en daarom dragers geen sperma mogen doneren?
<<

Fred

Major Yipyapper

Bericht 26 Jul 2022 10:12

Als dat laatste het geval is dan kan een man met een andere aandoening dan de vrouw die wordt geholpen toch wel zijn zaad doneren Derpy?

Waarom je zaad zou willen doneren als je een erfelijke aandoening hebt?
Ik denk dat daarop het antwoord hetzelfde is als bij waarom zou je als alleenstaande vrouw zijnde met erfelijke aandoeningen een kind op de wereld willen zetten?
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Jul 2022 10:15

Ik weet niets over dit onderwerp, maar op basis van jou post ben ik geneigd het met je eens te zijn. Al is het afhankelijk van de soort erfelijke ziektes zou ik zeggen. Een ziekte waar prima mee te leven valt staat niet gelijk aan een ziekte met mogelijk verstrekkende gevolgen. Al vind ik het wel logisch dat een man die drager is van de ‘prima mee te leven’ variant niet mag doneren.

Overigens Fred denk ik ook dat je moet beseffen dat doneren niet hetzelfde is als een vrouw helpen met haar kinderwens. Bij doneren wordt de man in beginsel geen opvoeder. Doneren van de man is dus niet gericht op het vervullen van kinderwens man. Voor de mogelijke overdracht van ziektes op het kind maakt dat niet uit, maar mi wel voor de afweging of dat risico genomen mag worden. In zoverre snap ik het verschil tussen man en vrouw hier.
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 26 Jul 2022 10:15

Ik vind het toch wel echt twee verschillende dingen. Als er zaad gebruikt wordt om iemand zwanger te maken lijkt het mij logisch dat het gezond zaad is.
En eens met Derpy, waarom zou je willen doneren als je iets erfelijks kunt overbrengen. Anderzijds is het als vrouw ook een afweging om voor een kindje te gaan als je een erfelijke aandoening hebt. Ligt er uiteraard aan hoe overdraagbaar het is, en wat voor aandoening.
<<

Fred

Major Yipyapper

Bericht 26 Jul 2022 10:22

Laat ik er dan nog iets bij zetten wat mee kan spelen...

Een alleenstaande man met erfelijke aandoeningen wordt de mogelijkheid om zich voort te planten ontnomen door de klinieken en een vrouw met erfelijke aandoeningen kan zich wel via de klinieken voortplanten. Is dit dan wel eerlijk?

Ik snap goed dat je als vrouw zijnde het liefst zaad wil ontvangen van een gezonde donor, maar het voelt zo oneerlijk tov al die mannen die graag zouden willen doneren maar ook al is het maar een kleine erfelijke aandoening niet in aanmerking komen. Het onderscheid dat klinieken nu hierin maken vind ik moeilijk te begrijpen en niet eerlijk.

Daarnaast wordt door dit strenge beleid door de klinieken ook een donor tekort gecreëerd en wordt er uitgeweken naar Deens zaad (Deense mannen krijgen daar 80 euro per donatie, per week. Dus 320 euro kunnen ze per maand bij verdienen).
Laatst gewijzigd door Fred op 26 Jul 2022 10:27, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 26 Jul 2022 10:26

Fred schreef:Als dat laatste het geval is dan kan een man met een andere aandoening dan de vrouw die wordt geholpen toch wel zijn zaad doneren Derpy?

Waarom je zaad zou willen doneren als je een erfelijke aandoening hebt?
Ik denk dat daarop het antwoord hetzelfde is als bij waarom zou je als alleenstaande vrouw zijnde met erfelijke aandoeningen een kind op de wereld willen zetten?

Dan zouden ze per donor al moeten gaan bijhouden welke aandoening die heeft.

Als donor heb je niets met dat kind te maken en zie je dat kind misschien wel nooit in je leven, dus dat is niet hetzelfde als een kind krijgen waar jij voor zorgt. Als je als alleenstaande man met een erfelijke aandoening een kinderwens hebt, kun je technisch gezien met behulp van een draagmoeder, eiceldonatie en embryoselectie een kind zonder die aandoening op de wereld zetten.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 26 Jul 2022 10:27

Je vergelijkt appels met peren.

Zaad donoren mogen niet erfelijk belast zijn. Maar als een man een kind wilt krijgen met een eicel donor/draagmoeder dan mag deze donor ook niet erfelijk belast zijn. Oftewel mannen en vrouwen zijn daarin gelijk.

Als een vrouw een kind wilt krijgen van een zaad donor wilt zij een gezonde donor. Als een man een kind wilt krijgen van een eicel donor dan wilt hij een gezonde donor. Daarnaast valt dat ook gewoon onder het kopje ethiek.

Jij haalt doneren en een kind krijgen door elkaar. Als je doneert dan help je een ander een kind krijgen. Je krijgt dan zelf geen kind. Je hebt dan zelf geen kinderwens.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 26 Jul 2022 10:28

Dit moet je vergelijken met eiceldonatie van een vrouw. In dat geval mogen er ook geen erfelijke aandoeningen zijn bij de vrouw of haar familie. De voorwaarden voor mannen en vrouwen zijn dus gelijk bij het doneren tbv voortplanting.

Welke eisen er gesteld worden bij het doneren van zaadcellen voor het vervullen van de eigen kinderwens van mannen zonder eigen partner, weet ik niet. Wel weet ik dat het in het geval van een stel in een medisch traject mogelijk is. Dus dan zijn erfelijke aandoeningen, net als bij een vrouw die haar kinderwens vervult, de eigen afweging.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Max

Yipyapper

Bericht 26 Jul 2022 10:30

Fred schreef:Laat ik er dan nog iets bij zetten wat mee kan spelen...

Een alleenstaande man met erfelijke aandoeningen wordt de mogelijkheid om zich voort te planten ontnomen door de klinieken en een vrouw met erfelijke aandoeningen kan zich wel via de klinieken voortplanten. Is dit dan wel eerlijk?

Ik snap goed dat je als vrouw zijnde het liefst zaad wil ontvangen van een gezonde donor, maar het voelt zo oneerlijk tov al die mannen die graag zouden willen doneren maar ook al is het maar een kleine erfelijke aandoening niet in aanmerking komen. Het onderscheid dat klinieken nu hierin maken vind ik moeilijk te begrijpen en niet eerlijk.

Daarnaast wordt door dit strenge beleid door de klinieken ook een donor tekort gecreëerd en wordt er uitgeweken naar Deens zaad (Deense mannen krijgen daar 80 euro per donatie, per week. Dus 320 euro kunnen ze per maand bij verdienen).

Wat is er niet aan te begrijpen? Iedereen wilt toch een gezond kind op de wereld zetten? Volgens mij was jij het die een forummer aanviel dat zij wellicht een kind wilde terwijl ze een erfelijke aandoening had. Iets met een last voor de maatschappij.
<<

Fred

Major Yipyapper

Bericht 26 Jul 2022 10:33

@ Max, ik haal doneren en kinderwens niet door elkaar.

Vrouwen kunnen nu eenmaal geholpen worden met hun kinderwens en een man niet, dus ja dan is de optie om je voort te kunnen planten de kliniek en aangezien dat niet meer anoniem is kun je als man zijnde de hoop hebben dat het kind later als het 16 is jouw gaat opzoeken en wellicht toch een band met je krijgt. Dus in dat geval is het wel degelijk hetzelfde of je via de kliniek als man zijnde je zaad af staat (ik zeg nu bewust niet doneren) om zo toch je kinderwens in vervulling te laten gaan met een vrouw die je niet kent maar waarvan je hoopt dat later het kind contact met je op zal nemen.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 26 Jul 2022 10:38

Mannen kunnen ook geholpen worden met hun kinderwens met behulp van draagmoeders en eiceldonaties.

Als een spermadonatie jouw kinderwens vervult, is dat fijn, maar als je de hoop hebt dat het kind contact met je opneemt zou ik daar toch voorzichtig in zijn. Wie weet duurt dat 20 jaar en dan hou je al die jaren hoop terwijl dat misschien nooit gaat gebeuren. En als het wel gebeurt, wat zijn je verwachtingen dan? Dat het kind jou als vader ziet en je een goede band krijgt?
Laatst gewijzigd door Derpy op 26 Jul 2022 10:41, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Jul 2022 10:41

Als je als man echt je kinderwens wilt vervullen lijkt mij doneren nou niet bepaald de route.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 26 Jul 2022 10:45

Fred: ik denk dat wij dan een hele andere kijk hebben wat het vervullen van een kinderwens en ouderschap inhoudt. Een keer hallo zeggen als het kind 16 is (of misschien wel helemaal nooit) zou mijn kinderwens niet vervullen.

Het donor systeem is ook niet zo opgezet om de donor te pleasen maar voor het kind.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Bericht 26 Jul 2022 10:54

Taeda schreef:Dit moet je vergelijken met eiceldonatie van een vrouw. In dat geval mogen er ook geen erfelijke aandoeningen zijn bij de vrouw of haar familie. De voorwaarden voor mannen en vrouwen zijn dus gelijk bij het doneren tbv voortplanting.

Ik denk dat dit het ‘t best uitlegt. Met daarbij: ik denk dat het een verkeerde motivatie is om uit voortplantingsdrang sperma te doneren.
<<

Fred

Major Yipyapper

Bericht 26 Jul 2022 11:05

Maar een draagmoeder ga je als man zijnde echt niet zomaar regelen. Kijk maar hoe moeilijk mannelijke homoparen hun kinderwens in vervulling kunnen laten gaan. Dat is bijna ondoenlijk voor die groep, terwijl het voor een lesbisch stel enorm makkelijk is.

Maar we wijken van het onderwerp af en dat is dat alleenstaande vrouwen met een erfelijke aandoening eigenlijk niet mogen worden geholpen door klinieken ivm mannen met een erfelijke aandoening niet mogen doneren. Dat dit discriminatie is op basis van geslacht.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 26 Jul 2022 11:08

Fred het antwoord daarop is dat de regels voor donoren gelijk zijn.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Jul 2022 11:08

Ik denk dat als je het zo plat brengt het inderdaad klopt wat je zegt maar dit ligt natuurlijk veel genuanceerder. Bovendien heeft doneren weinig te maken met het vervullen van jouw kinderwens lijkt me.

Hoe zie je dit voor je trouwens? Dat vrouwen dan mogen weten of het gezond zaad is of dat er wellicht een erfelijke ziekte meekomt? En waar trek je de grens qua ziektes? Welke wel en welke niet? En bij een tekort aan zaaddoneren, zet je vrouwen dan niet onmenselijk voor het blok door wel met ongezond zaad aan te komen?

Als vrouw weet je precies waar je voor kiest als je zelf iets meedraagt. Je kunt voorzorgsmaatregelen nemen etc. Het is niet zo zwart wit als jij nu brengt. Succes met ja kamervragen...
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Jente

Kletskop

Bericht 26 Jul 2022 11:10

Je haalt 2 dingen door elkaar; iemand met een kinderwens en een donor die geen 'ouder' wordt.

Zowel mannen (zaad) en vrouwen (eicel) kunnen donor worden. In beide gevallen mogen zij geen erfelijke ziektes hebben, omdat het nou eenmaal niet wenselijk is om ziektes door te geven wanneer dat voorkomen zou kunnen worden.

In het geval van een kinderwens vervullen, kan dit voor een vrouw met donorzaad en voor een man bijvoorbeeld door een draagmoeder en daarna adoptie. In beide gevallen wordt de wensouder niet getest op erfelijke aandoeningen.

Mannen en vrouwen worden dus exact hetzelfde behandeld in deze kwesties. Het is alleen (door de biologie) nou eenmaal makkelijker voor een vrouw om alleenstaand moeder te worden (of als 2 vrouwen) dan voor een man om alleenstaand vader (of 2 mannen) te worden. Ik ben het er mee eens dat dat heel 'oneerlijk' is, maar daar is nou eenmaal niks aan te veranderen, want een zwangerschap heeft veel meer impact op een vrouw dan donatie heeft op een man.
<<

Jente

Kletskop

Bericht 26 Jul 2022 11:17

Fred schreef:Maar een draagmoeder ga je als man zijnde echt niet zomaar regelen. Kijk maar hoe moeilijk mannelijke homoparen hun kinderwens in vervulling kunnen laten gaan. Dat is bijna ondoenlijk voor die groep, terwijl het voor een lesbisch stel enorm makkelijk is.

Enorm makkelijk? Volgens mij weet je niet helemaal hoe moeilijk dit ook kan zijn. Het is echt niet even een kwestie van sperma ophalen. Je kunt in het buitenland bestellen, maar als je bedenkt dat het gemiddeld een jaar duurt voordat een vrouw zwanger is, dan kun je daar totaal zo 10.000 euro aan kwijt zijn. Je kunt ook via het ziekenhuis in Nederland, maar vriendinnen van mij staan daar al ruim 2 jaar op de wachtlijst en zijn nu eindelijk aan de beurt. Tel daar weer bij op dat het gemiddeld een jaar duurt en ze zijn dus vanaf het moment dat ze de keuze hebben gemaakt (en daar gaat natuurlijk ook nog een proces aan vooraf) gemiddeld bijna 4 jaar verder voordat ze een kind 'hebben'. En die kosten zijn minder, maar ook nog 150 euro per poging plus je eigen risico. Dat kan dus ook nog best wel oplopen.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Jul 2022 11:18

Wat Jente zegt dus. Ik snap je frustratie, maar die ligt eigenlijk bij het feit dat het voor een alleenstaande man lastiger is om een kind te krijgen dan voor een alleenstaande vrouw. En niet bij geslachtsdiscriminatie bij doneren, want dat is er gewoon niet.
december 2016
juli 2019
<<

Nyah

Gebruikers-avatar

Noob

Bericht 26 Jul 2022 11:19

Jente schreef:Je haalt 2 dingen door elkaar; iemand met een kinderwens en een donor die geen 'ouder' wordt.

Zowel mannen (zaad) en vrouwen (eicel) kunnen donor worden. In beide gevallen mogen zij geen erfelijke ziektes hebben, omdat het nou eenmaal niet wenselijk is om ziektes door te geven wanneer dat voorkomen zou kunnen worden.

In het geval van een kinderwens vervullen, kan dit voor een vrouw met donorzaad en voor een man bijvoorbeeld door een draagmoeder en daarna adoptie. In beide gevallen wordt de wensouder niet getest op erfelijke aandoeningen.

Mannen en vrouwen worden dus exact hetzelfde behandeld in deze kwesties. Het is alleen (door de biologie) nou eenmaal makkelijker voor een vrouw om alleenstaand moeder te worden (of als 2 vrouwen) dan voor een man om alleenstaand vader (of 2 mannen) te worden. Ik ben het er mee eens dat dat heel 'oneerlijk' is, maar daar is nou eenmaal niks aan te veranderen, want een zwangerschap heeft veel meer impact op een vrouw dan donatie heeft op een man.

Precies dit. Kamervragen lijken me dan ook niet heel zinvol.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Jul 2022 11:26

Ik ben benieuwd Fred, hoe typeer jij jezelf? Vind je dat je een kinderwens hebt? Of zie je het als voortplantingsdrang?
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Jul 2022 11:31

Fred schreef:@ Max, ik haal doneren en kinderwens niet door elkaar.

Vrouwen kunnen nu eenmaal geholpen worden met hun kinderwens en een man niet, dus ja dan is de optie om je voort te kunnen planten de kliniek en aangezien dat niet meer anoniem is kun je als man zijnde de hoop hebben dat het kind later als het 16 is jouw gaat opzoeken en wellicht toch een band met je krijgt. Dus in dat geval is het wel degelijk hetzelfde of je via de kliniek als man zijnde je zaad af staat (ik zeg nu bewust niet doneren) om zo toch je kinderwens in vervulling te laten gaan met een vrouw die je niet kent maar waarvan je hoopt dat later het kind contact met je op zal nemen.

Op de een of andere manier komt dit echt creepy op mij over.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Fred

Major Yipyapper

Bericht 26 Jul 2022 11:44

Scandic schreef:Ik ben benieuwd Fred, hoe typeer jij jezelf? Vind je dat je een kinderwens hebt? Of zie je het als voortplantingsdrang?

Het gaat niet om mij. Het gaat over of klinieken discriminerend bezig zijn.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen