Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Grijpgrage handjes; wat ruim je op?

<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 03 Aug 2024 20:35

Grijpgrage handjes; wat ruim je op?

Mijn dreumes van 15 maanden is ontzettend nieuwsgierig en wil alles wat hij tegenkomt vastpakken. Heel normaal gedrag natuurlijk en bij de meeste dingen vind ik dit prima. Gevaarlijke dingen zijn uiteraard opgeborgen. Maar hij vindt bijvoorbeeld ook de toiletbril, toiletborstel, prullenbak super interessant. Ik vind het vies als hij daaraan zit. Het is vast een fase die overgaat, maar hebben jullie tips hoe je hiermee omgegaan bent? Heb je alles opgeruimd zodat je kind er niet bij kan (kan uiteraard niet met de wc-bril😉), liet je hem of haar zijn/haar gang gaan of heb je tips hoe ik dit zsm kan afleren?
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Aug 2024 20:46

Re: Grijpgrage handjes; wat ruim je op?

Jeetje dit voelt alweer lang geleden. Het is dus in ieder geval een fase ;).
Onze jongste deed dit ook wel. In principe ruimde ik niks op. Ons huis staat ook niet heel vol. Blijven corrigeren, afpakken, afleiden en aangeven dat iets vies, gevaarlijk is of gewoon niet mag.
Maar als ik zelf ook even bezig was of eeeeven geen zin had in opletten, zette ik wel eens wat aan de kant.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 03 Aug 2024 20:56

Nou mijn kinderen pakken nog steeds de wc bril vast dus die fase duurt heel lang en is zo smerig. Vanmiddag pakte m'n dochter nog even lekker het kinder urinoir in het hotel vast met haar handjes. Zooo goor.

Verder heb ik altijd gewoon veel nee gezegd. Wij hebben eigenlijk nooit dingen weggehaald. Aangeven dat iets vies is, of pijn doet, of kapot kan gaan en afleiden, afleiden, afleiden.
Let's discover the world together.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Aug 2024 21:12

Marin schreef:Nou mijn kinderen pakken nog steeds de wc bril vast dus die fase duurt heel lang en is zo smerig. Vanmiddag pakte m'n dochter nog even lekker het kinder urinoir in het hotel vast met haar handjes. Zooo goor.

Oh ja hier zeker ook nog steeds, blegggh. Alleen niet meer dat ze in huis spelen en naar de wc lopen om daar allemaal even aan te zitten.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 03 Aug 2024 21:18

Afleiden probeer ik inderdaad ook wel, maar als ik zelf met vieze handen sta (omdat ik bijv net een poep luier heb verschoond en mijn handen nog moet wassen) is het soms wel een dilemma of ik hem dan met vieze handen vastpak of hem de wc laat vastpakken. Pas gokte ik verkeerd en stond hij de wc af te likken🤢 Tegelijk wil ik ook niet dat hij een soort afkeer van de wc krijgt natuurlijk. Lastig dit hoor, maar jullie herkenning is dan op zich wel weer fijn.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 03 Aug 2024 21:28

Zoontje was vaak vrij braaf en als ik 1 keer had gezegd dat ie ergens niet aan mocht zitten ging het daarna meestal wel goed. Dochter daarentegen... Echt breekbare of gevaarlijke dingen zette ik meestal wel weg dus.
Overigens, dochter is nu 3,5 en likt nog steeds aan ramen, hekken, lantaarnpalen, pakt de meest gore dingen van de grond, stopt vanalles in haar mond en drinkt uit het bad en zwembad... Inmiddels eet ze gelukkig geen zand meer, dat is al heel wat 🤣. Het kan dus best een lange fase zijn...
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 03 Aug 2024 21:37

Deurklink omhoog. Dan kunnen ze in ieder geval niet ongezien ruimtes zoals de toilet in.
2015 💙
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 03 Aug 2024 22:57

Haha ik moet opeens denken aan die keer dat mijn toen net vierjarige dochter met een strak gerolde joint in haar hand stond die ze had gevonden op straat 🤣. En nog steeds zit ze overal aan, zoals wc brillen. En mijn zoon sabbelde pas nog op een bankkussen in een huurhuisje 🫣.

Ik heb van die desinfectie-gel in mijn tas als we op vakantie zijn voor hun handen. Maar als de kleiner zijn is dat inderdaad nog lastiger. Ik heb het geloof ik steeds gezegd en inderdaad afgeleid met iets anders.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Kaat

Kletskop

Bericht 04 Aug 2024 04:43

Staan al goede tips tussen. Ik oefende op die leeftijd veel met ‘klap eens in je handjes’. Als ze dan op het punt stonden om iets te pakken en ik was te ver weg of handen vol, dan kon ik ze daar mooi mee afleiden.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 04 Aug 2024 07:06

Wat een goede tip Kaat.

Ik zei vaak als ze iets vies wilde pakken; baaaaahhhhh en trok dan een vies gezicht.

Overigens ben ik van de wc bril niet vies, daar moeten ze straks ook op zitten en wilde niet dat ze dat dan vies zouden vinden.

Ik heb ook wel vazen en bloempotten opgeruimd btw. Dingen die stuk konden of dan teveel troep maakte.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 04 Aug 2024 09:57

Ik pas elke week op mijn neefje van 1,5. We hebben een uitrolbaar traphekje gekocht. Daarmee sluiten we beneden de zithoek af van de rest van het huis. Hij kan dan dus alleen in de zithoek spelen. En dat gedeelte van onze woonkamer is dreumesproof 😊 Het is een soort megagrote box eigenlijk 😅
T (2008) en I (2013)
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 04 Aug 2024 10:32

Ik had goedkope deco in huis om te leren dat ze er af moesten blijven zonder daadwerkelijk te vrezen dat iets stuk ging. De wc borstel heb ik een tijdje wat hoger gezet wat dat vind ik echt te goor om mee te spelen. En als er wat viel moesten ze op hun niveau helpen opruimen. (Heb ik nu nog profijt van, als er iets op de vloer ligt pakken ze zelf een doekje of de kruimeldief 🙏)
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 04 Aug 2024 21:01

Toch jammer om te lezen dat bij sommige kinderen deze fase wel heeeel lang duurt🤪 Ik had toch gehoopt dat het met een paar maanden wel over is, maar die van mij is wel zo eigenwijs om dat te blijven doen.
Klap eens in je handjes zing ik ook al vaak, wel een goede tip om dat gericht in te zetten! Door wat ik hier lees realiseer ik me wel dat het met de bloempotten beneden eigenlijk al redelijk goed gaat. Het glaskunstwerk heb ik helemaal hoog gezet, maar de bloempotten alleen wat opgeschoven. Daar kan hij nog steeds bij, maar die zijn nu kennelijk niet meer zo interessant.
Helpen met opruimen vind ik ook wel een goede trouwens. Merk dat ik geneigd ben het snel zelf op te ruimen om verdere zooi te voorkomen, maar kan hem natuurlijk prima zelf even een doekje geven als hij zoals vanochtend water bewust op de grond gooit.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 05 Aug 2024 08:31

Blijven herhalen en een hele lange adem. Nu (ze zijn 5 en 7) zitten ze nog steeds graag aan dingen waar ze niet aan mogen komen 🙈
Wc borstel was hier geen ding, toen ze nog klein waren, kregen ze de wc deur niet open, dus daar konden ze niet bij. De deur naar de gang (waar de wc deur zat) had de klink omhoog en die kregen ze sowieso nog langer niet open.
december 2016
juli 2019
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 05 Aug 2024 10:53

Wat hier heel goed hielp is zeggen wat er wel mocht. Dus niet nee niet aan zitten maar iets van mooi he dat is om naar te kijken. Of bij de wc dat is om op te zitten haha. We hebben niets weggezet.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Aug 2024 18:43

Alles wat ze niet mochten pakken en waar ze wel voor gingen heb ik opgeruimd. Bij de oudste was dat veel, bij de jongste vrijwel niets. Scheelde enorm veel gedoe gedurende dag.

Ik heb maandenlang een lege vensterbank en tafels gehad, maar dat vond ik prima.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 06 Aug 2024 18:50

Ik heb alleen het etensbakje van de kat een tijdje ergens gezet waar hij niet bij kon. Naast dat ik steeds brokken uit z'n mond stond te halen, kreeg de kat er ook stress van. Na 2 (?) maanden heb ik t weer terug gezet en nu vind ie t niet interessant meer.
Voor de rest aangeven dat het niet is om mee te spelen/aan te raken.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Aug 2024 20:39

Maar kan hij nu al bij de deurklink dan? Volgens mij konden die van mij dat pas toen ze 2,5-3 waren.

Ik zou dan inderdaad bij de deur naar de hal of van de wc de klink omhoog doen zodat hij niet naar de wc kan.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 06 Aug 2024 21:47

Nee, hij kan gelukkig nog niet bij de deurklink hoor. De wc is alleen boven dat hij dat doet. Dan verschoon ik hem op zijn kamer, loop ik zelf naar de badkamer om mijn handen te wassen (of luier te legen boven de wc, want wasbare luiers) en dan komt hij razendsnel achter mij aan. En op zich vind ik het dus goed dat hij zo op een speelse manier leert dat ontlasting in de wc hoort, maar dan wel graag vanaf een afstandje toekijken 😉
Het is gelukkig dus niet zo dat hij zelf op een willekeurig moment ineens aan de wc zit. Als het nu gebeurt weet ik dus ook dat ik even zijn handen moet wassen.

Terug naar Zwangerschap & kinderen