Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Zwanger en medicatie toedienen kat

<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Bericht 23 Jun 2022 21:34

Zwanger en medicatie toedienen kat

Ik loop wellicht een beetje op de zaken vooruit, maar ik wil hier even goed op voorbereid zijn. Sinds vandaag krijgt mijn kat schildkliermedicatie. Sowieso lees en hoor ik overal: niet verpulveren, zorg dat je het niet binnen krijgt (via mond, neus of ogen) en daarna grondig handen wassen. Omdat het blijkbaar zo’n heftig middel is, wil ik wel goed voorbereid zijn, mocht in over een tijdje (hopelijk) zwanger zijn. Hoe ga ik dit aanpakken?

Ik dacht heel enthousiast: ik die het ergens doorheen en dan eet ze het vast wel op. Vanavond geprobeerd: nee dus. Uiteindelijk heb ik het met de hand in de bek gestopt, toen hield ze het uiteindelijk binnen.

Maar hoe gaan we dat straks dan doen? Mijn vriend is er niet handig in, kan er uiteraard gewoon mee oefenen, maar hij werkt wisseldiensten en is er dus lang niet altijd op de tijden dat kat medicatie moet hebben. Dan moet ik het alsnog zelf doen.

Pillenschieter vind ik een onveilig en onvriendelijk idee. Zo’n ding achterin de keel en dan ook nog zo’n los rubber uiteinde waarvan ik bang ben dat hij in de keel blijft hangen.

Ergens doorheen helaas dus geen optie. Zie is ook nogal kieskeurig in wat ze eet, ze heeft een vloeibaar snackje waar ze dól op is, maar die pil daar eet ze dus omheen. Verpulveren mag ook niet.

Ik neig nu naar handschoentjes kopen en de pillen (sowieso op de tijden dat mijn vriend niet thuis is) toedienen met handschoenen aan, en daarna nog maar eens extra goed handen wassen. Lijkt me dan de meest veilige optie en zou volgens de bijsluiter ook moeten kunnen, als je zwanger bent. Maar ook dit vind ik ergens weer onvriendelijk richting de kat.
Ik ben vast niet de enige die zal moeten dealen hiermee tijdens een eventuele zwangerschap. Jullie nog tips? Het scheelt dat ze wel een vrij meegaand beestje is.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Jun 2022 21:49

Re: Zwanger en medicatie toedienen kat

Welk medicijn is het precies?
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Bericht 23 Jun 2022 21:52

Ik lig inmiddels in bed, maar volgens mij is het Felimazole, 2,5mg.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Jun 2022 22:00

Ik zou zeggen dat handschoenen voldoende is.
Niet verpulveren idd.
Ik denk dat alle berichten die je gelezen hebt over levothyroxine gaan. Maar wat jouw kat krijgt is juist bij een te snel werkende schildklier.
Hoe dan ook wil je het niet binnen krijgen. Dus zou ik handschoenen aandoen.
2016
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Jun 2022 07:01

Helemaal eens met Salome. Als aanvulling, ik zie dat de tabletten omhuld zijn, dat houdt in dat er nog een laagje omheen zit waardoor je sowieso veel minder of zelfs niet direct met de werkzame stof in aanraking komt. Hopelijk stelt dat je ook nog wat extra gerust!
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Bericht 24 Jun 2022 07:13

Vanmorgen lukte het beter, 1x uit de bek gevallen, tweede keer slikte ze het door. Snackje erna, hopelijk gaat ze het dan uiteindelijk als een leuk ritueel zien.
Toch ga ik zo even bellen om na te vragen of overstappen naar speciaal voer ook een optie is, en in hoeverre het speciale voer schadelijk is voor onze andere kat. Ik denk dat ik het antwoord wel weet, maar niet geschoten is altijd mis. Apart op gezette tijden voeren gaat hier een enorme puzzel worden namelijk, we zijn ook regelmatig een dagje (ver) weg, en dus die wisseldiensten van mijn vriend (en ik werk zelf ook 4 dagen).
<<

Anoniem327

Bericht 24 Jun 2022 10:29

Ik zou dit toch echt aan je vriend overlaten. Wisseldiensten betekent niet dat je geen medicijn kunt toedienen. Hoe denk je dat alleenstaanden met wisseldiensten en een huisdier dit doen?

Niet handig zijn vind ik ook geen argument. Als je iets nooit doet, dan word je er niet handig in. Handigheid ontstaat door oefening.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 24 Jun 2022 12:00

Sadie schreef:Ik zou dit toch echt aan je vriend overlaten. Wisseldiensten betekent niet dat je geen medicijn kunt toedienen. Hoe denk je dat alleenstaanden met wisseldiensten en een huisdier dit doen?

Niet handig zijn vind ik ook geen argument. Als je iets nooit doet, dan word je er niet handig in. Handigheid ontstaat door oefening.

Volgens mij zegt ze zelf dat hij gewoon kan oefenen.
Verder moeten schildklier medicatie op vaste tijden worden gegeven, dus iemand met wisseldiensten kan dat dan niet doen. Het zal dan gaan om de tijdstippen dat haar vriend is werken en ze het zelf moet doen.

Ik denk inderdaad dat zoals je het nu doet prima is. Met handschoenen aan en extra je handen wassen.

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Bericht 24 Jun 2022 12:46

Silly-One schreef:
Sadie schreef:Ik zou dit toch echt aan je vriend overlaten. Wisseldiensten betekent niet dat je geen medicijn kunt toedienen. Hoe denk je dat alleenstaanden met wisseldiensten en een huisdier dit doen?

Volgens mij zegt ze zelf dat hij gewoon kan oefenen.
Verder moeten schildklier medicatie op vaste tijden worden gegeven, dus iemand met wisseldiensten kan dat dan niet doen. Het zal dan gaan om de tijdstippen dat haar vriend is werken en ze het zelf moet doen.

Ik denk inderdaad dat zoals je het nu doet prima is. Met handschoenen aan en extra je handen wassen.

Dit inderdaad. Ik dacht me al in te dekken voor jouw weegschaalpraktijken Sadie, door aan te geven dat hij zeker gaat oefenen. Maar blijkbaar heb je wederom niet echt gelezen. Geeft niks, dat weet ik inmiddels wel van je 👍🏻

En de rest: bedankt, heel fijn! Er moet idd zo’n 12 uur tussen zitten heb ik begrepen, dus zomaar wisselen met tijden omdat dat toevallig beter uit komt met zijn wisseldiensten, is ook niet echt een optie. Hij zal het vast toedienen waar hij kan, maar er zijn momenten die ik zelf voor m’n rekening zal moeten nemen. Ik wacht nog even af hoe het zit met dat voer, daar word ik nog over gebeld, maar ik ben er al iets geruster op.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 24 Jun 2022 14:48

Ik zou dit gewoon even aan de arts vragen tijdens het gesprekje voorafgaand aan de transfer.
<<

Nyah

Gebruikers-avatar

Noob

Bericht 24 Jun 2022 18:19

Bij m’n hond werkte easypill heel goed. Daar moet je het wel in doen, dus dat zou ik dan met handschoenen doen of je vriend laten doen (eventueel voordat hij naar het werk gaat). Ik weet niet of katten het dan ook zo makkelijk opeten, maar het is er wel speciaal ook voor katten. Voor het dier zelf is het ook wat prettiger dan dwingen iets te slikken.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Bericht 25 Jun 2022 08:00

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik word van de week terug gebeld door de dierenarts, ik weet alleen niet wanneer. Inmiddels blijkt het geven van de pillen een dusdanig gevecht (waar is m’n meegaande kat gebleven 😢) dat ik me afvraag of het nog wel zin heeft om dit door te zetten bij een beestje van 17…
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 25 Jun 2022 08:08

Oh Maple, i feel you! De kat van mn ouders krijgt volgens mij dezelfde medicatie en daar heb ik ook wel eens ruzie mee gehad tot bloedens toe om de pillen erin te krijgen. Nou is hij 11 ofzo dus net iets anders maar dan zou ik bij jullie ook serieus afvragen of het geven van de medicatie opweegt tegen deze nadelen…
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Bericht 25 Jun 2022 08:12

Ja ik heb haar het liefst nog ontzettend lang bij me, ik heb haar al van kitten af aan. Maar misschien is het ook goed te beseffen dat ze 17 is, een leven vol knuffelen en kroelen heeft gehad, en het misschien ook wel gewoon goed is, zo. Ik vraag me af voor wie ik de medicijnen nu geef, voor haar zelf, of omdat ík haar zo lang mogelijk bij me wil houden. Het enige wat ik wil is dat ze zich wel prettig blijft voelen, niet dat haar laatste tijd een kwelling gaat zijn. Oh, en dat ze niet in onze vakantie doodgaat, over een aantal maanden.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 25 Jun 2022 09:45

Het verschilt natuurlijk per kat, maar onze kat is er uiteindelijk behoorlijk aan gewend dat hij medicatie krijgt. Ik moet wel mijn best doen om hem te pakken te krijgen want hij weet al wat er gaat gebeuren voordat we naar bed gaan, maar waar we eerst nog met 2 man sterk het moesten toedienen kan ik het nu alleen en blijft hij ook gewoon zitten tijdens het toedienen. Ik zou het wel een aantal weekjes aankijken, of de medicijnen helpen voor je kat. Als het niks doet dan is de keuze wel makkelijker gemaakt denk ik, maar er zijn natuurlijk ook katten die 20 worden, dus het is niet persé dat ze “op” is met 17 jaar.
<<

Anoniem327

Bericht 25 Jun 2022 11:35

Maple schreef:Bedankt voor jullie antwoorden! Ik word van de week terug gebeld door de dierenarts, ik weet alleen niet wanneer. Inmiddels blijkt het geven van de pillen een dusdanig gevecht (waar is m’n meegaande kat gebleven 😢) dat ik me afvraag of het nog wel zin heeft om dit door te zetten bij een beestje van 17…

Nog maar een keer: laat je vriend oefenen! Waarom ben jij het nu alsnog aan het doen, terwijl je misschien binnenkort zwanger bent en het niet meer kan doen?
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Bericht 25 Jun 2022 11:40

Waar lees jij dat ík het al die tijd toegediend heb? Juist.
<<

Nyah

Gebruikers-avatar

Noob

Bericht 25 Jun 2022 11:59

Nogmaals: easypill
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Bericht 25 Jun 2022 12:04

Ze is een kieskeurige eter (dacht dat ik dat benoemd had in de OP maar wellicht vergeten). Hebben we met andere medicatie al eens gebruikt maar ook dat zullen we zelf in de bek moeten toedienen. Maar toch bedankt voor je tip.
<<

Nyah

Gebruikers-avatar

Noob

Bericht 25 Jun 2022 12:13

Easypill is er juist voor kieskeurig eters/honden en katten die pillen overal uitvissen, anders heb je het immers niet nodig. Maar goed, als je dat al geprobeerd hebt en het niet werkt is het jammer.

Terug naar Zwangerschap & kinderen