Thuisblijfvaders.
Ik denk dat bijna iedereen wel een thuisblijvende moeder kent, al is het maar van het schoolplein of uit de buurt of via via. Maar over thuisblijvende vaders hoor je niet zo vaak iets. Ik keek gisteren het programma van Eva Jinek (op videoland) en hoorde haar daar vertellen over haar schuldgevoel over wanneer ze gaat werken ondanks dat haar man dan voor haar kind zorgt (het werd mij even niet helemaal duidelijk of hij fulltime thuis is of alleen tijdens haar werktijden) en er kwam ook een stel aan bod waarbij de man thuis is en de vrouw werkt. En die man heeft er ook veel plezier in. Vond ik mooi om te horen, jammer genoeg lijkt het voor veel mannen toch vaak een hele opgave om hele dagen door te brengen met hun kinderen.
Ik ken zelf 1 vader die 4 jaar thuis is gebleven toen de derde werd geboren en sinds een jaar weer aan het werk is, nu zij naar school gaat. Daarnaast ken ik een vader die alleen werkt (zzp) als zijn vrouw doordeweeks een dag thuis kan zijn, zij heeft een belangrijke onderneming in de zorg waardoor zij momenteel minimaal 60u werkt om de kwaliteit te kunnen blijven leveren die nodig is. Voor hem komt dat vaak neer op een dag of 2 werken in de maand.
Dan nog twee vaders met co-ouderschap die alleen werk(t)en tijdens de week dat de kinderen bij hun moeder zijn. Eén van hen werkt nu sinds kort wel 1 dag tijdens de week dat zijn kind (bijna 12) bij hem is zodat hij de andere week geen 7 x 12u hoeft te werken. En kijkt nu naar werk dichterbij zodat hij normale uren en tijden kan werken als zij ook bij hem is en zich in de middag wel redt.
Mijn man zou het gevoelsmatig wel willen maar niet kunnen met kleine kinderen. Hij heeft een tijd maar 3 dagen gewerkt en toen de jongste naar school ging is hij weer gaan opbouwen naar fulltime en dat heeft hij mentaal nodig momenteel.

Hij komt nooit over alsof hij er zin in heeft.
Maar als je alleen gaat zitten netflixen etc dan is het wel zonde van de tijd.