Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Drinken in het bijzijn van kinderen

Drink je in het bijzijn van kinderen?

Ja maar minimaal
30
54%
Ja en ook wel eens teveel
9
16%
Nee, bewust niet
7
13%
Nee maar ik drink nooit
10
18%

Aantal stemmen : 56
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 07 Nov 2022 07:50

Drinken in het bijzijn van kinderen

Ik las dit artikel:
https://www.ad.nl/binnenland/campagne-w ... a0f9dba2f/

Er komt een campagne om niet te drinken in het bijzijn van kinderen.
Hoe denken jullie hierover?
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 07 Nov 2022 07:54

Re: Drinken in het bijzijn van kinderen

Ik drink sowieso nooit omdat ik het niet lekker vindt maar mijn man wel eens op een feestje of als we uit eten gaan 1 biertje.
We leren de kinderen dan meteen dat je met 1 bier niet meer moet auto rijden, begint vroeg maar denk dat het dan beter blijft hangen.

Radler 0% krijgen de kinderen ook niet, dat associeer ik bij alcohol. Ook geen wijnglazen met kerst of champagneglazen met oudjaar. Want ik wil niet dat ze alcohol linken aan iets vieren.
<<

Anoniem331

Bericht 07 Nov 2022 08:06

Jeetje. Weer iets wat we niet meer mogen.

Phoeh, ik ben echt van die tijd af dat ik last wil hebben van een kater, dus na 2-3 glazen wijn stop ik echt.
Ik ga me niet teut zitten drinken met de kinderen thuis/in huis. Maar helemaal niet mogen drinken vind ik persoonlijk echt veel te ver gaan. Ik vind ook dat je er zelf bij bent wat je de kinderen daarvan meegeeft.
<<

Juliet

Kletskop

Bericht 07 Nov 2022 08:06

Afgelopen weekend toevallig dochter haar verjaardag gevierd en dan wordt er gewoon drank geserveerd aan volwassenen net als de 0.0 varianten. Ik drink niet zo vaak, mijn man weleens een biertje in hun bij zijn. Maar hou daar geen rekening mee verder. Wij drinken ook wel frisdrank wat niet gezond is en dochter vindt dat ook voor “grote mensen”.

Mijn mening alles met mate vind ik dus geen probleem. Ik vind het eerlijk gezegd wat betuttelend overkomen.

Edit: met kerst/ oud en nieuw ranja oid in een champagneglas of wijnglas vond ik vroeger bijzonder en leuk want dan voelde ik me oud. Ik geloof ook niet dat dat er bij mij heeft bijgedragen dat ik af en toe drink. Dus als dochter dat wil mag ze dat ook wel.
Laatst gewijzigd door Juliet op 07 Nov 2022 08:12, in totaal 1 keer gewijzigd.
november ‘17 & juli ‘22 🩷💙
<<

Saga

Major Yipyapper

Bericht 07 Nov 2022 08:09

Heel af en toe, als we uit eten gaan of op vakantie zijn, ziet zoon mij een wijntje drinken maar zeker niet wekelijks ofzo. Dat wil ik ook zeker niet, ik vind dat zelf geen goed voorbeeld.
10.04.17
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 07 Nov 2022 08:14

Ja wij drinken wel in het bijzijn van de kinderen. En ik ben ook wel eens dronken geweest terwijl zij thuis waren maar wel sliepen. Echt teveel alcohol waar ze zelf echt bij waren niet, dat zal ook niet zo snel gebeuren.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem331

Bericht 07 Nov 2022 08:21

Siesa schreef:Ik drink sowieso nooit omdat ik het niet lekker vindt maar mijn man wel eens op een feestje of als we uit eten gaan 1 biertje.
We leren de kinderen dan meteen dat je met 1 bier niet meer moet auto rijden, begint vroeg maar denk dat het dan beter blijft hangen.

Radler 0% krijgen de kinderen ook niet, dat associeer ik bij alcohol. Ook geen wijnglazen met kerst of champagneglazen met oudjaar. Want ik wil niet dat ze alcohol linken aan iets vieren.

Hoe oud zijn de kinderen?

Mijn stiefkind van 7 krijgt inderdaad bij zijn moeder radlers. Bij ons niet, dat staat voor de komende jaren niet op programma.
Mijn dochter word bijna 14 en krijgt in het weekend wel eens een blikje. Maar mijn zoon van 12 dan weer niet.
Hangt hier ook wat samen met hoe de kinderen zijn.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 07 Nov 2022 08:39

Mijn kinderen zijn nog maar 6 en 7. Dus over 10 jaar praat ik echt wel anders. Maar voor nu vind ik 0% nog niets voor de kinderen.

Krijgen we dadelijk niet hetzelfde als met drugs? Dat ze het stiekem gaan doen en de grenzen niet leren kennen?
Wij kregen vroeger ook het eerste biertje op een familie feest, want leren drinken en grenzen herkennen konden we beter leren voordat we op stap gaan vonden mijn ouders.
<<

Anoniem331

Bericht 07 Nov 2022 08:44

Ja inderdaad, ze zijn nog erg klein. Maar ik zie wel verband hoor met hoe en waar je opgroeit.

Bij ons is het in de weekend een extraatje enzo en ook niet elk weekend.
Mijn stiefkind groeit heel anders op, daar is het dagelijkse kost en je merkt dat hij er heel anders over denkt dan bijvoorbeeld mijn kinderen. En dat zou niet zo moeten zijn en daar maak ik me wel zorgen over. Maar dat is niet alleen met alcohol, ook verbanden met eten, taalgebruik. Met alles zou je als ouders het voorbeeld moeten geven.
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 07 Nov 2022 08:46

Ik drink sowieso nooit en mijn man maar heel zelden, mijn man drinkt eigenlijk ook niet in het bijzijn van de kinderen. Alcohol is voor ons ook niet nodig om het gezellig te hebben, of te kunnen ontspannen. Dat wil ik de kinderen juist ook meegeven.

Wij hebben van dichtbij in meerdere gevallen gezien wat een ellende alcohol veroorzaakt. Wij hebben op verjaardagen ook geen alcohol, om die reden. De grens tussen drugs en alcohol is in mijn ogen ook maar vaag, beide zijn slecht en kunnen gevaarlijk worden.
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ ♡ ♡ ♡
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Nov 2022 08:48

Wij drinken eigenlijk nooit, hooguit keer met uit eten 1 wijntje voor mij en 1 bier voor man, verder niet. Op verjaardagen zien de kinderen het vast wel eens.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Nov 2022 09:51

Toevallig zat ik er dit weekend over na te denken dat ik dit echt niet meer wil. Ik denk dat de keren dat ik in bijzijn van de kinderen drink nu ook op 1 hand te tellen zijn, maar ik bedacht dus dat eigenlijk ook bewust niet meer te willen.
Ik was bij een vriendin, met nog 3 andere vriendinnen en er liepen 8 kinderen rond. Er waren 2 die wijn dronken. Ik deed dat op dat moment niet niet vanwege de kinderen maar omdat ik er geen zin in had. Maar realiseerde me toen dat ik het ook geen ok beeld vond geven naar de kinderen.

Acohol is een harddrug en andere drugs gebruik je ook niet in bijzijn van je kinderen. In je opvoeding is wat je doet veel belangrijker dan wat je zegt. En ik wil absoluut niet dat mijn kinderen (jong, veel) gaan drinken. Wat ze in hun studententijd doen, lekker doen. Maar hoop dat ze door een goed voorbeeld nu van ons, altijd weer op de basis van niet regelmatig overmatig drinken terugvallen.

Ik drink vanaf mijn 14e, vanaf 15/16e regelmatig, meerdere keren per week. Tussen 17 en 21 was ik wekelijks dronken. Daarna is dat wel veel minder geworden, maar alsnog wel meerderen keren per week wat drinken. Toen was het prima hoor, ik heb een leuke tijd gehad. Maar ik heb een leuke tijd gehad eerder ondanks veel drank, dan dankzij. Het doet namelijk ook zoveel met je stemming en algehele gemoed en gestel.

In mijn omgeving wordt er veel gedronken en dat
wordt ook erg genormaliseerd. Mijn vriend, mijn familie, de meeste van onze vrienden, onze sociale omgeving. Regelmatig drinken is de norm. Denk ook dat velen er meer afhankelijk van zijn dan ze denken. In mijn omgeving zie ik wel een keerpunt, meerderen zijn er nu bewuster mee bezig.

Siesa dat thuis leren drinken goed zou zijn zodat het niet stiekem gebeurd, is achterhaald. Goed voorbeeld doet goed volgen en leren drinken doet meer drinken.

Van Trimbos:
Kunnen jongeren van 16 en 17 jaar niet beter thuis onder supervisie leren drinken?
Nee, onderzoek laat zien dat jongeren die onder ouderlijke supervisie thuis mogen drinken meer drinken dan leeftijdsgenoten die thuis niet mogen drinken en dat ze vaker alcoholmisbruik laten zien. Dit is een robuust onderzoeksresultaat en wordt in verschillende landen gevonden.

Ergens wil ik zelf sowieso gewoon niet meer drinken. Aangezien ik de voordelen daarvan zo goed merk. Maar nu dus in ieder geval besloten om in het bijzijn van de kinderen bewust niet te drinken. In september heb ik niet gedronken en nu in november ga ik dat weer doen. Hopelijk ga ik zo langzaam naar de default dat ik niet drink.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Nov 2022 10:01

Nou ja, ik woon in Australië, daar is alcohol nog net niet de norm haha. Ik ben geen drinker, nooit geweest maar hou wel van een wijntje op zijn tijd, of na een hele stressvolle dag. Ik geef borstvoeding dus ik heb minimaal 2,5-3 uur nodig tussen voedingen. Dus is het wel eens voorgekomen dat ik zoon voorlees met een wijntje erbij 😂. Ik lees graag lang voor, zeker wel half uur, en anders ben ik te laat voor de laatste voeding van de dag. Maar ik bespreek alles op en eerlijk met zoon, dus ook over alcohol. En suiker. En roken. En straks drugs.
Afbeelding
Afbeelding
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Nov 2022 10:09

Ja, doen we wel. 1/2 biertjes of wijntjes. Maar niet teveel. Heb ooit weleens net teveel op, ik merk dat mijn aandacht dat verslapt. Dat doe ik niet meer.
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 07 Nov 2022 10:18

Ik vind het prima om te drinken in bijzijn van de kinderen. Wij drinken beiden nauwelijks en ik ben bijvoorbeeld ook nog nooit dronken geweest. We hebben ook geen mensen in de omgeving die excessief drinken.
Ze krijgen overigens geen 0.0.
Maar ik heb niet de illusie dat ze niet in aanraking gaan komen met drank of niet eens echt dronken gaan worden. Heb liever dat ze leren er met mate mee om te gaan, net als wij.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 07 Nov 2022 10:19

Ik zou trouwens liever hebben dat onze kinderen van ons leren wat alcohol precies met je doet dan dat ze het van vriendjes op school leren. Al denk ik dat dat ook niet te voorkomen is. Lijkt me wel heel spannend als je kinderen zelf gaan drinken.
Ze weten nu dat wijn voor papa en mama is en niet voor kinderen. Voor nu vind ik dat prima.
Let's discover the world together.
<<

Moesje

Kwebbel

Bericht 07 Nov 2022 11:03

Ik drink zelf alleen met speciale gelegenheden, als de kinderen daar toevallig bij zijn vind ik dat geloof ik geen probleem, het lijkt me wel goed als ze leren dat het bij een feestje wel kan, met mate.

Maarrr wat ik doe maakt denk ik niet zoveel uit, mijn man drinkt namelijk vrijwel dagelijks, ook wel in bijzijn van de kinderen en ook wel eens teveel. Maar daar ga ik niets aan kunnen veranderen want hij vindt het zelf niet teveel en ook niets mis mee.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Nov 2022 11:14

Ik heb daar wel een uitgesproken mening over. Alcohol wordt naar mijn mening best genormaliseerd, zeker in 'bepaalde' kringen. Ik vind alcohol schenken op kinderverjaardagen echt een no go. En overdag drinken, waarom zou je dat in godsnaam doen waar je kinderen bij zijn? Stel dat er iets gebeurd met je kinderen, kom je dan aanzetten met je alcoholwalm. Ik drink zelf echt wel graag een wijntje maar ik vind wel echt dat het niet genormaliseerd moet worden naar kinderen toe.
Net als alcohol drinken en daarna in de auto stappen: gewoon niet doen, ook niet na één drankje. Dan geef je naar mijn mening pas echt het goede voorbeeld.
Laatst gewijzigd door Scandic op 07 Nov 2022 11:17, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Jolieke

Noob

Bericht 07 Nov 2022 11:17

Ik weet niet zo goed wat ik van deze camapgne vind.
Wij drinken gewoon waar de kinderen bij zijn, mijn zoon wil graag ook bier, maar ja, ze weten dat ze dat pas mogen als ze 18 zijn. En op hun verjaardag dan mogen ze hun eerste biertje met papa en mama drinken. Wel meteen een Kanon, goed dronken worden en lekker beroerd, weten ze ook wat dat is.
0,0 mogen ze nu ook niet, maar met kerst en oud en nieuw krijgen ze wel cola en kinderchampagne in een wijnglas.
<<

Jolieke

Noob

Bericht 07 Nov 2022 11:21

Scandic, wat is overdag drinken? Soms doe in dat in het weekend, maar ik hou het dan bij 1 glaasje, dus ik heb dan zeker geen alcoholgeur.
<<

Radler

Yipyapper

Bericht 07 Nov 2022 11:26

Als wij in het weekend in de avond wijn of bier drinken dan is dat altijd wanneer de kinderen op bed liggen. Maar op een verjaardag of tijdens uit eten wordt er ook wel eens bier of wijn gedronken.
Wel zorgen we er voor dat er altijd 1 van ons 2 nuchter is en blijft en kan rijden mocht dit nodig zijn.
Met oud en nieuw krijgen ze wel kinderchampagne in een champagne glas.
0.0 krijgen ze niet
Juli 2019
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 07 Nov 2022 11:27

Jolieke schreef:En op hun verjaardag dan mogen ze hun eerste biertje met papa en mama drinken. Wel meteen een Kanon, goed dronken worden en lekker beroerd, weten ze ook wat dat is.

Oh dit klinkt mij echt als een heel slecht idee. Wat wil je daar precies mee bereiken? Buiten dat het volgens mij gewoon gevaarlijk is om je kind zoveel te laten drinken, vraag ik me af of het een afschrikkend effect gaat hebben. Genoeg volwassenen die ik ken, waar dit namelijk nooit gewerkt heeft
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ ♡ ♡ ♡
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Nov 2022 11:30

Minimaal. Komt weleens voor op zondagmiddag of een glaasje wijn bij het avondeten.
We kunnen iig altijd nog autorijden en zijn nooit aangeschoten/dronken.
Op verjaardagen kan het iets meer zijn. Maar meestal hou ik het toch gezien na 2 glaasjes.
2016
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Nov 2022 11:50

Ik vind wel dat er altíjd iemand moet zijn die kan rijden nog. Zelf meegemaakt op 1 januari jaren geleden: zoon had hoge koorts en we gingen mijn man ophalen van de trein omdat hij oud en nieuw met vrienden had gevierd, let wel: de hele nacht. Dat was 9 uur ‘s morgens en om 11 uur ‘d morgens kreeg zoon atypische koortstuipen en is man achter stuur gesprongen en zijn we in paniek naar ziekenhuis gereden. Geen moment erover nagedacht dat 1) ik kon rijden (ik zat bij zoon), 2) ambu te bellen of 3) dat man dus nog knetterdronken was. Het is goedgekomen (en zoon stopte met ademen toen we bij de eerste hulp aankwamen), maar hierdoor is altijd 1 van ons in staat te rijden.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Fantine

Bericht 07 Nov 2022 12:00

Sinds ik moeder ben, drink ik nog amper. Ik heb er gewoon niet meer zo’n zin in. Onze zoon ziet ons eigenlijk nooit met alcohol en is daar natuurlijk ook veel te jong voor om er iets van te begrijpen. We gaan weleens met hem de stad in en drinken dan wel een biertje of wijntje in zijn bijzijn. Mijn vriend drinkt wat regelmatiger maar eigenlijk bijna nooit in zijn bijzijn. Ik ben al sinds mijn zwangerschap niet meer aangeschoten geweest, er is altijd wel 1 van ons die nuchter is. Ik wil er wanneer hij ouder is, niet spastisch over gaan doen. Hij mag ons dan best eens met een wijntje of biertje zien.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen