Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Groep 8...schoolverlaters

<<

Anoniem336

Bericht 20 Mei 2022 22:08

Groep 8...schoolverlaters

Zijn er nog meer mama's van schoolverlaters, die na dit schooljaar naar de middelbare gaan?

Gaat jouw kind naar een school in de buurt? Of is het een stuk fietsen / met openbaar vervoer /....?
Hebben ze vrienden / vriendinnen die naar dezelfde school / klas gaan?

Binnenkort heeft zoon introductiedag. Ben benieuwd. Vind het toch wel een stap, nu het zo dichtbij komt.

Ben wel benieuwd hoe jullie kinderen dit alles ervaren. En jullie als ouders zijnde natuurlijk:)
<<

Dobby

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 21 Mei 2022 05:39

Re: Groep 8...schoolverlaters

Yep! Mijn dochter gaat de laatste weken van groep 8 in nu. Druk met de musical!

Ze gaat na de zomer naar de school hier in het dorp, de sportklas doen. Van haar vriendinnen gaan sommige wel naar zelfde school en zelfde niveau maar geen sportklas dus daar komt ze dan niet bij in de klas. En haar beste vriendin gaat naar een andere school. We zijn samen met haar beste vriendin en haar ouders bij de scholen wezen kijken en vonden het knap dat ze echt hun eigen keuze hebben gemaakt.
Er gingen wel 3 kinderen uit haar klas naar sport klas, daar ging ze nu niet veel mee om maar je hebt wel 3 bekende gezichten.

Ze vind het zelf heel spannend merk ik! En wij ook trouwens. 1 juli hebben ze kennismaken met de nieuwe klas. En dinsdag hebben wij nog een voorlichting over de laptops die je kan kiezen.

Waar dochter nu vooral zin in heeft is schoolspullen kopen hahaha! Die wil graag een lijst met wat je allemaal nodig hebt 😂
08-03-2010
08-02-2016
<<

Anoniem331

Bericht 21 Mei 2022 08:25

Ik heb er ook 1. Maar die is zo vreselijk uitgekeken op de basisschool dat de tijd ons niet snel genoeg kan gaan. En met voordeel dat zijn zus het hele riedeltje vorig jaar al heeft gedaan, dus we weten een beetje hoe het werkt.
Ze gaan een dorp hiernaast naar de Mavo, maar doen beide de havo, kan drie jaar dan moeten ze naar een andere school. Ze kunnen in een minuut of 10 fietsen. Maar de ervaring leert vaak dat ze er wel langer over doen 😆
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 21 Mei 2022 08:52

M'n stiefdochter zit ook in groep 8 nu. Ze is gisteren teruggekomen van kamp, maar dat viel haar een beetje tegen begreep ik van m'n vriend. Ze gaat naar basis/kader en moet volgens mij straks acht kilometer fietsen naar haar nieuwe school. Ze heeft hiervoor een e-bike gekregen (wat ik een beetje onzin vind, maar goed). Veel kinderen uit haar klas gaan ook naar die school.

Verder kan ik er niet echt over meepraten denk ik, want ze is hier niet zo vaak en wij zullen het niet echt van dichtbij meemaken. Maar het is wel een hele mijlpaal hoor! En m'n dochter begint op de basisschool, dus ook al zo'n nieuwe fase.
❤️ 7 juni 2018
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Mei 2022 09:12

Mijn jongste is afgelopen februari vervroegd ingestroomd in de brugklas, omdat het niet meer ging op zijn oude school en hij niet meer op de juiste plek zat. Ik vind het voor hem wel heel sneu dat hij de ‘echte groep 8 afsluiting’ niet heeft meegemaakt. Geen kamp, geen musical, niks van dat. Ik denk niet dat hij dat allemaal zo erg vind, maar ik vind het er zelf wel bij horen of zo. Hij zit nu dan op het vso, heeft wel wat bekenden van zijn oude school op deze school. Dat is heel fijn geweest, omdat je toch ‘alleen’ halverwege instroomt. Hij hoeft nog niet te fietsen, maar mag nog een jaar met de taxi gaan. We hebben verlenging gekregen van de gemeente. Het is anders zo’n 8 km fietsen voor hem.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 21 Mei 2022 11:33

Mijn dochter gaat ook na de zomer naar de middelbare school. Ze heeft er wel zin in, maar ze heeft het ook nog wel naar haar zin in groep 8. De middelbare school is erg dichtbij, ze kan er lopend heen. Ik vind het zelf best een dingetje, ik vind het ook opeens heel snel gaan opeens.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 21 Mei 2022 11:39

Jeetje wat een grote forumkinderen ineens! Zo leuk zeg. Spannende stap voor jullie ook als ouders!

In het kader van de tijd gaat zo snel: mijn halfzusje gaat komend schooljaar eindexamen gymnasium doen!
Let's discover the world together.
<<

Buurvrouw Jansen

Gebruikers-avatar

Noob

Bericht 21 Mei 2022 12:17

Mijn oudste zit ook in groep 8. Is nu idd heel druk met de musical, en wij als ouders met de spooktocht die we voor het kamp organiseren 😄

Hij gaat straks als enige van zijn klas naar een middelbare school 11 km verderop. Ik vind het heel stoer dat hij deze keuze gemaakt heeft. Hij moet dus én ver fietsen, gaat alleen én naar het tweetalig VWO, dus hij gaat het best pittig krijgen in het begin. Ik vind het best spannend allemaal!
2009~2011~2014
<<

Anoniem327

Bericht 21 Mei 2022 15:00

Bliss schreef:M'n stiefdochter zit ook in groep 8 nu. Ze is gisteren teruggekomen van kamp, maar dat viel haar een beetje tegen begreep ik van m'n vriend. Ze gaat naar basis/kader en moet volgens mij straks acht kilometer fietsen naar haar nieuwe school. Ze heeft hiervoor een e-bike gekregen (wat ik een beetje onzin vind, maar goed). Veel kinderen uit haar klas gaan ook naar die school.

Verder kan ik er niet echt over meepraten denk ik, want ze is hier niet zo vaak en wij zullen het niet echt van dichtbij meemaken. Maar het is wel een hele mijlpaal hoor! En m'n dochter begint op de basisschool, dus ook al zo'n nieuwe fase.

Waarom ziet jouw vriend zijn kind zo weinig? Is er iets gebeurd waardoor hij niet voor haar kan zorgen? Wat heftig voor hem dat hij zijn kind niet van dichtbij ziet opgroeien en dat hij haar jeugd heeft gemist, of is deze situatie pas net zo?
<<

Anoniem336

Bericht 21 Mei 2022 20:06

Leuk nog meer schoolverlaters!

We zijn vrijwel de hele zomervakantie op reis, dus we moeten nog even kijken wanneer we de spullen gaan kopen. Vandaag lag de brief in de bus mbt de kennismaking. Er worden meteen foto's gemaakt en wij mogen als ouder even in de school rondkijken.
Zoon heeft op de eindtoets een niveau hoger gescoord dan zijn schooladvies. Nog even afwachten wat het daadwerkelijke niveau gaat worden. Op basis van zijn schooladvies zit hij bij niemand van zijn huidige school in de klas. Op basis van eindtoets bij 2 andere jongens uit de klas. Hij vindt het wel spannend, weer opnieuw beginnen.

Moeten ook eens verdiepen in een laptop. Las ergens dat de school dit wel aanbeveelt. Een goede fiets heeft hij al, hij zal straks 8 km moeten fietsen.

Buurvrouw Jansen, dan is dan wel extra spannend inderdaad. Stoer dat hij dit zelf wil.

Thunder, kan mij indenken dat dat gevoelsmatig geen leuke overgang is. Hoe vindt hij het nu op het VSO?

Karnemelk, handig een oudere zus. Ze heeft vast allerlei tips voor haar broer. Hier is het de oudste die gaat, dus de jongste 2 zullen tzt ook wel tips krijgen van hun grote broer. De jongste zit nu in groep 1, dus duurt nog wel even :)
<<

Pluis

Kletskop

Bericht 21 Mei 2022 20:24

Ja ook hier een schoolverlater! Hij gaat tweetalig Havo doen. Hij heeft nu B1 niveau Engels, in het reguliere onderwijs kunnen ze hem tijdens de lessen Engels geen uitdaging bieden. De school is 8km fietsen en hij heeft er zin in.

Voor mij is het dan wel weer een hele stap. Nieuw hoofdstuk en hij is nog maar 11 als hij begint. Voor m’n gevoel zijn die 11/12 jaar voorbij gevlogen en is hij ineens groot ofzo.
<<

Anoniem331

Bericht 21 Mei 2022 20:31

Elja schreef:Leuk nog meer schoolverlaters!

We zijn vrijwel de hele zomervakantie op reis, dus we moeten nog even kijken wanneer we de spullen gaan kopen. Vandaag lag de brief in de bus mbt de kennismaking. Er worden meteen foto's gemaakt en wij mogen als ouder even in de school rondkijken.
Zoon heeft op de eindtoets een niveau hoger gescoord dan zijn schooladvies. Nog even afwachten wat het daadwerkelijke niveau gaat worden. Op basis van zijn schooladvies zit hij bij niemand van zijn huidige school in de klas. Op basis van eindtoets bij 2 andere jongens uit de klas. Hij vindt het wel spannend, weer opnieuw beginnen.

Moeten ook eens verdiepen in een laptop. Las ergens dat de school dit wel aanbeveelt. Een goede fiets heeft hij al, hij zal straks 8 km moeten fietsen.

Buurvrouw Jansen, dan is dan wel extra spannend inderdaad. Stoer dat hij dit zelf wil.

Thunder, kan mij indenken dat dat gevoelsmatig geen leuke overgang is. Hoe vindt hij het nu op het VSO?

Karnemelk, handig een oudere zus. Ze heeft vast allerlei tips voor haar broer. Hier is het de oudste die gaat, dus de jongste 2 zullen tzt ook wel tips krijgen van hun grote broer. De jongste zit nu in groep 1, dus duurt nog wel even :)

Ja de jongste gaat er altijd goed op dat zijn zus het wiel uitvind en hij vind het prettig veel dingen dan al te weten. Ideaal!
<<

Anoniem336

Bericht 21 Mei 2022 20:34

Hebben jullie VO scholen geen dakpanklassen het eerste jaar?

Hier is het mavo/havo, havo/vwo, etc.
<<

Anoniem331

Bericht 21 Mei 2022 20:46

Ik heb ze beide in havo/vwo inderdaad. Mijn dochter doet havo, mijn zoon gaat havo/vwo doen. Kijken wat hij aankan. Dan kan hij na eerste jaar opstromen naar vwo.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 21 Mei 2022 22:07

Ik ben sinds dit jaar coördinator onderbouw instroom op mijn vo-school. Ben heel benieuwd wat jullie als "nieuwe" ouder fijn zouden vinden. Misschien kunnen we nog wat met die tips.
⁠♡♡♡
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Mei 2022 22:31

Onze dochter gaat volgend jaar naar 1TTO. Ze is dan nog 10. Ik moet zeggen dat ik het allemaal heel spannend vind.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 22 Mei 2022 17:46

Hier gaan er twee naar de middelbare. Ze hebben allebei een andere school uitgezocht en gaan nu echt uit elkaar. Daar heb ik wel echt even aan moeten wennen hoor. Maar ik vind het ook heel fijn dat ze zo bewust kiezen voor wat ze zelf leuk vinden en niet voor de veilige weg kiezen door samen te gaan.

Mijn zoon heeft daarnaast ook nog eens heel bewust gekozen voor de school die hem leukste lijkt en niet de school waar zijn vrienden voor hebben gekozen ondanks dat ze probeerden om hem mee te krijgen naar die school. Maar er gaan wel meerdere jongens uit zijn voetbalteam naar dezelfde school en hetzelfde niveau doen dus hij kent er wel wat. Hij is met 5 min bij zijn school.

Mijn dochter moet denk ik zo'n 10 minuten fietsen. Er gaan nog 2 vriendinnen uit haar klas naar dezelfde school maar ze gaan alledrie een ander niveau doen. Ze zal dus niet bij vriendinnen in de klas komen. Ze gaat wel samen met ze naar school fietsen de eerste tijd zodat ze in elk geval samen de school in kunnen gaan ipv alleen.
<<

Aquariumvis

Noob

Bericht 22 Mei 2022 22:42

Hier ook een dochter in groep 8. Druk bezig met het instuderen van de musical waar ik iedere maandag en vrijdag met de ‘pubers’ mee aan de slag mag.
Erg leuk. (Ik had me daarvoor opgegeven als een out-of-my-comfort-zone activiteit. Niet verwacht dat ik het zo leuk zou vinden en hoe makkelijk ze dingen van me aannemen en meedoen. Zoals ik af en toe sta te zwaaien en meeroepen 😅 Maar dat terzijde.)
Volgend jaar gaat ze tweetalig vwo doen, en ze gaat als enige uit haar klas daarheen, dus best wel spannend. Althans vind ik, dochter laat vooralsnog niets merken, zegt er zin in te hebben dus dat is fijn. School is dichtbij, dus dat is wel fijn.
Onlangs al een mooie nieuwe fiets gekregen voor haar 12e verjaardag. Langzaam leven we ernaartoe.
Al is die baby/peuter/kleuter/basisschool-tijd zo snel gegaan.

Binnenkort mag ze kennis komen maken met haar mentor en nieuwe klas, over een week of drie al. Daar heeft ze zin in.

Het afgelopen jaar mocht ze al meelopen, iedere woensdag, met het pre-gym waarin ze al vakken mochten volgen op het voortgezet onderwijs. Daar had ze het heel erg naar haar zin en ze had al gelijk nieuwe vriendinnen gemaakt. Ik gok dat het wel goed komt met haar. Maar dat ik het zelf gewoon spannend vind haha
<<

Filoria

Bericht 23 Mei 2022 06:21

Leuk dat er meer ouders van middelbare scholieren aankomen op dit forum!

Mijn zoon gaat na de zomervakantie naar 3vwo, ook TTO. @de ouders die TTO nog spannend vinden: hier viel het reuze mee en wende hij snel aan het Engels praten en schrijven. Zijn Engels is met sprongen vooruit gegaan!

Uffe: de klassenindeling is erg spannend voor aankomende brugklassers. Dus het is altijd fijn als daar zo snel als mogelijk informatie over komt. O ja, en een lijst met de spullen die je moet kopen (wiskundeschriften met blokjes van 1cm en een kantlijn etc.) Wij hadden in de zomervakantie een paar spullen gekocht die achteraf niet nodig bleken. En spullen niet gekocht die wel nodig bleken. Dit soort informatie en het lesrooster kreeg T. pas op zijn allereerste lesdag.
Een veel groter issue in de onderbouw op T. zijn school: ze husselen hier de klassen elk jaar. (Geen dakpanklassen, ze zitten vanaf het begin op de havo of het vwo). Afhankelijk van welke vreemde taal en welk keuzevak je kiest, word je in een bepaalde tweede en derde klas geplaatst. De nieuwe klassenindeling horen ze pas op de eerste lesdag van het nieuwe schooljaar. Dat geeft een hoop stress bij die kinderen. Bij de schoolkeuze van onze dochter gaat dat wel iets zijn dat we mee gaan nemen in onze beslissing. Of klassen steeds gehusseld worden.
Hoe doen jullie dat op jouw school Uffe?
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Mei 2022 07:06

Ik ben niet anders gewend dan dat klassen gehusseld worden eigenlijk. Ook bij ons worden de klassen pas op de eerste schooldag bekend gemaakt.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

kippie

Lady-post-a-lot

Bericht 23 Mei 2022 13:07

Ja hier ook een school verlater.. Ze zijn bij ons ook druk met de musical.

En ik vind het maar niks, dat hij naar een andere school gaat. Hij zelf is er wel aan toe.
Hij gaat kader/TL doen. De school is om de hoek dus een meevaller voor hem.

En ik zie enorm tegen de 8 weken vakantie op. Wat gaat hij toch al die weken doen.

Ook moeten we een Ipad aanschaffen, maar jeetje wat een geld.
Ik ben er nog van aan het bij komen :palm:

Voor de rest is het denk ik een echte puber aan het worden. Want het boeit hem allemaal niks.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Mei 2022 13:57

@Elja, hij vindt het allemaal prima hoor. Het is een leuke school en werd gelijk goed opgenomen in groep. Ik denk wel dat dit een goede keus geweest is ☺️
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Dobby

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 23 Mei 2022 14:28

Oh ik zou dat ook erg laat vinden om pas op de eerste schooldag zulke dingen te horen.
Als het goed is krijgt mijn dochter het voor 1 juli te horen.
En ook voor die tijd een lijst met spullen.

Ze moet ook een laptop kopen, er zijn twee modellen en die zijn 650 of 750 euro. Flinke klap geld maar ja het moet maar…

Mijn dochter gaat mavo doen. Ze had kader advies als voorafvies maar bij het definitieve advies hebben ze vmbo k /tl gegeven omdat ze denken dat ze dan met haar goede werkhouding wel gaat halen. Spannend allemaal
08-03-2010
08-02-2016
<<

Filoria

Bericht 23 Mei 2022 15:52

Hier is het een MacBook van 1300 euro :omg: In de beleving van de kinderen 'krijgen ze die van de school'. Was het maar zo'n feest!

Wat ik wel goed vind van de school, is dat ze de brugklassers instructielessen geven in het werken met de laptop. Dingen zoals: welke programma's staan er op de laptop, hoe maak je handige mapjes per vak om je huiswerk in op te slaan, waar vind je de online lesboeken etc.
<<

Anoniem336

Bericht 23 Mei 2022 17:55

Wat knap dat meerdere kinderen tweetalig onderwijs gaan volgen.

Dat klinkt dan wel lang ja, 8 weken lang Kippie. Geen buitenbad in de buurt? Hier in het dorp een zwembad, elk jaar een abonnement op. Wordt na schooltijd vaak gebruik van gemaakt door zoon en zijn vrienden.

Vandaag belletje van de school gehad, nav de eindtoets. Hij gaat nu toch havo / vwo doen. Even weer schakelen, maar wel fijn dat hij toch deze kans krijgt.

Mbt de musical heeft zoon een klein rolletje uitgekozen. Het is niet echt zijn ding, zeg maar :)

Laatste schooldag is een heel programma. Van verzamelen met een versierde fiets om 08:30 tot een disco met eindtijd 23:00. Ouders mogen aan het eind ook komen, moeten zelf de drank meenemen :)

Ik denk dat ik die dag nog wel even een traantje moet laten.
8 jaar zonder enige problemen op welk vlak dan ook, de basisschool doorlopen. Nooit bewust bij stil gestaan, maar wat een trots voel ik dan eigenlijk. Jammer eigenlijk, dat het zo onbewust voorbij is gevlogen.

De middelste gaat volgend schooljaar naar groep 7, ook alweer in de laatste fase van de basisschool. Met de kennis van nu, wil ik hier toch wat meer bij stil staan.

Gelukkig nog een kleuter die enthousiast thuis komt met verhalen over wat hij in de bouwhoek heeft gedaan, en welke kleur dag het is :)
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen