Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Dreumes (nu kleuter) eet slecht

<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Dec 2020 08:29

Dreumes (nu kleuter) eet slecht

Onze jongste van bijna 1,5 eet heel erg slecht. En ik ken alle tips en adviezen, maak er geen groot ding van, hou het gezellig aan tafel, geen alternatief aanbieden, niet straffen met eten etc... maar ik vind het toch wel erg lastig dat hij na het ontbijt nog amper iets eet. En soms weigert hij het ontbijt ook nog. Ligt eraan wat ik op zijn boterham smeer. Appelstroop of pindakaas eet hij meestal wel, maar sandwichspread of smeerkaas weigert hij. Hij heeft dan wel honger, dus hij begint uiteindelijk te huilen, krijsen, driftig worden tot ik hem alsnog iets anders te eten geef. Fruit eet hij meestal wel wat en soms halen we iets van croissantjes ofzo in de supermarkt en dat eet hij dan wel. Met de lunch eet hij meestal niks. Vaak is hij dan al te moe om te eten (terwijl ik vaak al.voor 11.30 lunch aanbied) als we eens iets anders lunchen dan brood (luxe broodjes, krentenbol, gebakken ei) eet hij soms wel iets. Daarna gaat hij slapen en daarna eet hij eigenlijk niks meer. Droge koekjes en babyknabbels enzo boeien hem niet. Een knijpfruitje wil er soms wel in en ik koop nu dus de varianten waar ook groenten in zit, voor het idee. Met avondeten wil hij niks, alleen vlees. Maar we eten vaak zonder vlees en dan eet hij niks. Ik bied hem vanalles aan, maar hij gaat ermee gooien of spelen. Soms proberen we wel een hap van een of ander in zijn mond te krijgen, maar hij spuugt het gewoon uit.

Hij groeit prima (denk ik, laatste keer CB is al even geleden, maar hij is groot voor zijn leeftijd) en volgens mij ontwikkelt hij zich ook goed. En ik wil dit hele eten ding heel graag loslaten, maar hij is nogal een temperamentje en als hij honger heeft, zet hij het gewoon op een krijsen tot hij iets krijgt wat hij wel wil (bij ontbijt dus vooral) ik weet even niet wat nu een juiste aanpak is. Ik vind het ergens ook zielig om hem honger te laten hebben, maar ik wil niet steeds alleen maar 'lekkere' dingen geven. Onze oudste is een prima eter, maar zij begint nu ook te zien dat de jongste niks eet en vraagt dan waarom zij wel haar bord leeg moet eten 😑 dus ik weet gewoon even niet meer hoe hiermee om te gaan, hebben jullie tips?
Laatst gewijzigd door Niekske op 06 Mei 2023 07:23, in totaal 1 keer gewijzigd.
december 2016
juli 2019
<<

Anoniem308

Bericht 28 Dec 2020 08:47

Re: Dreumes eet slecht

Hoeveel melk drinkt hij? Dat is bij die kleintjes ook een behoorlijke buikvulling.
<<

Anoniem332

Bericht 28 Dec 2020 08:59

Ik ken je frustratie. Als was het pijn punt bij ons het avond eten. Toen ze 2 was dit heeft tot 3 jaar geduurd.

Wat hier hielp was geen alternatieven aanbieden. Wilde ze geen brood tussen de middag en ging ze slapen dan bewaarde ik het brood of de restjes en dat kon ze dan op eten al ze wakker werd.
Ze eet nu altijd haar brood met korstjes op.

Het avond eten was hier een drama, het diepte punt was dat er alleen kale pasta gegeten werd.
Zonder eten naar bed vond ze prima. (We gaven haar ook geen yoghurt meer). Tot ik het zo zat was dat ze alleen mocht slapen wanneer haar bord leeg was. De eerste week was een drama, huilen, kokhalzen, naar de gang en weer terug, maar trots dat ze was toen haar bord leeg was. Sinds dien gaat het beter. Ze moet nu van alles wat we eten een hapje proeven. Haar bord eet ze altijd leeg maar het blijft ons energie kosten.

We hebben hiervoor ook de bekende trucjes uitgehaald, muffins met groente, leuk opmaken etc. Maar dat werkte voor geen meter.
Als kind was ik ook een lastige eter, ik vond veel niet lekker. Tot ik op mijzelf ging wonen en het heel gênant vond worden om als ik bij iemand ging eten te zeggen dat ik dat en dat en dat niet lekker vond. Ik ben toen alles maar gaan eten/proeven. Nu eet ik alles. Dat was ook mijn motivatie om er hard en direct voor te gaan. Dat mijn kind alles eet.

Edit: en dat vriend en ik hier het zelfde mee omgingen. Niet dat de een zegt je moet je hele bord leeg eten en dan de andere als je dit hapje nog eet is het klaar. 1 lijn samen trekken.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Dec 2020 09:09

AMM schreef:Hoeveel melk drinkt hij? Dat is bij die kleintjes ook een behoorlijke buikvulling.

Het is geen enorme drinker, nooit geweest. Bij het ontbijt drinkt hij 100-120 ml en bij de lunch ook. Tussendoor drinkt hij water of diksap en soms ook nog wat melk. Bij elkaar zoiets van 200-300 ml maximaal denk ik.
december 2016
juli 2019
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 28 Dec 2020 09:13

Oh wat lastig hee, dat hij ook zo boos kan worden. Ik zou je als tip wel willen geven dat toegeven aan wat hij wél lust me in dit geval dan niet zo’n goed idee lijkt, met dat temperament van hem.
Rustig blijven uitleggen dat hij kan eten wat jullie aanbieden. Gooien met eten/schreeuwen -> consequentie. En die consequentie dan rustig uitvoeren, zonder veel emotie, desnoods 15 keer achter elkaar als het nodig is. Hier heb je een laaaaaaange adem voor nodig..
#teammaple🍁
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 28 Dec 2020 09:15

Oh en even over hoeveelheden: mijn jongste (nu 4) was ook zo’n drama met eten. Er ging bijna niks in, ook geen drinken. Misschien 1 bekertje vocht op een dag, en dan minimaal eten. Op vakantie in Frankrijk heeft ie eens 2 weken op zwarte olijven geleefd.

Daar zou ik me, zolang hij goed groeit, geen zorgen over maken (dat doe je geloof ik ook niet).
#teammaple🍁
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 28 Dec 2020 09:19

Maar pindakaas is toch helemaal niet slecht om te eten? Als hij op die manier zijn brood wel eten, of met appelstroop, dan zou ik hem dat gewoon geven.

Lastig, knap dat je er verder wel relaxt in staat. Succes!
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 28 Dec 2020 09:41

Ik ben het met Lady eens dat ik pindakaas en appelstroop onder prima beleg zou scharen. Tuurlijk zitten er suikers in maar het is niet alleen maar slecht. Wij hebben de regel dat dat beleg altijd mag en chocopasta mag alleen in 't weekend.
Als hij gek is op vlees, lust hij dan wel vleeswaar op brood ook?

Lust hij pap? In een fles of bordje? Evt dat als lunch als er verder niks in gaat.

En yoghurt?

Die fruitzakjes met groente erin zijn een goed idee idd. Eventueel kan je ook van die hervulbare zakjes kopen en zelf puree maken met allelei dingen. En bij zoontje gingen er nog wel eens smoothies in.

Heb je wel eens van die Monkey platters geprobeerd die je dan laat staan en wat hij kan pakken als hij wil? En dan kan je paar lekkere dingen (rozijntjes, crackertjes of van die stokjes ofzo) doen en wat groenten of fruit dingetjes.

Ik herken je gevoelens. Ook al groeit hij goed, je wilt gewoon dat je kind eet. Zeker als het echt zo weinig is. Wij lijken eindelijk na 2 jaar (van ong 1.5 jaar tot ruim 3.5 jaar) er uit te komen. Ik moet heel eerlijk toegeven dat het best z'n sporen bij mij achter heeft gelaten. Opmerkingen als 'ach maak je er niet druk om' en 'maak er geen strijd van, hij eet wel als hij honger heeft' vond/vind ik lastig en heb me echt wel zorgen gemaakt. Het is toch een heel belangrijk onderdeel van het welzijn van je kind.

Oh ja wat ik nog wilde zeggen: 300 ml melk is op die leeftijd voldoende. Dus meer hoeft hij zeker niet te drinken.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 28 Dec 2020 10:22

Ik zou gewoon geven wat hij wel eet geloof ik. Ik kan echt niet tegen gezeik aan tafel 🙈

Ik zou willen trouwens dat dochter pindakaas of appelstroop op haar brood zou willen. Ze eet voornamelijk hagelslag en hazelnootpasta. Hoef me ook niet af te vragen van wie ze dat heeft haha.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Dec 2020 11:06

Dankjewel voor jullie reacties!

Monkey platter doe ik af en toe. Soms eet hij dan wel tomaatjes en olijfjes. Ik doe er bewust geen worst ofzo op. Maar hij gaat hier ook mee gooien, dus gewoon laten staan is niet zo handig.

Als hij met eten gaat spelen of spugen, zet ik hem met kinderstoel en al even in de hoek. Ook als hij driftig wordt omdat hij zijn zin niet krijgt. Dan wacht ik tot hij rustig wordt en dan knuffelen we en ik blijf benoemen hoe en wat, maar ik weet niet in hoeverre hij het snapt😅

Pap zou ik eens kunnen proberen als lunch, dat heeft hij een tijd als ontbijt gehad toen hij honger was. Yoghurt at hij eerst heel goed, als toetje na het eten, maar dat weigert hij nu ook al een hele tijd. Ik probeer hem nu vaak zelf te laten eten, want hij wil meer dingen zelf doen, maar al snel gaar hij met zijn handen in het kommetje en smeert dan alles over zijn kinderstoel 🙈 dan zet ik het weg en dan wordt hij boos en dan gaat hij dus weer in de hoek.

Vlees op brood plukt hij er gewoon vanaf, smeerworst gaat er soms ook wel in.

Ik wil hem niet gaan dwingen om zijn bord leeg te eten. Op deze leeftijd werkt dat ook niet denk ik. Dat hebben we met de oudste ook nooit gedaan en dat voelt niet goed. Als zij klaagt dat ze geen honger meer heeft, zeggen we dat ze nog x happen van haar bord moet nemen en dat het dan goed is. Of we bieden aan haar te voeren. Dat vindt ze leuk en dan gaat vaak het bord alsnog leeg. Of we stellen haar een lekker toetje in het vooruitzicht (dan doen we 5 hagelslagjes in haar yoghurt en dan vindt ze het al een feesttoetje) ik wil graag dat het gezellig blijft aan tafel, maar ik baal er dus van dat de jongste niet 'gewoon' niet eet, maar dat er meteen een drama gemaakt wordt. Daarom hebben we vaker toegegeven aan een extra stukje vlees of toch nog een fruitzakje, om de lieve vrede te bewaren, maar daar willen we nu wel vanaf. Dus ja, een lange adem vrees ik... mijn broertje heeft tot zijn 16e niks anders gegeten dan vlees, droge pasta en droge aardappels en dat is ook nog goedgekomen. Verschil was wel dat mijn moeder dus ook altijd droge pasta of aardappels voor hem kookte als wij iets anders aten, maar dat zie ik niet zitten.
december 2016
juli 2019
<<

Anoniem295

Bericht 28 Dec 2020 11:30

Ik heb de reacties nog niet doorgelezen dus misschien is het al geopperd, maar ik lees dat hij rond lunchtijd vaak al te moe is om te eten. Is er een specifieke reden dat je hem dan wakker houdt? Kun je hem niet vóór de lunch even een uurtje laten slapen?
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Dec 2020 12:01

Maple schreef:Ik heb de reacties nog niet doorgelezen dus misschien is het al geopperd, maar ik lees dat hij rond lunchtijd vaak al te moe is om te eten. Is er een specifieke reden dat je hem dan wakker houdt? Kun je hem niet vóór de lunch even een uurtje laten slapen?

Dan slaapt hij 's middags niet meer en is het einde van de middag en het avondeten een nog groter drama. We hebben zo al een tijd geworsteld met 1 of 2 keer slapen, maar hij slaapt in de middag dan gewoon niet meer. Op de opvang houdt hij het vaak prima vol tot 12.30 (zij lunchen ook rond 11.30) maar thuis is het lastiger.
december 2016
juli 2019
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 28 Dec 2020 12:06

Ik gok dat hij met anderhalf wel langer slaapt dan een uurtje en voor de lunch een uurtje zou hier betekenen niet meer slapen na de lunch. En dan wordt het een hele lange middag.

Lastig Niekse! Ik zou niet dwingen te eten, hij is anderhalf. Net als dat hij, denk ik, nog geen oorzaak gevolg snapt.

Wellicht wat ik zou doen is bordje opmaken met wat jullie eten; pasta met saus, pasta kaal erbij als alternatief en dan nog bijv een stukje brood (of iets waarvan je zeker weet dat hij het eet). Zo geef je hem niet iets anders, in de zin van bord wegpakken en iets nieuws er voor teruggeven, maar wellicht wint de nieuwsgierigheid het toch een keer en gaat hij proeven. Zo werkte het wel voor onze oudste, die at eerst geen spaghetti met saus.
Toen bordje met vakken: kale spaghetti, met ernaast wat ketchup en kaas, alleen een beetje saus en gemixt (spaghetti met saus). Plus nog een plakje worst. Op deze manier is zij het wel gaan eten. Ik las deze tip bij een Instagram account wat ik volg.

Edit: je was eerder met reageren Niekske
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Dec 2020 12:20

Persoonlijk zou ik hem met 1.5jaar oud nog niet in de hoek zetten als hij met eten gooit. Ik heb zelf altijd de middenweg gezocht tussen ook de behoefte van een kind om ook te voelen en ontdekken wat het is voordat het de mond in gaat, maar als er echt mee gegooid of gesmeerd werd zei ik gewoon duidelijke "nee, dat mag niet" en zette het dan weg zonder er verder aandacht aan te besteden. Heeft inderdaad wel even een langere adem nodig maar de lol gaat er vanzelf vanaf, zeker als het geen aandacht oplevert.

Ik heb ook een moeilijke eter in huis terwijl zijn oudere broer altijd wel prima at ( heeft natuurlijk ook fases maar zo anders), nadeel is wel dat hij ook nog eens te dun en wat aan de kleine kant is dus hij moet wel echt eten.
Ik heb het al vaker hier geschreven, maar wij eten wat de pot schaft maar de pot schaft ook dingen die de kinderen lekker vinden en die komen dan net wat vaker langs zo weet ik dat ze een paar dagen in de week in ieder geval wel (gezond) eten. Ik zet geen alternatief op tafel, ook niet voor ons volwassenen als we een keer een kindermaaltijd eten.

Met de lunch geef ik ze keus of met 1.5jaar oud gaf ik dus vaker gewoon wat zijn voorkeur was, pindakaas en appelstroop mogen ze hier prima als beleg en als hij geen brood wil zijn er ook altijd wel volkoren beschuitjes of crackers of zo maar we gaan wel lunch eten en we blijven aan tafel tot we klaar zijn.
En ik ben van de aanpak, wij bepalen wat er op tafel komt, jij bepaald wat je eet. Ik wil dat eten gezellig blijft en er geen negatieve associatie bij komt. Ik dwing dus nooit dat een bord leeg gegeten moet worden of hapjes geproeft moeten worden, eten krijgt ook weinig aandacht, we kletsen over de dag en als er gezeurd wordt over het eten zeg ik alleen maar dingen als "ik heb je gehoord" en verder reageer ik er niet op. Dingen zoals droge pasta bestaat hier in huis niet, ik roer de saus al door de pasta tijdens het koken.

Mijn zoon is al ouder maar wat hier al heel lang werkt is om ze een keus te geven. Wij eten bijvoorbeeld regelmatig tacotubs met allerlei schaaltjes op tafel en dan mogen ze zelf kiezen wat ze er in doen. En dat kan betekenen dat hij zo'n bakje vol schept met zure room, geraspte kaas en 3 maiskorrels maar prima.
Vaak geef ik rond een uur of 4 wat komkommer of wortel, dat eet hij wel en dan heeft hij al wat groenten binnen.
En ik maak bijvoorbeeld een rode pastasaus met oa wortel om het wat zoetig te maken maar ook andere groenten en die pureer ik en daarna doe ik er gehaktballetjes in en dat eten ze beide met smaak op maar de losse ingredienten eten ze niet.
Toen de jongste bijna 1 was kregen we van de kinderopvang ( waar hij nog warm eten kreeg) te horen dat hij niet van warm eten hield, dat is helemaal niet waar, hij wilde gewoon niet gevoerd worden. Dus vanaf die leeftijd eet hij echt alles zelf, slab met mouwen om en gaan. Tomatensoep vond hij toen ook al lekker bijvoorbeeld en gaf ik in een beker.

Mijn oudste zoon heeft even een dwarse periode gehad toen hij net op school zat en vaak moe was tijdens het avondeten maar hij proeft nu alles weer, kwam vanzelf weer. De jongste is al kieskeurig met eten vanaf zijn geboorte ( mijn eerste werkdag heeft hij niks gedronken, weigerde de fles bijvoorbeeld), maar laatst betrapte ik hem er op dat hij opeens een bakje paprika zat op te eten terwijl er niemand keek, hij gaat dus vanzelf ook wel langzaam aan proeven.

Ik kan me ook herinneren dat mijn beide zoons rond die leeftijd net op 1 slaapje ipv 2 slaapjes zaten en ze dan half 12 lunchen ook niet redde, ik gaf dan vaak om 11 uur al lunch, of als ze nog eerder moe waren dat kleine flesje melk en het middag tussendoortje en pas na het slapen de lunch en dan het middag tussendoortje gewoon overslaan.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 28 Dec 2020 15:56

minoessepoes schreef:En dat kan betekenen dat hij zo'n bakje vol schept met zure room, geraspte kaas en 3 maiskorrels maar prima.
Vaak geef ik rond een uur of 4 wat komkommer of wortel, dat eet hij wel en dan heeft hij al wat groenten binnen.

Ik vind dat best vallen onder prima eten eigenlijk. Dan heeft ie z'n groenten zelfs al op.
Mijn zoontje eet meestal alleen droge wraps met niks, ook als je 'm de keuze zou geven met die bakjes. Misschien dat er nu wat kaas op zou gaan en wortel lust hij tegenwoordig ook echt graag.

Dat wat Jip doet doe ik ook vaak inderdaad. Of ik meng de saus tegenwoordig wel maar laat bovenop een beetje pasta met minder saus liggen. Bij mijn zoontje ligt 't er meer aan dat die eerste happen erin moeten. Daarna eet hij wel. En afleiden afleiden afleiden. Liever geen filmpjes (maar komt wel voor ook zeker als ik alleen met 'm eet) maar evt wel wat speelgoed of boekjes aan tafel. Ja totaal onverantwoord maar God ik kan wel janken dat hij eindelijk wat eet dus als dat met speelgoed op tafel is dan maar met speelgoed. En ik voer hem nu ook nog. Wat dat betreft heb ik echt het idee dat hij achter loopt. Hij kan het prima motorisch gezien maar hij durft het gewoon niet zelf naar binnen te doe en als het met voeren en afleiden lukt dan maar zo. Aan de tafelmanieren werken we later wel weer, maar hij eet!
Waarmee ik niet wil zeggen dat je nu persé speelgoed op tafel moet zetten hoor maar wel dat het echt niet zo erg is als het niet helemaal gaat op de manier zoals je graag zou zien.
En misschien heeft je zoontje wel graag iets in z'n handen en gooit hij minder met het eten als hij een een autootje aan tafel heeft ofzo? Is maar een idee hoor. Niet het meest pedagogische maar wat dat betreft vind ik het zelf belangrijker dát hij eet ipv hoe. Dat komt later wel.

Hoewel dit natuurlijk wel allemaal lastiger is als het je tweede is denk ik, want dan wil de eerste ook. Maar wat ik bedoel te zeggen is, als je iets vindt wat werkt voor hem maar 't is misschien niet helemaal ideaal, nou ja so be it.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Dec 2020 19:26

Wat ik zou doen:
- ontbijt/lunch laten kiezen (brood of cracker en dan uit 2 soorten beleg. Ik heb liever dat zoon 100% pindakaas eet dan kindersmeerkaas. Ik eet vaak wel hetzelfde als hem dan eet hij het beste. Dus ik ga geen hagelslag eten als hij zuivelspread krijgt :). Soms wel hoor maar zou ik zeker niet doen als hij slecht eet.
- ik zou hem eerst zijn ontbijt geven en dan pas zijn melk(fles). Bij de lunch net zo. Kinderen vullen zich echt met melk, deed mijn zoon ook. Diksap is ook best vullend en door suikers nog meer. Zou ik dus ook geen grote flessen meer geven.
- heeft hij zijn speen aan tafel? Misschien als hij die in kan hebben dat dat willen eten ook minder stimuleert omdat zijn mond al vol is (las ergens dat hij hem erg graag heeft).
- eet hij fruit? Lees net dat hij dat wel eet. Hier is eten ook vaak timing. Zo eet hij fruit wel goed in de ochtend en bijna niet in de middag. Misschien als je hem rond 11u al iets geeft hij het wel eet. En ik zou verschillende dingen proberen.
- en verder, loslaten :) mijn kind eet ook vaak alleen de vleesjes en wat appelmoes. Zo is het. Ik moet het er mee doen. Ik dwing niet tot eten en ik geloof er echt in dat dat vanzelf goed komt. En als ik zo even samenvat dat hij wel ontbijt als het beleg naar keuze is, fruit eet, knijpfruitjes, melk en diksap en vleesjes eet vind ik dat qua hoeveelheid niet gek voor zijn leeftijd. En zeker als hij af en toe croissantjes eet, gebakken ei of iets anders lekkers dat vult enorm. Hij eet gewoon graag wat hij lekker vindt zo te lezen :).
Succes!
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Dec 2020 20:35

Marin schreef:
minoessepoes schreef:En dat kan betekenen dat hij zo'n bakje vol schept met zure room, geraspte kaas en 3 maiskorrels maar prima.

Ik vind dat best vallen onder prima eten eigenlijk. Dan heeft ie z'n groenten zelfs al op.
Mijn zoontje eet meestal alleen droge wraps met niks, ook als je 'm de keuze zou geven met die bakjes. Misschien dat er nu wat kaas op zou gaan en wortel lust hij tegenwoordig ook .

Vind ik ook onder goed eten vallen hoor, vandaar dat ik het noemde als succes nummer!
Hij eet ook bijna wekelijks een avond alleen een droge wrap.

Afleiding is hier dan weer geen speelgoed of filmpjes ed maar gezellig kletsen aan tafel, de dag door nemen en juist geen aandacht geven aan het eten en daar geen druk op leggen. Scheelt ook dat hij een grotere broer heeft die het hoogste woord voert natuurlijk. Zo werkt voor iedereen weer iets anders.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 28 Dec 2020 21:11

Ja fijn als dat kan hoor en dat is ook ons streven op langere termijn. Maar voor nu zó blij dat hij eet dat we spelen toe staan. Vanavond pasta met spinazie en broccoli erin. Dan maar met een duplo vuilniswagen op tafel hoor. 😅

En fijn dat dat een succes nimmer is. Het klinkt altijd heel gezellig, al die bakjes.
<<

kippetje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 28 Dec 2020 21:27

Als ik dat zo lees heeft hij aardig willetje :wink:
Dat heeft onze dochter ook van bijna 3.
Begon bij haar ook met die leeftijd en ze eet nog steeds slecht.
Zitten soms dagen bij dat ze wel goed eet maar het is denk ik vooral een eigen wil en kijken wat ze daar mee kan bereiken.
Vind het ook lastig maar goed probeer het toch echt te laten want ze groeit en ontwikkeld zich heel goed.
Fruit is mijn dochter gek op en drinkt ook goed dus prima dan hoor! :eyes:
Komt vanzelf wel weer en zou echt proberen het gene wat je aanbied dat dat het is.
Vond trouwens appelstroop en pindakaas echt prima op brood.
Mijn dochter eet dat al heel lang en vind het prima als ze maar brood eet dan.
Tegenwoordig ook wel kipfilet of zuivelspread maar goed nu kan ze prima zeggen wat ze wil alleen maakt ze er soms nog een spel van dat ze eerst het ene wil en dan het andere zegt te willen.
Nou daaag het is dat en anders pech!
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Dec 2020 21:39

A gaat altijd met eten gooien als ze overzicht wil creëren. Vandaag hadden we avg en dat was echt teveel keus voor haar. Alles één voor één op de grond. Toen had ze 3 blokjes aardappel en was het goed. We geven altijd kleine hoeveelheden en weinig keuze. Dan nog heeft ze haar voorkeuren, maar hoeven we weinig te rapen.

Klein dingetje, zal hij zéker niet fantastisch van gaan eten, maar elk hapje lijkt me meegenomen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 28 Dec 2020 21:42

Ik las trouwens dat Jip over een Instagram account schreef. Ik volg deze, vind ik heel fijn:

@thefamilynutritionist
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 29 Dec 2020 08:13

Lastig Nieske! Ik sluit me wel aan bij Savi en hem dan maar laten eten wat hij wil. En dan bedoel ik natuurlijk geen snoepgoed e.d.
Hier is dochter altijd een slechte eter geweest. En nu, inmiddels 4, nog steeds. Sinds ze na school gaat eet ze wel een boterham (zonder korstjes) als ontbijt. Vaak met smeerkaas, choco pasta of hagelslag, maar dat boeit mij dus niet.
Dochter heeft ook jaren op alleen wat pasta geleefd. Dat at ze dan in de avond. Overdag eigenlijk geen brood, soms paar stukjes ei, worst, kaas of komkommer. Zo goed als niets, maar je kan ze niet dwingen.
Wat ik wel deed, nog steeds trouwens 😬, is haar in de ochtend en voor het slapen een fles met brinta geven. Echt bijvoeden dus. Zou ik je overigens niet aanraden, dochter wil inmiddels niet meer zonder, maar hier randje ondergewicht dus dan probeer je wat.

Concreet, ik zou dus gewoon geven wat hij wel eet. En zolang hij goed groeit en gezond is proberen niet te druk te maken over wat hij eigenlijk binnen zou moeten krijgen. Vaak gaan ze vanzelf beter/anders eten.
O en hier at ze trouwens op de fiets of in auto vaak wel wat, misschien is dat nog wat.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 29 Dec 2020 08:32

Krijgen ze rond deze leeftijd ook niet enorm voorkeuren voor eten?

Iig ik geef mijn zoon prima elke dag nutella op brood als ik dan weet dat hij het eet. Ook krijgt hij idd pas drinken/melk als hij klaar is met zijn brood/lunch/avondeten. Tussendoor krijgt hij enkel water of thee.

En avondeten krijgt hij gewoon een potje eten, en daarna zit hij pas ons aan tafel en krijgt hij nog wat eten voor zijn neus om te proberen. Als ik geen potje meer zou geven, zou er trouwens ook amper gegeten worden. Hij is gewoon niet zo van dr pot mee eten. Ik zet ook geen bord vol voor zijn neus, want dan gaat hij ermee spelen. Telkens max 3 stukjes aardappels, groente of stukje vlees (hij wil trouwens juist geen vlees eten, behalve frikandel of knakworst).

Maar ach, ik heb geleefd op vla en chips. En zolang ik gezond was en bleef groeien, was het oke volgens de dokter, aldus mijn moeder.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 29 Dec 2020 09:02

Marin schreef:Ik las trouwens dat Jip over een Instagram account schreef. Ik volg deze, vind ik heel fijn:

@thefamilynutritionist

Die volg ik ook inderdaad.

S wil soms iets niet...tenzij het van ons bord komt. Heb je dat al eens geprobeerd? Vast wel!

Verder hier een beetje andersom dat S soms geen rem heeft, haha!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Dec 2020 08:09

Dat account volg ik ook!
Eigenlijk zijn wij die leeftijd een beetje voorbij, maar er staan wel eens leuke tips bij.
Vooral dat van kleine beetjes aanbieden (echt kleine porties!) wist ik zelf niet echt. Ik doe dat tegenwoordig ook bij mijn dochter, echt weinig opscheppen. Dan is het minder ‘intimiderend’ en begint ze er sneller aan.

Er zijn al veel goede tips gegeven. In dit soort topics ben ik het altijd 100% eens met minoessepoes. Wij doen nagenoeg hetzelfde. Rot dat je je zorgen begint te maken en dat het je bezig houd.😘
1,5 jaar is nog heel erg klein en als hij een temperament heeft, is dit ook de leeftijd dat hij al wel weet wat hij wil. Maar het nog niet kan uitdrukken, super frustrerend voor een driftige dreumes. (Ik zou zelf het spelen met eten niet bestraffen maar zien als ontdekken, maar weet ook dat mensen daar anders over denken)
Als hij op andere momenten wel verschillende dingen proeft, houd daar aan vast, super fijn, dat is het belangrijkste! Dat wij Nederlanders hebben besloten dat avondeten een warme hap is rond 6 uur, daar kan je zoontje niks aan doen. Die is misschien al moe tegen die tijd van van alles proberen, tegen een grote zus opboksen en de wereld ontdekken.
Geef hem een bordje met (kleine porties) avondeten, geef hem groente en fruit tussendoor, lees hier een paar tips en kijk wat bij jullie situatie past. Je doet het goed Niekske! ❤️
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen