28 Dec 2020 12:20 door minoessepoes
Persoonlijk zou ik hem met 1.5jaar oud nog niet in de hoek zetten als hij met eten gooit. Ik heb zelf altijd de middenweg gezocht tussen ook de behoefte van een kind om ook te voelen en ontdekken wat het is voordat het de mond in gaat, maar als er echt mee gegooid of gesmeerd werd zei ik gewoon duidelijke "nee, dat mag niet" en zette het dan weg zonder er verder aandacht aan te besteden. Heeft inderdaad wel even een langere adem nodig maar de lol gaat er vanzelf vanaf, zeker als het geen aandacht oplevert.
Ik heb ook een moeilijke eter in huis terwijl zijn oudere broer altijd wel prima at ( heeft natuurlijk ook fases maar zo anders), nadeel is wel dat hij ook nog eens te dun en wat aan de kleine kant is dus hij moet wel echt eten.
Ik heb het al vaker hier geschreven, maar wij eten wat de pot schaft maar de pot schaft ook dingen die de kinderen lekker vinden en die komen dan net wat vaker langs zo weet ik dat ze een paar dagen in de week in ieder geval wel (gezond) eten. Ik zet geen alternatief op tafel, ook niet voor ons volwassenen als we een keer een kindermaaltijd eten.
Met de lunch geef ik ze keus of met 1.5jaar oud gaf ik dus vaker gewoon wat zijn voorkeur was, pindakaas en appelstroop mogen ze hier prima als beleg en als hij geen brood wil zijn er ook altijd wel volkoren beschuitjes of crackers of zo maar we gaan wel lunch eten en we blijven aan tafel tot we klaar zijn.
En ik ben van de aanpak, wij bepalen wat er op tafel komt, jij bepaald wat je eet. Ik wil dat eten gezellig blijft en er geen negatieve associatie bij komt. Ik dwing dus nooit dat een bord leeg gegeten moet worden of hapjes geproeft moeten worden, eten krijgt ook weinig aandacht, we kletsen over de dag en als er gezeurd wordt over het eten zeg ik alleen maar dingen als "ik heb je gehoord" en verder reageer ik er niet op. Dingen zoals droge pasta bestaat hier in huis niet, ik roer de saus al door de pasta tijdens het koken.
Mijn zoon is al ouder maar wat hier al heel lang werkt is om ze een keus te geven. Wij eten bijvoorbeeld regelmatig tacotubs met allerlei schaaltjes op tafel en dan mogen ze zelf kiezen wat ze er in doen. En dat kan betekenen dat hij zo'n bakje vol schept met zure room, geraspte kaas en 3 maiskorrels maar prima.
Vaak geef ik rond een uur of 4 wat komkommer of wortel, dat eet hij wel en dan heeft hij al wat groenten binnen.
En ik maak bijvoorbeeld een rode pastasaus met oa wortel om het wat zoetig te maken maar ook andere groenten en die pureer ik en daarna doe ik er gehaktballetjes in en dat eten ze beide met smaak op maar de losse ingredienten eten ze niet.
Toen de jongste bijna 1 was kregen we van de kinderopvang ( waar hij nog warm eten kreeg) te horen dat hij niet van warm eten hield, dat is helemaal niet waar, hij wilde gewoon niet gevoerd worden. Dus vanaf die leeftijd eet hij echt alles zelf, slab met mouwen om en gaan. Tomatensoep vond hij toen ook al lekker bijvoorbeeld en gaf ik in een beker.
Mijn oudste zoon heeft even een dwarse periode gehad toen hij net op school zat en vaak moe was tijdens het avondeten maar hij proeft nu alles weer, kwam vanzelf weer. De jongste is al kieskeurig met eten vanaf zijn geboorte ( mijn eerste werkdag heeft hij niks gedronken, weigerde de fles bijvoorbeeld), maar laatst betrapte ik hem er op dat hij opeens een bakje paprika zat op te eten terwijl er niemand keek, hij gaat dus vanzelf ook wel langzaam aan proeven.
Ik kan me ook herinneren dat mijn beide zoons rond die leeftijd net op 1 slaapje ipv 2 slaapjes zaten en ze dan half 12 lunchen ook niet redde, ik gaf dan vaak om 11 uur al lunch, of als ze nog eerder moe waren dat kleine flesje melk en het middag tussendoortje en pas na het slapen de lunch en dan het middag tussendoortje gewoon overslaan.
25-11-2014 & 09-06-2017