Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Vrije dag?

<<

Anoniem327

Bericht 22 Apr 2022 11:05

Vrije dag?

Lieve moeders (en misschien vaders?),

Nu mijn kinderen naar de basisschool gaan, denk ik steeds vaker aan het nemen van een vaste vrije dag in de week voor mezelf. Een dag waarop in principe niks moet en alles mag. Praktisch gezien zou het kunnen als ik een aantal uren inlever. Op mijn werk is dit mogelijk en ik verdien dan nog vrij veel, omdat ik er de laatste jaren zoveel op vooruit ben gegaan.

Wie heeft er een vrije dag (dus zonder zorgtaken en zonder ander betaald of onbetaald werk)? Wat doe je allemaal op die dag? Was het moeilijk om deze dag voor jezelf te claimen?
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 22 Apr 2022 11:19

Re: Vrije dag?

Momenteel heb ik de donderdag als vrije dag voor mijzelf (deze week alleen omgeruild met vandaag).
Ik heb voor de donderdag gekozen omdat we dan, tijdelijk, ook geen sport op het programma hebben staan en op woensdag en vrijdag ben ik van 15.00-18.15 zoet met de sporten dus even een dag niks moeten ertussen is fijn.

Als ik de kinderen naar school heb gebracht ga ik langs de winkel, daarna kook ik en dan ben ik rond 10.15 klaar. Het is afhankelijk van het weer wat ik doe. Terras, lunchen, wandelen met een vriendin, shoppen. En soms hang ik op de bank.
Na schooltijd onderneem ik iets met de jongste en vriendinnen.
<<

Dobby

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 22 Apr 2022 11:28

Ik heb elke woensdag en vrijdag van 8.30-14.00 voor mezelf.
In die uren spreek ik af met vriendinnen, wandel ik, doe ik iets aan mijn hobbies, boodschappen, iets bakken, of ik Netflix.
08-03-2010
08-02-2016
<<

Anoniem327

Bericht 22 Apr 2022 11:32

Signature schreef:Momenteel heb ik de donderdag als vrije dag voor mijzelf (deze week alleen omgeruild met vandaag).
Ik heb voor de donderdag gekozen omdat we dan, tijdelijk, ook geen sport op het programma hebben staan en op woensdag en vrijdag ben ik van 15.00-18.15 zoet met de sporten dus even een dag niks moeten ertussen is fijn.

Als ik de kinderen naar school heb gebracht ga ik langs de winkel, daarna kook ik en dan ben ik rond 10.15 klaar. Het is afhankelijk van het weer wat ik doe. Terras, lunchen, wandelen met een vriendin, shoppen. En soms hang ik op de bank.
Na schooltijd onderneem ik iets met de jongste en vriendinnen.

Dat klinkt zalig! Lunchen met vriendinnen, uitgebreid koffie drinken, sporten, een lange wandeling maken in het bos, urenlang een boek lezen met een kop thee. Dagje sauna, massage, zwemmen, zonnebaden.

Na bijna 8 jaar waarin ik of voor de kinderen zorgde of aan het werk was, ben ik hier zo aan toe. Vorig jaar overleed een vriendin op haar 40e, dit heeft me aan het denken gezet.

Ik heb veel in mijn carrière geïnvesteerd. Nu ben ik waar ik al die jaren wilde komen en het is nog altijd mijn passie, maar er is meer in het leven.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 22 Apr 2022 11:39

Als het zou kunnen, waarom niet?
Ik moet zeggen dat ik gevoelsmatig wel verschil vind voelen tussen schoolgaande kinderen en op de opvang (alleen al omdat het met opvang dan ook nog geld kost). Ik zou dan bijv ook niet m'n kind 's middags naar de bso laten gaan die dag, maar wel naar school. Dan heb je dus een goede ochtend plus deel middag voor jezelf. Maar goed dat is mijn gevoel erbij, wat een ander doet moet ie zelf weten natuurlijk.

Dat is min of meer wat ik ook heb, al heb ik wel een kleine koter thuis lopen, die intussen wel wat meer een handful begint te worden. Maar als baby (ik ben volgens mij één van de weinigen die de babytijd echt easy peasy vindt en de peuter tijd zwaarder) voelde het echt als 'vrij' als zoontje op school was en baby dochtertje thuis. Intussen is dat ook niet echt meer zo. Maar over vijf maanden gaat ze naar peuterspeelzaal en dan heb ik iig drie ochtenden voor mezelf.
Ik ben niet zo'n shopper maar ik ben wel iemand die het heerlijk vind om alleen te lunchen of koffie te drinken dus zoiets zou ik dan doen. Wandelen idd ook wel. Sporten zeker dan.
Maar goed, ik ben ook een beetje hypocriet want ik zeg hierboven nog dat ik dat voor schoolgaande kinderen anders vind voelen dan met opvang, maar m'n dochter gaat straks wel naar peuterspeelzaal en dan doe ik het ook. En ik werk natuurlijk niet. Maar heb zeer zeker wel behoefte aan me-time af en toe.

Alleen maar goed als je dat pakt. Ik zou het zeker doen.
Let's discover the world together.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 22 Apr 2022 11:50

Ik heb geen kinderen, maar volgend schooljaar ga ik weer terug naar 4 dagen werken ipv 5. Puur omdat ik merk dat het, met de doelgroep waarmee ik werk het voor mij teveel is. Ik heb gewoon toch 1 dag in de week nodig voor mijzelf en kan mij in een weekend niet genoeg opladen om dan weer een week topsport te bedrijven voor de klas.
Gewoon doen waar jij je goed bij voelt, als jij zin hebt in een Sadie dag en het kan wat houd je tegen?

Anoniem327

Bericht 22 Apr 2022 11:51

Hebben jullie partners (als je die hebt) ook (behoefte aan) zo'n dag?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 22 Apr 2022 11:52

Oh ja dat kan ik me wel goed voorstellen hoor Silly. Het onderwijs vergt een bepaalde energie van je. (dat weerhoud mij er van er weer terug in te gaan of geeft uit grote twijfels). Groot gelijk dat je voor één dag rust gaat.
<<

Anoniem327

Bericht 22 Apr 2022 11:52

Opvang vind ik anders, omdat je dat regelt om te kunnen werken, terwijl kinderen naar school moeten vanaf een bepaalde leeftijd en het verder niet uitmaakt wat je in die tijd als ouders gaat doen.

Psz is bedoeld om alle kinderen een goede start te geven, ook kinderen van ouders die niet werken en vaak achterstanden hebben opgelopen.

Schooluren zijn niet gekoppeld aan werkuren en je krijgt geen toeslagen. Daardoor voelt het anders om vrij te zijn wanneer kinderen op school zijn.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 22 Apr 2022 11:53

Holden schreef:Hebben jullie partners (als je die hebt) ook (behoefte aan) zo'n dag?

Behoefte aan een hele dag niet. Maar ik ben in schoolvakanties vaak een (deel van) een week weg naar m'n moeder met de kinderen. Dan heeft hij wel avonden voor zichzelf en soms een weekenddag. Snap ik best dat dat lekker is.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 22 Apr 2022 11:54

Sadie schreef:
Schooluren zijn niet gekoppeld aan werkuren en je krijgt geen toeslagen. Daardoor voelt het anders om vrij te zijn wanneer kinderen op school zijn.

Dat vind ik gevoelsmatig wel ja. Ik zeg het minder stellig dan jij, maar deel dit gevoel wel ja.
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Apr 2022 11:57

Ik werk 2 dagen en ben er dus 3 vrij, maandag en dinsdag tot 14.30 zonder kids, vrijdag tot 12 uur. Op vrijdag help ik eens in de zoveel weken op school, maandag probeer ik vaak het huishouden helemaal te doen. Dinsdag is dan echt mijn dag en doe ik net waar ik toevallig zin in heb, ik vind het heerlijk en heb het ook echt nodig.

Mijn man vindt het ook fijn trouwens, zo’n dag, al is het voor hem maar een paar uurtjes, omdat hij op woensdag vrij is.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Apr 2022 12:01

Ik werk nu 3 dagen en was eigenlijk niet van plan om dat direct op te schroeven als de jongste naar school gaat. Misschien wel op termijn, maar na 6 jaar (bijna) altijd een kind om me heen vind ik dat ik straks wel wat tijd alleen verdiend heb.
Sowieso heb ik de oudste nog best lang thuisgehouden op de woensdag en verwacht dat ook te doen met de jongste. Die dag zal dus nog vrij lang in het teken van de kinderen staan.
De vrijdag wordt dan straks weer voor mij. Misschien ga ik wel een cursus doen. Of lekker hele dagen naaien. Of niksen. Oh, ergens heb ik er nu al zin in!
Mij vriend heeft straks ook zo'n dag dan.
<<

Anoniem327

Bericht 22 Apr 2022 12:06

Holden schreef:Hebben jullie partners (als je die hebt) ook (behoefte aan) zo'n dag?

Mijn man heeft daar zeker behoefte aan. Hij plant veel van dit soort dingen op zijn werkdagen en is hierin veel flexibeler dan ik op mijn werkdagen ben. Als hij iets wil doen, dan gaat hij het doen. Hij heeft en neemt die ruimte veel meer.

Mijn goede voornemen is om deze tijd vaker voor mezelf te claimen.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 22 Apr 2022 12:10

Mijn man is van vrijdagochtend tot zondagavond vrij en werkt alleen nachten. Onder schooltijd slaapt hij tot 14.30.
Maar daarna kan hij elke dag zo'n 3u doen wat hij wil want ik regel alle sport en speeldates.
Meestal gaat hij een uur sporten, en zit met het huidige weer zo'n 1,5 uur in de tuin/onder de overkapping met zijn telefoon of een tablet. In koude seizoenen is het sporten en wat tv kijken. Hij gaat niet graag op pad alleen.
Hij heeft veel reistijd dus om 18u moet hij weg en reist met de trein dus dan kijkt hij vaak films/series.
<<

Anoniem326

Bericht 22 Apr 2022 12:13

Ik heb het niet. Ik zou wel kunnen doen (financieel). Dus een ochtend vrij zijn bijvoorbeeld. Maar ik vind werken gewoon best leuk. En ik denk dat ik in de praktijk toch vaak achter mijn laptop kruip. Dus als ik niet werk zijn de kinderen er altijd.
<<

Anoniem327

Bericht 22 Apr 2022 12:13

Signature schreef:Mijn man is van vrijdagochtend tot zondagavond vrij en werkt alleen nachten. Onder schooltijd slaapt hij tot 14.30.
Maar daarna kan hij elke dag zo'n 3u doen wat hij wil want ik regel alle sport en speeldates.
Meestal gaat hij een uur sporten, en zit met het huidige weer zo'n 1,5 uur in de tuin/onder de overkapping met zijn telefoon of een tablet. In koude seizoenen is het sporten en wat tv kijken. Hij gaat niet graag op pad alleen.
Hij heeft veel reistijd dus om 18u moet hij weg en reist met de trein dus dan kijkt hij vaak films/series.

Waarom regelt hij niks voor de kinderen?
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 22 Apr 2022 12:19

Omdat ik dat doe.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Apr 2022 12:24

Ik heb maandag vrij en dan zijn de kinderen tot 14:45 naar school.
Dan ben ik eigenlijk altijd alsnog een groot deel van de tijd aan het werken, maar dan bij de paarden, dus dat is hobby.
Verder plan ik mijn kapper, massages op die dag vaak. Maar even lekker de stad in of rustig naar een kringloopwinkel kan ik ook van genieten. Of even op de koffie bij een vriendin.
Mijn vriend heeft geen behoefte aan zo’n dag, die geniet er juist van als de kinderen erbij zijn.
<<

Anoniem327

Bericht 22 Apr 2022 12:54

HollyGolightly schreef:Ik heb het niet. Ik zou wel kunnen doen (financieel). Dus een ochtend vrij zijn bijvoorbeeld. Maar ik vind werken gewoon best leuk. En ik denk dat ik in de praktijk toch vaak achter mijn laptop kruip. Dus als ik niet werk zijn de kinderen er altijd.

Zo dacht ik er ook altijd over. Totdat mijn vriendin veel te jong overleed en daardoor ging ik er anders tegenaan kijken.

Op mijn werk kan ik makkelijk terug in uren. De verantwoordelijkheid en leuke projecten worden er niet minder van. Als ik toch meer uren wil kan dit direct geregeld worden.

Ik had altijd gedacht dat ik weer fulltime zou gaan werken als mijn kinderen naar school gingen, maar nu het zover is verlang ik veel meer naar andere dingen.
Laatst gewijzigd door Anoniem327 op 22 Apr 2022 12:56, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem327

Bericht 22 Apr 2022 12:55

Signature schreef:Omdat ik dat doe.

Is hij de stiefvader?
<<

Anoniem328

Bericht 22 Apr 2022 13:16

Hahaha voorspelbare reactie!

Ik ben elke dinsdag en woensdag vrij. Sinds kort gaan beide kinderen naar school en ben ik van 8.30 tot 14.00 alleen.

Ik doe wat huishouden (minimaal), ik kook, bak, ga hardlopen, ga shoppen/terrassen, plan mijn therapie op die dagen, lezen, netflixen, waar ik maar zin in heb. Heerlijk! Ik ben ook niet van plan om meer te gaan werken nu de kinderen op school zitten.
<<

Anoniem327

Bericht 22 Apr 2022 13:18

Marin schreef:

Behoefte aan een hele dag niet. Maar ik ben in schoolvakanties vaak een (deel van) een week weg naar m'n moeder met de kinderen. Dan heeft hij wel avonden voor zichzelf en soms een weekenddag. Snap ik best dat dat lekker is.

Gaat hij nooit mee naar jouw ouders? En als hij met de kinderen naar zijn ouders gaat, ga jij dan niet mee?
<<

Anoniem327

Bericht 22 Apr 2022 13:19

HollyGolightly schreef:Ik heb het niet. Ik zou wel kunnen doen (financieel). Dus een ochtend vrij zijn bijvoorbeeld. Maar ik vind werken gewoon best leuk. En ik denk dat ik in de praktijk toch vaak achter mijn laptop kruip. Dus als ik niet werk zijn de kinderen er altijd.

Zo is het voor mij ook, ik ken mezelf. Op papier lijkt een vrije dag me lekker maar in de praktijk zou ik van alles gaan doen: werl, klusjes in huis, alle dingen die je nu ff tussen werk door doet. Massages en lunchen en shoppen en Netflixen en lezen overdag zijn geen dingen die mezelf zie doen.
Maar als je dat wel wat lijkt, lekker doen joh, wie maakt je wat.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 22 Apr 2022 13:20

Sadie schreef:Is hij de stiefvader?

Zeker niet.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen