Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Opvang schoolgaande kinderen

<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 12 Apr 2022 20:13

Opvang schoolgaande kinderen

Hoe hebben jullie dat geregeld?

Mijn man en ik werken allebei 32 uur. Mijn oudste gaat tot nu toe twee dagen per week naar de bso, op de dagen dat de jongste twee op de opvang zijn. Na de zomervakantie starten ze op school dus dan wordt het allemaal anders.

Mijn ouders en schoonouders passen op de beurt nu op op de maandagen, maar omdat ze allebei niet om de hoek wonen willen ze dat niet eeuwig blijven doen als de tweeling straks ook naar school gaat.

Voorlopig heeft de tweeling op één dag plek op de BSO, op de andere dag staan ze op de wachtlijst en die volgt hopelijk snel. De maandag kunnen mijn man en ik dan om en om opvangen en de gemiste uren op die dag inhalen op onze vrije dag. Maar heel fijn vind ik dat niet, het maakt de week zo versnipperd. Dus we overwegen om een derde dag BSO aan te vragen. Lastig vind ik het!

Hoe doen jullie dit?
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 12 Apr 2022 20:17

Re: Opvang schoolgaande kinderen

Ik weet niet of je iets aan mijn antwoord hebt, maar bij ons is mijn vriend minder gaan werken. Hierdoor hebben wij helemaal geen opvang meer nodig. Ik ben 2 middagen thuis en mijn vriend 3.
Je plan met werk inhalen op je vrije dag klinkt niet ideaal, maar drie dagen bso is pittig als ze net op school starten.
Is ouderschapsverlof opnemen een optie?
<<

Anoniem327

Bericht 12 Apr 2022 20:18

Wat vind je lastig?
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 12 Apr 2022 20:23

De keuze tussen een meer versnipperde werkweek versus 3 dagen BSO wat ik voor de jongste twee wat veel vind als ze net met school starten. De oudste zou dat prima vinden verwacht ik. De tweeling groeit er vast ook in, maar het is dan wel opeens veel van huis in vergelijking met nu.

Soleil: mijn man heeft al ouderschapsverlof, zelf wil ik niet minder werken.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 12 Apr 2022 20:34

Tot begin vorig jaar hadden wij 3 dagen Bso. Dat ging prima, want ze gingen ook al 3 dagen naar het kdv.

Februari vorig jaar ben ik gestopt met werken en hebben we (omdat ik niet wist hoe lang ik niet zou werken) de Bso terug gezet naar 1 dag. Sinds december werk ik weer 3 dagen en toen hadden we ineens een probleem want de Bso heeft een wachtlijst.

Mijn man vangt nu de donderdagmiddag op. Op maandag hebben we een oppas aan huis. Zij kan soms niet vanwege toetsen op school en dan vangt mijn man die maandag ook op.
Woensdag en vrijdag ben ik vrij en ben ik er voor de meiden.
<<

Anoniem330

Bericht 12 Apr 2022 20:37

Ik heb mijn werk uren zo ingedeeld dat ik op MA, DI en WO om 14:00 vrij ben en om 14:15 bij school kan staan. Op DO ben ik vrij en op vrijdag werk ik de hele dag. Zo hebben we maar 1 middag BSO nodig op vrijdag.
De rest van mijn uren maak ik thuis / 's avonds wanneer en als ik zin heb, niet verplicht. Ik hou het zelf bij.

Met dit schema moet dreumes wel 1 dag extra naar het KDV. Die gaat nu 4 dagen. Dat had niet onze voorkeur, maar dat is nu even tijdelijk zo.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 12 Apr 2022 20:45

De oudste gaat 2 dagen per week naar de bso, op dinsdag en donderdag. Maandag is mijn vriend thuis en woensdag ben ik thuis. Op vrijdag passen mijn schoonouders en mijn moeder om en om op. Mijn schoonouders wonen praktisch om de hoek, mijn moeder reist een stukje voor haar oppasdag. Op de school van mijn oudste zijn de kleuters om de week op vrijdag vrij, dat is de dag dat mijn moeder er is. Hopelijk kunnen we dat zo houden en dan hoeven we pas na te denken over een andere oplossing voor de vrijdagen zodra de jongste naar groep 3 gaat 😄 mijn moeder komt inderdaad ook niet helemaal reizen voor 2-3 uurtjes oppassen. Tegen die tijd is een dag extra bso misschien wel een optie, al hoop ik eigenlijk dat mijn vriend die uurtjes voor zijn rekening neemt tegen die tijd, hij heeft dan ook al de maandag van 8.30 tot 14.30 teruggekregen als werktijd.
december 2016
juli 2019
<<

Anoniem327

Bericht 12 Apr 2022 20:50

Ik zou de eerste maanden voor de versnipperde werkweek gaan en vervolgens voor drie dagen bso kiezen.

Wat bedoel je precies met vrije dag? Bedoel je daar de weekenddagen mee?
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 12 Apr 2022 20:58

Onze jongens gaan 3 dagen naar de BSO. De eerste dagen is het even wennen maar nu weten ze niet anders. Ik heb niet het gevoel dat 2 of 3 dagen BSO nu echt veel zou uitmaken voor ze. Als we dag 3 zouden regelen door oppas of zelf schuiven met uren zou dat uiteindelijk juist minder routine, regelmaat en voorspelbaarheid opleveren en daar blijken zij het nu juist vooral erg goed op te doen.

Toen ik eerder van 3 naar 4 dagen werken ging, vonden we 3 dagen opvang voor ze gevoelsmatig ook teveel en hebben we om de week een dag familie laten oppassen. Ondanks dat dat een hele waardevolle tijd was, gaf het iedereen ook vooral veel stress en geregel en was het niet per se de beste optie.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 12 Apr 2022 21:00

Mijn man werkt gemiddeld 36 uur per week en ik 20 uur (al zit ik nu in de ziektewet ivm longcovidklachten).
Luuk en Nora hebben 5 schooldagen van 08.30-14.15. 1 middag in de week passen mijn schoonouders op. De woensdagmiddag haalt mijn man de kinderen uit school. Als ze beide een speelafspraakje bij een vriendje/vriendinnetje hebben dan gaat mijn man terug naar het werk (hij werk enkele minuten van ons huis en school). Als de kinderen geen speelafspraakje hebben of er is een speelafspraakje bij ons thuis dan neemt hij of die 2 uur vrij of hij haalt de uren op een andere dag in of hij werkt thuis nog door. Daar is hij gelukkig heel flexibel in. De andere 3 middagen haal ik de kinderen uit school.
💙: 07-09-2012
🩷: 15-07-2014
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 12 Apr 2022 21:09

N gaat straks op dinsdag en donderdag naar de bso. Op maandagmiddag is m'n vriend vrij en ik ben de woensdag en vrijdag vrij. Dus prima geregeld dacht ik zo.

Wat ik me alleen afvroeg: hoe doe je dat als ze een studiedag hebben? Want ze kunnen dan vast niet ineens een hele dag (extra) op de bso komen? Moet je dan altijd zelf een dag vrij nemen ofzo? Geen idee hoe zoiets werkt haha.
❤️ 7 juni 2018
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 12 Apr 2022 21:10

Bij J op school werken ze niet met een continu rooster hij heeft wisselende schooltijden en op de lange dagen blijft hij over.

Maandag: 08:30-15:15 dan haalt mijn vriend hem op. Die vergaderd dan nog wat of anders is hij klaar

Dinsdag: 08:30 - 15:15 ik haal hem dan op. Ik werk dan tot Max 14:30 op kantoor en werk dan thuis verder tot 17:00 maar meestal gewoon de hele dag thuis

Woensdag: 08:30-12:30 ik haal J op en werk de hele dag thuis. Deze dag werkte ik al thuis voor de pandemie en dit wil prima zo. Ik vind het heerlijk als J wil spelen. Maakt mij niet zoveel uit waar ze dan spelen. Ik plan dan klussen in die veel tijd kosten maar weinig denkwerk vragen.

Donderdag: 08:30-15:15 mijn moeder haalt J van school. Vinden ze beiden gezellig.

Vrijdag: 08:30-12:00 ik haal J op want ben op vrijdag vrij.

Vanaf groep 5 wordt de vrijdag ook tot 15:15. Mocht het nodig zijn omdat dit niet meer te redden valt gaat J naar de bso maar zolang we het zo kunnen redden gaat dat ook goed.
2015 💙
<<

Snirp

Major Yipyapper

Bericht 12 Apr 2022 21:12

Onze kinderen gaan 1 dag in de week naar de BSO.
Op maandag, dinsdag en woensdag haal ik ze op uit school en op vrijdag mijn man.

Tot de jongste naar school ging, ging de oudste de woensdag en donderdag naar de BSO. Toen de jongste afgelopen schooljaar ook gestart is op de basisschool heb ik mijn werkdagen omgegooid.

Ik werk nu dinsdag tot 13.00u en do/vrij tot 17.00u.

Bliss, hier is het zo dat ze op studiedagen de hele dag naar de BSO mogen, als dat hun contractdag is. BSO zit ook in de school zeg maar.
T&N hebben donderdag studiedag, dus nu kan mijn man ze om 8u bij de BSO brengen.
Hetzelfde geldt voor de vakanties, wij hebben een 48-weken contract.
Dus alleen week 2 t/m 5 van de zomervakantie mogen ze op donderdag niet komen.
<<

Anoniem327

Bericht 12 Apr 2022 21:13

Bliss schreef:N gaat straks op dinsdag en donderdag naar de bso. Op maandagmiddag is m'n vriend vrij en ik ben de woensdag en vrijdag vrij. Dus prima geregeld dacht ik zo.

Wat ik me alleen afvroeg: hoe doe je dat als ze een studiedag hebben? Want ze kunnen dan vast niet ineens een hele dag (extra) op de bso komen? Moet je dan altijd zelf een dag vrij nemen ofzo? Geen idee hoe zoiets werkt haha.

Bij ons kunnen ze op studiedagen de hele dag naar de bso.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 12 Apr 2022 21:14

Ah oké! Ja wij doen gewoon het hele jaar bso, dus in de vakanties gaat ze dan twee hele dagen. Maar als de studiedag op een andere dag valt, zullen we dan zelf wel vrij moeten nemen. Of misschien extra betalen voor die dag ofzo, maar dat zal ik binnenkort nog wel een keer checken daar.
❤️ 7 juni 2018
<<

Snirp

Major Yipyapper

Bericht 12 Apr 2022 21:16

Ja, misschien kun je andere dagen dat ze eens niet is geweest daar extra voor inzetten?
Hier doen ze (nu even) niet meer aan dagen inhalen, vanwege personeelstekort.
Als er eens op een dinsdag een studiedag is (dan werk ik tot 13u), gaan ze vaak naar mijn ouders of een van ons neemt een dag vrij.
<<

Loïs

Kletskop

Bericht 12 Apr 2022 21:16

Wij hebben geen continu rooster, en op woensdag hebben beide kids een korte dag en de middelste op vrijdag. Ik werk 3 dagen en mijn man doorgaans 5, maar die heeft onregelmatige dagen en tijden, soms ook in het weekend

Maandag; jongste naar het kdv, middelste en oudste op school tot 15.00, of mijn man haalt ze op omdat hij vrij is, vroege dienst of juist laat heeft, of ik haal op als man een normale
Dienst heeft. Ik stop dan om 14,45 met werken. Die uren kan ik missen doordat ik geregeld bereikbare diensten moet draaien en soms in het weekend extra moet.

Dinsdag, jongste kdv en middelste en oudste bso
Woensdag ben ik vrij
Donderdag past mijn moeder op de jongste en vangt vanaf 15.00 ook de andere 2 op
Vrijdag, ben ik vrij

Als mijn moeder niet wilde of kon, dan zouden wij ook een extra dag bso afnemen.
<<

Dobby

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 12 Apr 2022 21:25

Ik werk zelf op woensdag en vrijdag niet, en mijn man is maandagen vrij.
Dinsdag gaat de jongste naar de na schoolse opvang, en de oudste komt zelf naar huis.
Op donderdagen past mijn moeder altijd op na school, en die brengt ze ook naar school in de ochtend

Onze Bso is op de studiedagen van de twee scholen uit het gebouw altijd open, maar van andere scholen niet. Er is dan ook geen mogelijkheid om die dag extra af te nemen, omdat er onder schooltijden dan gewoon niemand is
08-03-2010
08-02-2016
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 12 Apr 2022 21:59

Oudste gaat op dinsdag en donderdag naar de bso. Middelste hoop ik in januari ook als ze plek hebben.

Maandag en woensdag ben ik vrij, vrijdag mijn man. De maandag is nu nog ouderschapsverlof. Ik hoop dat is dat nog een tijdje kan rekken want de oudste heeft echt een hekel aan de BSO, zo sneu maar er is geen andere optie qua oppas.
⁠♡♡♡
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 12 Apr 2022 22:14

Uffe dat is zo herkenbaar! Onze dochter vindt naar de BSO gaan ook echt niet leuk, maar als ze er eenmaal is heeft ze het er wel altijd naar haar zin. Ze kan er ook zo tegenop kijken, ze is gewoon liever thuis. De jongste gaat er overigens fluitend heen en de oudste mag inmiddels alleen thuis zijn na schooltijd.

Mijn man werkt 40 uur. Ik werk op papier 18,5 uur, grotendeels verdeeld over twee dagen. Op mijn ene werkdag werkt mijn man thuis en brengt/haalt hij de kinderen. Op mijn andere werkdag nermt hij 2 uur ouderschapsverlof op en brengt hij de kinderen naar school. Na schooltijd gaan ze dan naar de bso.

Teun, zou je het eerst niet gewoon kunnen uitproberen hoe twee BSO dagen bevallen? Als het inhalen van die uren op andere dagen dan toch niet lekker werkt, kun je altijd alsnog die derde dag aanvragen.
2011 2012 2017
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 13 Apr 2022 06:50

Bliss schreef:Ah oké! Ja wij doen gewoon het hele jaar bso, dus in de vakanties gaat ze dan twee hele dagen. Maar als de studiedag op een andere dag valt, zullen we dan zelf wel vrij moeten nemen. Of misschien extra betalen voor die dag ofzo, maar dat zal ik binnenkort nog wel een keer checken daar.

Dat verschilt ook een beetje per BSO. Onze BSO werkt inmiddels alleen nog maar samen met onze school, ondanks andere locatie. Margedagen en vakanties worden dan altijd afgestemd en die kun je dus altijd aanvragen en op margedagen is er dan gegarandeerd plek. Maar het kost sowieso extra idd.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem323

Bericht 13 Apr 2022 06:59

Kan je niet met een ander ouder dit oplossen? Ik neem een vriendinnetje van mijn zoon 1 middag uit school mee en zij vangt mijn zoon op als ik met dochter een afspraak heb. Dit is ook tijdelijk tot vriendinnetje naar de bso kan.
<<

Anoniem327

Bericht 13 Apr 2022 07:52

Teun schreef:De keuze tussen een meer versnipperde werkweek versus 3 dagen BSO wat ik voor de jongste twee wat veel vind als ze net met school starten. De oudste zou dat prima vinden verwacht ik. De tweeling groeit er vast ook in, maar het is dan wel opeens veel van huis in vergelijking met nu.

Soleil: mijn man heeft al ouderschapsverlof, zelf wil ik niet minder werken.

Ah zo. Mijn ervaring is dezelfde als die van Zora: gelijk gestart met 3 dagen bso. Is voor beide kinderen prima geweest, ‘veel’ zit meer in het hoofd van de ouders dan van de kinderen. Pas toen ze ouder werden kwam het gemorrel en hebben we ervoor gekozen om deels bso, deels oppas aan huis te gaan doen, maar dat is minder betrouwbaar. Immers, de oppas is een keer ziek, heeft een trouwerij, dat soort dingen. Ik zou dus zonder scrupules kiezen voor drie dagen bso.

Bliss: studiedagen zijn voor eigen rekening, daar doet onze bso niet aan. Dus dan neemt mijn vriend of ik zelf vrij. Of als we geluk hebben zoals deze week kunnen ze uit logeren.
<<

ShallY

Yipyapper

Bericht 13 Apr 2022 08:10

Bliss schreef:N gaat straks op dinsdag en donderdag naar de bso. Op maandagmiddag is m'n vriend vrij en ik ben de woensdag en vrijdag vrij. Dus prima geregeld dacht ik zo.

Meestal houd de bso daar wel rekening mee. Je krijgt dan een mailtje (hier dan) dat er dan en dan studiedag is en of je gebruik wil maken van hele dag bso.
<<

ShallY

Yipyapper

Bericht 13 Apr 2022 08:17

J en I starten ook meteen na de vakantie op school en gaan dan net als hun grote broer op dinsdag en donderdag op de bso.
(ze starten alle 3 na de zomervakantie met bso)

Op maandag werkt mijn man thuis en woensdag en vrijdag ben ik thuis.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen