27 Mrt 2022 21:33 door Pompoen
Ik ben het wel een beetje met je eens Marin dat je er geen groot onderwerp van moet maken. Maar aan de andere kant moet het dan wel een onderwerp zijn wat voorbij komt in het dagelijks leven. Volgens mij is het wat dat betreft bijvoorbeeld nog niet een onderwerp wat in kinderboeken veel besproken wordt (als het normaal zou zijn, dan zou het gewoon terloops voorbij komen idealiter gezien).
Wij proberen met onze kinderen te praten over deze onderwerpen, maar ook over discriminatie in het algemeen en ook over dat je dus soms in een positie zit dat je bevoorrecht bent ten opzichte van anderen. Niet door deze onderwerpen dagelijks aan te snijden of er een issue van te maken, maar door er met ze over te praten als het aan de orde komt, door te laten merken dat wij er open in staan en dat soort dingen.
Mijn middelste was een tijdje terug steeds aan het schelden met homo. Toen heb ik aan hem gevraagd of hij wist wat een homo eigenlijk was. Dat wist hij niet. Dus uitgelegd wat homoseksualiteit is. En dat het dus ook een beetje gek is om ermee te schelden, want het maakt toch niet uit of iemand een homo is. Nou dat vond hij eigenlijk ook wel en daarna heeft hij er nooit meer over gepraat.
En de oudste heeft een ‘die’ in de klas die aangesproken wil worden met ‘die’ en ‘hen’, we hebben het daar toen ook over gehad. En blijkbaar is dat op dit moment een thema, want ik kon er nog twee opnoemen die ze kenden (van school) en die onlangs hebben aangegeven non-binair te zijn.
Toen ze jonger waren kon vooral de oudste nog wel een stug doen over dat roze voor meisjes was en dat soort dingen. Maar ik geloof dat haar inmiddels wel duidelijk is dat het ons echt aan onze kont kan roesten wie welke kleur mooi vindt, als je maar bij jezelf blijft.
Wij hebben in onze omgeving niet heel veel personen uit de LHBTIQ+ groep, dat vind ik soms wel een gemis in de opvoeding, ik zou het graag wat meer voorleven. Maar goed, dat is nu eenmaal niet zo, dus houden wij het bij wat er wel op ons pad komt. En ja, dat houdt ook in dat verschillende vormen van liefde voorkomen in een boekje over seksuele voorlichting. Dat soort inclusie vinden wij heel belangrijk.