Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Schermtijd

<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 15 Apr 2022 20:55

Schermtijd

Mijn jongens hebben in principe anderhalf uur schermtijd per dag. Omdat we allemaal ziek zijn behalve de oudste, mocht hij vandaag langer. Hij speelde online een spel met klasgenoten, ik kon ze horen en herken hun stemmen dus weet zeker wie dit waren. Ze waren allemaal online vanaf ongeveer half 8 tot elf uur (toen moest mijn zoon stoppen).

Hierdoor begin ik aan mezelf te twijfelen, zijn wij niet te streng?

Nog wat achtergrondinformatie :) Zoons zijn 5 en net 9. Spelen vooral heel veel en heel vaak buiten. Oudste heeft een telefoon met alleen wifi, we hebben een Chromebook, een televisie met alle streamingsdiensten en een switch dus er is veeeel aanbod 😇

Uitzonderingen op de anderhalf uur zijn niet wekelijks, eerder maandelijks.
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 15 Apr 2022 21:03

Re: Schermtijd

Ik vind van half 8 tot 11 uur wel lang klinken (ik keek even op de klok of het niet 's avonds was maar dat kan niet haha) maar mijn zoon komt op sommige dagen ook wel aan een goeie twee en soms drie uur. Niet altijd en wel versprokkeld, dus niet zo lang achter elkaar.

Wij hebben geen specifieke limiet aan schermtijd. We zetten het in wanneer het fijn is, wanneer hij er behoefte aan heeft. En hij zet 'm zelf weer uit wanneer hij er klaar mee is. Soms is dat kwartiertje, soms een uur. Hij kijkt bovengemiddeld veel iPad en speelt weinig buiten. Maar ik vind het niet zo erg. Hij leert er heel veel van (heeft zichzelf volledig Engels geleerd bijvoorbeeld) en het helpt hem tot rust komen. En eerlijk gezegd helpt het mij ook wel, ik kan gewoon niet de energie opbrengen constant met hem bezig te zijn. Maar dat vind ik zelf een slechte reden hoewel het wel gewoon realistisch is.

Maar zolang hij het zelf weg legt vind ik het wel prima. En hij moet het altijd even vragen en soms zeggen we ook gewoon nee.

Ik zou het voor deze keer niet zo erg vinden hoor Spencer. Zeker als je zelf ziek bent.
Let's discover the world together.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 15 Apr 2022 21:08

Haha nee niet 's avonds hoor, hij gaat om acht uur naar bed 😅 Verschil met O is denk ik wel dat mijn jongens vooral met elkaar en met vriendjes spelen en zelden mij nodig hebben. Alleen konden we vandaag geen geluid verdragen 🙈🙈 Maar als ik niet ziek ben, hoef ik niet actief iets te faciliteren.

Zoon zegt wel vaak dat andere kinderen veeeel meer schermtijd hebben, maar die mogen ook allemaal om zes uur uit bed en croissants mee naar school als ik hem moet geloven 😂😂

Nog vergeten te vermelden, Squla mag altijd, dat telt niet in schermtijd. Daar leren ze wel van. Maar ik geloof niet dat minicraft en FIFA veel toevoegen qua kennis 😅
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 15 Apr 2022 21:12

Ja zeker als ze normaal zoveel buiten spelen en dit duidelijk een uitzondering is, zou ik hier iig niet over in zitten. En op zich als je jullie limiet fijn vindt en ze doen er niet te moeilijk over normaal gesproken gewoon zo laten en dan als 't een keertje meer wordt, is 't prima toch?
Let's discover the world together.
<<

Sublimo

Bericht 15 Apr 2022 21:30

Onze kinderen van 6 en 7 hebben een half uurtje schermtijd per dag en in het weekend kijken we The Voice Kids en I can see your voice, dus dan is het wel langer. Maar ik vind anderhalf uur dus zeker niet streng of weinig. En ik kan me heel goed voorstellen dat je bij ziekte wat minder strikt bent. Dat doen wij ook.
<<

Loïs

Kletskop

Bericht 15 Apr 2022 21:36

Ik zou daar niet over in zitten, vooral niet als je ziek bent. Wij hebben de switches van de kinderen ingesteld op een uur per dag. Maar de oudste heeft ook een telefoon en natuurlijk de tv.
Bij mooi weer zijn ze altijd buiten, ook in de winter. Bij ziekte, slecht weer of vermoeidheid mogen ze ook tv kijken.
Mijn oudste kijkt graag jeugdjournaal en klokhuis en dat vind ik sowieso prima. Van die irritante schreeuw jongens kan ik niet verdragen en ben ik na 10 minuten klaar mee. (Vooral die jongens die dan minecraft spelen, verschrikkelijk)

En als een van mijn kinderen met een hele groep aan het gamen is, zoals jouw zoon, dan zou ik zelf niet de spelbreker zijn denk ik om hem dan te verbieden.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 15 Apr 2022 23:26

Och, je bent ziek dan zou ik me er echt niet zo druk om maken. Zeker niet als ze normaal lekker veel buiten spelen en ook andere dingen nog gewoon leuk vinden. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten lijkt me.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 16 Apr 2022 06:23

J mag ‘s ochtends 45 minuten en ‘s middags een uurtje. ‘S ochtends heeft hij volledige vrijheid en kan hij dus ook die domme YouTube filmpjes kijken. ‘S middags niet dan moet hij Netflix of Disney kiezen wat strak ingesteld is. Overigens zit hij meer dan de helft van de tijd tijdens zijn schermtijd ook te tekenen of te spelen en gebruikt hij het puur voor het geluid even in zijn bubbel.
Beweging krijgt hij genoeg en doet hij ook veel vandaag wordt bijvoorbeeld mooi weer dus zien we hem weinig omdat hij dan de halve dag in de speeltuin aan het spelen is.
2015 💙
<<

Anoniem327

Bericht 16 Apr 2022 06:36

Doordeweeks zijn we hier naar 0 minuten schermtijd gegaan. In het weekend laten we het los, dan kijken de kinderen heerlijk lang filmpjes in pyjama en kunnen wij ons eigen ding doen.

We gaan altijd iets leuks doen en de kinderen spelen zeker buiten, want rond een uur of 10 zijn ze zat van het gehang. Dus het is niet dat ze de hele dag voor de televisie hangen, maar veel is het zeker en dat mag (zo staan wij erin).
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Apr 2022 06:43

Hier mogen ze in de ochtend even ( puur eigenbelang dat ze niet om half 7 aan mijn bed staan) en na 17:00uur dan pas weer. Op de drie bso dagen is dat laatste niet aan de orde, want dan gaan we eten ed en gaat de IPad niet meer aan nadat ze thuis zijn.

Voor schermtijd telt wel alles mee, IPad, tv, keersommen oefenen op internet en ga zo maar door. En ook als er vriendjes komen spelen mogen ze niet voor 17:00uur.

Maar als er iemand ziek is of zoals met de lockdowns waarbij we weinig konden, dan zijn we wel minder strikt hoor, prima voor een keertje.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Apr 2022 07:17

Ik zou me er ook niet druk om maken hoor. Wij doen sowieso niet aan schermtijd. Mijn dochter zit niet vaak achter de iPad (voor de ogen is dit natuurlijk slechter) maar kijkt wel regelmatig tv. Zolang het in balans is vinden we dat prima. Als ze om 4 uur thuis komt uit school bijvoorbeeld mag ze van ons gerust tv kijken, zelf kijk ik ook graag tv als ik de hele dag heb gewerkt.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 16 Apr 2022 07:23

Wij gebruiken de iPad helemaal niet meer. Als mijn moeder oppast dan mogen ze tijdens het eten koken op de iPads van m'n moeder.

De tv beneden (we hebben maar 1 tv) maar de oudste zelf aan doen in de ochtend (5). Met de afspraak woensdag en vrijdag YouTube een de rest van de week Netflix. Dat doet ze heel braaf. Ze mag uit school even tv kijken tot haar zusje wakker is. Dus dat is niet heel lang en vaak gaat ze al spelen terwijl de tv nog aan is. Als ik ga koken mag de tv ook weer aan.

Ik vind op afstand kijken ook een prettiger idee voor de ontwikkeling van de ogen.

Nu is de jongste ziek en zij kijkt nu zo'n beetje de hele dag tv. Ik laat het dan ook wel los.
Laatst gewijzigd door Jip op 16 Apr 2022 07:26, in totaal 1 keer gewijzigd.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Apr 2022 07:26

Wij hebben geen schermtijd. In het weekend mogen ze in de ochtend vanaf 8 uur tot ik zeg dat het genoeg is. Omdat we allemaal sporten op zaterdagochtend is dat niet zo lang, maar op zondag kan dat best eens 2-3 uur zijn. Overdag mag het nooit. De vaste tijd is 16.30 uur. In de winter kruipen ze dan altijd achter een scherm naar keuze. In de zomer merken ze het vaak niet eens. Ik heb ze gisteren om 19.30 binnen gehaald (wel gegeten tussendoor uiteraard)
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 16 Apr 2022 07:27

Wij houden geen schermtijden aan. Er zijn momenten met bijvoorbeeld slecht weer dat ze veel achter de tablet of computer zitten maar met mooi weer spelen ze veel buiten.
Mijn oudste is ook 9 en speelt online op de computer veel met zijn klasgenootjes.
💙: 07-09-2012
🩷: 15-07-2014
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 16 Apr 2022 07:35

Als J vriendjes heeft is schermtijd trouwens een no go. Ik vind het dan echt onzin dat ze met z’n tweeën achter een schermpje gaan zitten. Dan kun je net zo goed niet gaan spelen. De iPad kan ook pas om 6:45 aan.
2015 💙
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 16 Apr 2022 07:38

Vooral als je ziek bent, zou ik er niet zo moeilijk over doen. Dan kun je zelf wel wat rust gebruiken.

Hier mogen ze in het weekend 's ochtends allebei een half uur op de tablet in ons bed (totaal een uur dus). De tv gaat in principe niet voor 16.00uur 's middags aan. Hoewel we in het weekend ook wel eens 's ochtends kijken. Hangt er net vanaf hoe de dag eruit ziet qua planning (en weer). Tsja, het is dan ook ons weekend, kunnen we zelf ook even rustig opstarten.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Anoniem323

Bericht 16 Apr 2022 07:58

Ik tel de tv niet mee.
De switch en tablet mogen ze op korte dagen en vrije dagen een uur. Anders is het te kort om echt verder te komen in een spel.
Niet voor schooltijd.

De tv mag in de ochtend een kwartier aan als ze klaar zijn voor school (kleren aan en gegeten).
Na school eerst een half uur tv kijken, daarna pas wat drinken. Na het eten een half uur.
In het weekend blijft de tv zoveel mogelijk uit. Er zijn uitzonderingen maar niet teveel of te vaak.
In de vakantie laat ik het wat vrijer.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Apr 2022 08:50

Hoe jij het doet Spencer, heb ik ook voor ogen als m'n kinderen ouder zijn. Ik vind 1,5u niet weinig en vind ook dat er prima ruimte moet zijn voor uitzonderingen.

Wij hebben alleen de tv en nog geen andere schermen. Twijfelden laatst om een iPad te kopen maar toch maar niet gedaan nog.

In principe kijkt m'n dochter na 17n tv tot we eten, 15 tot 45 minuten. Maar het gebeurt ook regelmatig dat ze meer kijkt. Op vrije dagen s ochtends als we iets moeten of alleen met de kinderen zijn. Je kunt dan soms niets omdat dochter erg claimend kan zijn. Tijdens het middagslaapje van de jongste, als we zelf ook moe zijn en haar niet 2 uren willen vermaken. En in de winter ging de tv s middags wel eens eerder aan.
Gelukkig komen die uitzonderingen steeds iets minder voor. Gelukkig, omdat we de tv dus echt wel inzetten om zelf rust te krijgen, en dat steeds minder nodig is.
Denk ook niet echt dat dochter rustig wordt van tv kijken maar op die momenten beter gerichte aandacht van ons kan gebruiken. Die kunnen we dus niet altijd zoveel geven als ze nodig heeft.

Ik merk dat als ik alleen ben met de kinderen rond spitsuur het ook altijd zeer snel meer wordt.
Voor zoon zet ik de tv nog niet aan. Hij is er natuurlijk wel bij als dochter tv kijkt, maar hij speelt dan gewoon. Is ook een totaal ander kind. Met dochter zet ik de tv wel extra aan zodat iedereen in huis even rust heeft. Voor zoon zie ik dat gewoon niet gebeuren dat dat regelmatig nodig is.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 16 Apr 2022 08:59

Wij hanteren geen schermtijd en ze zitten er dan ook best veel achter. Met name de jongste momenteel wel echt teveel. Maar met de gedachte dat hij over vier weken elke dag naar school gaat, maak ik me er niet zo druk over. Met mooi weer zijn ze momenteel vooral buiten dus dan gaat de schermtijd automatisch flink naar beneden.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 16 Apr 2022 13:24

Lady schreef:Wij hanteren geen schermtijd en ze zitten er dan ook best veel achter. Met name de jongste momenteel wel echt teveel. Maar met de gedachte dat hij over vier weken elke dag naar school gaat, maak ik me er niet zo druk over. Met mooi weer zijn ze momenteel vooral buiten dus dan gaat de schermtijd automatisch flink naar beneden.

Hier precies hetzelfde. Ze slaapt al heel lang niet meer overdag, maar het tv kijken is wel een soort rustmoment in de middag vaak. Zeker als ze een drukke ochtend heeft gehad op de psz of met een andere activiteit.

Ik ben hier niet zo principieel in geloof ik. In de ochtend zit ze ook regelmatig even achter de iPad op haar kamer als ze te vroeg wakker is naar onze zin. (Vooral in het weekend dus.)
❤️ 7 juni 2018
<<

Anoniem330

Bericht 16 Apr 2022 13:50

Wij doen niet aan schermtijd. Het maakt hier niet uit.

De TV staat soms bijna de hele dag aan. Soms de hele dag niet. Tablets hebben we niet en pas sinds kort zit er een spelletje op m'n vriend z'n telefoon wat ze leuk vindt. Dat mag ze soms 's avonds even spelen.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 17 Apr 2022 08:41

Ik was hier eerder ook niet zo principieel in trouwens. Maar waar mijn jongste er op een gegeven moment klaar mee is en vanzelf gaat spelen, is mijn oudste er niet bij weg te slaan. Als ik hem zijn gang laat gaan zit hij hele dagen op de IPad, vandaar dat we sinds de afgelopen winter afspraken gemaakt hebben, geeft duidelijkheid en scheelt discussie.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anousch

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 17 Apr 2022 20:02

Hier varieert het ook heel erg, indd middagen na de peuterspeelzaal heeft hij het echt nodig. Maar nu ook tijdens mijn zwangerschap kijkt hij meer dan normaal. Het is maar even zo!
Daan 27-06-2018
Yinthe 20-05-2022

Zo dol gelukkig en compleet ♡
<<

LaLou

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 18 Apr 2022 15:45

Geen schermtijd hier en ze zitten er regelmatig te lang achter naar mijn idee. Sommige dagen ben ik er stricter in dan andere dagen. Meestal is het na een uurtje dat ik roep dat ze de computer uit moeten doen en wat anders moeten gaan doen. Dan doen ze dat ook zonder gemopper. Ze spelen meestal met z'n 3en computerspellen samen waarin ze samen een wereld bouwen in minecraft of een team vormen in fortnite. Zolang ze genoeg andere dingen doen in hun leven maak ik me er niet zo druk om.
<<

Anoniem327

Bericht 18 Apr 2022 15:57

In de lente en zomer kijken ze bijna niet. Tijdens de lockdown in de winter hebben ze erg veel gekeken. Zo wisselt het naar gelang de omstandigheden. Ik heb niet het idee dat het een negative impact op ze heeft, zolang ze genoeg andere dingen doen.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen