Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Jaartafels

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 16 Mrt 2022 07:51

Jaartafels

Vast niet een topic wat enorm storm zal lopen maar het lijkt me wel leuk ideetjes uit te wisselen en van elkaar te zien wat we hebben staan per seizoen.
Wij voeden zeker niet zo antroposofisch op maar ik heb de jaartafels vanuit huis mee gekregen en dus vind ik het heel leuk om dat nu ook bij m'n eigen kinderen te doen, met de seizoenen mee en kijken wat we in de natuur kunnen vinden.
Heb een plekje in de nieuwe speelgoedkast gemaakt ervoor.

Nu heb ik een vroege lente tafel logischerwijs. Het silhouetlampje heeft mijn moeder vroeger zelf gemaakt. Ze heeft er nog een hele boel liggen die ik allemaal mag overnemen en de buurvrouw gaat ze deels restoreren. Vind ik zo leuk. Hierna komen de wortelkinderen, m'n favoriete plaat van vroeger. 😍

Afbeelding

Voor wie ook een jaartafel heeft staan, wat hebben jullie er nu op? Foto? Wat vinden jullie mooie dingen?
Let's discover the world together.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 16 Mrt 2022 09:10

Re: Jaartafels

Nog nooit van een jaartafel gehoord! :D Maar ik ga eens kijken wat er zoal voorbijkomt in dit topic.
❤️ 7 juni 2018
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Mrt 2022 09:50

Super leuk Marin! Op het kdv doen ze dit ook en ik zat ook al te denken misschien leuk om het thuis te doen maar ik weet niet zo goed waar te beginnen. Misschien heb jij startertips?
<<

Tauriel

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 16 Mrt 2022 10:07

Wat leuk Marin. Ik ken het eigenlijk alleen van school. Het enige wat wij thuis hadden, was met kerst een kerststukje. Misschien wel leuk om thuis ook te doen, samen met de kinderen. Ga er over nadenken en hier inspiratie opdoen.
“Smile and wave, boys. Smile and wave…"
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 16 Mrt 2022 10:09

Ja schattig he! Ik heb er geen ideeen over vanuit het hele Waldorf principe hoor, zo goed ben ik niet op de hoogte. Ik volg wel wat Waldorf accounts op insta en heb wat Pinterest ideetjes opgeslagen. Maar wat ik voorheen vaak deed was gewoon wat dingen uit de natuur verzamelen. Dus nu wat bloembolletjes (ik had eerst een bloempotje met witte druifjes staan maar nu deze ranonkels waarvan de stengels af waren gebroken uit het grote boeket), maar vind bloembolletjes altijd zo schattig, straks met Pasen zou je wat paasdingetjes kunnen doen.

Een houten kaarthouder en dan zo'n lief kaartje erin doet al veel.

Wij gebruikten vroeger veel van die zachte doeken in natuurtinten, dus bruin, groen, geel. Daarmee kan je de grond namaken als je wilt. In de herfst mooie bladeren en eikeltjes en kastanjes natuurlijk.

En je hebt wel echt mooie producten van bijv Ostheimer, Grimm, Pippilotta en van die lieve stoffen of houten poppetjes, maar het is al heel snel vrij duur natuurlijk.
Met iets kleins kom je al een heel eind denk ik. En gewoon leuk om zelf wat bij elkaar te rapen.

En ik vind zelf de illustraties van Elsa Beskow heel erg mooi, doet me zo aan vroeger denken. Daar heb je ook kaarten van, daar zou je eentje van neer kunnen zetten met nu wat frisse bloemetjes en ben je al een heel end denk ik.

Je zou hier eens kunnen kijken:
https://www.mijnhemeltje.nl/product-cat ... er/page/2/
https://www.houtenplezier.nl/tags/seizoenstafel/
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Mrt 2022 10:45

Wat leuk Marin! Ik ken het alleen van school en opvang, maar van daaruit worden we ook aangespoord om thuis met het thema aan de slag te gaan 😅 ik gok dat je bij de action trouwens ook een eind komt met vulling voor de tafel als je niet meteen veel geld kwijt wilt zijn.
december 2016
juli 2019
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Mrt 2022 11:15

Heel leuk! Wij hebben geen jaartafel maar vaak wel een schaal op tafel staan ij thema van het seizoen. De kinderen voegen daar zelf vaak schatten die ze vinden aan toe.

Mijn oudste heeft met raamstiften een vaas helemaal in paasthema gebracht (met katjes). Komende week zetten we samen een paastak neer met zelfgemaakte paasversiersels. Ook koop ik elk jaar wel bloembollen etc.

Ik heb schoenendozen per seizoen met decoratie. Ik hergebruik dingen er komt ook elk jaar wel weer iets nieuws.

@dille en kamille heeft ook altijd leuke dingen!
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Mrt 2022 11:17

Ja superleuk! Ben er vorig jaar mee begonnen en verzamel nu elk seizoen/thema wat nieuwe dingetjes. Ik ben wat lentespul kwijt van vorig jaar en hoop dat nog even te vinden. Heb er ook vaak een boekje bij staan, vaak van Bobbi. Bobbi in de herfst, Bobbi viert Pasen etc. Heb nu ook een Pasen/lente slinger. De 'tafel' is een plekje op de vensterbank en de slinger hangt daarboven.

Probeer het mezelf niet te moeilijk te maken dat het weer zo'n moetding wordt in m'n hoofd.

Edit: voor m'n herfsttafel heb ik veel van credu.nl besteld.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Mrt 2022 11:48

Nee, dit doen we niet. Maar er zijn altijd wel seizoensdingen in huis.
Zo hebben de kinderen laatst zaadjes uitgezocht ( de oudste augurk en de jongste watermeloen) en hebben we nu op de eettafel een kleine kas staan met de gezaaide plantjes ( ook nog komkommer, radijs en boontjes).

We zetten elk jaar een paastak, vorig jaar hebben we van zoutdeeg versiersels gemaakt en geverfd voor in die tak bijvoorbeeld.

In de herfst gaan we altijd wel een keer naar het bos, kastanjes en eikeltjes ed verzamelen en daar knutselen we dan wat van en dat staat dan ook een tijdje op de eettafel.

En zo is er ook altijd wel iets qua knutsel/ versiersel met Sinterklaas en kerst ed.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 16 Mrt 2022 11:56

Ik doe het niet op deze manier. Maar ik 'versier' wel altijd de slaapkamers van de kinderen met wat dingetjes aangepast aan het seizoen. Meestal doe ik dat nu met kerst, voorjaar, Pasen en herfst. En in de woonkamer zijn ook altijd wel wat dingetjes te vinden gerelateerd aan het seizoen. Ook laat ik ze (vooral de oudste tot nu toe) vaak wat knutselen in het thema. Ik vind het wel heel leuk om dat zo te doen eigenlijk, ik vind het zelf ook altijd heel gezellig. Maar ik ben er dan weer niet zo van om het te doen volgens specifieke 'regels' of materialen. Ik doe maar wat en gewoon wat ik zelf leuk vind en bedenk.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 16 Mrt 2022 12:13

Wat leuk. Ik ken het enkel van insta (judithhome heeft hele mooie altijd).

Was wel benieuwd naar de gedachte erachter. Waarom is dit iets voor kinderen? Ik ken het dus verder totaal niet. Iig niet een speciaal plekje ervoor ofzo.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Mrt 2022 13:55

Ik vind dit heel leuk maar ik ben bang dat als ik dat hier in huis doe ik in de lente bezig ben om de herfsttafel op te ruimen en ik in de zomer nog winterdingen vind. Ik kijk wel graag met jullie plaatjes mee.
<<

Fred

Major Yipyapper

Bericht 16 Mrt 2022 14:44

Het is inderdaad niet iets alleen voor kinderen. Mijn ouders maken in de achterbouw altijd een hoekje dat past in het jaargetijde. Telkens als daar kom kijk ik er naar of ze hebben aangepast. Altijd erg leuk om zo binnen te komen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 16 Mrt 2022 15:11

Tabbie schreef:Wat leuk. Ik ken het enkel van insta (judithhome heeft hele mooie altijd).

Was wel benieuwd naar de gedachte erachter. Waarom is dit iets voor kinderen? Ik ken het dus verder totaal niet. Iig niet een speciaal plekje ervoor ofzo.

Om bewustzijn te creëeren van de seizoenen, de jaarfeesten en dat soort momenten. Dat geeft houvast aan jonge kinderen (net zoals ze op school vaak bezig zijn met de dagen van de week, de seizoenen etc).

Dit boek is ook zo mooi om neer te zetten:
"Libris | Het jaar rond, Elsa Beskow" https://libris.nl/boek?authortitle=elsa ... 9062383726

Ik kon vroeger echt eindeloos naar die platen kijken dus voor mij is het echt sentiment haha.

Wat klinkt het allemaal gezellig wat jullie doen. Leuk straks met Pasen inderdaad. Zo leuk wat kleur ook in huis. Lekker fris.

Fred wat lief dat je ouders dat nog steeds hebben.
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 16 Mrt 2022 15:24

Wij hebben ook een seizoentafel hier in huis, tegenwoordig een klein vensterbankje. Ik heb een noest lamp, meestal iets van een kaart en kleine spulletjes die er bij horen. Erbij staan ook een klein boekenkastje met boeken die erbij horen

Ik gebruik vaak grimms en grapat spulletjes om te versieren of Mar net hoe het uitkomt. Op onze wintertafel stonden bijv Playmobil poppetjes die skiën en Frozen figuurtjes dit jaar. De knutselwerkjes die erbij passen oa van school hang ik op de deur ernaast

Op onze winter/lente tafel staat het silhouet van de wortelkindjes, een schaal met bloembollen die uitkomt en wat happystones die de meiden gevonden hebben passend bij de lente. Komende weken komen daar nog lammetjes en wat paas spul bij. Ik heb op het raampje met de oudste van het weekend een tak met lente bloesem getekend.

Toen ze kleiner waren deed ik het zelf,nu maken ze er meestal zelf iets van met de spullen en verzinnen er dingen bij. Extra leuk!

Terug naar Zwangerschap & kinderen