Leren lezen
Wie kan mij een beetje wijs maken in de wondere wereld van het leren lezen? Ik ben enigszins bekend met de methode Veilig Leren Lezen van Zwijsen en weet dat ze aan het overstappen zijn van de maan naar kim methode maar hoe precies wat waar mis ik natuurlijk omdat ik geen leerkracht ben.
Ik mis een beetje het overzicht. Waar begint een kind? Is er ergens iets van een overzicht?
En zijn de AVI niveaus hier aan gekoppeld of is dat weer los staand ervan? Of is dat intussen achterhaald?
Ik kan dit natuurlijk ook aan de juffen van m'n zoon vragen maar die hebben het druk zat met alle kerst en lockdown perikelen. Dus dat komt in het nieuwe jaar wel. En met het oog op een mogelijk langere school lockdown en de leergierigheid van onze zoon, help ik hem graag maar dan wel op de juiste manier.
We doen het nu dat hij de letters van een woord eerst los noemt (zo kort uitgesproken zoals je op school leert) en dan vraag ik hoe dat is als je het aan elkaar plakt. Zo las hij net het zinnetje 'Snip is een vogel'. Maar geen idee of dit de juiste techniek is. Hij heeft zichzelf al zoveel 'verkeerd' aangeleerd (de letters fonetisch uitspreken /kaa/ ipv /kuh/ en in het Engels dus /ie/ is de Nederlandse /e/ ) wat heel verwarrend is. Dus het is fijn als dit wel goed gaat en leer ik hem graag goed vanaf het begin en dan kunnen we in de kerstvakantie naar de bieb voor de juiste boekjes.
We leren uiteraard ook spelenderwijs met letters maar mijn vraag gaat nu meer echt over het concreet leren lezen.