Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Leren lezen

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 16 Dec 2021 21:28

Leren lezen

Dit is misschien meer een vraag voor de juffen dan voor de ouders maar die zitten hier allebei dus er is vast iemand die me kan helpen.

Wie kan mij een beetje wijs maken in de wondere wereld van het leren lezen? Ik ben enigszins bekend met de methode Veilig Leren Lezen van Zwijsen en weet dat ze aan het overstappen zijn van de maan naar kim methode maar hoe precies wat waar mis ik natuurlijk omdat ik geen leerkracht ben.
Ik mis een beetje het overzicht. Waar begint een kind? Is er ergens iets van een overzicht?

En zijn de AVI niveaus hier aan gekoppeld of is dat weer los staand ervan? Of is dat intussen achterhaald?

Ik kan dit natuurlijk ook aan de juffen van m'n zoon vragen maar die hebben het druk zat met alle kerst en lockdown perikelen. Dus dat komt in het nieuwe jaar wel. En met het oog op een mogelijk langere school lockdown en de leergierigheid van onze zoon, help ik hem graag maar dan wel op de juiste manier.

We doen het nu dat hij de letters van een woord eerst los noemt (zo kort uitgesproken zoals je op school leert) en dan vraag ik hoe dat is als je het aan elkaar plakt. Zo las hij net het zinnetje 'Snip is een vogel'. Maar geen idee of dit de juiste techniek is. Hij heeft zichzelf al zoveel 'verkeerd' aangeleerd (de letters fonetisch uitspreken /kaa/ ipv /kuh/ en in het Engels dus /ie/ is de Nederlandse /e/ ) wat heel verwarrend is. Dus het is fijn als dit wel goed gaat en leer ik hem graag goed vanaf het begin en dan kunnen we in de kerstvakantie naar de bieb voor de juiste boekjes.
We leren uiteraard ook spelenderwijs met letters maar mijn vraag gaat nu meer echt over het concreet leren lezen.
Let's discover the world together.
<<

Elisabeth

Lady-post-a-lot

Bericht 16 Dec 2021 21:34

Re: Leren lezen

Ik ben geen juf, maar ik liet mijn zoons lezen uit avi start toen ze in groep 1/2 zaten. Ook hoe jij het zegt. Letter voor letter, dan het woord.

Zoiets:
https://www.bol.com/nl/p/lezen-is-leuk- ... androidapp
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Dec 2021 21:41

Marin schreef:Dit is misschien meer een vraag voor de juffen dan voor de ouders maar die zitten hier allebei dus er is vast iemand die me kan helpen.

Wie kan mij een beetje wijs maken in de wondere wereld van het leren lezen? Ik ben enigszins bekend met de methode Veilig Leren Lezen van Zwijsen en weet dat ze aan het overstappen zijn van de maan naar kim methode maar hoe precies wat waar mis ik natuurlijk omdat ik geen leerkracht ben.
Ik mis een beetje het overzicht. Waar begint een kind? Is er ergens iets van een overzicht?
Kim is niet perse een methode maar meer de naam van de nieuwe versie. lijn 3 is de tegenhanger van veilig leren lezen. Volgens mij zijn er overzichten in welke volgorde ze de letters aanleren.

En zijn de AVI niveaus hier aan gekoppeld of is dat weer los staand ervan? Of is dat intussen achterhaald?
ja, avi niveaus zijn gekoppeld aan het (leren) lezen. Om het overzicht makkelijker te maken zijn ze een par jaar geleden geswitcht van de cijfers naar start, m3, e3 en zo verder, dus bij m3 zouden ze die moeten kunnen lezen halverwege groep 3.

Ik kan dit natuurlijk ook aan de juffen van m'n zoon vragen maar die hebben het druk zat met alle kerst en lockdown perikelen. Dus dat komt in het nieuwe jaar wel. En met het oog op een mogelijk langere school lockdown en de leergierigheid van onze zoon, help ik hem graag maar dan wel op de juiste manier.

We doen het nu dat hij de letters van een woord eerst los noemt (zo kort uitgesproken zoals je op school leert) en dan vraag ik hoe dat is als je het aan elkaar plakt. dat is precies het hakken en plakken wat hij op school zal leren. Als dat goed gaat kun je ook naar zingend lezen, dus ipv kuh i ppp kip naar kuuhipppp (dus fonetisch lang aan elkaar zegsman)

Zo las hij net het zinnetje 'Snip is een vogel'. Maar geen idee of dit de juiste techniek is. Hij heeft zichzelf al zoveel 'verkeerd' aangeleerd (de letters fonetisch uitspreken /kaa/ ipv /kuh/ en in het Engels dus /ie/ is de Nederlandse /e/ ) wat heel verwarrend is. Dus het is fijn als dit wel goed gaat en leer ik hem graag goed vanaf het begin en dan kunnen we in de kerstvakantie naar de bieb voor de juiste boekjes.
We leren uiteraard ook spelenderwijs met letters maar mijn vraag gaat nu meer echt over het concreet leren lezen.

Ik zou trouwens niet perse beginnen met echte leesboekjes: je zou ook bijv zoekbrengen met woordjes kunnen doen en dan letters herkennen.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Dec 2021 21:48

Volgens mij hebben hier de kinderen zelf leren lezen.
Letters herkennen en op een gegeven moment werden het woorden.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 16 Dec 2021 21:53

Dank je voor je antwoorden Tom! Handig ook van die nieuwe namen van de AVI niveaus.

Bedoel je zoekboeken? Dat doen we al een hele tijd, letters herkennen (overal). Hij wil nu heel graag van letters woorden maken dus fijn om te weten dat dat hakken en plakken zo werkt zoals we het doen nu.
<<

Anoniem326

Bericht 16 Dec 2021 22:09

Ik zou gaan oefenen met hakken en plakken zonder boekje. En rijmen ook zonder boekje. Dan herkent hij de klanken en kan hij woorden maken. Als dit goed gaat en hij herkent de letters dan gaat hij lezen.

Mijn jongste dochter kent al alle letters en tweetekenklanken (omdat ze erbij zit als ik lees met haar broer of zus). Ze kan dus al lezen, maar ze vindt het vaak nog moeilijk om het woord te horen. Dus ze leest k-i-p en dan vindt ze het moeilijk om te plakken en dan raadt ze. Soms zegt ze het goed, maar ze kan dan ook bijvoorbeeld wip zeggen of ik. Mijn tweeling begon andersom (zoals ze het op school aanbieden) en konden al goed hakken en plakken, klanken herkennen en rijmen. Dus toen de letter herkenning kwam konden ze ook meteen van k-i-p naar het woord kip.
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Dec 2021 22:15

Hier leren ze idd ook zingend/ziemend lezen. Dus de letter klanken langer maken en zo aanelkaar vast maken.

23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 16 Dec 2021 22:21

Ja wat jouw jongste dochter heeft, heeft mijn zoon ook. Hij leest het dan als k-i-p en dat dan aan elkaar plakken vindt hij soms nog lastig. Vanavond ging dat eigenlijk voor het eerst goed en kon hij dus echt een zin lezen zonder hulp. Dus dat sprongetje maken, dat is denk ik wat hij gaat leren komende tijd.

Rijmen doet hij de hele dag door (om gek van te worden haha).
Hij kent alle letters en tweetekenklanken begint hij ook te herkennen (de ei en oe in elk geval en de ee en aa, rest nog niet).

Blue Phone ik ga morgen even het filmpje bekijken. Kijk nu tv. 😂 Maar dank je!
<<

Anoniem326

Bericht 16 Dec 2021 22:37

Dat rijmen kan mijn dochter ook. Alleen hakken plakken vindt ze moeilijk. Mijn zoon vond zoemend lezen ook fijn. Ik lees nu met mijn jongste dochter dus al elke dag twee bladzijdes van een boekje. Vind ik eigenlijk echt niet nodig. Maar ze eist het, omdat ik met haar broer en zus ook apart elke dag lees. Maar zij zitten in groep 3. We doen het nu zo dat zij het woord leest en het hakken plakken doen we dan samen. Ik zal eens kijken of dat zoemend lezen haar helpt.

Wil hij het zelf zo graag Marin? Ik vind het voor mijn jongste dochter eigenlijk helemaal niet nodig. School denkt/zegt ook dat ze zoveel voorloopt. Maar dat komt alleen maar omdat ze het via haar broer/zus indirect aangeboden krijgt. Als ze die niet had gehad dan had ik het haar thuis nog niet aangeboden en dan had ze het nog niet gekund.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 16 Dec 2021 22:44

Ja hij wil het heel graag. Hij kan nu rekenen (vindt hij, valt nog veel te leren natuurlijk) dus nu wil hij leren lezen. Hij vroeg laatst al of er een leesles was en toen zei ik dat hij dat op school ging leren. Helemaal verbaast dat dat de plek er voor is. Maar hij durft het niet aan de juffen te vragen of hij dat mag leren. Ze zijn sowieso wel met letters bezig op school hoor. Hij had van de week de letterkoffer mee, dan moet je thuis allemaal objecten verzamelen van een bepaalde letter en op school laten zien.
En hij leest overal letters en probeert nu in prentenboeken de woorden en zinnen te lezen maar daar zitten vaak gewoon moeilijke letters in (zoals de ch enzo). Vandaar dat ik dacht aan AVI boekjes omdat het daar voor bedoelt is maar ik wil dan wel graag het juiste aanbieden.

Hij leert autodidactisch heel veel maar ik wil graag een goede basis leggen omdat hij dus inderdaad veel al zichzelf 'verkeerd' heeft geleerd. Hij hoeft het helemaal nog niet maar de interesse is er dus dan speel ik er graag op in.

Ga morgen even naar het zoemend lezen kijken, dank jullie!
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 16 Dec 2021 22:49

Ik sluit mij bij HG aan!

Ik zou je ook aanraden om eerst te hakken en te plakken zonder boekje. Het is ook belangrijk dat het kind de positie van de letter in een woord kan aangeven, dus waar hoor je de /k/ in kip: vooraan, in het midden of achteraan? Laat je kind de woorden hakken in losse letters (auditieve analyse). Dit zijn, samen met het kunnen rijmen en het herkennen van de letters, belangrijke leesvoorwaarden voor het leren lezen.

De auditieve synthese (het aan elkaar plakken van letters) is in het begin nog erg lastig voor kinderen. In de VLL Kim versie wordt dit vanaf de start niet meer 'hakkend' aangeboden, maar zoemend/zingend, zoals Tom en Blue Phone ook aangeven. Sommige kinderen kunnen gelijk 'hakkend' de letters aan elkaar plakken, maar de meeste kinderen gebruiken daarvoor eerst het zoemend/zingend lezen.

Ik vind het heel goed van je dat je het hem allemaal op de juiste manier probeert aan te leren, daar zal hij later veel profijt van hebben.
2011 2012 2017
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 16 Dec 2021 22:53

Oh ja dat vooraan / midden / achteraan heeft hij ook op school geleerd. Doet hij ook veel met woorden momenteel valt me op.
Ik had het er vorig weekend nog met m'n zus over. In onze herinnering leerden wij dit allemaal echt pas in groep 3, dat hakken en plakken ook. Echt een verschil met tegenwoordig dat ze al zoveel met taalvaardigheid bezig zijn in groep 1 en 2!

En bedankt voor je duidelijke uitleg!
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 16 Dec 2021 23:09

Graag gedaan!

Ik kan mij daar inderdaad ook helemaal niets van herinneren van vroeger 😅, alleen dat het inderdaad in groep 3 pas begon. Ik herinner mij vooral al die wandplaten. Bij de kleuters waren we alleen maar aan het spelen en kleuren in mijn beleving.

Het zoemend lezen is echt pas van de laatste jaren. Daarvoor werd het eigenlijk vooral met hakken en plakken aangeleerd (dit is ook nog zo in de VLL maan versie), maar dat is dus in het begin echt wel heel erg lastig voor veel kinderen. Toen ik nog groep 3 had merkte ik dat kinderen het met zoemend lezen veel vlotter oppakten.
2011 2012 2017
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 17 Dec 2021 00:06

Inderdaad, alles wat hier al wordt gezegd. Vooral het zoemend en later overgaand in zingend lezen is de methode die nu wordt toegepast.

Ik hoop niet dat je het erg vindt Marin, maar mag ik dan even een andere vraag stellen? Want onze zoon zit in groep 3. Hij heeft gehoorproblemen al jaren en hier kan niks (meer) aan worden gedaan (zijn slakkenhuis werkt goed). Beter dan dit wordt het niet, enkel slechter bij bijvoorbeeld verkoudheden. Hij zit al voorin de klas op eigen verzoek en wil de juf kunnen aankijken als ze praat.

Hij kan echt niet zingen. Nooit gekund ook. Dus het zingend lezen is lastig. En hakken en plakken gaat zo moeizaam. In het begin van groep 3 ging het zo;
Hij spelt k-i-p en zegt dan als woord; pok.
Het gaat iets beter, hij vindt het lezen gelukkig leuk en wil dit graag doen. Maar het blijft hortend en stotend. De woordjes die hij vaak herhaalt en leest gaan goed, maar woorden langer dan 5 letters willen bijna niet. Hij blijft alles spellen. Hij hoort/weet het verschil niet tussen een f en een v. Ou en ui gaan echt niet, zowel uitspreken als horen niet. En d en b blijven lastig.
Hij kan bijvoorbeeld gemakkelijk zijn eigen naam met een B schrijven ipv met een D

Heeft er iemand hier tips voor? De juf weet het niet zo goed. Zij denkt aan dyslectie en wil daar op letten maar ik zelf denk dat zijn gehoor echt parten speelt.
Hij vindt lezen echt heel leuk en heeft vaak zelf ook helemaal niet door dat hij dingen verkeerd uitspreekt. Hij spelt het goed, maar maakt er een ander woord van.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 17 Dec 2021 00:15

De juf moet dit met de IB’er bespreken. Die kan dan een plan opstellen.
#teammaple🍁
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 17 Dec 2021 02:21

Marin schreef:Oh ja dat vooraan / midden / achteraan heeft hij ook op school geleerd. Doet hij ook veel met woorden momenteel valt me op.
Ik had het er vorig weekend nog met m'n zus over. In onze herinnering leerden wij dit allemaal echt pas in groep 3, dat hakken en plakken ook. Echt een verschil met tegenwoordig dat ze al zoveel met taalvaardigheid bezig zijn in groep 1 en 2!

En bedankt voor je duidelijke uitleg!

Ja! Ik dacht al dat ik gek werd haha. R. zit op Ned school hier in groep 1 en wordt dus dat ook aangeleerd maar Aussie schoolsysteem begint daar pas in year 1 mee, en daar gaat hij heen als hij 6 is (groep 3 Nederland dus). Vind fijn dat hij al wel letters aangeboden krijgt in Nederlands (ze doen op preschool (=kleuterschool) wel letters maar meer naam schrijven etc.) maar had liever simultaan gehad. Hij is ook niet echt geïnteresseerd (sowieso elk werkblaadje niet, liever rollenspelen de hele dag door). Zo leuk dat O dat wel wil Marin!
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 17 Dec 2021 07:25

Natuurlijk vind ik dat niet erg Boerenkool. Dat klinkt lastig voor hem. Ik heb er geen verstand van dus ik kan er natuurlijk niet heel veel nuttigs over zeggen maar het klinkt wel aannemelijk dat zijn gehoor er mee te maken zou hebben en het lastiger voor hem maakt het verschil tussen de letters te horen. Hier moet vast bepaalde hulp voor bestaan. Ik zou dit inderdaad via de Ib'er gaan onderzoeken.
En misschien is Kentalis iets, een audiologisch centrum?
<<

Anoniem323

Bericht 17 Dec 2021 09:53

Boerenkool: bij ons werken ze met lijn 3 en hebben ze ook gebaren, dat ondersteunt bij het verschil maken in woorden.
Maar ik zou echt een verwijzing vragen naar kentalis zoals marin zegt, daar hebben ze veel meer ervaring voor zijn probleem en kan ambulante hulp op school ook een optie zijn.

Marin voor jou heb ik helaas geen tips. Jullie hadden ook logopedie toch? Zij kunnen tips geven.
<<

Anoniem326

Bericht 17 Dec 2021 10:03

Marin schreef:Ja hij wil het heel graag. Hij kan nu rekenen (vindt hij, valt nog veel te leren natuurlijk) dus nu wil hij leren lezen. Hij vroeg laatst al of er een leesles was en toen zei ik dat hij dat op school ging leren. Helemaal verbaast dat dat de plek er voor is. Maar hij durft het niet aan de juffen te vragen of hij dat mag leren. Ze zijn sowieso wel met letters bezig op school hoor. Hij had van de week de letterkoffer mee, dan moet je thuis allemaal objecten verzamelen van een bepaalde letter en op school laten zien.
En hij leest overal letters en probeert nu in prentenboeken de woorden en zinnen te lezen maar daar zitten vaak gewoon moeilijke letters in (zoals de ch enzo). Vandaar dat ik dacht aan AVI boekjes omdat het daar voor bedoelt is maar ik wil dan wel graag het juiste aanbieden.

Hij leert autodidactisch heel veel maar ik wil graag een goede basis leggen omdat hij dus inderdaad veel al zichzelf 'verkeerd' heeft geleerd. Hij hoeft het helemaal nog niet maar de interesse is er dus dan speel ik er graag op in.

Ga morgen even naar het zoemend lezen kijken, dank jullie!

Ik vind ook niet dat je het niet moet doen als hij er veel interesse in toont. En juist goed dat je het dan meteen op de juiste manier wil doen. Mijn oudste dochter begon al jong met schrijven, maar leerde zich niet de juiste schrijfletters aan. Nu leert ze het in groep 3 wel goed, maar op het begin was dat best verwarrend voor haar. Sowieso was ze er meer bij gebaat geweest als ze eerst was gaan schrijven met schrijfpatronen, maar die stap heeft ze overgeslagen. Dat merk ik bij mijn jongste nu ook weer. Zij schrijft ook al. Maar de letters in boekjes zijn niet hetzelfde als de schrijfletters. Dus ze moet het straks weer opnieuw leren.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 17 Dec 2021 10:27

Ja dat is dan een nadeel, dat ze het weer af moet leren of anders moet leren.
Ik kreeg laatst ook een (hele goedbedoelde hoor, geen kwaad woord) dm van een oud forummer die juf is die zei dat ik hem beter de schrijfletters kan aanleren omdat ze zag dat hij hoofdletters schreef. Maar hij leert het zichzelf allemaal aan van wat hij overal ziet. Gelukkig snapt hij wel het verschil, hij leert nu gewoon meerdere versies van een letter en dan zegt hij bijvoorbeeld dat hij verschillende soorten f'en gaat schijven. Dat vind ik dan wel weer goed van m, dat hij dat in ziet. We oefenen natuurlijk wel met de schrijfletters want die staan ook in z'n oefenblokken met schrijfpatronen maar die vindt hij dan weer lastig want dan wil hij precies over de lijntjes. Maar oefenen we wel mee.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 17 Dec 2021 10:42

Wat je voor het schrijven wel kan vragen is welke methode ze op school gebruiken.
Bij ons leren ze dus blokletters schrijven, geen schoolschrift meer. Dan zou je hem vast wel een beetje daar mee kunnen helpen, zodat hij in groep 3 niet opeens allemaal andere letters hoeft te leren schrijven.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Anoniem326

Bericht 17 Dec 2021 10:44

Marin schreef:Ja dat is dan een nadeel, dat ze het weer af moet leren of anders moet leren.
Ik kreeg laatst ook een (hele goedbedoelde hoor, geen kwaad woord) dm van een oud forummer die juf is die zei dat ik hem beter de schrijfletters kan aanleren omdat ze zag dat hij hoofdletters schreef. Maar hij leert het zichzelf allemaal aan van wat hij overal ziet. Gelukkig snapt hij wel het verschil, hij leert nu gewoon meerdere versies van een letter en dan zegt hij bijvoorbeeld dat hij verschillende soorten f'en gaat schijven. Dat vind ik dan wel weer goed van m, dat hij dat in ziet. We oefenen natuurlijk wel met de schrijfletters want die staan ook in z'n oefenblokken met schrijfpatronen maar die vindt hij dan weer lastig want dan wil hij precies over de lijntjes. Maar oefenen we wel mee.

Als ik je dan toch een tip mag geven, eerst beginnen met hele grote schrijfpatronen. En wat ik volgens mij al weleens op jouw insta zag is oefenen bijvoorbeeld in scheerschuim. Dat is veel beter dan meteen beginnen met het schrijven van letters en het overtrekken van kleine patronen. Zo leg je een goede basis.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 17 Dec 2021 10:48

Leuk dat hij er zo mee bezig is Marin! En dat het al zo knap lukt.
#teammaple🍁
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 17 Dec 2021 10:51

Ah goeie tips Arwyn en Holly!
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 17 Dec 2021 11:40

HollyGolightly schreef:
Marin schreef:Ja dat is dan een nadeel, dat ze het weer af moet leren of anders moet leren.

Als ik je dan toch een tip mag geven, eerst beginnen met hele grote schrijfpatronen. En wat ik volgens mij al weleens op jouw insta zag is oefenen bijvoorbeeld in scheerschuim. Dat is veel beter dan meteen beginnen met het schrijven van letters en het overtrekken van kleine patronen. Zo leg je een goede basis.

Scheerschuim, klei, kwast met water, (kinetisch) zand.

Er bestaan ook potloden die je makkelijk van tafel kan poetsen maar dat is voor thuis aanleren misschien niet zo’n slimme 🥸.

Met twee handen vormen tekenen (bijv een vlinder) is ook goed voor hersenverbindingen, net als ‘kruisen van de middellijn’
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen