Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Alleenstaande ouder - Topic

<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Apr 2023 11:09

Alleenstaande ouder - Topic

Geen idee of hier behoefte aan is of hoeveel alleenstaande ouders hier zitten maar wie weet kunnen we hier delen waar we tegenaan lopen? Ook hoogtepunten mogen uiteraard gedeeld worden ;). Of bestaat het topic al, ik kon het niet vinden?

Ik ben al vanaf dag 1 alleenstaande moeder en heb er op zich weinig problemen mee. Ik heb bewust gekozen om niet (meer) te daten na mijn laatste relatie. Het kost me te veel energie en mijn dochter raakt toch aan een buitenstaander gehecht die er wellicht niet altijd zal zijn.

Waar ik op het moment tegenaan loop is dat ik meer beweging nodig heb. YouTube filmpjes ben ik niet goed in en het lukt me moeilijk mijn dochter mee wandelen te krijgen. Nu zei ze laatst dat ze graag wilde gaan vuil rapen met zo'n grijper dus wellicht dat ze er op die manier nog in kan trappen :P. Maar als ik bv wil gaan zwemmen of iets anders moet ik toch steeds oppas regelen. Ik vind het lastig om dat elke week van iemand te vragen. Hoe doen jullie dat?

Hoogepunt van de week is dat ze de tafel van 9 gehaald heeft. Wat een drama zeg, nu alleen nog alle tafels door elkaar :palm:.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 07 Apr 2023 11:51

Re: Alleenstaande ouder - Topic

Niet meer alleenstaand maar wel geweest. Ik deed toen een teamsport en bracht J op dit momenten naar mijn ouders. Wel zat ik in het midweekteam waardoor ik niet trainde en door de week ‘s avonds wedstrijden had.

Sport je dochter zelf? Wellicht zou het op dit momenten kunnen. Ik weet dat toen ik training gaf er ouders waren die samen gingen trainen. Dit kunnen ook handige momenten zijn om zelf te gaan sporten.

En hoeveel dagen in de week werk je? Ik sport op dit moment bijvoorbeeld op vrijdagochtend als J op school zit.
2015 💙
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Apr 2023 12:19

Thanks voor de tips! Mijn dochter heeft 1 keer in de week 1,5 uur les en meestal zit ik dan in het café te knutselen of iets met mijn neefje waar ik dan op pas. We hebben al afgesproken dat we, als het mooier weer gaat worden, dan naar het winkelcentrum gaan wandelen om daar bv iets voor het avondeten te gaan halen. Dat is wel een goede wandeling maar ga ik niet in de zeikregen doen :P. Verder werk ik 4 dagen en de dag (woensdag) dat ik vrij ben doe ik vrijwilligerswerk. Hierbij krijg ik overigens wel al beweging (10.000 stappen in 1 ochtend). Ik zal het dus toch van de avonden moeten hebben of het weekend. Ik zal eens rondkijken wat er is. Wellicht iets later op de avond of dat ik haar mee wandelen krijg als ik een grijper en een vuilniszak meeneem :P.
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 07 Apr 2023 16:37

Ik ben ook alleen vanaf het eerste uur en ik kies er ook bewust voor niet te daten en geen nieuwe relatie aan te gaan, omdat ik mijn tijd naast werk volledig aan mijn kinderen wil geven. Ik werk 34 uur en ben woensdagmiddag en vrijdagmiddag vrij en heb zo’n 10 weken vakantie waardoor ik de schoolvakanties grotendeels vrij ben. Ik heb nooit oppas (naast dat mijn ouders drie middagen na school opvangen), dat voelt nog steeds niet fijn. Ik vind dat ik al vrij veel werk en wil dan niet ook nog in de avonden weg zijn. Mijn werkgever betaalt 20 euro per maand mee aan sportabbonement, dus ik zou vrijwel gratis kunnen sporten, maar geen tijd dus. Ik fiets veel en probeer in mijn pauze te wandelen voor voldoende lichaamsbeweging. Grootste uitdaging nu vind ik halen-brengen naar 6 sport/muziekactiviteiten in de week.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 07 Apr 2023 19:37

Ik woon sinds 1 oktober alleen en heb co-ouderschap. Ik heb twee meiden van 6&4.
Ze zijn van maandag tm woensdag bij mij en om het weekend. Ik werk op dinsdag tm donderdag. Op woensdag past mijn moeder samen met haar man op.

Momenteel zit ik thuis van mijn werk door alles wat er de afgelopen 4 jaar gespeeld heeft.

Ik loop er dan nu ook tegenaan dat ik de zorg soms best pittig vind in mijn eentje op mijn dagen. En ook de weekenden wel.
Vooruitgang zit er wel in dat ik beide douchen en nagels knippen ed inmiddels geen opgave meer vindt. Vond ik voorheen ook nooit hoor, maar door m'n burnout wel.

Ik heb gister een kennismakingsgesprek gehad met een vrijwilliger van Humanitas. Zij komt eens per maand op zondag mij ondersteunen, omdat ik niet altijd mn moeder wil vragen. Deze vrijwilliger is er echt als ondersteuning, dus spelletjes samen doen, koekjes bakken (ik kan alle troep die dat geeft nu niet overzien en samen opruimen voelt al een heel stuk lichter).

Ik sport op maandagochtend, woensdag namiddag, donderdagochtend, vrijdag en om het weekend doe ik ook op zaterdag en zondag wat. Nu niet zo veel hoor.

Ik heb gister een stille fietstrainer gekocht zodat ik straks in de woonkamer in de avond nog een uurtje kan fietsen voor de tv.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 08 Apr 2023 06:41

Ik ben alleen sinds m'n zoon 1,5 is. Bewust alleen gebleven omdat ik een stabiele basis wilde zonder een externe factor.

Toen hij 9 was een relatie gekregen die 1,5 jaar geduurd heeft, en in 2020 een korte relatie gehad. Bij beide relaties heb ik duidelijk aangegeven niet samen te willen wonen. Vooral de eerste relatie is daar mede op stukgelopen.

Ik had een hondje toen zoon klein was en deed alles op de fiets dus ik had beweging genoeg. Toen hij 7 was ben ik overgestapt op een scooter maar daarvoor dus alles op de fiets gedaan.

Inmiddels is zoon 16 en zijn we in een hele andere fase. Hij heeft veel hobby's en is erg sociaal dus is ook veel de deur uit. De vrijheid die ik terug krijg, al sinds een paar jaar want hoe ouder hoe makkelijker, vind ik echt heerlijk.
Hij gaat nu examen doen en zijn eerste rijles staat gepland en dat vind ik wel moeilijk. Het gaat zo snel, die 16 jaar lijken echt omgevlogen te zijn.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 11 Jun 2023 11:48

Ik had helemaal de reacties in dit topic gemist, sorry! Beter laat dan nooit :)

@ GSTQ: Wat heerlijk dat je 10 weken per jaar vrij hebt zeg. Dat is hier toch altijd wel weer een uitdaging inderdaad met vakanties. Nu maak ik standaard wel overuren die ik dan ook weer op moet nemen maar daar vul ik hooguit wat extra dagen mee. En gelukkig maar want ik moet ze tenslotte ook maken haha. Werk je in het onderwijs of heb je dat op een andere manier geregeld?

Ik heb ook moeite met oppas vragen maar dat komt ook omdat ik dat in principe ook niet veel nodig heb. Ik wil sowieso geen standaard oppas moment in de week om bv te gaan sporten ofzo dus het zijn hooguit wat dingen die tussendoor komen. Een avondje uit, een workshop en laatst ben ik dan voor het eerst 5 dagen van huis geweest zonder mijn kind. Ze slaapt dan altijd bij mijn familie en daar heb ik ook verder geen moeite mee. Maar wekelijks inzetten zal ik dus nooit doen. Want inderdaad, ik wil graag de tijd die ik heb samen doorbrengen met mijn kind. En dat hoeft niet allemaal heel spectaculair ofzo, al zitten we maar naast elkaar op de bank.

Sporten heb ik inmiddels wat op gevonden voor 1 dag in de week. Ik kwam er namelijk achter dat ik wekelijks te veel uren maak :nopompom:. Lekker snuffer weer haha! Maar in overleg mag ik de uren blijven werken die ik nu werk (want dat is gewoon het fijnste voor iedereen) en de 1,5 uur die ik dan te veel werk neem ik nu 1 dag in de week op in de ochtend om te gaan zwemmen. Ik heb nu dus op woensdag en vrijdag iets aan beweging gevonden dus dat is al meer dan niks :). Ik heb zelf geen fiets en die van mijn dochter is te klein geworden maar we gaan er toevallig volgende week voor kijken zodat we wat fietstochtjes kunnen gaan maken in de weekenden en zij wat ervaring daarin op kan gaan doen.

@ Jip: Klinkt bij jou allemaal erg vers. Ik kan me ook wel voorstellen dat het zwaar is als je het eerst allemaal samen hebt gedaan. Wel fijn dat je vooruitgaan ziet. Dat douchen vond ik vroeger trouwens ook zo vermoeiend, zeker na een werkdag... hoef je niet eens een burnout voor te hebben haha. Wat fijn dat je hulp hebt gekregen. Klinkt het inmiddels een beetje? En bevalt je stille fietstrainer? Zo veel als jij zou ik niet kunnen sporten denk ik. Het kost me een hoop energie en op is gewoon op bij mij dus ik moet het goed zien te verdelen allemaal.

@ Kira: Ja de meeste mannen van mijn leeftijd of waar ik mee zou willen daten willen uiteindelijk toch samenwonen. Ik heb geen idee of ik daartoe nog in staat ben. Soms willen ze zelfs nog kinderen. Ik denk niet dat ik mijn lijf dat nog een keer aan wil doen :haha:

Hoe deed je dat met je hondje dan? Mijn dochter wil dat ook graag en al gaat dat sowieso niet gebeuren wil ik ook het huis niet uit om hem uit te laten terwijl zij ligt te slapen in de avond.

En jeetje, 16 dan is de tijd inderdaad voorbij gevlogen. Kan ik me zo goed voorstellen! Ik sta elk jaar te huilen bij afscheid van groep 8 op school en dan ken ik die kids niet eens :palm:. Aan de andere kant lijkt het me ook fijn dat je weer tijd krijgt voor je eigen leven/ uitgaan/ hobbies etc.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 11 Jun 2023 14:28

Wat goed dat je nu een sportmoment gevonden hebt! Ik sportte voor de kinderen 15-20 uur in de week. Wat ik nu doe is niks daarbij vergeleken. En sowieso is het heel minimaal, omdat het veel energie kost. En ook weer energie geeft. Lekker dubbel.

Het is zeker allemaal vers nog. Voorheen deed ik deze dingen ook niet samen. Ex deed wel de boodschappen en kookte vaak en hij droogde dan wel eens een kind af. We hadden in ons vorige huis een bad en grote badkamer. Dat was best relaxed. Twee kids in bad. Beide eruit en afdrogen/zichzelf af drogen was wat makkelijker.
Maar goed. Alles went en dit gaat nu dus prima. Het zal uiteindelijk allemaal steeds makkelijker worden. Hoop ik.

De vrijwilliger is een 'oma'. Ze is nu pas één keer geweest en dat was wel fijn. De jongste vind haar heel leuk. De oudste was toen buitenspelen. Dus ik had mn handen vrij. Lekker even.

<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 11 Jun 2023 15:00

Wat fijn dat het klikte en jij even lekker je handen vrij had. 15-20 Uur sporten is wel veel ja, ik snap dat je dit dan weinig vindt haha. Zo te horen had je dus al weinig aan je ex al kan ik me voorstellen dat het toch anders voelt als je er echt helemaal alleen voor staat. Aan de andere kant scheelt het wellicht ook weer ergernis om het feit dat hij zijn steentje bijdraagt. Ik ging trouwens vroeger ook wel samen onder de douche (met meerdere kids dus) en dan met wat speelgoed. Werkte ook prima hoor :D. Ik vind juist een bad zo'n gedoe want uiteindelijk moet ze toch douchen haha.
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 11 Jun 2023 18:27

DT 8k liet hem uit rond mijn huis waar ik m'n huis de hele tijd in de gaten kon houden. Nu is m'n zoon altijd een slechte slaper geweest en voor 20u hoefde ik het niet te proberen hem naar bed te doen dus dan ging hij dat laatste rondje nog mee. Maar het kwam wel eens voor dat hij in bed lag maar dan bleef ik naast /achter m'n huis.
Ik ben er inmiddels aan gewend dat ik een jong volwassen persoon in huis heb en ik echt heel veel tijd heb voor mezelf. Dat vind ik met vlagen heel fijn maar het vliegt me ook wel eens aan. Waar is de tijd naar toe, heb ik het wel goed gedaan allemaal etc.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 11 Jun 2023 20:56

Waarom moeten ze uiteindelijk douchen na een bad?

Nee, die ergernis heb ik niet meer. Wel de ergernis dat als ik vraag of hij nageltjes kan knippen, of nog luizen wil kammen, hij dat gewoon niet doet.... Hij is er dan niet aan toe gekomen. Zucht.

<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 12 Jun 2023 08:55

Ik heb zoveel vakantie door ouderschapsverlof, adv en ik kan mijn ikb inzetten om extra vakantiedagen te kopen. Heel blij mee. Nu heb ik wel een hele drukke periode. Veel extra werkdingen, waaronder ook etentjes en borrels. Ik moet daar wel mijn gezicht laten zien. Ik ga deze maand ook nog eten met een vriendin, want ik merk dat zij daar wel behoefte aan heeft. Maar straks dus ruim 4 weken vrij in de zomervakantie, dus dat is heerlijk. Ik vind het alleenstaande ouderschap niet zwaar. Het enige waar ik nu tegen aanloop is dat het plannen van alle afspraakjes, clubjes en sporten lastig is. Ze kunnen (nog) niet alleen, dus dat is echt een hele puzzel. En wat ik wel een hele grote last op mijn schouders vind, is dat ik financieel alleen verantwoordelijk ben. Drie kinderen zijn erg duur. Ik ben ontzettend blij met mijn baan, maar als ik door wat voor reden dan ook minder zou gaan verdienen dan kan er ook meteen een stuk minder en dat zou ik voor mijn kinderen heel erg vinden. Ik voel dus echt de verantwoordelijkheid, naast de al hele grote zorg verantwoordelijkheid dat er genoeg geld binnenkomt.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 12 Jun 2023 09:13

Dat financiële herken ik heel erg. Ook al zijn vriend en ik ondertussen al ruim 6 jaar samen dat stukje financiëel onafhankelijk willen zijn blijft.
2015 💙
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 12 Jun 2023 12:46

Jip schreef:Waarom moeten ze uiteindelijk douchen na een bad?

Nee, die ergernis heb ik niet meer. Wel de ergernis dat als ik vraag of hij nageltjes kan knippen, of nog luizen wil kammen, hij dat gewoon niet doet.... Hij is er dan niet aan toe gekomen. Zucht.

Jammer is dat. Je zou denken dat ze toch in het belang van hun kind denken. Helaas is dat geheel niet aan de orde bij ons op dit moment.

Mijn dochter wil altijd graag badschuim en bruisballen en zo en ze heeft nogal veel haar dus ja, wassen wordt hem sowieso niet als ze in bad gaat en ze zit dan compleet onder het schuim dus afspoelen moet ze daarna dan altijd. We hebben ook geen onbeperkt warm water dus de keuze voor de douche is voor mij snel genoeg gemaakt haha.

@Kira, ja mijn dochter slaapt wel heel erg vast maar echt van huis durf ik dan toch niet te gaan. Zal je altijd zien dat ze dan ineens wakker gaat worden... Nu kan ze inmiddels lezen maar verder dan de kelder ga ik niet en dan laat ik dus een briefje achter haha. Vannacht heb ik nog een mug doodgeslagen die op mijn dochter zat, met een mepper haha ze sliep gewoon door (ik sloeg niet met volle kracht uiteraard haha).

@GSTQ Oh ja IKB kun je daar natuurlijk ook voor inzetten. Ik heb tot nu toe eigenlijk altijd voor uitbetalen gekozen. We willen volgend jaar een verre reis maken dus wellicht is extra dagen wel een goed idee voor ons ook. Eerst maar eens bespreken op mijn werk of het überhaupt mogelijk is. Ik kan me goed voorstellen dat dat financiële een last voor je is want kinderen zijn inderdaad gewoon duur. Wij hebben het echt niet slecht en 1 kind is redelijk behapbaar in je eentje, maar ik verdien net wat meer dan gemiddeld voor het werk dat ik doe en heb daarnaast ook lage kosten. Daar tegenover staat dan weer dat we te klein wonen en ik alleen niet een groter huis kan kopen zonder dat dat behoorlijk financiële gevolgen heeft, als ik die hypotheek al rond zou krijgen (waarschijnlijk net niet nl) en dat vind ik soms wel vervelend. Dan denk ik wel waar is mijn ex dan met al zijn valse beloftes. Kinderen mochten niks te kort komen bla bla maar ondertussen heeft hij zijn eigen dochter geblokkeerd op WhatsApp. Het is jammer dat de maatschappij zo ingericht is dat je eigenlijk wel een relatie aan moet gaan om dat soort stappen te kunnen nemen. Voorlopig blijven wij dus maar zitten waar we zitten. Ik weet wel dat ik het met mijn vorige salaris bij lange na niet had gered de afgelopen jaren met de coronacrisis en daarna al die bizarre prijsstijgingen. Dan was ik ws gewoon mijn huis kwijt geweest en dat vind ik wel een enge gedachte. Wat dat betreft ben ik net op tijd van baan veranderd.

Terug naar Zwangerschap & kinderen